Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade33
Mobilspel
Pågående18 917

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 12:39
Antal inlägg: 1130

Jag är 110% seriös. Inskränkta, onyanserade åsikter är många gånger farligare än ett glas vin i samband med amning. Vi pratar inte fylleslag här, Irkko, utan ett glas vin - som (det börjar bli tjatigt nu) konstaterats vara ofarligt.

Irkko_Pirkko2011-05-10 12:39
Antal inlägg: 250

Vad gör man om man dricker medvetet när man ammar om inte spetsar mjölken för sitt lilla barn?

Och hur kommer åsikter om religion, hemska historier in i det hela.
Vi pratar om åsikter om alkohol.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-10 12:43
Antal inlägg: 4429

JA för det står fullständigt tydligt att åsikterna på alla sätt och vis är viktigare än fakta.

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 12:43

Nej, jag pratade om åsikter rent generellt.

Irkko_Pirkko2011-05-10 12:46
Antal inlägg: 250

Folk får tycka precis som de vill om vad de vill och alla tycker olika.
Och nu tänker jag gå ut och gå i solen med mina åsikter.
Heippa.

koksiken2011-05-10 12:53
Antal inlägg: 304

lite OT men jag antar att "koksilen" är jag?:
laatifah 2011-05-09 19:57

Antal inlägg: 24
koksilen, jag tror inte det var en fråga om bartenderns kön som var aktuell! mer om det skulle vara mer ok om en pappa dricker med sitt barn närvarande än en mamma. tok

Det vet jag nog... jag är läskunnig, faktiskt! Det har dock hänt förut att trådar har använts till att kommentera det som står i tråden, lite OT men ändå inom området s.a.s. Hoppas att du håller koll på dem alla... förutom detta så försöker jag hålla en mer civiliserad ton mot mina medmänniskor än vad du gör. DET är fakta!

Nu till ämnet:
För övrigt håller jag med Irkko_Pirkko här ovanför om det med att spetsa mjölken... även om det är lite, så är det ett medvetet val att dricka vin trots att man ammar. Har inget att göra med att man blir full och oredig, bara att man vill sitt barn väl. Att vilja sitt spädbarn väl och att känna att man ska/vill/måste ta sig ett glas vin till lunchen, trots att man ammar, är inte förenligt i min värld.

le-lou2011-05-10 12:55
Antal inlägg: 17500

Jag antar att det är lika moraliskt förkastligt att bli gravid efter 35? Eller att äta räkor under graviditeten eller att bälga i sig kaffe. Eller att ha katt som husdjur under graviditeten, eller varför inte hund, den kan ju bita ungen när den väl är ute. Det finns så sjukt mycket som den bästa av mammor ser till att undvika för att det faktiskt inns en liiiiiten chans att man skadar barnet. Jag hyllar dessa supermammor som inte alls reflekterar över att det finns något som heter perspektiv i livet, dessutom tror jag inte ett skvatt på vad ni själva skriver - om den lilla lilla risken. Det är lätttillgängligt att skriva så, och själv framstå som ett litet ideal bland alla dårar, men lever ni då verkligen som ni lär? Man tjatar på om den lilla risken för barnet och att man inte vill skada sitt barn, men hycklar friskt med annat.
En supermamma har inget (eget) liv enligt mig, men först i kön vid pärleporten står hon garanterat.

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 12:58

McDonald's har förstås aldrig kommit på fråga, en mamma som vill sitt barn väl lagar maten med naturliga råvaror.

Måns_E2011-05-10 13:05
Antal inlägg: 12028

En del ser ju rött bara man nämner orden alkohol och barn i samma foruminlägg på detta forum. Att det är känslomässiga och inte rationella argument är hur tydligt som helst.

Så frågan är du hur ni gör, jag menar i princip allt man förtär innehåller en liten liten del alkohol, och något måste väl era barn få äta och dricka? Man överlever ju inte på luft.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-10 13:06
Antal inlägg: 236

Jag har en fråga:

Varför trakasserar flera av er som skriver här framför allt en person, Irkko_Pirkko, för hennes åsikter? Det påminner om häxprocesserna, där masshysterin bredde ut sig och folk vrålade samfällt om att en person måtte offras på någons altare. Har hon inte rätt att tycka vad hon vill? Hon har ju inte skrivit någonstans, vad jag kunnat se i alla fall, att ni inte gör som ni vill. Hon har bara skrivit att hon inte skulle dricka alkohol när hon ammar sitt barn. Har hon inte rätt att göra så? Ni kallar henne inskränkt och jag vet inte vad. Varför? Vad ger er rätt att ställa er och stampa på en annan människa på det viset?

