Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 917

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-05-10 09:44
Antal inlägg: 4429

Självklart så borde man sluta servera påtagligt berusade människor. Men jag har själv jobbat som på krogen och en gång hamnat i slagsmål med en kille för att jag nekat honom att köpa mer.

Aperopå diskriminering. Hade det varit diskriminering att vägra en muslim att beställa ett glas vin baserat på att det strider mot deras religion? Eller en asiat beroende på att de har annan metabolism?

När du särbehandlar någon på grund av egna moraliska övertygelser så är det diskriminering.

Labyrint2011-05-10 10:16
Antal inlägg: 513

Nej, Irkko_Pirkko, snarare är det samma grej som att ge ett barn en tesked filmjölk, där har vi mer liknande alkoholnivåer.

Labyrint2011-05-10 10:24

Förresten kan jag glatt erkänna: jag har en dotter på tre månader, än så länge helammad. Som de allra flesta föräldrar vill jag hennes bästa och är rätt säker på att jag är en ytterst lämplig mor till henne. Under graviditeten drack jag naturligtvis ingenting.

Sedan hon föddes har jag vid kanske fyra tillfällen tagit ett glas vin. Jag har dragit gränsen vid ett, för att jag vill ha goda marginaler och fortfarande veta att jag är kapabel att ta hand om henne på bästa sätt. Skulle inte ta med henne ut i alltför bullrig krogmiljö, däremot har vi varit på restaurang vid ett par tillfällen då jag iofs bara druckit vatten. Ser verkligen inget problem med att typ sitta på en uteservering och ta ett glas, vilket jag iofs heller inte har gjort, men mer för att det inte blivit av.

Det handlar inte om något dagligdrickande, det handlar inte om att "inte kunna avstå". Bara att då och då har det varit gott med ett glas, vilket är oskadligt för barnet och då ser jag inte varifrån kravet på att avstå kommer ifrån. Lika lite som det gör det för vem som helst, vuxen, ansvarsfull och mogen nog att ta ansvar över sig själv.

Skäller ni på mig nu eller? Det är helt okej, men jag vill ha någorlunda relevanta motiveringar till det isåfall. Inte hittat några sådana i denna tråd.

Irkko_Pirkko2011-05-10 11:22
Antal inlägg: 250

Labyrint. Jag har också barn. Jag skulle aldrig göra så och JAG tycker att det är i stort sett lika illa att dricka vin och att amma som att mata sin bebis med alkohol. Samma sak att röka med sitt barn i famnen. Man gör inte så.

Labyrint2011-05-10 11:25

Men kan du motivera det? Att mata barnet med alkohol är skadligt för barnet. Att röka med barnet i famnen är också skadligt. Att amma när man druckit 1-2 glas vin är det inte.

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 11:30
Antal inlägg: 1130

Jaha, och det är lika illa därför att..? Det ser illa ut? Mammor bara GÖÖR inte så? Det är din subjektiva uppfattning om vad som är moraliskt riktigt och knappast ett relevant argument. Att röka med sitt barn i famnen är en helt annan sak, eftersom passiv rökning skadar.

Irkko_Pirkko2011-05-10 11:34

Oavsett hur mycket man dricker så går ju en liiiten del ut i mjölken. Dvs man matar sin bebis med alkohol som finns i mjölken, hur lite det sen är i mjölken hör inte frågan till. Vilken vettig förälder gör så? Vill man inte det allra bästa för sitt eget barn? Jag kan ju bara inte för en liten stund ens förstå det.. Även om det är en liten mängd alkohol där i så kan det ju inte precis vara bra för barnet eller hur. Vill man chansa?

Alla får ju göra som dom vill. Tycka vad dom vill.
Men jag tycker att det är oansvarigt.

Irkko_Pirkko2011-05-10 11:37

Det KAN skada barnet. För vem här inne kan säga med 110% säkerhet att det är nyttigt och bra för barnet att få det i sig?

