Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2009-12-19 00:17
Antal inlägg: 11371

Fast nu är det väl så att det inte finns särskilt många klocktorn som inte är i en kyrka? Är det en kyrka som ringer så är det i min bok precis lika religiöst som ett böneutrop. Och trivs man inte med böneutropen så behöver man väl inte lyssna på dem? Jag tror att man, som med kyrkringningar och reklamavbrott vänjer sig till slut.

lillan-682009-12-19 00:31
Antal inlägg: 77

Jag kan tänka mig att många som tycker att det skulle vara ok med böneutrop, kanske inte ens bor i närheten, så det skulle inte störas eller ens höra utropen. Att sedan vara på besök i en stad när just ett böneutrop hörs, så är det säkert exotiskt o charmigt. Men att ha det till vardags så att säga kan ju vara mer störande.
Jag bor 5 mil från närmaste Moske, så jag skulle inte höra nåt, men jag skulle inte vilja bo brevid.
Jag tror heller inte att det skulle sluta med att bara vara fredagar, till slut skulle det nog bli 5 ggr/dag

micro1132009-12-19 00:37
Antal inlägg: 17542

bobo flux
Det får gärna vara lika religiöst i din bok, men ett pling plong kan aldrig bli ett GUD är god, - eller något liknande i alla fall.

Sen skall jag inte behöva vänja mig. Jag kan nog vänja mig vid att Reinfeldt står på taket och skriker "moderaterna är bra" också -- men det finns ingen som helst anledningen för mig att utsätta mig för det.

Jag - och andra - skall inte behöva pådyvlas politiska eller religiösa budskap som vi inte har bett om.

brakise2009-12-19 00:44
Antal inlägg: 76

Religionsfrihet innebär frihet från att fängslas eller torteras för sin religion, inte att man har RÄTT att uppföra byggnader som väsnas. Många övertolkar ordet religionsfrihet och drar högre växlar än vad som från början avsågs.

Har varit i ett muslimskt land och hört böneutropen som börjar kl 5.00 på morgonen. Det skär genom ben och märg och låter som hesa fredrik. Står man nära kan man inte samtala och det håller på i minst tio minuter om inte mer. Oerhört exotiskt men vill på inga villkor att det ska ljudförorena min omgivning här hemma. I religionsfrhetens namn måste man också få slippa att bli påprackad religiösa budskap, och påprackad blir man verkligen av en minarets böneutrop.

Kyrkklockorna ringer en gång i veckan och vid extraordinära tillfällen (begravningar etc) och inga ord basuneras ut som framför ett budskap, så en VISS skillnad är det.

bobo flux2009-12-19 00:50

micro, i så fall faller väl hela grundtanken med demokrati?
Varför denna intolerans mot meningsyttringar som inte rimmar överens med ens egna? Varför ska just du får diktera vilka budskap som ska få och inte få framföras i det gemensamma livsrummet? Jag tror, att vill man vara helt försäkrad mot att inte pådyvlas något politiskt eller religiöst budskap "som man inte bett om" i ett öppet samhälle så får man flytta ut i skogen.

micro1132009-12-19 01:13
Antal inlägg: 17542

bobo flux
Var i demokrati tanken finns det att jag måste acceptera att pådyvlas andras religion eller politiska åskådning?

Mig veterligen är det väl precis tvärtom - den slår vakt om rätten till den egna tanken, och att inte indoktrineras av andra.

bobo flux2009-12-19 01:30

Indoktrineras? Det är inte hjärntvättning vi pratar om väl? Yttrandefriheten gäller väl i det gemensamma rummet, så länge det inte kränker? För mig är inte böneutrop ett dugg kränkande eller indoktrinerande.

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-19 01:41
Antal inlägg: 4429

Såååå skönt med samarbete :-open.spotify.com/tra... iRE73UsoZ)

bove2009-12-19 02:04
Antal inlägg: 1333

Incubation och övriga - Religionsfrihet handlar om att man inte ska bli förföljd eller diskrimineras på nåt sätt på grund av sin tro. Jag kan inte riktigt se hur frånvaron av böneutrop skulle kunna kränka någon eller försvåra utövandet av en religion. Att som icke-troende försvara rätten till dessa känns i många fall som en överdriven och ängslig oro för att riskera att förknippas med intoleranta människor. Hade det inte handlat om religion hade nog de flesta tyckt att det var en befängd idé.

El Gronde2009-12-19 02:08
Antal inlägg: 205

Böneutrop är vackert, men det hör inte till saken. Mitt svar är nej.

Bitte - Administratör2009-12-19 09:22
Antal inlägg: 24221

Säger det igen om man läser så handlar det om ETT tillfälle i veckan att man får kalla till fredagsbön , det är vs denna ansökan handlar om.

Bitte

bobo flux2009-12-19 09:45

bove, jag för min del har bara svårt att se vilka skäl det skulle finnas till att inte tillåta böneutrop. Jag kan tycka att det ändå måste finnas ett godtagbart argument till varför man väljer att begränsa en form av meningsyttring.

