Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 18 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2011-02-18 22:16 | |
![]() | Avskedad på grund av inlägg på facebook! Läste om Ulf Mohlin Fagerström som är marknadschef för handbollslaget H43 i Lund. Han uttalade síg rasistiskt på sin facebook och har nu fått lämna sin tjänst. Det var efter melodifestivalen förrra lördagen. Han skrev: "Dags att emigrera. En svullen neger som inte pratar svenska... Vilket lands melodifestival var det??? Han har i efterhand gått in och bett om ursäkt och påstår sig vara väldigt ångerfull. Tycker ni att det är rätt att han får avgå? Kan man skilja på privatperson och uppdrag man har i alla lägen, det vill säga kan man uppföra sig hur som helst om det inte är i tjänsten? Länk till dem som vill läsa mer om det. www.sydsvenskan.se/s...ne ger.html Själv tycker jag det är fullkomligt rätt att han fick gå. Han borde bli polisanmäld också. Man kan inte skilja sitt privatliv från sitt arbetsliv. Inte i sådana här viktiga frågor och uttalande i alla fall. | |
| Miss_jk | 2011-02-18 22:18 | |
![]() | Helt rätt. | |
| ossa123 | 2011-02-18 22:19 | |
![]() | HEELT FEL! | |
| traktir | 2011-02-18 22:21 | |
![]() | Nu har jag ju ingen aning om hur han är som person, men det finns ju tillfällen när man skämtar om sådana uttalanden. Om man inte får lov att skämta med sina vänner med den jargongen man brukar ha sinsemellan är det ju tragiskt. Ännu mer tragiskt om någon skulle ha gått in och skrivit detta på hans status som skämt. Självklart anser jag inte att det är helt okej att uttala sig om sådana saker på det viset. Men det finns faktiskt tillfällen då man skämtar eller är ironisk. Även om jag nu inte vet om så är fallet. | |
| Valkyria80 - Ej medlem längre | 2011-02-18 22:23 | |
![]() | Håller med traktir! | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-02-18 22:26 | |
![]() | Ett företag har ju rätt att avskeda vem de vill (oftast), och den här killen är ju marknadschef, det ingår ju i hans jobb att ge ett bra intryck av klubben. Tror knappast att sponsorerna kommer vilja samarbeta med någon som uttalar sig sådär vidrigt. Det var det politiska svaret, för jag tror inte att han avskedades av moraliska skäl (typ "han är en dum rasist, därför får han gå"), utan enbart för att han genom sitt uttalande saboterat för klubben - och det är ju ett ganska rimligt argument för att avskeda en marknadschef. Jag vet inte vad jag tycker om det hela på ett moraliskt plan, jag hade själv aldrig velat jobba med en sån människa men det är en himla svår fråga. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-18 22:26 | |
![]() | Mer publikt än facebook blir det inte. Kan du inte hålla koll på det så hardu inte mitt förtroende. Jäkla klantigt och onödigt. Omöjligt att hålla kvar någon som uttalar sig så offentligt. | |
| Valkyria80 - Ej medlem längre | 2011-02-18 22:27 | |
![]() | snart sparkas en sponsor för liknande haha | |
| Miss_jk | 2011-02-18 22:37 | |
![]() | ossa123: Har du lust att precisera varför du tycker att det var heelt fel? | |
| strömavbrott | 2011-02-18 22:49 | |
![]() | Okej, det var klumpigt sagt (skrivet). Men får man inte driva med nånting eller vara ironisk? Det börjar likna McCarty's USA på femtitalet. Om man råkade säga ett förfelat ord så var man ute i iskylan, avstängd och kanske rentav fängslad. Att få sparken för ett sånt plumpt skämt är bara för mycket. Har vi ingen yttrandefrihet längre? Har vi ingen anställningstrygghet längre? Att ge någon sparken för vad han har sagt på facebook är fascism! | |
| ingson | 2011-02-18 22:50 | |
![]() | Att det var sällsynt korkat är ju ostridigt. Men att ett enstaka offentligt uttalande som är/kan uppfattas som rasistiskt är saklig och tillräcklig grund för uppsägning är oavsett tjänsteställning att gå för långt. Skulle vi dammsuga alla Facebooksidor i jakt på möjliga rasistiska (eller även sexistiska) korta snuttar skulle det nog bli väldigt många lediga jobb | |
