Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 20 092 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2008-09-29 16:16 | |
![]() | Vad är syftet med pixlade bilder i tidningen? En sak jag har undrat över länge, men aldrig fått svar på är varför tidningar sätter in pixlade bilder och bilder med svarta streck över ögonen på exempelvis misstänkta mördare. Varför sätter man in en bild på någon om man ändå inte får visa ansiktet? Är det bara för att fylla ut sidorna? Som jag ser det så startar ju bara pixlade bilder en massa spekulation. Är det inte bättre att helt sonika skita i att sätta ut en bild i så fall? | |
| ÖHL | 2008-09-29 16:19 | |
![]() | Sant! Håller med dig där. Tycker det är mest irriterade med censurerade bilder. Vad får man ut av dem liksom? | |
| mrperfect | 2008-09-29 16:19 | |
![]() | tidningar försöker ju göra allt för at sälja lösnummer..så enkelt är det. Sin roll som opinionsbildare har de ju tappat :( | |
| uffe6y | 2008-09-29 16:29 | |
![]() | man får ju chansen att gissa vem det kan vara,,,,man ser ju skillnad på Leif loket Olson mot Cindy peters...trots att de har ett svart streck över ögonen..(kanske inte funkar på Cindy men pixlarna gör det iaf) | |
| bobo flux | 2008-09-29 16:33 | |
![]() | har man en "gissa kändis"-tävling så kan jag förstå syftet med den sortens bilder. Finns det någon journalist eller annan tidningsknuten människa som kan ge ett svar på den här frågan? Annars håller jag nog mrperfects förklaring som trolig. Jag kan tycka det är ett sorgligt löst grepp att ta till för att sälja fler lösnummer. | |
| Tommy 1979 | 2008-09-29 16:52 | |
![]() | Har en annan fundering som är lite av samma ämne. Dagens Aftonbladet har publicerat namn och bild på Nathalies mördare. Vad tycker ni om det, alltså att tidningen offentliggör hans identitet? Visserligen har killen erkänt, men han är faktiskt inte dömd än, plus att det kanske inte är så jävla kul för hans familj att hela Sverige kan läsa om att deras son/bror är en mördare? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-29 16:53 | |
![]() | Hans familj vs vi nyfikna.. hmm | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-09-29 17:22 | |
![]() | Visst, släng in en pixlad bild om det känns bra, men varför måste den ta upp en helsida? När allt man kan se är hudfärg, hårfärg och kroppsbyggnad kan man väl lika gärna vara mindre foto och mer text. Utfyllnad med andra ord. | |
| micro113 | 2008-09-29 17:24 | |
![]() | Tommy Hans identitet är redan offentliggjord i samband med sökandet efter Nathalie -- därför kan man redan i detta skede publicera namn och bild utan att bryta mot de pressetiska reglerna. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-09-29 17:44 | |
![]() | Och för dem som lyckats missa det kan man ofta få reda på precis vem det är tidningarna skriver om på flashback.se | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-09-29 19:16 | |
![]() | De tidningar jag brukar läsa har aldrig pixlade bilder. Så det beror väl på vad man väljer att läsa. Du får vad du köper, liksom. | |
| bobo flux | 2008-09-29 19:18 | |
![]() | givetvis, Birgerkung. Det jag var mer nyfiken över är varför man väljer att ta till ett sånt grepp. Är syftet bara att sälja mer lösnummer så känns det som ett avkall på journalistiken. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-29 19:33 | |
![]() | Finns ens etik kvar inom journalistik? Fast hade jag sålt fler nummer genom att egga läsarna med en pixlad bild så hade bilden fått komma med. Me like big plånbok. | |
| Mimikryp | 2008-09-29 21:10 | |
![]() | Tommy 1979 skrev "...det kanske inte är så jävla kul för hans familj att hela Sverige kan läsa om att deras son/bror är en mördare?". Nja, de ska väl vara glada att få veta att han är det, så de vet vad han går för? Sedan älskar väl oftast en mor sitt barn ändå, vad han än gör, men snubbens anhöriga bör ju ändå rimligen vilja att allmänheten varnas, för de vill väl inte att fler än "nödvändigt" blir mördade? :-P Och till TS; Helt pixlade bilder ser jag ingen som helst mening med, för det man ser är ju möjligtvis hudfärg, hårfärg och tomteskägg, men inget mer... Men om man nu ska sätta ut en bild på den som ska hängas ut tycker jag att det är okej med bilder med svarta streck över ögonen. Då får man ändå en bild av hur människan kan tänkas se ut utan de där strecken... | |
| bobo flux | 2008-09-29 21:14 | |
![]() | Mimikryp, då kan man väl lika gärna sätta ut hela bilden på honom/henne? För mig känns det lite som antingen eller. Varför sätta ut en bild med ett svart streck över ögonen som bara kommer starta spekulationer? Det känns som ett billigt trick att sälja lösnummer på. Samma sak med vissa rubriksättningar som är totalt vilseledande! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-29 21:15 | |
![]() | bobo: Du är ju inte född igår, du vet ju att det är ett billigt trick? | |
| bobo flux | 2008-09-29 21:18 | |
![]() | ja, men vad jag undrar är om tidningarna har en annan förklaring till det? Jag tror inte de rakt ut säger något i stil med: "Vi gör det bara för att sälja mer lösnummer". Aftonbladets rubriksättning idag var ju för övrigt totalt missvisande... | |
| Nemi | 2008-09-29 21:36 | |
![]() | De gör det för att alla som gillar att "luska reda på saker och känna sig finurliga" ska kunna roa sig med det en stund ;) (Iaf när det är "suddade" bilder på "kändisar". Dvs, det går tyvärr ofta att hitta "samma" bild fast utan "suddat" ansikte någon annanstans på nätet eller i tidigare artiklar i samma tidning. Det finns mängder av trådar på olika stora diskussionsforum där det diksuteras "vem är "manlig kändis 32 år"?" och liknande. | |
| bobo flux | 2008-09-29 21:46 | |
![]() | men är detta förenligt med god publicistisk sed som det så vackert heter? Som jag skrivit tidigare, har man en "gissa kändis"-tävling så har ju pixlarna ett syfte, men är det en misstänkt mördare och syftet enbart är att väcka nyfikenhet för att öka försäljningen av antalet lösnummer så tycker iaf jag att det är värt ett ifrågasättande. | |
| Maybach | 2008-09-29 21:54 | |
![]() | Med ett foto så känns ju händelsen som artikeln kretsar kring mer "på riktigt", mer "nära" än om det bara var en text utan bild. Är väl inte så klurigt att räkna ut? | |