Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade46
Mobilspel
Pågående20 847

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Redatoon - Ej medlem längre2006-06-04 19:35
Antal inlägg: 151

Skön artikel.
Jag laddar ner dagligen och tycker hela grejen är "töntig"
 
FORUM2006-06-05 01:05
Antal inlägg: 61

jag tycker man borde kunna tanka till sig allt typ kläder, bilar. fan det har stannat på 99% på min ny porse send för f*N.
 
Pekkis2006-06-05 10:57
Antal inlägg: 1173

hehe forum.

Blaha blaha. Klart det är FEL att sno musik och film från nätet. Fel men gratis, därför struntar vi i om det är fel.
Det går väl ändå inte att komma runt.
Okej om man sänker patent-tiden på film och musik till kanske fem år (som piratpartiet föreslår), och sedan släpper det fritt. Men att sno en skiva som inte ens släppts ibutiken ännu. Kom igen. Det är ojuste.

Varför förtjänar vi att få det gratis?
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-06-05 12:34
Antal inlägg: 320

Pekkis: Bra poäng. Jag tycker inte för egen del att vi behöver förtjäna någonting. Om ett mycket stor antal personer får en massa gratiskultur så kan det väga tyngre än upphovsrätten. Alling handlar om vilken moralisk teori man tror på.
 
bazios2006-06-05 12:40
Antal inlägg: 131

piratebay är öppen igen ifall nån som ville veta och inte vet
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-06-05 13:04
Antal inlägg: 921

sirspelilottilat, nu ska du inte blanda ihop tingel-tangel popmusik och porr med kultur.

 
ecar2006-06-05 13:12
Antal inlägg: 875

Självklart är det inte rätt men med tanke på överpriserna de tar ut för filmer/musik/spel mm och att möjligheten finns ju så det är bara att nyttja den. I synerhet som en färdig producerad cd/dvd kostar bolagen runt 5-10 kr. Ställer mig konstant frågan om jag ska köpa filmen/skivan/spelet men svaret blir alltid detsamma 2 kr för en att hämta dem eller 150-1000 kr för att köpa hur svårt blir valet då?
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-06-05 13:17
Antal inlägg: 921

Sen när har produktionskostnaden för en vara nånting att göra med vad den kostar för konsumenten?
Fråga Lambourghini varför dom inte börjar köra med löpande band och säljer sina bilar för 200 pix.
 
Pekkis2006-06-05 14:06
Antal inlägg: 1173

Instämmer bror mu.
Kultur har inte med saken att göra. Det låter bara lite finare med "fri kultur" än "gratis spel och hollywood-film".
 
Scandal - Ej medlem längre2006-06-05 14:53
Antal inlägg: 620

Förr i tiden hade jag fördomar mot säg japaner och deras filmkultur. Jag trodde att alla deras filmer handlade om kampsport och samurajer. Tack vare den underbara nedladdningsmöjligheten så vet jag att landet ifråga producerar fantastiska, djupa och totalt annorlunda filmer. Men de kommer inte ens fram till Sverige. Man har inget val! ;D
 
sirspellalot - Ej medlem längre2006-06-05 15:56
Antal inlägg: 320

Bror Mu: hehe jag menade inte att spruta-mig-i-munnen-filme r är lika bra som Kieslowski. Jag använde kultur eftersom det täcker fler fenomen. Sen har du helt rätt vad det gäller produktionskostnader och butikspris.

Scandal: Även jag förstår japansk film bättre tack vare internet. Tyvärr är jag för gammal att bli ninja. =(
 
ecar2006-06-05 16:17
Antal inlägg: 875

Lite konstigt att jämföra en Lambourghini med cd/dvd skivor, en sådan byggs för hand åt beställaren. Musik/filmer/spel massproduceras i för att alla ska kunna ta del av dem därför är det fanimej inte skälligt att ta ut 200 för en cd eller 500-700 för ett spel som kostar 5-10 kr som färdig produkt.

