Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 18 798 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Memoi | 2011-01-17 14:07 | |
![]() | Skolarbete om läsvanor! Hej! Jag håller på med en uppgift i svenska där jag ska göra en analys av människors läsvanor. Jag vore jättetacksam om ni hade lust att svara på mina 12 frågor. 1. Ålder? 2. Kön? 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? 6. Om du läser böcker, varför gör du det? 7. Vilken bok har betytt mest för dig? 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? /Johanna | |
| vildman | 2011-01-17 14:29 | |
![]() | 1. 39 2. man 3. Ja, ja och ja. 4. ---- 5. Oftast facklitteratur numera. 6. För att det är ett sätt att berika mig intellektuellt och ur ren nöjesaspekt. 7. Omöjligt att peka ut en enda bok. 8. Se ovan. 9. Jag föredrar att läsa litteratur. 10. Ja absolut. 11. Både ja och nej. Det är fullt teoretiskt möjligt, men på internet är det snarare en konst att sålla information än att hitta den. 12. Science fiction ligger mig inte varmt om hjärtat. | |
| Dersu | 2011-01-17 14:32 | |
![]() | 1. 31 2. Man 3. Väldigt sällan 4. Läser varken tidningar eller böcker mer än ett par ggr om året 5. - 6. För att jag ibland får spel och tror att man måste läsa böcker då och då. 7. 'A short history of nearly everything' av Bill Bryson. Underhållande och informativ. 8. Fylld med underliga anekdoter, passar min typ av humor. 9. Läser hellre än lyssnar 10. Ja 11. Ja, har mer eller mindre utbildat mig själv genom att läsa på nätet. 12. Det mesta, men skulle hellre skjuta mig i ansiktet än läsa en Harlequin roman. | |
| numsan | 2011-01-17 14:34 | |
![]() | "Det mesta, men skulle hellre skjuta mig i ansiktet än läsa en Harlequin roman." Hahahahahaha!!! <3 | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:43 | |
![]() | 1. 30 2. Kvinna 3. Ja 4. Jag läser allt, inkl texten på baksidan av mjölkpaketen. 5. Facklitteratur 6. För att jag är nyfiken på saker; älskar att läsa 7. Med risk för att härmas: 'A short history of nearly everything' av Bill Bryson 8. Han har ett underbart skönt sätt att formulera sig på, plus att jag lärde mig saker, kanske inte så djuplodande kunskaper men nya uppslag att undersöka vidare. Och så skrattar jag högt varje gång jag läser den. 9. Läsa. 10. Nej 11. Tror man behöver både internet och böcker. 12. Romaner av t ex Jane Austen, Emily Brontë mmfl intresserar mig inte alls, tröttnar oftast efter en halv sida. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-01-17 14:44 | |
![]() | Kul att se att fler har plöjt Bill Brysons underbara lilla bok. | |
| Sangria | 2011-01-17 14:45 | |
![]() | 1.46 2.kvinna 3.Böcker i första hand, tidningar rätt sällan. 4.Dagstidningar är onödigt och oekonomiskt när internet finns. 5.Historiska romaner/historiska biografier. 6. Det berikar livet och är en slags meditiation. 7. Oj svår fråga. Tror det var Pablo Neruda Jag bekänner att jag levat Minnen 8.Den öppnade vägen in i den latinamerikanska litteraturen och poesin. 9.Läsa.Alltid. 10.Nej.Jag började redan som tioåring att läsa Moa Martinsson och Per Anders Fogelström och det var ju långt före internet. 11. Nej. 12.Kärleksromaner typ sk. pigromaner och svenska deckare-gäsp...... | |
| wildcard | 2011-01-17 14:55 | |
![]() | 1. 43 2. kvinna 3. ja, ja och ja 4. jag läser det mesta jag kommer över 5. biografier 6. förströelse och för att försöka förstå personer eller företeelser 7a) Den hemlige kocken, b) Annika Dahlqvist och c) Morgan Allings "kriget är slut" 8. a) Lärde mig mycket om matfusket. b) Lärde mig mycket om LCHF och myterna om mat. c) Fattar inte att någon som har blivit sviken så många gånger ändå kan vara mänsklig. 9. I taxin lyssnar jag gärna på böcker... annars läser jag innan jag ska sova. 10. Internet finns och jag läser ändå mycket. 11. Nej. 12. Dåligt skriven litteratur... ingen särskild genre som poppar upp i mitt huvud men saker som inte riktigt hänger ihop retar mig otroligt. | |
| le-lou | 2011-01-17 15:11 | |
![]() | 1. Ålder ? 35 2. Kön? Kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Ja. 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Gillar litteratur med historisk anknytning, sen kan det handla om lite vad som helst, är inte så petig. Läser också mycket fackböcker i neurologi, psykologi och filosofi för studier. Harry Potter helt enkelt för att de är bra skrivna! Gillar serietidningar också, Larsson är en favorit + skvallertidningar. 6. Om du läser böcker, varför gör du det? För att det är kul och lärorikt. 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Betytt och betytt, men jag värdesätter allt som Conn Iggulden skriver. 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? skönlitteratur i sin bästa form 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? läsa. 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? nej. 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Nej. 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Prosa. | |
