Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MustaVeri | 2010-01-28 15:28 | |
![]() | Biltullar i Göteborg Ja, beslutet gällande 40 (!) biltullar i Göteborg har rört upp en hel del känslor hos folk både i och utanför staden. Vad är era åsiker och känslor kring det hela? Är ni en sådan person som nu kommer få kosta ut närmare 13 000:-/år (eller mindre summa) ur en redan sinande kista eller är ställer ni er på politikernas sida och välkomnar tullarna? Många av er kommer nu att säga att "det fungerar bra i Sthlm" men kan vi nu ta i åtanke att kollektivtrafiken i Gbg är sämre än i vår huvudstad och att bara det i sig är en fråga som rör upp ilska. Så, speak your mind and speak out loud! | |
| MustaVeri | 2010-01-28 15:33 | |
![]() | Personligen kan jag ju själv säga att jag är starkt emot tullarna. Jag åker sällan till Gbg i privat regi, men kan mycket väl ske att det kommer ske jobbmässigt i framtiden. Det är en lätt sak för politiker att ta sådana här beslut när dom sitter med redan överextrema löner. Dom som drabbas är dom som har mindre pengar, som måste ha bil för att pendla till jobb, för att hämta barn osv. 13 000:- på ett år är extrema pengar för dom som knappt några har, och att motivera "har man råd med bil så har man råd med tullarna" är bara löjligt, somliga måste ha bil för att åka kollektivt fungerar sällan bra när det gäller att passa tider gällande barn och jobb. Nej, inga tullar! | |
| devilseye | 2010-01-28 16:18 | |
![]() | Jag vet inte om jag tycker det fungerar så bra i Sthlm. Den trafikminskning man upplevde från början gick väl snabbt över? Om pengarna VERKLIGEN går tillbaka till trafikförbättrande åtgärder så må det väl vara. Men rent generellt tycker jag nog det är bättre att ta in skatt på generellare plan så slipper det drabba vissa enskilda så hårt. Bilismen är ju redan idag extremt hårt beskattad så det är ju inte en grupp människor som inte redan bidrar med pengar till staten. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-01-28 16:27 | |
![]() | För att komma upp i 13 000 per år måste man passera drygt 5 betalstationer varenda vardag under hela året. Då kör man väldigt märkligt. En mer normal pendlare får betala 400 kr i månaden. Det tycker jag att det kan få kosta att åka runt och smutsa ner. Det är billigare än busskortet i alla fall. Jag bor själv i Göteborg och har bil, så jag kommer att få betala jag också. Pengarna ska gå till investeringar i vägnätet. Det är väl bättre att vi som har bil, och i synnerhet de som kör mycket, får betala för vägarna, än att det tas ut på skatten. Någon måste ju betala för att vägarna byggs. Vägavgifter är en bra modell, förutsatt att inte betalsystemets egen administration slukar för mycket av intäkterna. | |
| Maad Max | 2010-01-28 16:41 | |
![]() | Jag måste instämma med Birgerkung. 13.000? var kommer den siffran ifrån? | |
| Okreh | 2010-01-28 17:01 | |
![]() | 253 arbetsdagar på ett år á 20kr in och ut blir 10.120kr. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-01-28 17:03 | |
![]() | Det är 10 kr per passage. | |
| kajix | 2010-01-28 17:04 | |
![]() | 20kr? | |
| kajix | 2010-01-28 17:05 | |
![]() | var finns info om passagekostnad? | |
| Okreh | 2010-01-28 17:06 | |
![]() | Höftade bara till med ett pris. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-01-28 17:10 | |
![]() | www.gp.se/nyheter/go...er -passage | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-01-28 17:12 | |
![]() | Fram och tillbaka kanske? Men jo so att, förr i tiden kunde jag stå vid jobbet för 40 kronor i 12 timmar. Nu är det borttaget och givet hur långa vissa av mina arbetsdagar blir så blir det ju i runda slängar 60 spänn där plus 20 i tullarna... det är ju bara 400 kronor i veckan..1600 netto i månaden... Jag lämnar barn på tre ställen och en hund på ett 4:e varannan vecka och varannan vecka så funkar inte kollektivtrafiken där jag bor ... CHIP! | |
| kajix | 2010-01-28 17:13 | |
![]() | "40 (!) biltullar" tycker du att 40 är för många? eller för få? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-01-28 17:32 | |
![]() | 40 pitbullar är i alla fall för mycket :-) | |
| YamahaJet | 2010-01-28 23:44 | |
![]() | Va, vem tycker att det fungerar bra i Stockholm? Kanske överkapitaliserade innerstadsbor som sitter med flera generationers arv på kontot och åtnjuter större parkeringsmöjligheter för de egna bilarna. Fråga istället dem som redan betalar mest i världen för sin bilism och nu tvingas betala ännu mer bara för att kunna jobba. | |
| 655556 | 2010-01-28 23:59 | |
![]() | Äre avdragsgillt? | |
| Mikael Ström - Ej medlem längre | 2010-01-29 02:58 | |
![]() | Suveränt med biltullar, helst så skulle hela Göteborg vara bilfritt undantaget av ambulanser och andra nyttofordon då förstås. Reclaim the streets! | |