Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade29
Mobilspel
Pågående22 618

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-10 16:01
Antal inlägg: 158

Kronofogden
Är det någon här som har erfarenhet av att få krav på GAMLA räkningar?

Jag blev väldigt kall och arg i dag när det damp ner ett brev från KRONOFOGDEN. Jag har nämligen aldrig haft med den att göra förut. Jag öppnade brevet och fick veta att Telia/Sonera lämnat över ett ärende till Sergel Inkasso och nu hade det hamnat hos Kronofogden.

Summan jag inte skulle ha betalat var inte ens 250 kronor från början men med ränta och andra avgifter hade det nu blivit drygt 1 000 kronor. Ingen stor summa och på det sättet inget att bråka om, men det som gör mig sur är flera andra saker:

**Räkningen räkningen är nästan TRE ÅR gammal och att jag inte fått någon påminnelse från Telia och inget från Sergel Inkasso om det här innan.

** När jag sa upp det telefonnummer (1) som telefonräkningen avser så skaffade jag ett nytt (2) som jag bara hade i några månader. Jag betalade sluträkningen på det förstnämnda och fick senare ett brev där det stod att jag hade "si och så mycket till godo" på kvartalsavgiften och att detta skulle dras på kommande telefonräkning.

** När jag sa upp 2:an och hade betalt sluträkningen och så där ringde jag efter ett tag Telia och frågade om jag hade några gamla räkningar och så och fick svaret att allt var betalt. I dag när jag ringde upp Telia för att få klarhet i det här så fick jag svaret att så långt tillbaka fanns ingen sådan historik kvar. Brevet jag fick har jag slängt men var naiv nog att tro att Telia hade sådan historik kvar.

**Visserligen har jag ju flyttat men Telia har haft den nya adressen hela tiden och borde enligt mig veta hur man beter sig för att få tag i folk med skyddad identitet. Likaså inkassoföretaget, det är ju faktiskt inte alls ovanligt att de som de söker har sådana.

Kvinnan jag pratade med på Telia var i och för sig förstående och tyckte synd om mig som nu hade hamnat i Kronofogdens register, men sa att det inte var något hon kunde göra något åt.

På Kronofogden anser de att Telia, "ifall du har rätt", borde kunna styrka det jag säger. Räkningen med allt det där betalade jag såklart i dag, men det kvarstår att jag alltså numer alltså finns i Kronofogdens register med allt negativt det kan innebära.

Någon som har råd

 
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-10 16:01
Antal inlägg: 158

Skulle avslutas med ett frågetecken men jag tryckte så fort. Och med råd, menar jag inte pengar utan "råd och förslag".
 
lelou - Ej medlem längre2006-01-10 18:25
Antal inlägg: 2025

Förslår att du kontaktar Konsumentverket och anmäler. För övrigt tycker jag att tusen spänn är mer än nog för att fajtas lite.
 
HumbleBug2006-01-10 18:58
Antal inlägg: 1836

Man kan deponera pengar och låsa dem hos kronofogden medan man löser en tvist. På så sätt kan du lugnt fajtas utan att behöva förlora mera pengar. Om räkningen verkligen är tre år gammal, så bör du ta strid och se till att de inte kräver dig på pengar i onödan. Men gör allt korrekt, enligt mitt råd, så att det inte kommer mer surt efteråt! Lycka till!
 
odin - Administratör2006-01-10 19:02
Antal inlägg: 7442

Verkar väldigt konstigt, måste inte Telia ha underlag för sina krav? Dvs historik.
 
HumbleBug2006-01-10 19:16
Antal inlägg: 1836

alla gör misstag, även många stora företag. Ofta erkänner de misstag om de gör nåt galet, men du vet att dom kallar detta bolag för Felia . . . :)
 
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-10 19:27
Antal inlägg: 158

Det som oroar mig mest är inte själva beloppet alltså, utan vad det mer innebär.

Om jag ska flytta kan det vara svårt att bli godkänd. Söker jag nytt jobb så kan det ju också vara ett hinder.

Räkningen är från mars 2003 så det är alltså snart tre år sedan.

Och Odin, jag håller med dig. Jag trodde att Telia åtminstone kunde se så pass tid tillbaka. Men nej, det enda hon jag pratade med sa att de kunde se var att den där räkningen som alltså hamnade hos Kronofogden var obetald. Och med tanke på att jag alltså ringde dit förut så känns det här extra jobbigt, då känns det ju som att det inte är någon idé med kundkontakt om det inte någonstans antecknas eller läggs in. Svaret "Då måste det ha blivit en miss i kommunikationen förut" är ju en klen tröst, säger någon att det inte finns några obetalda räkningar så litar jag ju på det.

I morgon ska jag ringa kontaktpersonen på Sergel Inkasso, men jag hyser inget större hopp om att humanitet trots att de där måste vara medvetna om hur ett Kronofogdeärende kan omkullkasta mycket. De har ju dessutom säkert hört en massa bortförklaringar.

 
HumbleBug2006-01-10 19:36
Antal inlägg: 1836

Betalar du nu, så ska det inte vara något problem. Man måste få två prickar om de överhuvudtaget ska synas. Prickningen ligger kvar två år, men jag tror inte att du får någon om du betalar snabbt, eller följer mitt förra råd. Så det är inget att stressa över, även om det känns obehagligt nu. Var lugna bara!
 
