Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 898

Forumkategorier

Användare Inlägg  
brumse2011-05-02 16:14
Antal inlägg: 15

flygrädd
har någon några tips för mig som är flygrädd och som ska ut och flyga!!!???

boyakasha2011-05-02 16:17
Antal inlägg: 526

Pruttfull

Tjattefackap2011-05-02 16:23
Antal inlägg: 832

Pruttfull eller D-rak

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-02 16:25
Antal inlägg: 5853

precis på gränsen till att du får komma med på flyget

caspersmamma2011-05-02 16:27
Antal inlägg: 175

Har också varit extremt flygrädd. Ville/vågade inte vara full ombord på planet men bara planet var uppe i luften så övervann jag rädslan. Så samla mod och gå ombord och när du väl sitter där så märker du att det inte alls är så farligt. Dessutom kan du berätta för flygvärdinnorna att du är rädd så kommer de hjälpa dig.

Phantony2011-05-02 16:32
Antal inlägg: 126

TJUGO KOPPLADE ANDETAG

Övning för avslappning och koncentration

1. Se till att du har fem ostörda minuter. Om inte någon annanstans så på toaletten.

2. Sätt dig så bekvämt och avslappnat du kan.

3. Andas in djupt och med måttlig kraft, fyll lungorna till 95% av kapaciteten, andas ut direkt, men avslappnat. Nästa andetag in, tar du direkt efter utandningen. Vänd sedan andetaget igen. Som en inre bild på hur andetaget skall vara, kan du använda en våg som slår in mot stranden. Den kommer med kraft, (andas in) och rinner sedan ned i havet igen (andas ut).

Upprepa andetaget fem gånger.

4. Det femte andetaget håller du inne.

5. Ta tag i tanken medan du håller andan, vänd den inåt och observera hur det känns rent fysiskt. Känn hur det kanske snurrar i huvudet eller sticker i händerna. Känn klumpen i magen eller spänningen i axlarna. Känn de fysiska sensationer som dyker upp i ditt medvetande, vilka de än är. Försök att inte analysera. När du blir medveten om att du tänker på annat än att observera vad som sker i din kropp, ta tag i tanken igen och vänd den åter inåt.

(Det är nästan ofrånkomligt att tankar dyker upp så förebrå inte dig själv, du är helt OK. Det är bara en träningssak.)

6. Upprepa punkt 3-5 fyra gånger.

Voila!! Fyra gånger fem sådana här andetag är:
TJUGO KOPPLADE ANDETAG

Lev väl

Tony
Andningspedagog och konsult i personlig utveckling

Bitte - Administratör2011-05-02 16:32
Antal inlägg: 24200

swedavia.se/sv/Sweda...-f lygradd/

En mycket bra sida tycker jag

Bitte

grönöga - Ej medlem längre2011-05-02 16:44
Antal inlägg: 5570

Den sidan verkade riktigt sund och vettig, Bitte. :)

Quicka2011-05-02 16:48
Antal inlägg: 644

Tänk på att det är säkrare att flyga än att åka bil...

delta92011-05-02 17:21
Antal inlägg: 1041

Boka en tid med din läkare och prata om alternativen som finns

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-02 17:37
Antal inlägg: 928

en bra ljudbok och 2 sömntabletter så är du framme inom ett kapitel

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-02 17:39
Antal inlägg: 928

tänk inte på att bin laden är död och en hel världs terrorister vill jävlas bara :) de gillar ju våra flygplan...

lycka till nu och hoppas mina kloka ord gav dig ro på planet.

socker_vadd - Ej medlem längre2011-05-02 17:50
Antal inlägg: 122

Jag tycker inte att det är någon bra idé att vara d-rak eller sobrilstenad om man faktiskt skulle behöva agera snabbt och korrekt. Lär dig så mycket du kan, t ex genom den länk som Bitte postade, så ser du hur extremt ovanligt det är med flygolyckor och var oroande ljud och skakningar kommer utav. En ev evakuering p g a rökutveckling eller så brukar funka bra (smygrök inte på toaletten; brandlarmet går igång och du får dryga böter). Lyssna på flygvärdinnans instruktioner och kolla på henne/honom om du känner dig orolig. Ser h*n kolugn ut kan du säkerligen slappna av och njuta av resan. Äta mat och snacks brukar vara lugnande och trevlig sysselsättning och måttligt med alkohol.

delta92011-05-02 18:01
Antal inlägg: 1041

Att samtala med grannen kan lätta på oron. Att stänga av Discovery Channel en månad innan resan är också en bra idé för deras dokumentärer kan skrämma vilken erfaren pilot som helst :)

Fråga gärna andra personer som har åkt mycket flygplan om vilka moment i flygandet som kan upplevas som mest skrämmande och fråga hur det är, hur det luktar och hur det låter och känns då det är "skrämmande" så är du mer förberedd.

Hoppas du får en trevlig resa

nailil2011-05-02 18:02
Antal inlägg: 153

Jag var också flygrädd en gång. Men när jag gick ombord på planet, så tänkte jag: Piloten är ju lika rädd om sitt liv, så då kan han ju inte slarva när han kör.
Barnsligt inser jag efteråt - men den har funkat sedan dess och numera njuter jag när jag känner maskinen lyfta.
Lycka till!

Gunilla _2011-05-03 14:10
Antal inlägg: 4425

Flög t o r Paris i veckan som var, båda turerna med mellanlandningar och fyy vad jag hatar att flyga! Trots det utsätter jag mig för det då och då, korkat nog... En vacker dag kanske jag börjar gilla det?

Jag klarar verkligen inte av att prata med någon under tiden medan hög musik i lurarna, som överröstar alla mysko ljud och något riktigt bra att läsa är ett måste. Och att hela tiden tänka på att risken är minimal att det händer något. När det är som läskigast brukar jag titta på flygvärdinnorna och så länge de ser coola ut (vilket de alltid gör tack och lov) så lugnar det något.

gills2011-05-03 14:27
Antal inlägg: 150

Ha en bild som du fokuserar på. En bild där du mådde bra och/eller det var vackert. Sedan lär du dig att andas ordentligt för att undvika panikattacker. Se till att res med en som känner dig och vet hur man andas för det är lätt att glömma bort. Var nykter!

nailil2011-05-03 14:30
Antal inlägg: 153

Uppe i luften kan du slappna av. Det är endast start och landning, som innebär ett riskmoment.
Men, som andra har kommenterat, det är säkrare att flyga än att åka bil.

gills2011-05-03 14:43
Antal inlägg: 150

,Är man flygrädd på riktigt och har varit med om en incident så går det inte bara att slappna av bara för att man är uppe.

brumse2011-05-03 16:28
Antal inlägg: 15

tack för alla goda råd. har fortfarande fjärillar i magen dock :(

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?