Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 18 732 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-12-10 20:17 | |
![]() | Zmrzlina - "2010-12-10 19:59" Du tycker inte du överdriver en smula nu? ... Och hur är det med andra beslut man tar åt sina barn under deras uppväxt - är det "våldtäkt och skändning" det också, eller var går gränsen för dig? | |
| Megaherz | 2010-12-10 20:29 | |
![]() | jag tycker nog det är schysstas att vänta till barnet kan bestämma själv. | |
| mralex69 | 2010-12-10 20:37 | |
![]() | Min son är döpt bara för att. | |
| martagnu | 2010-12-10 20:38 | |
![]() | Jag skulle vilja vända på frågan och säga att barndop är ett sätt för den kristna församlingen att myndigförklara barn - att säga att i vår gemenskap är du inte en andra klassens medlem eller "i väntan" utan är fullvärdig i religiöst hänseende. Jag har svårt för att se det som ett övergrepp; det handlar snarare om en inbjudan från Gud än som att man tvingar barnet (eller ens föräldrarna) att skriva under något. | |
| Satyra | 2010-12-10 21:16 | |
![]() | Exakt så, martagnu. :-) | |
| bobo flux | 2010-12-10 21:39 | |
![]() | Fast dopet innebär ju ett specifikt band mellan kristendomen och den döpte. Skall det enbart betraktas som en "inbjudan" utan några ytterligare förpliktelser så kan jag väl rent hypotetiskt ge mina barn "inbjudningar" till övriga religioner också och bekanta dem med islam, hinduism etc etc? Det ställs ju inga krav på barnet, eller är det första av de tio budorden undantaget som bekräftar den regeln? Jag tvivlar på att det skulle accepteras. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-10 21:43 | |
![]() | om mitt barn anses vara en andra klassens medlem utan det kristna dopet. då är inte kristendomen nåt för mig eller mitt lilla underverk. så otroligt dumt. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-10 21:49 | |
![]() | Barndopet är inte specifikt kristet/bibliskt egentligen och det medgav tom Luther men han tyckte att det var en vacker tradition. I den första församlingen döptes den som ville och förstod grunderna för det. Gud är kärleken och klappar försiktigt på hjärtats dörr och hör sig för om Han får komma in. Sen är det dags för det urkristna dopet. Om man inte lägger in så mkt kvasiteologiskt i barndopet får det gärna fortgå för min del men särskilt bibliskt grundat är det inte. | |
| nettan23 | 2010-12-10 21:56 | |
![]() | Tänker inte döpa framtida barn, ska även gå ut svenska kyrkan, sambon har redan gått ur. Aldrig varit troende, tyvärr, hade vart skönt att ha gemenskap och verkligen kunna tro på ngt. | |
| Gautama | 2010-12-10 21:57 | |
![]() | Jag reagerade också på det Tvålis. Det låter ju helt absurt!! Men både du och jag vet ju att det inte är så. | |
| Satyra | 2010-12-10 23:26 | |
![]() | Äh, tog inte det där med "andra klassens medlem" så bokstavligt som ni gjorde, Tvålis och Gautama. ;-) För gör man det så låter det absurt även i mina öron. Mer tolkade jag det som att man genom dopet välkomnas in i en varm, trygg gemenskap. Jaja ... | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 23:28 | |
![]() | Vi hade inga dop för våra barn eftersom vi inte tror på gud, och dessutom är kristna människor så otroligt läskiga. | |
| bobo flux | 2010-12-10 23:35 | |
![]() | Satyra, då är kanske ordvalet "exakt så" inte så lyckat? | |
| Satyra | 2010-12-10 23:52 | |
![]() | Nej, det har du rätt i bobo. Tänkte inte på att andra kanske tolkar texter annorlunda än mig. :-o ;-) | |
| bobo flux | 2010-12-11 00:08 | |
![]() | Jag tvivlar ju på att någon församling officiellt skulle använda sig av begreppet "andra klassens...", men jag blir inte förvånad om tankegångarna skulle florera bland medlemmarna...kristna församlingar har ju rent historiskt inte direkt visat sig vara fullt så fromma som de vill ge sken av...nåja, nog om det... Jag undrar fortfarande hur kravfritt dopet egentligen är? Kan jag introducera mina hypotetiskt döpta barn för t ex hinduism och islam med kristendomens goda minne? | |
| Megaherz | 2010-12-11 00:16 | |
![]() | Hörde ett par säga ungefär "Ja, vi döpte vår son även om vi inte är religiösa.. Om det nu finns ett helvete har vi åtminsone räddat honom från det" Är inne på samma som bobo.. Varför bara gardera en religion? Får man döpa sig - eller utföra liknande "inträdesriter" - när man redan är medlem i en annan?` | |
| Satyra | 2010-12-11 00:22 | |
![]() | Megaherz - Det är väl bara att gå ur Svenska kyrkan om man hellre vill förena sig med en annan religion. Känns inte som ett problem faktiskt. bobo - Och vadå "kan jag"? Du gör väl som du vill med den saken, bobo. Ingen ur Svenska kyrkan kontrollerar vad du har för dig. ;-) | |
| Megaherz | 2010-12-11 00:26 | |
![]() | Jag menar nu hur en icke-troende (ville först skriva otrogen hehe) förälder väljer just EN religion utav den anledningen. Förresten har jag aldrig upplevt den kristna samhörigheten som varm och välkomnande, utan mest påträngande och kränkande. | |
| krillo18442 | 2010-12-11 00:31 | |
![]() | inlägg till TS fråga på första frågan hur många har skrivit in sitt omyndiga barn i Socialdemokraterna/Miljöp artiet. Antar utan belägg ca 1% dvs majoriteten tror att barnen skall bestämma själv över sitt liv när de är mogna. | |
| bobo flux | 2010-12-11 00:33 | |
![]() | Börjar det inte likna hyckleri när inte ens kyrkan lever efter sina egna budord? "Du ska icke ha några andra gudar vid sidan om mig", eller vad det nu heter. Dopet innebär väl att man blir upptagen i den kristna gemenskapen? Skall inte de kristna värderingarna vara gällande då? | |