Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-10-26 23:15
Antal inlägg: 4429

Barn till varje pris.
Har sett programmet nu. Som biologisk fyra barns mamma så har jag problem med tanken om att alla har "rättighet" till ett barn. Men det är ju lyxscenario. Det är klart att människor önskar barn. Jag var bara inte medveten om att man "köper" inte ännu födda foster i utvecklingsländer.

Är så kluven om foster transplatation och beställda förlossningar.

Är det en rätt att alla kan få barn? Till vilket pris?

sessan2011 - Ej medlem längre2011-10-26 23:24
Antal inlägg: 245

Oftast ligger det genetiskt i oss att det tillhör att man ska ha barn...reproduktionen ska vidare...
Jag tycker dock att en del absolut inte ska ha barn...kan man inte ta hand om sig själv, hur kan man då ta hand om en ny liten varelse.
Det är ju en liten människa som man har ansvar för många år framåt...jag hoppas och tror att föräldrar vill sina barns bästa och ge det bästa förutsättningarna.
Jag tycker att det ska införas " föräldrar körkort "....

kockelikocke2011-10-26 23:26
Antal inlägg: 204

Hur de än går till så är de gåva att få barn och de är inte vi som bestämmer om de blir ett barn och de är ingen slump heller.

Alla barn är önskade och planerade i min värld....

Joda112011-10-26 23:33
Antal inlägg: 57

Jag har också sett programmet och känner mig väldigt kluven inför denna "rättighet".
Om man nu inte kan bli gravid på naturlig väg, varför väljer man då surrogatmamma? Eller transplantation? Vad är det för fel på att adoptera ett redan existerande barn?
Samtidigt så är jag medveten om att det är otroligt lätt för mig att tänka så som blivit välsignad med en fin liten pojke!
Om jag inte kunde, hur skulle jag känna då? Förmodligen skulle jag också vilja ha möjlighet till hjälp att bli med barn, även om det innebär fostertransplantation. Men tycker jag det är mer "rätt" för det?
Men jag vet inte riktigt om jag skulle åka och bli inseminerad bara för att jag vill ha barn NU fast jag inte hittat rätt man än. Då tycker jag det kan vara bättre att vänta ett tag till, i alla fall om man fortfarande är ung (i den betydelse det har när man pratar om barnafödande...).

-Delika-tess2011-10-26 23:37
Antal inlägg: 1968

Håller med Joda.
Har iofs varit i den situationen att min önskan att få bli/vara gravid nästan övergick i besatthet.. så jag vet hur det känns! Iofs under en mycket kort period så jag lider verkligen med de som får kämpa länge oavsett hur man går tillväga.

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-10-26 23:42
Antal inlägg: 1268

Att tala om rättighet är orimligt. Av vem ska denna rätt i så fall utkrävas? Man kan inte göra anspråk på mer än naturen ger en.

Jag har inte sett serien, men det låter ju som att det är maktutövande medelst pengar. Fattiga som får underkasta sig de rika. Det sker ju på många plan och till syvende och sist handlar det om att länderna måste växa sig starka nog att stå emot sånt här. Vad gör de barnlängtande då?

Birgerkung - Spelvärd2011-10-26 23:46
Antal inlägg: 2392

Sessan 2011 skrev:
Jag tycker dock att en del absolut inte ska ha barn...kan man inte ta hand om sig själv, hur kan man då ta hand om en ny liten varelse ... Jag tycker att det ska införas "föräldrar körkort "....

Det låter som om du vill ha någon slags fascistiskt samhälle där staten bestämmer vem som är lämpad att reproducera sig. Av alla ondsinta diktaturer som har funnits i världshistorien har ännu ingen ännu gått så långt, och jag hoppas verkligen att det aldrig händer. Och jag hoppas att du inte riktigt hade tänkt igenom vad du skrev.

-Delika-tess2011-10-26 23:48
Antal inlägg: 1968

arbetslinjen- Det handlar om olika par eller singlar som alla har en stark önskan att få ett barn. De visar flertalet olika sätt att få detta barn de så hett önskat. Allt från insemination, IVF, en som "köper" befruktade ägg någon annan inte vill ha till surrogatmamma osv osv...
Detta sker i olika länder (Danmark, Polen och Indien har jag sett...)

Birgerkung - Spelvärd2011-10-26 23:49
Antal inlägg: 2392

Arbetslinjen skrev:
Att tala om rättighet är orimligt. Av vem ska denna rätt i så fall utkrävas? Man kan inte göra anspråk på mer än naturen ger en.

Konstigt resonemang. Om "naturen" ger mig en sjukdom, ska man inte försöka bota den då?

