Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 18 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lemjau | 2011-02-18 07:27 | |
![]() | Espressokokare. Hjälp! Jag tror att jag har dödat den. Det är en sådan där som man ställer på plattan och glömmer bort, så nu har den liksom ändrat färg och lukten av rökt fisk verkar inte påverkas av diskning. Har nu gjort kaffe i den en gång till iallafall. Det luktar lite som hamburgersallad, men det är min subjektiva tolkning av upplevelsen. Har någon annan här råkat koka ihjäl sin stackars espressokokare någongång? Blir det bättre efter ett tag? Avtar den brända stanken? Eller måste man köpa en ny? :( | |
| Kirkelina | 2011-02-18 07:46 | |
![]() | Aldrig varit med om men testa att koka ur den med ättika | |
| Sigrids mor | 2011-02-18 08:21 | |
![]() | Ös i tvättmedel (sånt för kläder) och koka upp sakta sakta och låt sjuda kanske 5 min. Och se om det hjälper. | |
| Minta | 2011-02-18 08:34 | |
![]() | Är den av aluminium eller rostfritt stål? | |
| Sigrids mor | 2011-02-18 09:14 | |
![]() | Ps. Du ska alltså ha i vatten (så mycket du kan ha i) och sedan kanske 2-4 msk tvättmedel. | |
| Vixen | 2011-02-18 09:43 | |
![]() | Om den är i aluminium så släng den. Man ska i överhuvudtaget inte använda kokkärl i aluminium pga av utfällningar av metaller i maten. | |
| CD II | 2011-02-18 10:18 | |
![]() | precis - köp en ny... | |
| magnusito | 2011-02-18 10:58 | |
![]() | ja köp ny och i stål! inte aluminum | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2011-02-18 11:00 | |
![]() | Rökt fisk och hamburgersallad? Öppna fish'n'chips-kiosk, finns alldeles för få såna i det här landet. | |
| Ordfobi | 2011-02-18 11:05 | |
![]() | Man ska vara försiktig med kokkärl av aluminium, men man behöver inte kasta bort fungerande kastruller. Det är när man förvarar eller kokar syrliga saker i kastrullerna som de fäller ut aluminiumoxid. Aldrig är väl en aluminiumkastrull aldrig så blank och grann efter ett sylt- eller saftkok. . . Men de duger definitivt till att koka till exempel vatten eller potatis i! | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-02-18 11:08 | |
![]() | Förr var packningen (ringen) mellan över- och underdel av gummi men nu av silikon(?) och tål iaf mkt högre värme så det räcker att koka ur den med vaaten ett par ggr kanske med lite kaffe också. Det där med aluminiumutsöndringen tål väl att tänka på och alltså inte använda den för ofta - som med läsk- och ölburkar, alltså. | |
| Bettanse | 2011-02-19 14:55 | |
![]() | Tacka vet jag kokkaffe, pannan med pip talar om när det kokar! | |
| Träsmak | 2011-02-19 15:55 | |
![]() | Skaffa en ordentlig espressomaskin istället. För typ ynka 11.000:- kan du få riktigt bra grejer. | |
| lemjau | 2011-02-20 17:10 | |
![]() | Nu är den brända smaken och lukten borta. :) Kollade upp det där med aluminium på livsmedelsverkets hemsida och där stod att det är okej att använda aluminiumkärl som är täckta med skyddande beläggning. (Nu har jag iofs kokat sönder beläggningen lite och sedan gått loss på den med Svinto, men ändå.) Ps. På tal om rädsla för att käka aluminium; tänk på att det är hormonstörande ämnen i nästan varenda handkräm, hudkräm, hårprodukt, tvål, tandkräm, osv.. Och kiss! :) | |
| lemjau | 2011-02-20 17:11 | |
![]() | ..menade alltså att många produkter innehåller urin, inte att urin innehåller hormonstörande ämnen (fast det är ju också sant i de allra flesta fall med tanke på vad vi stoppar ut oss och spolar ut till stackars fiskarna). | |
| lemjau | 2011-02-20 17:11 | |
![]() | VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIG? Stoppar _i_ oss, ville jag skriva. :) | |
| maska | 2011-02-20 17:57 | |
![]() | Rengör röret ordentligt också, det behövs nån gång ibland. Det lilla pyttemala som kaffet kommer upp genom, där kan det sitta skit som gör kaffet dåligt. Jag glömde i förvirring hälla i vatten en gång, kom på mig när det började lukta bränt från spisen, beväpnade mig med grytlappar skruvade isär och laddade om mokkabryggaren. Hade glömt kolla röret dock, där satt en kaffe(malet)propp. Det nya kaffet hade lite svårt att komma upp i röret kan man säga, till slut exploderade hela skiten av trycket och det vart kaffe över hela väggarna och resten av köket bra långt bort från spisen;) | |