| skrabban | 2011-01-17 15:22 | |
![]() | 1. 66 2. Kvinna 3. Läser böcker. 4. Läser inte tidningar. Tittar på nyheterna i datorn. 5. Självbiografier och romaner 6. För att man får ett stort ordförråd och man lär sig mycket. 7. Grottbjörnens folk och de övriga böckerna i denna serie. 8. Därför jag alltid har älskat frilufts och lägerlivet i naturen och tycker om historia och det som hänt förr i tiden. 9. Jag föredrar att läsa vanliga böcker. 10. Ja 11. Nej man kommer upp i större kunskapsnivå om läser böcker. 12. Tycker inte om att läsa facklitteratur men läser det om jag skulle behöva använda det till något speciellt. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-17 15:38 | |
![]() | 1. Ålder? 40 2. Kön? kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? ja,ja och ja 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? deckare och roliga böcker. 6. Om du läser böcker, varför gör du det? För att det är lika naturligt för mig som att se på tv etc..Varför gör man nåt? 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Anne Franks dagbok öppnade dörren. Antar att det utmärker den. 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? se ovan 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? lääääääsa 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? ja 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? nej, inte inom exakt samma ämne, men att man får annan kunskap som du inte hade fått via literaturen. 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Högtravande, deprimerande, högkulturella dramer om eländiga människor i eländiga verkligheter. Det och böcker där jag och författaren har olika ton. | |
| Fikonspråk | 2011-01-17 15:48 | |
![]() | 1. Ålder? 21 2. Kön? Man 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Ja 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? - 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Jag läser gärna fysiskt påtagliga böcker, så lite digitalt som möjligt. Både facklitteratur och skönlitterärt. 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Wuthering heights 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? Det känns lönlöst att kommentera den, eftersom ingenting man kan säga känns passande, och det känns bättre att låta den vara orörd. 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? Jag gillar båda, men läser nog hellre. 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Nej 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Nej 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Deckare | |
| sfi | 2011-01-17 16:13 | |
![]() | 1. 67 2.kvinna 3.Ja, allt 4. --- 5.Mycket blandat. Historia, etologi, biografier, resor, deckare ... 6.Jag njuter av det. De berikar mitt liv. 7.Kan inte nämna någon speciell. 8. ---- 9.Jag vill läsa. 10.Nej. 11.Vet inte. Personligen tycker jag att det är jobbigare att läsa långa texter på internet. 12.Böcker på dålig svenska och med ytligt innehåll. Dåliga översättningar retar mig. | |
| Mindymoo | 2011-01-17 16:17 | |
![]() | 1. Ålder? 59 2. Kön? Kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Allt! 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? - 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Skönlitteratur. 6. Om du läser böcker, varför gör du det? Jag började när jag var tre år och kan inte tänka mig att INTE läsa böcker. För mig är det ett behov, som att äta och sova och älska. 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Finns inte en enda bok, de är många som betytt mycket, på olika sätt. Min första minnesvärda läsupplevelse som liten var nog Jiménez "Silver och jag". Den senaste "Två husvagnar", Marina Lewyckas andra roman. 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? Om exemplet "Silver..." minns jag att jag liksom såg, smakade och luktade berättelsen. Lysande prosa. Jag hade inte hört om nån sprängt en bomb bredvid mig. Om Lewyckas senaste: Fick inblickar i livet för migrerande lantarbetare, jordgubbsplockare och arbetare på kycklingfarm, jag fick het enkelt veta sådant jag inte visste. /Humor, romantik och allvar, bra bok/ 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? Talböcker tar för lång tid! (Detta med tiden var skälet till att jag lärde mig läsa tidigt, jag slapp vänta på att mamma eller pappa skulle ha tid att läsa högt.) 