Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 356

Forumkategorier

Användare Inlägg  
les fleurs2010-09-02 07:30
Antal inlägg: 290

lite livsfrågor
Hej,
alla människor ställer sig väl de här frågorna på ett eller annat sätt, jag frågar lite naivt men det skulle vara intressant att läsa vad ni har tänkt.

Hur kom världen till?
När börjar livet?
Vad händer när man dör?
Finns Gud eller gudar?
Vem bestämmer över ditt liv?
Varför ska man lyda andra?
Vem är du?
Varför är vi olika?
Vad är rätt och fel? Gott och ont?
Vad är rättvisa?
Vad är meningen med livet
Hur blir man lycklig?
Varför måste oskyldiga lida?

Ni kan ju svara på en i taget så blir det inte en hel uppsatts

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-02 07:46
Antal inlägg: 4429

Världen kom till via Big Bang... Universum är en mer tricky question, speciellt om man blandar in frågan varför.

Livet börjar i samma sekund celldelningen gör.

När man dör slutar saker att hända som på något sätt är förknippat med ett medvetande. Men energin måste ta vägen någonstans.

Gudar finns för en del, och inte för andra. För mig är dom icke existerande.

Det är nog ingen som bestämmer över mitt liv. Folk har väl fullt upp med att försöka bestämma över sina egna.

Man ska inte lyda andra. Man ska leva i harmoni med andra och det kräver ibland att man följer vissa generellt antagna regler.

jag är jag.

Vi är olika på grund av olika genetiska lotterier med tillsynes oändligt utfall.

Rätt och fel samt gott och ont är tolkningsfrågor.

Rättvisa är ett hyfsat luddigt begrepp som ofta förknippas med ett eget rättspatos.

Jag tror inte det finns nån mening med livet bortsett från just livet och fortplantning. Sen när man ändå är här kan man ju passa på att njuta så mycket som möjligt.

Jag tror att man inte kan välja att bli lycklig. Tror mer på att leva meningsfullt.

Det är ingen som vet varför oskyldiga måste lida. Det är en av dom stora orättvisorna...

Klart att man svara på alla :-)

Savi2010-09-02 12:02
Antal inlägg: 1176

Hur kom världen till?.....vet inte,var inte född då =)

När börjar livet?....Liver börjar i magen!

Vad händer när man dör?....Man dör,sen tror jag inte så mycket mer.

Finns Gud eller gudar?....Nä jag tror inte på gud.

Vem bestämmer över ditt liv?....Jag själv.

Varför ska man lyda andra?...Det ska man inte.

Vem är du?....Bara mig

Varför är vi olika?...Kan ju vara trevligt med lite variation =)

Vad är rätt och fel? Gott och ont?....beror på vad som gör & när det görs.

Vad är rättvisa?....Finns ingen rättvisa

Vad är meningen med livet?...äta sova jobba föda barn & dö

Hur blir man lycklig?....Man blir det som man gör det till.

Varför måste oskyldiga lida?...De har jag med frågat många gånger.

Satyra2010-09-02 12:09
Antal inlägg: 4561

Hahaha, Ja det var en liten nätt, enkel frågeställning, TS. ;-)
Återkommer med svar när jag har mer tid, för frågorna ÄR ju intressanta, om än lite väl mastiga för att lätt stolpas upp här. :-)

ElectricEye - Ej medlem längre2010-09-02 12:14
Antal inlägg: 3604

Låter som uppslag för tio trådar.

Subutai2010-09-02 12:28
Antal inlägg: 234

Hur kom världen till?

- Jag utgår ifrån att du menar universum. Och mitt svar är att jag vet inte, men det tyder på att det som är känt som Big bang var orsaken.

När börjar livet?
- Rimligtvis när kvinnans ägg blir befruktade. Om man talar om människor.

Vad händer när man dör?
-Vet inte, men allt pekar på att man slutar existera, i såväl sinne som kropp.

Finns Gud eller gudar?
-Finns inget som pekar på det.

Vem bestämmer över ditt liv?
- Jag.
Varför ska man lyda andra?
- Varför ska man göra någonting?

Vem är du?
- Jag är jag.

Varför är vi olika?
- P.g.a. genetik, upplevelser och uppfostring

Vad är rätt och fel? Gott och ont?
- Upp till var och en att bestämma.

Vad är meningen med livet
- Man skapar sin egen mening.
Hur blir man lycklig?
- Genom att göra saker som gör en lycklig.

Varför måste oskyldiga lida?
- Vad tyder på att oskyldiga _måste_ lida, mer än t.ex. "skyldiga"?

