Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade14
Mobilspel
Pågående21 691

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Annasus - Ej medlem längre2006-03-04 01:06
Antal inlägg: 15

Ironi kära vän.
 
MadameMim2006-03-04 01:09
Antal inlägg: 1725

A=röd
B=grön
C=rosalila
D=ljusblå
E=gul
F=grön
G=lila
H=blå
I=vit
J=brun
K=blå
L=gulorange
M=grön
N=blå
O=mörkblålila
P=mörkblå
Q=mörklila
R=röd
S=svart
T=mörkblå
U=brunlila
V=lila
Z=mörkgrå
X=svart
Y=lila
Z=mörkgrå
Å=ljuslila
Ä=vinröd
Ö=grå
 
MadameMim2006-03-04 01:10
Antal inlägg: 1725

Jag var tvungen att testa...
 
IMO - Ej medlem längre2006-03-04 01:13
Antal inlägg: 1766

Fan, jag ger upp snart... Är det ingen annan än jag som kopplar bokstäver till siffror?
 
MadameMim2006-03-04 01:32
Antal inlägg: 1725

Nej, mer till färger IMO
 
IMO - Ej medlem längre2006-03-04 01:38
Antal inlägg: 1766

Hmm... Har onekligen noterat detta... Kul att ni funnit varandra - själv får jag väl söka psykolog... ;-)
 
Annasus - Ej medlem längre2006-03-04 07:04
Antal inlägg: 15

IMO: Om man är flitig och går in på synestesilänken så kan man se att man kan koppla vad som helst till vad som helst.
Dessutom tycker jag att en hel del här i forumet har uppgett att även kopplar ihop bokstäver och siffror.
 
Mercedes2006-03-04 14:03
Antal inlägg: 728

Nej har aldrig sett nå färger varken i bokstäver eller siffror, men ren som liten hade året en viss rutt som går motsols i en ring. Och veckodagarna går åt motsatt håll! Vissa barnsånger hade också slingriga stigar. Har dessa "fel" som kanske kompenserar bristen på det som diskuteras här.
 
anduin - Ej medlem längre2006-03-04 14:13
Antal inlägg: 273

Nästan alla vetenskapsmän har väl accepterat att tid är en dimension och att tiden går olika fort berodende på var i universum man är. Allting är relativt, storleken på saker och så vidare beror på hur fort saken färdas. Fast som kvantmekaniken säger, man kan inte vara säker på att nånting ska hända, bara hur stor chansen är att det kommer att hända (om jag inte misstar mig).
 
Blue Ztar2006-03-04 14:22
Antal inlägg: 1065

Fascinerande, jag önskar jag kunde se färglada bokstäver också. =)

Annasus: Spelar det någon roll om det är gemener/versaler, blir det samma färg på a som A? Hur är det med handskrivna bokstäver? Hur är det med andra tecken, typ ryska, grekiska, kinesiska; måste du veta vad tecknet symbolisera för att koppla det till nån färg?
 
Annasus - Ej medlem längre2006-03-04 16:06
Antal inlägg: 15

Bluezstar: Versaler eller små bokstäver spelar ingen roll. Handskrivna bokstäver spelar ingen roll. Andra tecken måste jag veta hur de uttalas med svenska vokaler för att kunna se färgen på ;-P

Mercedes: Klart att året går moturs!Det utspelar sig också för övrigt på gatan utanför mitt dagis med våren vid grinden, hösten på asfalten och vinter/nyår/jul vid fotbollsplanen.

Anduin: Vad jag försöker säga att man inte vet nånting egentligen helt säkert. För allt som vi försöker bevisa med vår "vetenskap" är ju ändå begrepp som vi har hittat på just för att kunna mäta och beskriva olika "fenomen".
 
anatilde - Ej medlem längre2006-03-04 22:31
Antal inlägg: 82

IMO: Jag har ju redan konstaterat ovan att jag alltid förknippar bokstäver med siffror!
 
anatilde - Ej medlem längre2006-03-04 22:35
Antal inlägg: 82

Jag tror att detta med att sammankoppla siffror med bokstäver eller färger handlar om nån slags inre symmetri man har i hjärnan.
I alla fall är denna jättetydlig när det handlar om bokstäver och siffror. Jag tycker t.ex att vissa sifferkombinationer är som ljuv musik om de är väldigt symmetriska. Om man sen har en bokstav som rent estetiskt också bär på denna symmetri är det inte så konstigt om man länkar dem samman liksom. Vad beträffar färgerna så kommer det bara automatiskt. Fast med färgerna är det inte helt konsekvent. Jag ser/känner ofta färger i olika sammanhang. T.ex kan man vara i en viss sinnesstämning som är en viss färg. Nån som håller med mig?
 
pilutta-dej2006-03-04 23:05
Antal inlägg: 1689

Ibland kanske. Jag minns en dröm där jag kom in i ett rum som var fyllt med varmt solgult ljus och det fyllde mig med stark lycka.
 
minmaria2006-03-05 09:52
Antal inlägg: 74

vad underbart att det är fler som rör sig motsols runt året!

till och med när jag var sex år ansåg jag att almanackorna hade fel som visade året i tårtbitar medsols (kalender på lekis). Det går ju självklart motsols, med januari mellan 12 och 11, och december mellan 1 och 12.

och klart att siffror har färger, och bokstäver kopplas ihop med siffror (exempelvis är m = 23). färger och bokstäver har jag däremot inte fallenhet för, än i alla fall. Det kan ju bli så att förljden av att läsa den här underbara tråden blir att huvudet lägger in lite sådant också.
 
Liljeberg2006-03-05 12:00
Antal inlägg: 4

Hej alla synestetiker (och ni andra)!
Jag ville bara passa på att bjuda in er till forumet på Synestesi.se! Det är jag som har gjort den sajten och jag hittade faktiskt hit till Betapet från en diskussion på mitt forum!

Många av de frågorna som ställs i denna tråden finns det svar på i forumet på Synestesi.se!

/Christian Liljeberg
 
Liljeberg2006-03-05 12:01
Antal inlägg: 4

Kanske ska förtydliga med länk också, även om det redan är gjort tidigare.

synestesi.se
 
Annasus - Ej medlem längre2006-03-05 17:10
Antal inlägg: 15

Jag börjar undra vad det är för nåt jag har startat...
 
Liljeberg2006-03-05 18:18
Antal inlägg: 4

> Jag börjar undra vad det är för nåt jag har startat...

En alldeles utmärkt trevlig tråd, skulle jag säga.
 
Farsot2006-10-09 22:23
Antal inlägg: 36

Liljebergs namn är vitt och gult...
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?