Ok handlaren ska ha sina kronor o artisten, filmbolaget och speltillverkaren sin del. Max kostnaden i butik borde ligga på 100 kr. Lyx bilar är inte till för att gemene man ska kunna köpa dem och de tillverkas för det mesta i ett redan förutbestämt antal därav priset och alla mäniskor utom möjligtvis du brormu vet att en bil är bra mycket dyrare att tillverka än en cd/dvd skiva . Såg på tv häromdagen att de spottade ut typ 360000+ färdiga skivor om dagen hos just den producenten av cd skivor.
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-06-05 16:44
Antal inlägg: 921

Jag kanske är född på en annan planet, men jag trodde Sovjet gick i graven?
Om det lönar sig att sälja skivor för 1000 spänn så kommer dom säljas för 1000 spänn. Du kan alltid kritisera kapitalism men prissättningen följer inte några etiska lagar.
 
Pulser2006-06-05 17:41
Antal inlägg: 101

Någonstans måste priset attrahera konsumenterna, det gäller för skivbolagen att sluta streta emot och gå med, det börjar dom göra nu. Men jag tror inte bara det handlar om priset, det handlar om servicen också.
Jag vet att det finns nya mp3spelare påväg där man kan ladda ner låten från en betalsite direkt in i spelaren, du får låten snabbt, utan mellanklydd med dator och med bra kvalitee dessutom. Det är definitivt en service många kan betala för i konkurrens med gratisalternativet. Jag tycker att service borde lyftas fram här i diskutionen, alla här vädrar gammal luft känns det som.
 
Pekkis2006-06-05 18:38
Antal inlägg: 1173

Scandl: Iofs. Det jag diskuterar är främst den film och musik som laddas mest. Sådan man kan köpa på vilken internet-butik som helst.

Pulser .Även om priserna sänks på musik och film kommer vi inte gå och köpa skivan.
Vi kan ju faktiskt få tag i den gratis.

service, schmervis... vissa har inte ens mp3-spelare. och när slutade vi gå i affärer? Är service att få det rätt i näven, kan det lika väl vara.
 
Pulser2006-06-05 21:07
Antal inlägg: 101

Folk köper ringsignaler, loggor till sina mobiler och diverse skrafs... självklart är fruktansvärt många intresserade av att köpa musik, men till rätt pris, det är för dyrt idag men det är en gammal diskution.

Jag skulle nog vilja påstå att fler har mp3spelare med tanke på att de flesta mobiltelefoner har det idag. Dessutom är nästan 50% av sveriges bredbandsuppkopplade försedda med modemuppkoppling vilket gör det långsamt att ladda ner till datorn.
Med ett sänkt pris är det väldigt smidigt att ladda ner en favoritlåt man hörde på radion just då när man joggar i parken till exempel. Du måste väl se vilka möjligheter detta innebär? ingen dröjstid och bästa kvalitet på musiken. Tror du vi sitter framför en klumpig dator om 10 år?
 
Pulser2006-06-05 21:09
Antal inlägg: 101

bredbandsuppkopplade skulle vara internetuppkopplade :)
 
wickz2006-06-05 22:40
Antal inlägg: 3

tycker inte alls det är så självklart att det är fel. varför skulle det vara det? artister har väldigt kort tid kunnat leva på bara försäljning. de får fortfarande in en del pengar på det, men grunden borde vara arbete i from av tex konserer. när en artist blir stor så får den i dagens lägen inte så den klarar sig utan så den skulle kunna försörna 1000 andra artister, även om den inte ens gör en konser. de flesta vill fortarande ah en bok i pappersformat så författarna kommer troligen inte dö... de som förlorar är skivbolagen, en grupp jag ger blanaka tusan i, deras jobb är att suga ut mina pengar.
 
oeronbarn - Ej medlem längre2006-06-05 22:43
Antal inlägg: 2288

mjaa...det blir lätt lite råddigt...
jag tycker om att ladda ner men jag tycker inte att DU ska hålla på med det
 
ecar2006-06-05 23:14
Antal inlägg: 875

Handlar inte om det komunism mot kapitalism utan om vad du väljer, om du är så dum att du väljer att betala o sen ser glad ut får du väl göra det jag protesterar genom att inte köpa utan skaffar dem ändå. Om tillräkligt många gör det kanske de inser att vi inte tänker acceptera deras priser. Har förresten för mig att över 1 miljard av jordens befolkning är komunister om inte Kina också har gått i graven.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?