Labyrint2011-05-10 11:48

Naturligtvis är det helt okej att både vägra räkna promillehalter, vägra tänka logiskt, vägra lita till forskning osv och välja att avstå. Eller avstå av vilket annat skäl som helst för den delen. Ingen ska någonsin dricka alkohol ifall man inte själv tagit beslutet att man vill och det känns bra. Därifrån till att hacka på den som tar ett annat beslut än en själv utan att ha något att grunda det på finns det dock ett litet hopp...

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 11:51

"Vilken vettig förälder gör så?" Jag känner flera. Så, man ska undvika allt som KAN skada barnet, oavsett vad forskningsrönen säger? Din musiksmak - kan du veta till 110% att dina ungar inte tar skada av den? Kan du veta att maten du ger dem inte är skadlig? Transfetterna? Tillsatsämnena? Färgämnena i godiset? Om vi undviker allt som KAN vara skadligt så är vi ansvariga föräldrar. Och kan med andra ord inte göra särskilt mycket alls.

Aquilalore - Ej medlem längre2011-05-10 11:55
Antal inlägg: 46

Till saken hör väl att bartendern SKA fatta beslut utifrån sunt förnuft, det är lika diskriminerande att säga att någon är för full för att få en öl till... det är upp till bartendern.

Det vara så att folk har irriterat sig på den ammande kvinnan..
Vilket gör att bartendern gjorde rätt som nekade henne för att upprätthålla ordningen =)

Om jag hade arbetat denna dag, så hade jag gjort samma sak för jag kan garantera att om det hade kommit ut att alkoholen som jag har serverat har hamnat i munnen på en bäbis, så hade jag fått sparken, oavsett mängd

Irkko_Pirkko2011-05-10 11:58

Nu är det ju inte precis som att jag har hackat på någon.
Jag tycker att det var fel av mamma vilket var frågan i denna tråd. Punkt.

Irkko_Pirkko2011-05-10 12:00

JA, klart man ska undvika allt som KAN vara skadligt för barnet om det är möjligt. Varför riskera att skada sitt barn med alkohol eftersom man VET att det KAN skada.

Labyrint2011-05-10 12:01

Okej, hacka på var fel uttryck, döma var det snarare jag menade.

numsan2011-05-10 12:06
Antal inlägg: 6327

Det mest skadliga för barn måste nog ändå vara inskränkta föräldrar..

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 12:16

Jag skrev först: "Kan du vara 110% säker på att dina åsikter inte skadar barnet?" Det är nog sant som du säger, numsan.

LadySol - Ej medlem längre2011-05-10 12:17
Antal inlägg: 33199

Väl talat numsan!

Ahnad - Ej medlem längre2011-05-10 12:18
Antal inlägg: 411

Vi kanske ska minnas en sak:

De rekommendationer som Livsmedelsverket lämnar idag bygger på den lilla forskning som finns. Inga långtidsstudier är heller gjorda.

Nu får man ju självklart rätta in sig efter det som gäller just nu. Naturligtvis. Men farhågorna om att även mycket måttliga mängder alkohol under/vid amning kan vara skadliga för spädbarn finns, även hos forskare. Det kanske är viktigt att minnas trots allt.

Irkko_Pirkko2011-05-10 12:29

kverulanten. Haha, nu får du väl ändå ge dig.
"Kan du vara 110% säker på att dina åsikter inte skadar barnet?"
SERIÖST?
Vad skadar barnet mer. Mina åsikter om alkohol ELLER någon som faktiskt spetsar sitt barns mat?

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-10 12:36
Antal inlägg: 4429

Spetsar maten? Seriöst Irrko, du känner inte att du överdriver bara en endaste liten aning nu? Klart att åsikter kan vara skadliga för barn. Religösa sekter etc... Det finns mammor som skrämmer sina barn med hemska historier om hur farligt allt är... Det är nog inte helt sunt det heller.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?