Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 187

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2014-01-22 23:25
Antal inlägg: 9699

Uttömmande svar.

holasenora2014-01-22 23:30
Antal inlägg: 99

men dina svar då? tro du att du är någon j-a kung över alla trådar?du kan aldrig svara på någonting. Lite efterblivet.

apbur2014-01-22 23:46

Haha, kalla en kvinna för kung. Du var tamejfan en riktig feminist! *matar genom gallret*

holasenora2014-01-22 23:56

absolut, en kung ;D " langar dig rakhyvlar in till ghettot"

le-lou2014-01-23 00:21
Antal inlägg: 17500

magnusito, jag har försökt att förklara varför jag tycker det är viktigt med att ha de biologiska faktorerna med i bilden? Som jag ser det poängterar vi bara ännu mer olikheterna när vi ska se på alla med samma glasögon, och det ger folk press. Jag tycker att det finns kamper som är rätt meningslösa ärligt talat, som förs för att göra en poäng av att vi är så "lika".
Apbur har rätt i att de biologiska faktorerna givits stort utrymme i förklaringen av människan rent historiskt och det har inte varit optimalt eftersom de endast ger en del av förklaringen. Men, jag tycker mer och mer att de nuförtiden tenderar att gömmas helt i diskussionerna idag och det är minst lika oroväckande.
Tex så jag kan ibland tänka att den här jämlikheten (notera inte jämställdheten) har medfört gott, men också att kvinnor av idag har extremt mycket press på sig. Vi "får" inte vara hemma med barnen utan det ska ut och jagas karriär och ve den som vill föda barn på löpande band och inte nyttja dagis, utan vill vara hemma så länge som möjligt. Som exempel. En kvinna som vill amma längre än de rekommenderade bla bla månaderna - what? Men pappan då?? Ut med dig å köp bröstpump bara. En kvinna idag ska ständigt visa att hon kan, att hon kan ALLT som en man kan och hon ska banne mig vilja det också, annars har kvinnokampen failat. Kvinnor kan.
Jag tror att många kvinnor är mer "gammaldags" än vad vi (ni) tror. Oavsett möjligheterna som jämställdheten ger oss. Det är vad jag tror alltså. Jag tror att lika många förstår tittiis charmigt icke-pk-åsikter som de retar sig på dem. Jag gillar jämlikhet men jag gillar mer tanken på att varje människa ska få göra det man själv tycker passar en bäst. Utan att nån ska stå över en och säga att "det där TROR du bara att du vill, du har blivit fostrad till att tro så, kom så ska jag ska hjälpa dig att förstå vad du egentligen vill".

apbur: Varför behöver inte genusforskningen ta hänsyn till biologin? Jag fick inte kläm på det.

holasenora2014-01-23 00:22

lämnar tråden

le-lou2014-01-23 00:28

Magnusito, glömde skriva också att för jämställdhetens politiska frågor så är det viktigt att förstå vilka beteenden som är lätta att förändra och vilka som är bortkastad tid att ens försöka kontrollera.

apbur2014-01-23 00:33

le-lou, för att det är genusforskningen som gör anspråk på att de biologiska förklaringsmodellerna inte håller och inte tvärt om. Genus är alltså den nya, tillkomna kunskapen.

le-lou2014-01-23 01:15

Hur definerar du själv forskning?

Att vilja (och kunna) motbevisa en tes fungerar inte utan att först ta hänsyn till fakta i sin forskning. Gör man inte det så forskar man inte. Kalla fakta är just det som är helt och hållet mätbart, det som det inte råder några tvivel om. Det är exakt såna fakta som många (dock inte alla) genusforskare struntar i. Den typen av "forskning" är fruktansvärt ovetenskapligt och borde förbjudas.

temperance2014-01-23 11:20
Antal inlägg: 2314

Le-lou, men det är ju det som är grundbulten i feminismen - valfriheten. Att få vara hemma och baka bröd eller göra karriär inom ABB utan att vara begränsad av vad man har mellan benen, och att bli värderad och bedömt utifrån handlingar och person, oavsett kön.
Var påstås det att det är kasst att vilja vara hemma med sina barn?
I så fall är jag redigt missinformerad. Underbara Clara, som exempel, är ju en förebild för många feminister - för att hon gör det hon vill, helt enkelt.

