Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade50
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2011-02-02 18:39
Antal inlägg: 4986

utanförskapet
Sverige har större samlad rikedom än någonsin, statsfinanserna går strålande, prognoserna är over the top optimistiska.
Samtidigt fler unga förtidspensioneras än någonsin, arbetslösheten minskar inte.
Regeringen upprepade som ett mantra två valrörelser i rad om att utanförskapet ska minskas.
Var dt bara en täckmantel för att få göra om Sverige och föra över pengar från offentligt ägande till vissa plånböcker och få folk med sig på detta genom att sänka skatten lite lagom?

Ja min inställning är glasklar som ni nog märker, men vad tycker ni. Hur kan regeringen försvaras?

Lill-IT2011-02-02 18:41
Antal inlägg: 31596

Det kan den inte.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-02 18:46
Antal inlägg: 1188

"Var dt bara en täckmantel för att få göra om Sverige och föra över pengar från offentligt ägande till vissa plånböcker och få folk med sig på detta genom att sänka skatten lite lagom?"

Ja, tyvärr. Jag tror att det är precis så.
Hela högerpolitiken är så oerhört cynisk.

magnusito2011-02-02 22:03
Antal inlägg: 4986

Och antalet fattiga barn i fattiga familjer ökar mitt i rikedomen.

Kommer ni ihåg Maud, Göran, Ja och inte minst Fredrik som stått och beskyllt sossarna för att inte göra något mot utanförskapet...
Vedervärdigt!

le-lou2011-02-02 22:13
Antal inlägg: 17500

men, borde inte ni vara glada? ni har ju gnällt över att folk kastas ut - när de inte gör det så är det inte heller bra?

Vad hände med att man inte ska " pressa ut folk" på arbetsmarknaden? alliansen har misslyckat med den här biten. Men att ni klagar, det fattar jag inte riktigt..

ramsay - Ej medlem längre2011-02-02 22:16
Antal inlägg: 9204

jag trodde på allvar att tråden behandlade min älskling frances farmer. besvikelse. och för mkt google idag.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-02-02 22:24
Antal inlägg: 670

magnusito,

Jag tror du ska läsa igenom undersökningen jag tror du refererar till (Rädda barnens rapport). Bilden är knappast så dyster som du verkar tro. Fast du kanske vill att den ska vara dyster, vad vet jag...

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-02 22:33
Antal inlägg: 1188

- Eller kanske är optimismen för stor hos vissa?
- Eller det kanske blundas för verkligheten?
Inte vet jag...

En sak vet jag i allafall, högerpolitiken _är_ grymt cynisk. *tjatar*

(jaja, det kunde såssarnas politik också vara, men högern är värre)

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-02 22:55
Antal inlägg: 37631

utanförskapet i samhället är stort och det är ett problem,tyvärr blir det värre hela tiden

zlipzten - Ej medlem längre2011-02-02 23:00
Antal inlägg: 1466

Där är vi helt överrens, ttiittii.

Daggdroppe2011-02-02 23:06
Antal inlägg: 1078

You load sixteen tons, and what do you get?

zlipzten - Ej medlem längre2011-02-02 23:07
Antal inlägg: 1466

Another day older and deeper in dept

Lillstölla2011-02-02 23:11
Antal inlägg: 23831

Regeringen kan inte försvaras.

Det är som att de tänker halvvägs i många frågor.

"Ja, jag vet, vi ändrar sjukförsäkringen, tar bort alla möjligheter till sjukpension och kastar ut folk så löser det sig säkert vad det lider"

" Vad sägs om att tillåta jakt på varg, måste ju vara en bra idé. Är ju bara att sätta ut lite vargvalpar sen"

De påbörjar saker men de slutför dom inte.

-Butterfly- - Ej medlem längre2011-02-02 23:15
Antal inlägg: 219

Precis så är det magnusito!

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-02 23:34
Antal inlägg: 37631

det finns en gyllene regel :vi ska behandla andra som vi vill bli behandlade själva ,om vi alla lever efter den regeln så fanns det inget utanförskap

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-02-03 00:02
Antal inlägg: 670

Jag tror problemet är att alldeles för många behandlar andra som de vill bli behandlade själva. Ömkligt.

AMF2011-02-03 08:43
Antal inlägg: 335

Alliansen har på ett mycket smart sätt fått oss medborgare att lämna vänsterkanten och rösta fram borgarna.
Genom att kalla sig de NYA moderaterna och luta sig liiite åt vänster har man fått över väljarna.
Tidigare var höger och vänster KLART åtskiljda- nu flyter allt ihop och därmed är det lätt att ramla i fällan.
Vi har den regering vi förtjänar, vi lättlurade svenskar!

le-lou2011-02-03 08:57
Antal inlägg: 17500

hm. är det inte snarare lite tvärtom... jag vill minnas att Mona Sahlins avgångstal var liiiiite tippat åt höger. Men det kanske bara är jag det. . .

-Butterfly- - Ej medlem längre2011-02-03 10:33
Antal inlägg: 219

Jag håller med AMF....vid valet 2006 höll Reinfeldt ett valtal i Vaxholm som så klart visade detta.
Där han bl a sa nåt i stil med att "ALLT som socialdemokraterna lovar ska vi också lova...men ännu bättre"....
Och 75% av de förändringar som alliansen infört har GYNNAT plånboken hos några få % av befolkningen...resten är stora förlorare...

onyxea2011-02-03 12:10
Antal inlägg: 93

@Lillstölla

Jag tror nog du satte huvudet på den berömda spiken...

Jag fick igår lära mig på ett annat forum att man använder sig av arbetsmarknadsavgifterna som egentligen ska finasiera A-kassorna för att finansiera sina skattesänkningar för löntagare, någon här som vet om scenariot stämmer?

Borde inte det egentligen ge ett nollsummespel mellan avtagande löneökningar och höga utgifter för företagare, samma företagare som regeringen påstår sig vilja förbättra villkoren för?

För att inte tala om de enorma summor som måste försvinna i administration när man egentligen bara flyttar runt pengar i olika instanser i stället för att de passerar direkt från arbetsgivare till löntagare?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?