Hayao2006-01-10 19:44
Antal inlägg: 5

Kronofogden och företagen nu för tiden verkar ärligt talat enbart baera vara ute efter att pricka en. Fattar inte vad dom uppnår med alla sina avgifter och straff. Tror dom att det blir lättare att betala när dom lägger till ytterligare
 
lelou - Ej medlem längre2006-01-10 20:45
Antal inlägg: 2025

Njea .....det räcker med en prick (om man inte betalar), jag kan stoltsera med en :(
 
Kirkelina2006-01-10 21:00
Antal inlägg: 972

I och med att du betalat in direkt sedan du fått kravet så är det inga problem. Prickningen kommer om man struntar i att betala sedan kronofogden blivit inkopplad.
 
mindottersmo2006-01-10 21:01
Antal inlägg: 345

Jag är inte säker men jag tror att om man betalar hela summan inom viss tid, tolv dagar eller så, då slipper man anmärkning i registeret. Det borde de kunna svara på hos kronofogden. Annars tycker jag att du självklart ska strida för din rätt. De flesta kommuner har konsumentrådgivare som man kan få kostnadsfri hjälp av.

Lycka till och tala gärna om hur det går.
 
HumbleBug2006-01-10 21:14
Antal inlägg: 1836

Min poäng, om jag skrev vagt, är att om du har "bara en prick, så syns den inte på kreditupplysningar. Ingen kan neka dig lån etc. om du bara har en prick för det är ingen som vet om den. Får du en prick till däremot, så kommer båda att visas fram. Men annars är det som mindottersmor säger. Jag tror det är 10 dagar, men sista betalningsdatum framgår ju av fakturan.
 
Sadde_592006-01-10 21:21
Antal inlägg: 5

Hej, och välkommen in i gänget :) *skämt*

Skitprat av Telia att dom inte har uppgifter kvar... är skyldiga att spara ALLT i minst 10 år... Problemet ligger hos den enskilde hanläggaren som inte klarar av datorerna och / eller är för lat att ta tag i det hela...
Prata med Kronofogden och överklaga... som nån sa betala och lås pengarna där...du får tillbaks dom om du vinner... Vinner du inte så har det inte byggt på nåt mer...

Lycka till /// Micke
 
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-11 09:14
Antal inlägg: 158

Tack för all uppmuntran och så.

I morse ringde jag Telia som fortfarande menar att de inte har kvar sådana uppgifter för "det är ju så länge sedan" och när jag frågade om de inte måste spara sådant betydligt längre så blev tjejen jag pratade med lite sur, i alla fall på rösten. Men jag orkade inte tjafsa med henne utan tänkte ta det efter att jag pratat med Sergel Inkasso och möjligen Kronofogden.

Sedan ringde jag till Sergel Inkasso och förklarade mitt ärende. Den jag pratade med berättade att det där "till godo som dras på nästa telefonräkning" var avseende just de fasta kostnaderna och att det sedan alltså skulle komma en till sluträkning på samtal och från den summan skulle "till godo"-dras. Tydligen hade dels gett mig fel besked när jag ringde då det sades att det alltså inte fanns någon räkning, och inte bara det, de hade knappat in det fel i systemet varpå det alltså gick så där långt.

På Sergel Inkasso tyckte de att det var märkligt av Telia, och den jag pratade med tyckte till och med att jag skulle bestrida det hela. Men jag kände att det var mer angeläget att få saken avklarad än att fortsätta tjafsa om att "någon på Telia har gjort fel". Pengarna får vara "läropengar" och det absolut viktigaste var det som nu sker: att Sergel Inkasso tar kontakt med Kronofogden och att ärendet därmed avskrivs. Någon "anmärkning"/prick hos Kronofogden får jag inte!

*lättad*

Lelou, om det inte är för personlig fråga så undrar jag lite vad din "prick" inneburit rent praktiskt?
 
lelou - Ej medlem längre2006-01-11 09:32
Antal inlägg: 2025

Ja min prick innebär att jag inte får ta lån tex eller handla på avbetalning (tror jag?) under de tre åren den sitter i. Tror också att bostadsföretag inte uppskattar en prick, dock ska jag i dagarna flytta och då var det inget problem....tror de kollar lite mer på vad det är för en prick (har man hyreskulder tex så väger nog det tyngre) och om man har fast jobb osv.

Jag har egentligen inte märkt nåt av det hela iofs, har inte planerat nåt lån eller dylikt heller, men det känns ändå som en stämpel.
Min prick fick jag i ett liknande fall som ditt, och för mig spelade det ingen roll att jag betalade in (2 veckor efter jag fick beskedet), pricken satt som ett smäck iaf. :(. Summan var dock större.
Hoppas det löser sig i ditt ärende.
 
odin - Administratör2006-01-11 22:35
Antal inlägg: 7442

Kan de se varför man har prick när de kollar upp än? Tveksamt...
 
HumbleBug2006-01-11 22:42
Antal inlägg: 1836

nä, det kan de inte. De tycker bara om att jävlas.
 
systerrebell2006-01-11 23:35
Antal inlägg: 427

Hade ett liknande problem med Telia. Plötsligt fick jag en inkasso-räkning på ca 200:-. Jag hade varken fått någon grundräkning eller påminnelse. Jag ringde Telia och de erkände att fakturan egentligen inte fanns (eh?). Sedan dess är jag manisk och betalar helst Telias räkningar samma dag som de kommer.
 
lelou - Ej medlem längre2006-01-12 01:20
Antal inlägg: 2025

jorå det kan de, bostadsföretag, csn och banker kan se.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?