Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
music_ea2010-04-25 22:41
Antal inlägg: 18

Jobb för socionomer
Socionomer har jobb inom många arbetsområden hör man ofta, men hur får man egentligen dessa jobb?

Jag tar examen om 1,5 år och skulle vilja jobba med kvinnor som har problem eller ungdomar med problem. Jag har nu börjat leta jobb inom detta men jag vet inte hur jag ska gå till... vet inte var man söker sådana jobb!

Uppskattar verkligen tips :)

Andrea

Mora Xella - Ej medlem längre2010-04-25 22:44
Antal inlägg: 229

Vill du jobba som socialtant så ring stadsdelsförvaltningen. De har säkert nåt passligt åt dej.

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-25 22:47
Antal inlägg: 4429

Oj, du skulle kanske prata med en syo-konsulent?

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-04-25 22:49
Antal inlägg: 3451

Kanske skulle ha pratat med en syo-konsulent redan innan utbildningen.

bulladeg2010-04-25 22:55
Antal inlägg: 8

hej!
jag är också snart klar med min soc.utbildning.
tips är att du gör din praktik på något ställe som arbetar med det du är intresserad av. vet inte vad du riktigt menar med problem men tex kan du ju googla eller ringa till kommunen för att ta reda på vilka kvinnojourer eller "ungdomshem" som finns där du bor. ett bra sätt att få in en fot är att börja som volontär en kväll i veckan eller nåt.
och oroa dig inte du kommer hitta något!

music_ea2010-04-25 22:57

Tvålis: Tack för tipset men Syo är inget jag själv aspirerar på ... vore intressant att jobba med utredningar o liknande, något tips där? :)

Mora Xella: Vet inte om "socialtant" är jobbet jag söker men däremot är det tips i den riktningen, så tack! går man in där kan man dock inte se några lediga tjänster...

Om någon har sökt jobb inom socialtjänsten eller jobb där man hjälper kvinnor eller ungdomar med problem, har n tips på hur man ska söka jobb från det att hitta jobben till hur ni fick dem!

Tack på förhand :)
kram

music_ea2010-04-25 23:01

Bulladeg: Tack för råden och uppmaningarna! Jo jag hade tänkt att ta på mig ett uppdrag via Rädda barnen som verkar jätteintressant där man hjälper nyanlända ungdomar.

Hur går du tillväga nu när d ska söka och vad är du intresserad av? Jag känner att det är lite abstrakt innan man börjar jobba med det, känns så brett att det är svårt att navigera.

Tvålis - Ej medlem längre2010-04-25 23:01
Antal inlägg: 4429

Hmmm, syo konsulent tanken var mer åt det hållet att dom arbetar med att hjälpa folk att hitta rätt i utbildning och liknande. Det är ett komplement till att fråga på beta kanske...

Lillstölla2010-04-25 23:04
Antal inlägg: 23831

Music_ea: tror du inte Tvålis menade att du ska prata med en syokonsulent för att få reda på vad en sån jobbar med, även om du kanske verkar behöva det.... Tror nog hon, liksom jag, säger att gå till en syokonsulent för att en sådan kan guida dig till jobben du är ute efter!
Lycka till

Lillstölla2010-04-25 23:07
Antal inlägg: 23831

Kan för övrigt tillägga att en kompis till mig är socionom och jobbar på soc men är engagerad i tjej-jouren och kvinnojouren där hon bor. Var rätt enkelt att komm in i det visst, de brukar hållas kurser för sådana som är intreserade av att hjälpa till just med utsatta ungdomar osv via jourerna. Sen är väl dett kanske korkat av mig att ens föreslå, du har inte kollat med AF?

HannesJo2010-04-25 23:22
Antal inlägg: 1

Försök tänk strategiskt när du väljer praktikplats, att få in en fot är det bästa du kan göra. Välj ett C-uppsatsämne som kan tänkas vara en bra merit inom de områden du är intresserad av. Passa även på att ta kontakt med folk (kanske i samband med VFU eller uppsats) som forskar/arbetar inom dina områden. Alltid bra med coaching och om de tror på dig så känner dom ju garanterat andra som de kan rekommendera dig för. Hellre sådana kontakter än att prata med "syo" som någon nämnde. Funderat på att söka sommarjobb? Var ihärdig med det så kan du nog skaffa något lämpligt. Vad som helst inom genren är bättre än inget. Volontärt engagemang och så är väll garanterat bra att kunna ha med på listan men kanske inte det man bör sikta på främst.

Är i samma situation som du och det är väll ungefär såhär jag tänker styra kärran :)

bulladeg2010-04-25 23:26

hej igen,
jag gör min praktik i utlandet, i Madrid, på Röda Korset med bla råd och stöd till nyanlända flyktingar. jag är mest intresserad av just migrationsfrågor och internationellt socialt arbete.
jag har inte sökt några jobb ännu så jag får se vad det blir, men håller med om att kan vara svårt att navigera.
men när jag väl börjar söka ska jag väl skicka tusen mejl och ringa till organisationer jag e peppad på, slänga ut krokar här och där osv. just känner jag mig dock chillad och ser fram emot att jobba med mitt gamla jobb som kock i sommar! tipset att prata med syon är inte så illa heller. och börja prenumenera på tidningen socionomenom du inte gör den redan. där kan man få inspiration.
lycka till!

bulladeg2010-04-25 23:27

tidningen SOCIONOMEN ska det va såklart!

bulladeg2010-04-25 23:38

ta råden av HannesJo, där har du klart de bästa tipsen, bar formulerat som inte är min starka sida ikväll.

strella702010-04-26 00:19
Antal inlägg: 1542

om du kollar på din stads hemsida, typ Göteborgs stad om du bor i GBG så kan du söka under "jobb", jag kollar där rätt ofta...finns hur mkt som helst för socionomer som kommunen annonserar ut... om du är intresserad av hem för utsatta kvinnor/ungdomar etc. kan du kolla genom skolan... eller på AF som andra föreslagit... eller sök på nätet efter liknande hem och skicka CV/intressebrev till dem... släng ut krokarna som bulladeg föreslog!

SIS - Statens institutionsstyrelse- har också en egen hemsida med många hem etc. runt om i Sverige, där annonserar de om lediga jobb, problemet är att det kanske inte är där man just bor! men du kanske kan tänka dig att flytta?

för övrigt... om du har 1,5 år kvar... det kommer ge sig ska du se! du har fömodligen praktik och C-uppsats kvar!? så... det dyker upp nåt tids nog! lycka till!

Rull2010-04-26 22:11
Antal inlägg: 55

Vad bra att en sådan här tråd kom upp Andrea!

Jag har två frågor:
1. Ok, om man vill jobba med att hjälpa ungdomar verkar det som att man får jobba gratis eller måste ha en massa erfarenhet... hur hittar man jobb när man blir nyexad?
2. Vad är viktigt att trycka på när man söker som nyexad? Utbildning,betyg, erfarenhet?

tack på förhand!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?