Spelrum
Giraffen | 6 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 4 |
Inloggade | 10 |
Mobilspel
Pågående | 20 500 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
monk - Administratör | 2011-01-12 13:21 | |
![]() | En slät kopp kaffe... Vad menas rent allmänt med uttrycket "en slät kopp kaffe"? Jag har förstått att det i princip innebär kaffe utan tillbehör. Vissa personer verkar tolka "en slät kopp" som kaffe utan bakelse, medan andra menar att det är kaffe utan mjölk eller socker. Vad anser ni? | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-12 13:23 | |
![]() | Utan tillbehör varken i kaffet eller vid sidan om. | |
Bitte - Administratör | 2011-01-12 13:25 | |
![]() | Ordet slät har åtskilliga betydelser, bl.a. kan det användas om något "som utgöres enbart av det som huvudordet anger, som saknar alla tillsatser eller tillbehör" (SAOB). I Svenska Akademiens ordbok kan man läsa just om en slät kopp: kaffe eller te: som drickes utan att man äter något till, utan "dopp". Begreppet en slät kopp är belagt åtminstone sedan 1905, då man i Turistföreningens årsbok kunde läsa: Kaffekitteln på och en "slät" kopp, innan far går ut och tittar till hästen. Citationstecknen antyder möjligen att det vid denna tidpunkt var ett innovativt språkbruk. Så skulle jag även tolka det kaffe utan fika till Bitte | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-01-12 13:26 | |
![]() | Ja, så tolkar jag det också. Svart kaffe utan bakelse, småkaka, skorpa eller annat. | |
kompiskarin | 2011-01-12 13:27 | |
![]() | Sen finns det ju många som kallad kaffe för fika. Jag blir besviken om jag blir erbjuden fika och får en slät kopp kaffe. | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-12 13:29 | |
![]() | Förstår jag kompiskarin. Fika är ju med tillbehör till kaffet, motsatsen till slät kopp kaffe.. | |
pennyjenny | 2011-01-12 13:34 | |
![]() | Ja, en slät kopp kaffe kan vara svart, med mjölk och/eller socker, i mina ögon och utan fikabröd. Fast till att ta en slät kopp kaffe kan jag också få in att man tar en chokladbit till kaffet, utan att det blir fika. | |
dinodog | 2011-01-12 13:40 | |
![]() | En slät kopp kaffe är i mina ögon bara kaffe. Om man sedan har mjölk/socker i kaffet är strunt samma. Koppen är ändå slät i mina ögon sett. En fika däremot då är det kaffe med tillbehör såsom bullar, kakor eller smörgåsar typ. | |
dellenellen | 2011-01-12 13:43 | |
![]() | En slät kopp betyder för mig att man inte får något till kaffet, möjligen ett torrt mariekex ellerdylikt. Fast jag undrar hur uttrycket uppstått, har nån blivit erbjuden en bucklig kopp kaffe? | |
Tanten M - Ej medlem längre | 2011-01-12 13:47 | |
![]() | Hur det än må vara med saken, rolig fundering - lite "udda" :D | |
Minta | 2011-01-12 13:50 | |
![]() | När jag hört det och så som min far och andra släktingar använde "slät kopp kaffe" betydde det utan "doppa", alltså utan bröd, bulle eller kaka till. Ofta efter maten. De drack oftast kaffe utan mjölk på den tiden, kaffegrädde vid finare tillfällen och nästan alltid socker. | |
vigren | 2011-01-12 13:59 | |
![]() | Här kör vi med 3 definitioner... 1. En slät kopp (utan något tilltugg) 2. Fika ( "vanligare" tilltugg typ bulle) 3. Vrålfika ( finare kakor, bakelser m m) ;) | |
zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-12 14:34 | |
![]() | Jag kollade fakta som också stämde väl med vad jag anser: "Ordet slät kan betyda ingenting annat än, ensam, uteslutande, dvs. något som utgöres enbart av det som huvudordet anger, som saknar alla tillsatser eller tillbehör, vilket det väl handlar om när man tar en slät kopp kaffe eller en kopp slätt kaffe, som det också kan heta när man menar kaffe utan dopp. Uttrycket är belagt åtminstone sedan 1905." Ok, ser att Bitte hittat samma text. Medan fika är: sv.wikipedia.org/wiki/Fik a Lite kul att ordet fika tydligen uppfanns av mina förfäder i Malung :) (Är född där med skinnarbetare i släkten) | |
Pocaloca | 2011-01-12 14:46 | |
![]() | japps...slät kopp = enbart kaffe =) | |