magnusito2014-01-23 12:16
Antal inlägg: 4982

Jo men jag är helt med på vad su säger i stort, men biolofgiska förklaringar enbart utövar ett destruktivt tryck på många individer. Det ville jag att du skulle fundera över. Många känner inte igen sig i stereotypen.

nenox2014-01-23 13:02
Antal inlägg: 61

Apbur, den nytillkomna genuskunskapen är en alternativ tolkning av biologiska fakta. Det är inte biologin som ska anpassa sig till en ny kunskap. Det är omöjligt på kort sikt. möjligen över några generationer. Det är såklart frågan om hur vi tolkar biologin och använder den för våra idéer. Belindas program är hittills en dörröppnare. Tyvärr reagerar många radikala feminister med att försöka stänga dörren igen. De tycker att Belinda visar en nidbild av feminismen. Inte alls. Hon försöker se olika sidor för att hitta en väg vidare. Radikaliteten får inte bli ett självändamål om man vill komma vidare och få ett genomslag i samtiden.

apbur2014-01-23 18:34

nenox, både du och le-lou gör misstaget att betrakta det som att biologin levererar "kalla fakta". Det går alltså inte att isolera biologi från kultur, människan ingår ALLTID i ett sammanhang och forskarens tolkningar är även det en effekt av kultur. Alltså existerar inga "kalla fakta" mer en som idé.

På vilket sätt kan det vara positivt att som i Belindas program ge en onyanserad och felaktig bild av vad feminismen är? Hade hon lagt fram det som att det är så här de icke insatta tolkar att feminism är hade jag inte haft lika mycket att invända. Nu är det inte det hon gör.

roja c panda - Ej medlem längre2014-01-23 18:56
Antal inlägg: 875

Finns det någonting som är ofullständigt med feminismen som du ser det apbur? Någonting den kan utveckla?

magnusito2014-01-23 19:07

Jag svarar på det!
Den kan bli vassare, mer offensiv och kompromisslös!
Eller tycker du det är stötande om kvinnor inte ständigt är behagfulla?
För det är väl det som är problemet, att feminismen inte nöjer sig med sämre än lika.
Tänk att kräva lika mycket blir kallat för tokfeminism o dyl.

magnusito2014-01-23 19:07

Dessutom handlar feminismen också om manlig frigörelse från en snäv stereotyp roll.

apbur2014-01-23 19:14

roja, det finns väl massvis. Jag har inte grepp om hela feminismen och genusvetenskapen, långt ifrån. Jag vet dock att det är önskvärt att den forskning som bedrivs idag, inom i princip alla discipliner, bör väga in genus och kultur i mycket högre utsträckning. Det är oerhört provocerande när det dras slutsatser och ba "vadå, genus och trams, här kommer vi med kalla fakta, dårå. Nåt som står i kontrast till genus för det är ju, öööhh, påhittat, till skillnad från det vi mäter, för vi mäter ju biologi dårå, fakta som står för sig själv, dårå."

apbur2014-01-23 19:21

Och det är inte önskvärt att problem med feminismen ska tas upp som nåt som handlar om att kvinnor ska stå i fronten för att visa sina bröst på ett badhus i Lund och att inte ens feministen Belinda vill göra det och så stannar det vid den ytliga analysen om man nu ens ska häda och kalla det för analys. Pöbeln sväljer och tycker att Belinda gör deras röst hörd.

Nej, det är inte rätt sätt att kritisera feminismen på.

nyckelpigan_2014-01-23 19:30
Antal inlägg: 543

Vem har påstått att Belinda har gjort en analys av feminismen?

I alla fall inte hon själv. Belinda menar att hon gjorde detta ur hennes egen subjektiva synvinkel och för att skapa debatt.

Apbur, hur din definition på feminism ser ut så är jag övertygad om att du förstärker många negativa synpunkter när det gäller feminismen.

Väntar på din reaktion... som brukar vara hrm, sådär enligt mig iaf i andra trådar som varit här.

Tråkigt att du har en sådan attityd.

apbur2014-01-23 19:37

Du menar min syn på feminismen som något som förtjänar mer respekt än "bara bröst på badhuset"? Eller vad menar du. Bättre att du talar om mer exakt vad det är som du kritiserar för än så länge ser det bara ut som att du lyckas kritisera mig som person och det gör dig inte speciellt trovärdig eller värd att lyssna på.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?