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Nej. Jag tillbringar timmar på nätet varje dygn, men också timmar med böcker! Är lyckligtvis snabbläsare. 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Om man vill bli allmänbildad är det bäst att läsa skönlitteratur i bokform tror jag. Med böcker är det lättare att bläddra fram och tillbaka - och det finns mer skönlitteratur att välja på i pappersform. Ett bibliotek kan ge dig infallsvinklar och tips som du inte skulle ha kommit på att söka efter på nätet. Visst finns det litteratur också på nätet, tack och lov för Projekt Runeberg t ex, men en bok slinker så lätt med i fickan vart du än ska. 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Biografier gör mig ofta besviken. Religiöst färgad litteratur kan vara jobbig. Men jag läser allt. | |
| nystan1 | 2011-01-17 16:21 | |
![]() | 1. 26. 2. Kvinna. 3. Ja. 4. Läser sällan dagstidningar. Får reda på nyheter via andra medier. 5. Spänningsromaner. 6. Jag tycker om att läsa böcker, helt enkelt. 7. Vet ej. 8. - 9. Läsa. 10. Nej. 11. Dey beror väl på vad man läser. 12. Faktaböcker. Historiska böcker är heller min grej. | |
| Labyrint | 2011-01-17 16:28 | |
![]() | 1. 27. 2. Kvinna. 3. Ja. 4. Tidningar i pappersformat läser jag sällan hemma, dock på nätet. 5. Väldigt blandat, skönlitterära pocketböcker med flyt i språket. 6. För att boken är intressant, och som tidsfördriv. 7. Har väl ungdomsböcker jag läst uppåt 40 gånger, Britta och Silver-serien till exempel =) 8. Tja, favorithästböckerna, när hästar betydde allt. Och vissa av de (14 i serien) är ju fortfarande bra. 9. Läsa. 10. Ja. 11. Läser ju inte skönlitteratur på nätet, gör folk det i stor utsträckning? Tidningar och liknande - visst. 12. Historiska romaner och science fiction är väl inga favoriter. | |
| lovetorull | 2011-01-17 16:55 | |
![]() | 1. Ålder? 36 2. Kön? Kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Ja 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? Läser inte dagstidningar mer än på nätet. Ibland om det är nåt särskilt bara... 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Skönlitteratur 6. Om du läser böcker, varför gör du det? För att koppla av... Eller kanske inte för när jag läser en bok kan jag inte lägga den ifrån mig och det är ju mer stressande! ;) 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Oj det var svårt! Kan inte komma på någon... Någon av Kristin Hannah kanske, de är grymt bra! 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? Hon skriver så bra att man är helt inne i böckerna! det gillar jag, vill vara fast från sidan 1! 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? Läsa, har aldrig lyssnat på en talbok och har ingen lust att göra det heller! 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Nej jag läser lika mycket som jag gjorde före internet. 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Ja säkert 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Fakta och historieböcker. | |
| kalix71 | 2011-01-17 17:11 | |
![]() | 1. 39 2. Kvinna 3. Ja 4. 5. Skönlitteratur och helst något som roar 6. Avkoppling och sömnmedel 7. To kill a mockingbird, Harper Lee 8. Tonen, karaktärerna och handlingen 9. Läsa, somnar av talböcker 10. Absolut 11. Svårt att säga det beror på vad man vill veta. I skolan tror jag man hellre ska utgå från internet (källkritiskt) än lära sig från gamla läroböcker. 12. Krigsromaner, tråkiga böcker och ointressanta biografier | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-17 17:15 | |
![]() | En fråga... hur ska du få illiterata att svara på tråden? | |
| BirgittaA | 2011-01-17 20:04 | |
![]() | 1. 58 2. Kvinna 3. Ja 4. - 5. Skönlitteratur, självbiografier 6. Olika för olika böcker men som avkoppling, för att ämnet är intressant, för språket. 7. Svårt, det finns ju så många men om jag ska ta en eller rättare sagt en serie så är det Fogelströms Stadserie. 8. Hela serien berättar om den fattiga befolkningens liv i Stockholm från 1700-talet fram till sextitalet. Mycket välskrivet och intressant. 9. Beror på situationen, hemma läser jag men i bilen på tåget på stranden talböcker. 10. Nej jag läser lika mycket nu som innan 11. Det beror ju på vad man läser men vad det gäller faktaböcker så kan man nog skaffa sig mycket kunskap på internet fast om man vill fördjupa sig i något ämne så är det nog böckerna man får ta till. Sen gäller det att man är källkritisk i båda fallen. 12. Tråkiga böcker, dåligt skrivna böcker, dåligt översatta böcker | |