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-02 19:46
Antal inlägg: 505

Meningen med livet är unik för varje människa, Gud finns nog inte men om han gör det så är jag fine med det också, jag försöker göra mig själv lycklig (för att också kunna sprida lycka till andra) genom att göra det jag finner meningsfullt. Den gyllene regeln har jag alltid varit ett stort fan av.

Jag försöker inte grubbla för mycket på existensiella frågor (vilket är svårt för en sån typ som mig, tro mig), och ha lite tillförlit till att saker ordnar upp sig, att jag överlever. Och den dagen jag inte gör det, jag orkar inte riktigt grubbla över vad som händer -om det händer något överhuvudtaget-, när jag börjar tänka i de banorna svartnar det lite för ögonen.

Med risk för att bli Forumets Klisché-beivrare nr. 1 så måste jag ju säga att meningen med mångas liv (eftersom det gör människor lyckliga) är kärlek. Kärlek till sig själv, kärlek till sin partner, kärlek till de familjemedlemmar man tycker om, kärlek till sina vänner, kärlek till det man gör på på jobbet och det man gör när man får tid över. Kärlek till livet.

Och att man hittar saker att skratta åt, eller ännu viktigare - människor att skratta med. Då blir allting enklare.

Liz12010-09-02 19:53
Antal inlägg: 115

Det är ju nästan att den här tråden ska ligga i seriöst... :)

Jag väljer att svara på en, finns gud eller gudar - mitt svar är absolut nej. Det är människans påhitt för att tro på något övermäktig, något som gör att allt är bra i jobbiga tider.

SkySpy_2010-09-02 20:17
Antal inlägg: 4418

Hur kom världen till? Om du menar universum så vet jag inte. big bang var ju början på allt sägs det men innan dess då, Var allt tomt?
När börjar livet? Livet börjar inte. Livet finns hela tiden i form av energi.
Vad händer när man dör? Man åter förenas med den universella energin.
Finns Gud eller gudar? Gud finns i allt i form av energi
Vem bestämmer över ditt liv? Mina föräldrar från första början. Senare har jag själv ganska stort inflytande, men allt kan hända.
Varför ska man lyda andra? Det ska man bara om det känns rätt.
Vem är du? En del i en helhet.
Varför är vi olika? Uppfostran, genetik, kultur.
Vad är rätt och fel? Gott och ont? Rätt för en del kan vara fel för andra och tvärtom. Jag har mina tolkningar på vad jag tycker är rätt eller fel.
Vad är rättvisa? Vet ej
Vad är meningen med livet? Ha så roligt som möjligt. Ge kärlek.
Hur blir man lycklig? Genom att ge av sig själv. Du blir endast lycklig genom att ge kärlek till någon annan.
Varför måste oskyldiga lida? Oskyldiga lider pga att de skyldiga inte har lärt sig rättvisa, medmännsklighet kanske.

Maskulinist2010-09-02 20:20
Antal inlägg: 536

Tycker ändå att den festaste frågan av alla (eller egentligen är det väl inte en fråga, utan mer en sanning) är att, förutsatt att tiden är evig, så kommer allting som överhuvudtaget kan inträffa att inträffa evigt många gånger.

Om X ziljarder år kommer en annan jag att skriva det här och en annan du kommer att läsa det och reagera exakt likadant.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-02 20:22
Antal inlägg: 4429

Och om oändlighet finns, så skriver du det oändligt många gånger i oändligt många parallella universum. Jag avskyr oändlighets frågan nästan lika mycket som att säga... Okej... Det är inte oändligt.... Vad f_n fanns före och efter då???? Och när började det?

Maskulinist2010-09-02 20:26
Antal inlägg: 536

Word. Sällan är våra intellektuella begränsningar så smärtsamt tydliga som när vi försöker få grepp om oändligheten.

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-02 20:29
Antal inlägg: 505

Pff. Det är precis såna frågor som får det att svartna lite för ögonen.

Subutai2010-09-02 22:41
Antal inlägg: 234

"Tycker ändå att den festaste frågan av alla (eller egentligen är det väl inte en fråga, utan mer en sanning) är att, förutsatt att tiden är evig, så kommer allting som överhuvudtaget kan inträffa att inträffa evigt många gånger."

Inga små förutsättningar det där.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-02 23:08
Antal inlägg: 37631

ia det fins ingen som vet ,men jag har en tro på Gud som har skapat allt,jag bestämmer själv över mitt liv ,jag har en fri vilja ,les fleurs nu skulle jag kunna skriva en hel bok här ,men det får bli en anna gång

bobo flux2010-09-02 23:14
Antal inlägg: 11371

Jag visualiserar oändligheten som cirklar som sfäriskt ligger intill varandra.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?