Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 808 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| AMF | 2011-01-30 16:18 | |
![]() | Segregation - integration När jag var barn o växte upp var kontakten med gamla människor en naturlig del av tillvaron. Idag är samhället segregerat vad gäller gamla - unga. Vi pratar så mycket om integration vad gäller svenskar - invandrare men har helt tappat bort integration vad gäller gamla - unga. Är så vanligt att gamla ses som en grupp som har gjort sitt och nu ska stå vid sidan om samhället och titta på. Att träffa en gammal människa och ta sig tid att lyssna på vad hon har att berätta är så otroligt givande. Vi håller på att tappa bort vår historia och då menar jag inte kungar och annat patrask. Nej, jag menar den "lilla" människans historia. Hur den vanliga människan hade det förr. Vad säjer ni - är det viktigt att få ett integrerat samhälle gamla - unga? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-01-30 16:25 | |
![]() | ja | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-01-30 16:33 | |
![]() | Eller är det så att äldre inte vill bo nära yngre då de tror att att vi är för högljudda? | |
| slånbär | 2011-01-30 16:43 | |
![]() | Håller med fast samtidigt så verkar det ju finnas en stor efterfrågan på 50+ boenden eftersom dom lägenheterna går åt som smör så fort det byggs nåt nytt. Den nya generationens mor och farföräldrar är mycket friskare och mer aktiva och penningstarka än dom som är riktigt gamla (75+) och har inte samma intresse av att vara just mor och farföräldrar. Dom reser,jobbar, har en massa aktiviteter och hinner många gånger knappt med att umgås ens med sina egna barn och barnbarn. Det kan vara så att på samma sätt som många invandrare vill bo med likasinnade så vill många pensionärer göra det samma. Det är vi andra som ser det som segregation och det blir inte ett problem förrän vi tror att vi missar något. | |
| Mindymoo | 2011-01-30 16:50 | |
![]() | Ju äldre jag blir, desto mer försöker jag undvika stökiga ungdomar och skrikande barn. | |
| Mindymoo | 2011-01-30 16:51 | |
![]() | - och ja, jag närmar mig 60. | |
| apajävel | 2011-01-30 16:51 | |
![]() | Jag tror inte alls att vi förlorar "den lilla människans historia". Däremot tror jag att det blir allt smalare, dvs allt färre kan den historien än annat. Men så är det tyvärr med all sorts kunskap. Man lär sig av TV:n och allt annat blir irrelevant. Men absolut borde vi unga umgås mer "mellan släktleden". Förr bodde äldre släktingar i hushållet, och mycket mer informell samvaro förekom. Blir det konstlat är jag rädd att de gamla känner sig kränkta av det, som om ingen vill ta dem på allvar så länge de inte måste. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-30 17:00 | |
![]() | hadde jag haft platts så skulle jag ta hit min morfar så han fick bo här,för han är så klok och har så mycket tid till barn | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-30 17:34 | |
![]() | Ja, det vore bra med mera integration. Många skolor har börjat utöka lunchen till pensionärer också. Det kan nog skapa nya vänskapsband och öka förståelsen mellan gamla och barn. Tror det är vanligt att man retar sig på varandra och det kunde vara bra att få prata om. Gamla tycker ofta att barn låter mycket och de är rädda för högljudda mopeder med förare bakom visir. Ungdomar förstår kanske inte att gamla har bräckligare hälsa och varför det tar så lång tid att betala i matkassan. Äldre kan också verka sura ibland för att de har ont, sörjer eller för att det är jobbigt att klara sig. Det är nog mycket värdefullt att ha regelbunden kontakt över generationerna. Tror att det gör oss alla till bättre människor. Och så borde risken minska att man som riktigt gammal ska sitta ensam på ett vårdhem utan att någon vill hälsa på. | |
| slånbär | 2011-01-30 18:51 | |
![]() | zlipsten-kan bli helt galet också med pensionärer som äter på skolor. Vi hade en på vår skola i många år och ungarna avskydde att sitta vid samma bord för han hade ett bordskick värre än en treåring. Han pratade konstant ,bara om sig själv och sin egen förträfflighet och lyssnade aldrig på någon annan(hörde för övrigt rätt illa) och samtidigt så spottade han både mat och annat otrevligt. Han blev rätt dålig på att sköta sin personliga hygien så på slutet luktade han rätt illa dessutom. Som tur var så slutade han komma och fick mat från hemtjänsten i stället. Det kan med andra ord bli väldigt knepiga situationer. | |
| brava | 2012-12-14 19:20 | |
![]() | Plockar upp denna gamla tråd. Jag slogs idag av att vi har väldigt välutvecklad ålderssegregation i vårt samhälle. Det är tonårsgrupper och pensionärsresor, barnaktiviteter medelåldersaktiviteter osv osv. Vi har också speciella träffar för alla möjliga mer eller mindre definierade grupper som ensamstående med barn, singelträffar, anhöriga till alkogholister, borderline personligheter, tonårsförälder, hjärtsjuk, osv osv. Jag tror visst att det kan fylla en funktion under vissa omständigheter, men om man bara vill träffa folk i största allmänhet, lite apropå, vart går man då? Jag kanske har fel - men jag tycker att det är något skumt med att vi umgås så himla åldersuppdelat. | |
| Behringer | 2012-12-14 20:19 | |
![]() | Häng på i föreningslivet eller liknande. Jag bowlar på korpnivå, den yngste har väl varit 14, den äldste 82. Jag dömer fotboll i gärdsgårdserierna, domarnas ålder spänner från 15 till 65 år. Jag har sett far och son och mor och dotter spela i samma lag, lagledare i varierande åldrar. Det blir precis så segregerat som vi själva vill | |
| brava | 2012-12-14 20:49 | |
![]() | Jo, visst finns det ställen där det funkar så. Själv är jag medlem i en frikyrkoförsamling och vi har rätt mycket aktiviteter som inte är åldersegregerade - men det slog mig att det finns en tendens i samhället att dela in folk i kategorier och att det är fullt legitimt att använda sig av ålder för att utesluta människor - utan att det egentligen finns något annat skäl (dvs jag är inte emot åldersgränser per se). Lite som åldersrasism - du får inte komma på våran fest för du är för gammal. Varför då? Tror de som är yngre att man blir mera dömande så att de inte vågar släppa loss och ha kul eller vad handlar det om? Blir man automatiskt en tråkig person för att det har gått några år? Äh, jag bara tänkte. En gång så blev jag faktiskt nekad att vara med i en kör med motiveringen att jag skulle vara för gammal. De hänvisade mig till en annan kör med mera jämngamla i. Det är bara det att den andra körens repertoar var inte alls i min smak... | |