Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 912 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| schmuppisch | 2010-10-07 19:26 | |
![]() | Hyra i andra hand. Frågor Hejsan! Det är så att jag och min pojkvän har fått chansen att hyra en lägenhet i andra hand av en tjej. Hon har naturligtvis hyresvärdens tillåtelse. Allt är fixat och klart. Nu är det så att vi - jag och min pojkvän - ska skicka in arbetsintyg på vad vi sysslar med, så att dom vet att vi kan betala för oss. Nu kommer kruxet. Min kille jobbar på ett ställe som vet att ta vara på minsta lilla chans att inte fastanställa folk. Dom ger visstidsanställningar på 3 månader i taget. Dom behöver honom och han är säker på att han blir kvar. Men hur ser detta ut för dom som vill ha våra intyg? Eller spelar det ens nån roll? Skulle han mot all förmodan mista jobbet så kommer han ju fortfarande kunna betala tjejen vi hyr från, eftersom han kommer ha A-kassa. Den enda som kan ha problem med detta borde väl vara Aranäs, stället som har hand om hennes hyresrätt, stället vi ska skicka våra intyg till. Jag är arbetssökande för närvarande, så det är hans inkomst vi lever på + mina 2 tusen i ersättning från AF. Kommer dom säga "aha, han jobbar bara 3 månader till, han får inte hyra", fast det är säkert att han kommer få ett nytt kontrakt efter de 3 månaderna? Lite krångligt blev det, hoppas ni förstår. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-10-07 19:29 | |
![]() | Finns stor risk att dom kräver borgenär... dvs troligen nån av era föräldrar som får gå i god för er. | |
| Minta | 2010-10-07 19:52 | |
![]() | Hyresvärden kräver väl ingenting, det är väl hyresgästen som kan göra eftersom det är hyresgästen som är ansvarig för att hyran betalas. | |
| Robyn_ - Ej medlem längre | 2010-10-07 20:06 | |
![]() | I vilket fall: ja, det kan bli svårt för er. Ni behöver nog en borgenär. Tyvärr fular många arbetsgivare på det här viset, ni borde snacka med denne i fråga. Hur länge har han jobbat på företaget? Om han under en femårsperiod har varit anställd längre än två år övergår anställningen till fast anställning, tror jag. | |
| schmuppisch | 2010-10-07 20:27 | |
![]() | Tack så mycket! Har fixat fram borgenman nu, får hoppas att vår uthyrare är okej med det :) | |
| sebgra | 2010-10-07 21:16 | |
![]() | Borgensman och borgenär är två olika saker. Kan vara bra för folk att tänka på... | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-07 21:19 | |
![]() | Det robyn säger, enligt LAS så går anställningen över till en tillsvidareanställning (vilket väl är samma som en fast anställning) | |
| schmuppisch | 2010-10-08 08:03 | |
![]() | Vad är det för skillnad på borgenär och borgensman då? | |
| Minta | 2010-10-08 09:15 | |
![]() | Borgenär är den som lånar ut pengar till någon annan, långivare. Borgensman är en person som går i borgen för en låntagare eller annan som åtagit sig en förpliktelse. Han ställer inte upp med säkerhet. Borgensåtagandet innebär istället att borgensmannen åtar sig gäldenärens skyldighet att fullgöra ett åtagande eller betala en skuld om inte gäldenären ksn eller vill det. | |
| Maja G | 2010-10-08 10:14 | |
![]() | Tänk på att skriva ett avtal med tjejen ang. uppsägning.Hon kan när som helst kräva tillbaks sin lght och slänga ut er på gatan... Spelar ingen roll hur bra kompisar ni är om hon blir utan lght kanske pga separation eller vad det nu är Undrar också om det är jätteviktigt att ha fast jobb, eftersom det är tjejens ansvar att hyran kommer in? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-08 10:22 | |
![]() | Det är alltså hyresvärden som vill ha intyg från er som andrahanshyresgäster? Det låter konstigt, eftersom det som sagt är förstahanshyresgästen som är ansvarig för att hyran betalas. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-08 11:40 | |
![]() | Säkert en privatvärd.... de kan ha sina egna idéer om vad som gäller ibland... | |
| schmuppisch | 2010-10-08 14:56 | |
![]() | Alltså det är ett stort företag som äger lägenheterna, EKSTA. Tjejen vi ska hyra av är ingen vi känner sedan tidigare och hon vill skriva kontrakt där båda parter har 3 månaders uppsägningstid. Så det känns väldigt säkert. Kanonfin lägenhet och kanonfint område till kanonhyra. Kanon med andra ord. Dock kom problemet upp om vi ens FÅR hyra nu med hela arbetsdilemmat. | |