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-10-26 23:54
Antal inlägg: 1268

Birgerkung: Jo, visst kan du göra det. Men du har ju ingen rättighet att vara frisk. Ingen rättighet som du kan utkräva mot naturen. Eller något slags rättighet som gör att du får köpa andra människor för att bli frisk.

scharlakan2011-10-26 23:54
Antal inlägg: 115

Jag är också kluven. Jag tycker att frågan verkar ta upp en lite för stor del av en del medverkandes liv.

Däremot har jag inget emot att bögpar får barn genom surrogatmamma. Men att singelmammor åker och inseminerar sig... Mhm. Då TROR jag att det där med barn mest är något ovanligt stort bekräftelsebehov som måste bli tillfredsställt.

Men vad har jag att säga till om. Det är lite svårt att förstå.

le-lou2011-10-27 00:16
Antal inlägg: 17500

ni är ju galna .... det är lätt att sitta och gagga om vem som har rätt till vad. "bara att adoptera" - varför gör inte fler det då, även vi som kan få barn?
Men visst är det en lyx att vara fertil. Och när någon som själv inte kan bära sitt barn, skaffar någon som kan det åt henne så ska det pekas. Vad har bögarna med detta att göra?

Lillstölla2011-10-27 00:22
Antal inlägg: 23831

Vad är det som säger att man har rätt att skaffa barn bara för man har den biologiska förmågan? Inget som säger att du blir/är en bra förälder bara för att du inte behöver hjälp för att bli gravid.

Ingen som har ett dugg med att göra hur folk skaffar barn, huvudsaken är väl att barnet/barnen när de väl är här blir älskade och känner sig trygga. Får en bra uppväxt.

scharlakan2011-10-27 00:36
Antal inlägg: 115

Jag tycker i alla fall att ett barn ska ha två föräldrar!

Ta hon som var typ 22 och åkte till Danmark för något program sen. Hur sjukt är inte det?

le-lou2011-10-27 00:44

vad var det sjuka menar du?

le-lou2011-10-27 00:46

men vad ska vi göra åt alla barn som lever med en förälder? ska vi sätta en lag på att man inte får skilja sig?

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-27 06:47
Antal inlägg: 1019

Ensamförälder fungerar utmärkt, dock var deras ekonomi bättre på 90talet än den är idag.
Föräldrakörkort? Sjukt.
Dock borde lagen vara mer human mot barnen. Jag kan tycka att idag ska barnet vara ho sina biologiska föräldrar till varje pris även om svår misär, men jag kan ha fel?
Min biologiska mamma födde 4 barn hon inte kunde (fick?) ta hand om, och jag blev adopterad när jag var 10 mån.

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-27 08:05
Antal inlägg: 4429

Det som gör mig mest kluven är att den resa en graviditet innebär och tanken på att göra den resan som en affärstransaktion. Jag tror att den sorgen som det i min värld borde innebära är personlighetsförändrande i full klass med sent missfall.

Sen är det barnens rätt till deras biologiska föräldrar.

Adoption både förstår och uppmuntrar jag. Men jag tycker att man börjar närma sig moralistiska svårigheter med "beställningsjobb".

slånbär2011-10-27 08:08
Antal inlägg: 5539

Om man inte själv har varit i den sitsen att man inte kan få barn på naturlig väg så kan man faktiskt inte förstå hur det känns och hur besatt man kan bli. Det blir som en sjukdom och klassas ju faktiskt även som det men man drabbas ju även psykiskt. Det är för en del fruktansvärt påfrestande och påverkar hela ens liv. Det finns en del som hanterar det bättre än andra och faktiskt inte vill gå igenom allt vad det innebär med utredningar utan direkt går vidare och adopterar men det ska man ju veta att det är fanimig inte lätt att bli godkänd som adoptivförälder och det är svindyrt. För dom flesta så vill man göra allt somm går för att själv få föda sitt barn och för andra så är det själva biologin som är det viktigaste-att det är ens eget biologiska barn man får. Det är olika men det gemensamma är en otroligt stark längtan efter att bli förälder och som jag ser det så är det inte rätten att få barn det handlar om utan rätten att få hjälp av sjukvården om det inte funkar.

diffdiff2011-10-27 09:01
Antal inlägg: 3884

Jag anser personligen att huvudsaken är att barnen blir älskade oavsett hur dom kommer till. Det spelr väl ingen roll hur barnen blir till om dom har kärlek och 1 eller 2 föräldrar. Barn ska ha 2 föräldrar. Sinnessjukt tänk. Klart man kan separera även om man har barn.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?