Pottränad - Ej medlem längre2011-05-10 13:07
Antal inlägg: 4315

"spetsar mjölken för sitt lilla barn"

Ursäkta, men vilket nonsensargument :)

Rhotheta2011-05-10 13:08
Antal inlägg: 4992

Kan inte låta bli att ironisera lite, eftersom fakta rinner som vatten på gäss.

Det bartendern framför allt borde gjort vore att kasta ut kvinnan innan hon hann amma. Bröstmjölk innehåller laktos som lactobaciller i barnets tarm bryter ned genom jäsning till bl.a. alkohol. Den som ger sitt barn eller vilket däggdjur som helst mjölk, eller stärkelse, eller låt oss säga mat, utsätter det för egenproducerad alkohol. Enda lösningen är att sluta mata barnet. Då produceras dock alkohol när barnet jäser ned sina muskler i jakt på energi. Bäst att slå ihjäl det. Det viktiga är att det inte utsätts för alkohol. Mängderna är ointressanta.

koksiken2011-05-10 13:09

kverulanten 12:58 : nu är du något på spåret...
=)

Skulle det ha varit OK för bartendern att servera ett glas vin till en STOR man som sitter och dinglar med bilnycklarna? Han kan troligen köra bil lika säkert före som efter glaset, han kanske inte ens blir påverkad bortom lagens gränser. Nu är jag OT, jag vet, men jag blir lite nyfiken när det pratas om moralpanik.

Jag tycker själv generellt att mammor som pumpar ur ska kunna gå på fest, dricka, bli onyktra. De är inte sämre mammor för det, det påstår inte jag (så länge de lämnar ungen hemma, om den är gammal nog att förstå att mamma uppför sig underligt, men detta gäller så klart pappor också, ingen skillnad i moralen där), sämre förälder blir man om man medvetet riskerar sin lilla avkommas liv och leverne.

Det tycker jag att man gör när man måste dricka alkohol under amning, för så tolkar jag hennes upprördhet, att hon måste dricka. Annars kanske hon hade svurit lite inom sig över sura bartenders, svalt förtreten och gått vidare i livet, lite klokare över hur det hon gjorde uppfattades av andra, oavsett vad hon själv tycker är rätt!

Måns_E2011-05-10 13:09
Antal inlägg: 12028

Dumblondin, jaha, jag trodde att man fick säga emot folk på ett forum. Jag trodde att det var lite meningen med en diskussion att man har olika åsikter och diskuterar.

Men tydligen så var det en häxprocess. Där ser man.

Pottränad - Ej medlem längre2011-05-10 13:10
Antal inlägg: 4315

Häxprocess?
Detta känsliga ämne tar fram de stora orden/formuleringarna... ;)

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-10 13:18
Antal inlägg: 236

Nämen, det är väl klart att man ska få resonera! Det är ju precis just det jag skriver: att alla har rätt till sin åsikt. Men det som händer här är ju att när den här tjejen framför sin så rycker ett helt band ut, som jag fattar det. Och kallar henne både det ena och det andra. Det är väl knappast att diskutera seriöst?

koksiken2011-05-10 13:25

kverulanten 2011-05-10 12:39

Antal inlägg: 486
Jag är 110% seriös. Inskränkta, onyanserade åsikter är många gånger farligare än ett glas vin i samband med amning. Vi pratar inte fylleslag här, Irkko, utan ett glas vin - som (det börjar bli tjatigt nu) konstaterats vara ofarligt.

Men då visar det sig att vi tycker ganska lika, trots allt: han nekade henne ett ANDRA glas vin, inte "ett glas vin - som konstaterats vara ofarligt".
Han kanske tyckte att hon kunde ta sitt andra glas (veckoförbrukningen som inte _rekommenderas_ men i alla fall inte är _konstaterat_ farlig) en annan dag, inte båda en kort stund efter varandra?

Elmis2011-05-10 13:41
Antal inlägg: 2916

le-lou kan ha skrivit tidernas bästa foruminlägg ovan. 8-)

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 14:19

Ja, det är en het kandidat åtminstone. Biten med pärleporten är min personliga favorit :)

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-10 14:22

(Och nu sitter folk och retar sig på att jag inte sätter punkt före smileyn. Det är inget jag tänker börja med heller, det är strykfult.)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?