Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LaCrüll2010-05-12 23:12
Antal inlägg: 43

Dilemma!
Jag har en fråga till er som är frånskilda, och till er som har frånskilda föräldrar. Om ni skulle ha en studentmottagning - hemma hos mamman - skulle ni då bjuda in pappan även om det finns risk att det kan bli lite "kvävd"/ bitter, stämning? Eller skulle ni be pappan ordna en egen fest?
Tackar för seriösa synpunkter!

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-12 23:19
Antal inlägg: 4429

Det beror ju på vilken relation man har givetvis. Dels mamman och pappan men också pappan och dottern. Som jag ser det måste det vara dotterns beslut och hennes magkänsla som styr och sen får man som förälder faktiskt ta parti för dotterns beslut vilket det än är. Så är min spontana känsla. Om dottern däremot känner att det är en belastning med bägge föräldrarna på samma fest och inte vill ha det, så kan man ju fira på vars ett håll också. Men någonstans pratar vi ändå om ett vuxet barn här och det är ändå dottern som äger både beslut och till största del dialog med föräldrarna om hur hon känner och vill ha det.

anneli72 - Ej medlem längre2010-05-12 23:20
Antal inlägg: 11612

Jag har tyvärr ingen erfarenhet..men bjud in pappan!

det skulle jag ha gjort.

Jennyalisk - Ej medlem längre2010-05-12 23:25
Antal inlägg: 9

Bjud in pappan! Två vuxna människor måste verkligen kunna hantera en sån grej, sköta sig för sitt barns stora dag!

Tess 082010-05-12 23:26
Antal inlägg: 18003

Jag har heller ingen erfarenhet av detta, men min spontana reaktion är att båda föräldrarna är med på samma fest. Nog faen borde väl två vuxna människor klara av att umgås och vara trevliga mot varandra under en eftermiddag kväll...
Jag menar, lite måste man väl kunna anstränga sig för sitt barn (även om barnet börjar bli stort).

strella702010-05-12 23:28
Antal inlägg: 1542

jag tror, när jag ser det utifrån... att jag skulle fråga båda vad de tror om idén... och få sagt att det är viktigt för DIG att båda kan vara med på DIN fest... man tar stundenten bara en gång i sitt liv... märker du att båda är motiga till idén kanske du kan be om två mottagningar?
mina föräldrar är skilda men när det gällt viktiga familjefester har de kunnat mötas och även haft sina respektive med... de behövde för den skulle inte sitta bredvid varandra eller "umgås" hela festen, men kunde åtminstone uppvisa respekt genteemot varandra...
mycket beror ju på vilken relation dina föräldrar har eller kan ha till varandra... lycka till och grattis till studenten!

Sote2010-05-12 23:29
Antal inlägg: 3557

Bjuder man samtidigt in andra släktingar från båda sidor så går det säkert bra. Som sagt vuxna människor borde kunna umgås i några timmar för sitt barns skull iallafall.

Lillstölla2010-05-12 23:31
Antal inlägg: 23831

Handlar väl i första hand om vad barnet vill. Och om hon/han vill ha sin pappa där så får väl de vuxna svälja förtreten och bita ihop för några timmar för sitt barns skull.

ramsay - Ej medlem längre2010-05-12 23:32
Antal inlägg: 9204

som frånskild förälder tänker jag- stackars dig som ens måste klura ut detta. dina föräldrar har misslyckats kapitalt!

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-12 23:40
Antal inlägg: 4429

LaCrull, är du personligen inblandad i detta eller skriver du från tredje persons vy? Om det är du som har studenten så tycker jag att du gör precis så som man ska göra, funderar och resonerar på ett vuxet och empatiskt vis. Bry dig inte om att folk gör förhastade slutsatser i sådana fall och säger att dina föräldrar är misslyckade. Bara detta agerandet i sig, om det är din student, visar att dom har lyckats alldeles fantastiskt med dig.

bj-olle2010-05-12 23:46
Antal inlägg: 3350

grattis till studenten lacrüll! bjud hem dom (om det inte blir nån hysteriskt dålig stämning typ) så får dom komma om de känner att det passar. du kan ju prata med dom om det. det är ju din dag, de kommer ju för din skull, och för att vara med på din dag, inte för att hänga med varandra!

hoppas du går ut sen och har skitkul och hälsar på din mamma och pappa ofta!

donkey12010-05-12 23:50
Antal inlägg: 18

Tvålis - jag kanske uttryckte mig lite flummigt, men JAG är mamman. Det är min son som är student. Jag önskar att pappan ska komma och att det ska funka, men litar inte helt på om han verkligen grävt ner stridsyxan. Jag hoppas det för jag vill att det ska bli en glädjens dag för min son. Tack för alla bra svar! Kramar!

Tess 082010-05-12 23:54
Antal inlägg: 18003

Rent allmänt (som lika gärna kan handla om jul, födelsedag osv) så tycker jag att den vuxna förälder som inte klarar av att ta sig i kragen och uppföra sig _för sitt barns skull_ en enda dag, ska ta och växa upp ett par kilo!!!

Prata med pappan och kolla om han klarar av det, säg att det är för sonens skull (inte för er!!!) och att du hoppas dagen ska bli minnesvärd och positiv för er son!!

bergliot2010-05-12 23:57
Antal inlägg: 36

Huvudsaken måste först och främst vara att "studenten" trivs med sin bjudning. Om denne helst av allt ser att alla kommer på samma bjudning så är det nog klokt att fråga bägge parter vad de tror om iden- kommer det att funka att ha alla under samma tak ( eller tält) osv Som flera ovanstående redan sagt så borde det ju vara möjligt att vuxna människor fixar att hålla minen under några timmar- kankse sista insatsen som gemensamma föräldrar till, ett på ögonblicket vuxet, barn! Hur som, hoppas att ni får en trevlig studentskiva och lite varmare väder så att ni kan vara ute- lite mindre tångt bland gästerna då! :)

LaCrüll2010-05-13 00:21
Antal inlägg: 43

Sorry, skrev mitt svar till tvålis mfl på min kompis dator + hans nickname = donkey1. donkey1 :s svar är alltså från LaCrüll = mamman som ordnar festen...förvirring... :)

athena666 - Ej medlem längre2010-05-13 11:15
Antal inlägg: 26

Om man inte kan samsas när barnen tar studenten då är det nått som är konstigt! ni måste ju ha spenderat nån timme tillsammans när ni var ihop! Skärpning!

le-lou2010-05-13 11:16
Antal inlägg: 17500

håller med athena666!

Mindymoo2010-05-13 11:24
Antal inlägg: 1743

Min kompis bjöd in exmannen till sonens studentfest, eventuell dålig stämning märktes inte eftersom det var en del folk. Och hade de inte varit med på samma fest hade sonen blivit ledsen.

Stubin2010-05-13 11:26
Antal inlägg: 337

Barnet måste avgöra detta! Jag är skilsmässobarn själv och hade inte så bra kontakt med min mamma, hon var naturligtvis bjuden ändå. Hade känts ännu konstigare att ha 2 fester då det bara är en dag man tar studenten.

Mindymoo2010-05-13 11:27
Antal inlägg: 1743

--- dessutom fick hon honom, exmannen, att hjälpa till vilket gjorde allt mer avslappnat.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?