Att det skulle indoktrinera finner jag inte för troligt. Jag kan heller inte se att det skulle vara kränkande eller förtryckande, eller att det skulle störa den allmänna ordningen mer än några andra ljud i samhället. Det är väl fråga om en väldigt begränsad tid vid ett fåtal tillfällen?

PowerYoga2009-12-19 09:51
Antal inlägg: 713

Precis som Bitte säger så handlar det om att få kalla till fredagsbönen i Fittja, ett par mil söder om Stockholm. Moskén ligger avsides vid en sjö (tror bestämt att det är Albysjön) och inte i ett bostadsområde och för min del även om de hade ansökt om att få kalla till fredagsbön på Medis på Söder så hade jag tyckt det var helt i sin ordning! Fredagsbönen är dessutom mitt på dagen när de flesta arbetar så det kan ju knappast störa. Dessutom ropar de ut sitt budskap på arabiska även om de flesta vet vad som ropas ut, men ärligt folks, vad spelar det för roll vad de säger...det är så många som säger en massa rappakalja överallt i samhället och skulle det göra någon skillnad anser ni? jag kanske skulle rikta den frågan till Odin som är så emot VAD som sägs.

Jag har läst alla inlägg och det finns många motsägelsefulla inlägg; många tycker att religion ska utövas privat och i det tysta och inte pådyvla sin trosuppfattning på andra, hmm...vi har ju flera trosuppfattningar bara i Sverige som knackar dörr, står med sitt butskap vid tunnelbanan, affären o dyl (Jehovas Vittnen), knackar på din axel på stan och säger "Jesus älskar dig" osv det yppas det inget om. Är det att utöva sin trosuppfattning privat och i det tysta eller är det så att för att det är en svensk företeelse så är det OK?

ingson2009-12-19 10:05
Antal inlägg: 4285

Jo, du har förståss rätt Power Yoga. Det finns viktigare saker att bråka om.

Fast vi vill ju undvika positiv särbehandling, det spär på främlingsfientligheten. Därför hoppas jag att du stödjer mig i mitt förslag på sidan 9 kl 15:35

bove2009-12-19 10:33
Antal inlägg: 1333

Poweryoga - Nä så länge det inte handlar om ett tätbebyggt område där några boende eller allmänheten i övrigt störs finns det väl inget att invända. Jag diskuterade mer ur en generell synvinkel, att det skulle finnas nån slags självklar universell rättighet att högljutt utöva religion på allmän plats.

PowerYoga2009-12-19 10:34
Antal inlägg: 713

ingson du skrev; "Möjligheten finns ju att en eller annan förvirrad stackare luras att tro på struntpratet om det upprepas tillräckligt ofta. "

Ja, precis som med allt annat trams vi dagligen blir påverkade av både i hemmet (via TV) och ute på gatan av reklam lika mycket som av trosuppfattningar av olika slag, etc. Äh, jag tycker inte det finns någon rim och reson i det hela.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-19 11:02
Antal inlägg: 705

Jag möts av ovälkomna inslag av kristendom överallt, särskilt i juletider. Eftersom jag är en människa och inte ett får så kan jag iofs sålla bland all infomation jag möter, jag känner alltså inte att jag blir pådyvlad något när jag ser religiösa företeelser. För mig är det bara ett naturligt inslag i ett öppet samhälle.
Varför är kristna budskap okej om inte minareter är det? Argumentet att vissa saker är "svensk tradition/kultur" (något som alltid tas upp i diskussioner som dessa men som konstigt nog aldrig tycks kunna definieras)och därför mer acceptabla än andra tycker jag visar på en extrem dubbelmoral.

ingson2009-12-19 11:12
Antal inlägg: 4285

Men Dödmetallörn, vem talar mot själva byggnaden? Det är väl sättet att sprida vanföreställningarna som en del har synpunkter på? Dvs med högtalare i stadsmiljö att det finns en tjomme som vi ska högakta och lyda.

Liftactiv2009-12-19 11:13
Antal inlägg: 783

PowerYoga: "Jag har läst alla inlägg och det finns många motsägelsefulla inlägg; många tycker att religion ska utövas privat och i det tysta och inte pådyvla sin trosuppfattning på andra, hmm...vi har ju flera trosuppfattningar bara i Sverige som knackar dörr, står med sitt butskap vid tunnelbanan, affären o dyl (Jehovas Vittnen), knackar på din axel på stan och säger "Jesus älskar dig" osv det yppas det inget om. Är det att utöva sin trosuppfattning privat och i det tysta eller är det så att för att det är en svensk företeelse så är det OK?"
- Jag kan ju bara svara för min del men NEJ, det är lika lite okej med mormonerna, JV eller svenska kyrkan om de brölar ut sina sagor till allmänheten. Fy och blä!

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-19 11:16
Antal inlägg: 705

Ingson: Jag menade hela företeelsen, trodde det var uppenbart. I det aktuella fallet handlar det om en minaret, inte i stadsmiljö, inte med dagliga utrop.
För mig är förresten en maffig kyrka också ett meddelande till oss att vi det finns en "tjomme" som vi ska lyda, på vilket sätt är det mer ok än en minaret?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?