Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 970 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kiwiskal | 2014-07-22 17:13 | |
![]() | Utbildning och behörighet Är det rätt att "stänga ute" människor från utbildningar för att de saknar särskild behörighet? Typ saknar högre mattebetyg - får inte komma in på läkarutbildning. | |
Kazzer | 2014-07-22 17:14 | |
![]() | Ja | |
Sten_Saxpåse | 2014-07-22 17:17 | |
![]() | ja, självklart. kul att få en läkare som ordinerar ut gram istället för milligram av nån medicin. även i andra exempel. finns det krav som man ska uppfylla så är det helt rätt att alla ska behandlas lika och kunna det som krävs. | |
Farnsworth | 2014-07-22 17:22 | |
![]() | Hur skulle det annars gå till - ingående personliga intervjuer med alla som söker en högskoleplats? | |
Kazzer | 2014-07-22 17:22 | |
![]() | Vad tänker du själv i frågan kiwiskal? Jag kan modifiera min ståndpunkt lite grann. Tycker att det till vissa utbildningar skulle kunna vara kvoter som kommer in på andra former av meriter än rent utbildningsmässiga (intervju, arbetslivserfarenhet mm) samt att det är viktigt att det finns goda möjligheter i form av vuxenutbildningar att komplettera med det som saknas. | |
kiwiskal | 2014-07-22 17:24 | |
![]() | Men om någon klarar sig genom tex läkarutbildningen ändå, då borde personen vara lämplig som läkare? Vet en person som kom in på socionomutbildning utan särskild behörighet, men denna ansågs vid intervju vara väl lämpad att bli socionom. Hen klarade sig utmärkt och arbetar idag som socionom. Det finns antagligen många som INTE lämpar sig för vissa yrken även om de har all behörighet i världen. | |
kiwiskal | 2014-07-22 17:29 | |
![]() | Ja, att det skulle finnas en särskilt kvot med folk som intervjuas för lämplighet trots att de saknar Naturkunskap B men i övrigt har slutbetyg från gymnasiet. Eftersom det numera är svårare att komplettera eller försöka höja betygen genom komvux. Helst skulle jag se att det vore möjligt att komplettera med komvuxstudier men dessa kommer i lä av de som slutför gymnasiestudier (avhoppare tex). Finns ju inte platser till alla som har högre drömmar, dessutom kostar det runt 500kr per ämne om jag minns rätt. | |
Megaherz | 2014-07-22 18:21 | |
![]() | Tycker att en intervju borde vara plikt för alla inom vissa områden (tex vård och medicin). | |
kryddeluntan | 2014-07-22 18:26 | |
![]() | Jag har studerat Finlands skolresultat och en viktig skillnad är att alla som söker till lärarutbildningar blir intervjuade. De har toppstudenter som verkligen vill bli lärare, och här fyller vi inte platserna ens. | |
Sote | 2014-07-22 18:39 | |
![]() | Tar man yrkeslinjerna så ser det ju lite annorlunda ut vad gäller behöriga lärare. När kravet infördes på just detta med behörighet så var det en del riktigt kvalificerade lärare som försvann just pga att dom inte hade gått lärarutbildningen utan kom från ett yrkesverksamt liv. Om man tex ska bli elektriker eller liknande då är det av mindre intresse om läraren ifråga har gått högskolan utan det är yrkeserfarenheten som är betydelsefull. Däremot är det ju viktigt att personen även är en duktig pedagog men för det krävs det ju heller inte flera år på höskolan om ämnet man ska undervisa i är ett rent praktiskt ämne. | |
kryddeluntan | 2014-07-22 18:59 | |
![]() | Helt rätt Sote. Håller med Megaherz att man borde ha intervjuer vid ansökan till vård och medicin. | |
le-lou | 2014-07-22 19:07 | |
![]() | Självklart helt rätt. | |
kiwiskal | 2014-07-22 19:11 | |
![]() | Tycker faktiskt det är riktigt larvigt att en lärare måste ha en lärarutbildning när det handlar om praktiska ämnen. Sverige är helt insnöat på att utbildning = toppklass, höga betyg = toppklass. Finns riktigt begåvade människor som aldrig uppfyller något av det men ändå kan göra stor skillnad i sitt yrkesliv. | |
le-lou | 2014-07-22 19:14 | |
![]() | Kiwiskal- Att kunna ett hantverk eller vara begåvad har ju inget med förmågan att lära ut och sprida kunskap. Sånt lär man sig också på lärarutbildningen. Även om jag har lite svårt för de rådande idéerna om hur. | |
kiwiskal | 2014-07-22 19:18 | |
![]() | En kurs i hur man lär ut på ett bra sätt, så det passar olika typer av elever, räcker. | |
kiwiskal | 2014-07-22 19:21 | |
![]() | Hade en yrkeslärare som blev behörig under perioden jag hade hen, jag märkte ingen skillnad. Men fint på papper. | |
kiwiskal | 2014-07-22 19:26 | |
![]() | Okej ska inte raljera för mycket. Vidareutbildning är bra, men det finns en stark övertro på det vad jag upplever. Att någon är lärare innebär typ att hen är en övermänniska, jämfört med en simpel hantverkare som lär ut sitt yrke UTAN lärarutbildning. | |
Farnsworth | 2014-07-22 19:27 | |
![]() | Frågan är om vi inte skulle få ännu större brist på vissa lärare om alla skulle intervjuas för att pröva lämpligheten. Många som studerar till lärare numera verkar varken vara särskilt kunniga i sina ämnen eller lämpliga att vara lärare (d.v.s. de väljer det yrket i brist på annat). | |
Subutai | 2014-07-23 01:38 | |
![]() | Ja givetvis så är det rätt. Varför skulle det inte vara det? | |
Linders - Ej medlem längre | 2014-07-23 01:42 | |
![]() | Men det är ju inga svåra mattekurser man ska kunna för bli läkare. Så har man inte ambitionen att lära sig det så kanske man inte ska bli läkare. | |