| MammaNilli - Ej medlem längre | 2011-02-18 22:58 | |
![]() | Jag tycker det är helt idiotiskt att han fick sparken och jag tycker att man ska hålla arbetslivet borta från facebook. En chef som sparkar personalen pga ett dumt uttalande på facebook är enligt mig helt malplacerad och borde inte få ha det jobbet. På facebook säger man vilken skit som helst, ibland på skämt, ibland seriöst. Yttrandefrihet ska råda, oavsett om det är något nedvärderande, sanning eller skämt. Aslöjligt att chefer etc ens får sitta och glo på personalens facebook eller ens reagera om det pratas om någonting som någon skrivit. | |
| Valkyria80 - Ej medlem längre | 2011-02-18 23:02 | |
![]() | den chefen har ju säkert aldrig sagt något som någon annan skulle kunna finna stötande,fast de bara var ett skämt! | |
| bulll | 2011-02-18 23:03 | |
![]() | Jag tycker att människor som på något minsta sätt är offentliga i någon mening bör tänka sig både tre och fyra gånger innan de öppnar munnen eller ännu värre skriver ner något spontant i blogg, fb el dyl. Själv bor jag i en småstad á la "alla vet vilka alla är" och blev HELT bestört när en socialsekreterare som gör barnutredningar var på samma träningspass som jag och ogenerat vräkte ur sig en bondrasistisk kommentar och dumskrattade sen. Tänker att man med det yrket gott kunde haft liten annan människosyn, men det är ju jag det. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-02-18 23:08 | |
![]() | Tycker ni resonerar lite märkligt nu. En marknadschef (i varje fall de inom idrottsföreningar) har som uppdrag att få in pengar till klubben. Detta a) genom att locka till sig sponsorer och b) att locka till sig publik. En person som använder uttryck som "svullen neger" på sin facebooksida lär inte göra sin klubb en tjänst, och NEJ - facebook är inte mer privat än en blogg. Jag är helt för yttrandefrihet och jag tycker inte det finns någon problematik i att gubben skriver såna motbjudande "skämt" på sin facebook, kör på bara! På samma sätt ser jag inte vad som är så sjukt i att ett företag ska ha rätt att sparka en marknadschef som skapat negativ publicitet kring företaget, det är ju en ren självklarhet. Det är så det är när man är vuxen, ta ansvar för dina handlingar, etc. | |
| MammaNilli - Ej medlem längre | 2011-02-18 23:10 | |
![]() | Ursäkta uttrycket men det är typiskt det skitnödiga Sverige, att sparka någon för att man inte delar samma åsikt eller till och med för en ogenomtänkt kommentar. Hur många fulla personer sitter inte på facebook tex en lördagkväll och skriver massor av skit som de inte menar och dagen efter kanske till och med folk ber om ursäkt, alla gör misstag, till och med ett toanödig, högt uppsatt chef. | |
| Valkyria80 - Ej medlem längre | 2011-02-18 23:12 | |
![]() | hihihi heja mammanill!exakt! | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-02-18 23:14 | |
![]() | Lars Vilks får rita teckningar, men Svensson får inte yttra en halvoskyldig kommentar? Skulle man hojta på rättsväsendet varje gång Svensson säger nåt som inte passar sig skulle nog många ha domar och/eller anmälningar mot sig. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-02-18 23:17 | |
![]() | Och sen den här jämförelsen med McCarthyism... Scenario 1: Staten arbetar aktivt för att kartlägga och spärra in tusentals människor som _påstås_ sympatisera med en annan ekonomisk teori än den staten förespråkar. Scenario 2: En man uttrycker sig stötande och rasistiskt och får inte längre arbeta som marknadschef inom en handbollsklubb pga den negativa publicitet som uppstått. Det krävs en himla tjock foliehatt för att se kopplingen, måste jag säga. | |
| wertigo | 2011-02-18 23:17 | |
![]() | Det är så ini helvete galet, vem som helst utom en skitnödig chef fattar ju att det är ironi Det är definitivt förföljelse. Snubben i fråga bad ju tusenfalt om ursäkt, vakna för helvete o var inte så stela | |