Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade62
Mobilspel
Pågående20 152

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hjärtevännen2008-10-10 17:29
Antal inlägg: 290

Garanti - ska det vara så här?
Har (hade) en Asus EeePc900 i fyra veckor då skärmen gav upp. Gjorde inget speciellt, vek ner locket lite och när jag öppnade igen var skärmen helkonstig. Gick till affären där den köpts och datorn skickades iväg till Holland. Idag kom ett meddelande att de inte "tror" att det går på garantin, men om jag vill kan de kolla vad som är fel med datorn! Eftersom de då kommer att använda dyrbar utrustning, typ "mikrokameror" kommer det med säkerhet att kunna säga vad felet beror på, om det är mitt fel eller kom av sig självt. OM det är mitt fel berättar dom redan nu att jag måste betala 90 € för frakten plus minimum 200 € för en ny skärm ( datorn kostade vid inköp 310€) Är det så här garanti fungerar i allmänhet? Jag måste alltså i värsta fall betala mer för arbetet/skärmen än vad datorn kostade, bara för att få reda på om garantin gäller. Har tyvärr inte garantipappren som följde med datorn hemma så jag kan läsa det finstilta. Tycker det verkar som en värdelös 2 årsgaranti. Vet ni om det är vanligt att det funkar så här? Som det känns så vill dom att jag ska ge upp redan nu alternativt betala vad dom begär.

bobo flux2008-10-10 17:32
Antal inlägg: 11371

i vilken affär köpte du den?

Gariam - Ej medlem längre2008-10-10 17:41
Antal inlägg: 2590

Det låter helt sjukt, går en vara sönder innan garantin gått ut så ska man få varan ersatt. Annars är det ju ingen garanti.

Linn79 - Ej medlem längre2008-10-10 17:43
Antal inlägg: 4279

Köpte du den i utlandet?

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-10 17:47
Antal inlägg: 6214

Om du orkar sa ga direkt till tillverkaren. Butiken javlas med dig helt enkelt. Tillverkaren kommer nog att se till att du far en ny dator, om du formulerar ett vanligt med bestamt brev fran dig som valt just denna dator bland alla konkurrenter p.g.a. dess overlagsna egenskaper!

De kommer antagligen att ersatta datorn. Annars kan du kanske anvanda din hemforsakring. Det hander ju ibland att en penna t.ex. ligger pa tangentbordet och ett barn kommer forbi och stanger datorn, t.ex....

hjärtevännen2008-10-10 17:55

Jag köpte datorn här i Finland. Jag gör nog som dudeniro säger och skriver direkt till tillverkaren. Åtminstone ska man väl ha rätt att få veta vad som är fel och vad det i så fall kostar att reparera så man kan ta ställning till om det är värt att betala (och vänta). Ska jag betala motsvarande nypris kan jag ju lika gärna köpa en ny direkt.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-10 17:59
Antal inlägg: 6214

Ring innan du skriver! Ett brev kan dribblas bort och sa kommer du att fa ga och vanta... ring upp tillverkaren, be om att fa prata med en saljchef och beratta hur besviken du ar. Om det inte loser sig, skriv brev med kopia till nagon hogt upp i organisationen.

Mimikryp2008-10-11 11:26
Antal inlägg: 9057

Jag skulle säga att du kan skriva först och sedan ringa för att kontrollera att ditt brev har kommit fram, precis som man ska göra med jobbansökningar.
Och ska du "lika gärna köpa ny", köp ett annat märke... ;-)
Lycka till! Garantitjafs suger... :-(

Jankster - Ej medlem längre2008-10-11 11:32
Antal inlägg: 656

Jag vet inet riktigt hur reglerna är i finland men har ni nån motsvarighet till konsumentombudsman eller liknande ska du försöka få tag på en sån.

micro1132008-10-11 11:35
Antal inlägg: 17542

I Sverige fungerar inte garantin så .... här har tillverkaren bevisbördan under garanti tiden .... hur det är i Finland vet jag inte.

ANDERStG2008-10-11 12:37
Antal inlägg: 7560

Garanti är bara något som tillverkaren ger för att det inger förtroende. Produktfel finns det lagar om. Läs mer här (Finland):

www.kuluttajavirasto...a5 296.aspx

ANDERStG2008-10-11 12:41
Antal inlägg: 7560

På samma sida finns en rubrik om garantier.

www.kuluttajavirasto...e0 511.aspx

hjärtevännen2008-10-11 12:57

Tack för alla tips! Ska noga läsa sidorna du tipsar om ANDERStG. Känns bra att veta att det inte bara är jag som tycker nåt verkar bakvänt.

dannä2008-10-11 13:10
Antal inlägg: 45

Om du inte får hjälp av butiken kanske en ruta kan gå sönder där så känns det iaf bättre :D.. som tack för hjälpen då förståss

Birgerkung - Spelvärd2008-10-11 13:51
Antal inlägg: 2392

Om du bara har använt datorn på normalt sätt och den har slutat fungera är det solklart att den som sålt datorn ska stå för alla kostnader för att laga den. Som köpare ska man inte behöva ha kontakt med tillverkaren, ansvaret ligger helt hos återförsäljaren.

Om du vet med dig att du har utsatt din dator för något onormal, typ tappat den i golvet eller hällt läsk i den, får du vara beredd på att betala reparationen. I annat fall ska du vägra att betala ett enda öre. Konsumentlagstifntingen är stark, så den kommer att skydda dig.

I Sverige har vi kommunernas konsumentrådgivare och ARN som man kan vända sig till om butiken krånglar. Jag antar att det finns någon finsk motsvarighet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?