Spelrum
Giraffen37
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade59
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kiwiskal2014-12-22 12:48
Antal inlägg: 2684

Hälsohets
Snälla säg att det är någon mer än jag som är trött på all "hälso"hets?
Missförstå mig rätt, det är bra att vara hälsosam men det finns fan en gräns!
En bagare kan inte baka i Nyhetsmorgon utan att Agneta Sjödin ska påpeka att nötter är nyttigt typ. Och svartvinbär innehåller massor av c-vitamin.
Jag tar aktivt bort alla som lägger ut träningsbilder eller fula tallrikar med sallader, från FB och instagram.
Men det är svårt att skydda sig.
Förra veckan när jag var i någon random affär så hörde jag en kvinna tala Högt med någon i mobilen om att hon slutat med gluten och blabla och hade gått ner två klädstorlekar och blablablaaa.

När jag satt i bastun efter att ha simmat satt där två medelålders kvinnor som pratade om en vän som "aldrig varit så tjock som nu" och en annan som skulle behöva vara med i Gör om mig i Go' kväll.....
Sen snackade den ena om att hon bakat kakor men undrade vem som skulle äta dom för ingen åt kakor i familjen pga olika dieter.

Sen tror jag inte folk fattar hur jävla triggande det är att höra för någon som kämpar mot en ätstörning, vilket är var femte person eller nåt idag....
Det finns inget hälsosamt i det här samhället längre. Alla ska vara så perfekta att dom blir defekta.

anneriiiiiii2014-12-22 13:21
Antal inlägg: 162

Jag kunde inte hålla med mer, kiwiskal! Det är ju fullkomligt otroligt vad alla hälsohetsar! Vad hände med gamla goda "lagom är bäst"?

skedo2014-12-22 13:55
Antal inlägg: 1

Det viktiga är väl att var och en gör som den själv vill, kiwiskal, bara att ge fan i att lyssna och göra din grej, svårare är det inte.....

kryddeluntan2014-12-22 17:35
Antal inlägg: 12360

Jag håller med Kiwi, den sista meningen var mycket fyndig, tackar för det :-)

1s4b3l2014-12-22 18:37
Antal inlägg: 19

Det är ett uttryck för det tomma skalet till samhälle vi har idag. Det enda som spelar roll är ytan - inte vad som döljs under.

Om alla skulle lägga ens hälften av energin på att lära känna sitt eget inre och på så sätt också känna andras riktiga jag, med drömmar, fantasier, brister och styrkor skulle det inte finnas plats för all denna utseende "hälso" hets.

Moose72 - Ej medlem längre2014-12-22 18:38
Antal inlägg: 1910

Ändå blir fler och fler människor tjockare och tjockare, så det är väl bara bra att några håller på.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-22 19:08
Antal inlägg: 2728

Håller med Moose.

Vänta, håller JAG med Moose...??? Vad händer??
Haha :)

Moose72 - Ej medlem längre2014-12-22 21:54

Vi tycker tydligen lika ibland :)

SA20122014-12-22 22:09
Antal inlägg: 385

Nja, att folk blir tjockare och tjockare har också med att göra att de går på olika dieter hela tiden.

Håller med om detta vansinne. De kan knappt baka semlor i morgonprogrammet utan att det ska påpekas att det är "onyttigt".

Moose72 - Ej medlem längre2014-12-22 22:47

Diet går man väl på om man redan tycks vara tjock?

Kan nog vara bra för vissa att dom får veta att man blir tjock av för många semlor.

mobil.helagotland.se...96 790.aspx

SA20122014-12-22 23:06
Antal inlägg: 385

Det är väl allmänt känt att den som bantar ofta går upp i vikt efteråt, för att banta igen sk jojobantning.

Och nej, man behöver verkligen inte nämna hur "onyttigt" det är att äta semlor när man bakar dem i tv!

Semlor och andra bakverk och efterrätter är något de flesta äter ganska sällan, så då kan man få äta och njuta utan att det ska skambeläggas.

Och du, de som är överviktiga vet nog precis hur och vad man ska äta.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-22 23:37

Överviktiga vet alltid vad man ska äta.
Och vad man ska äta för att bli smal.

Och får prata mat och recept hur, var och när som helst.

Smala begriper ingenting och ska vara tysta.

SkySpy_2014-12-22 23:47
Antal inlägg: 4418

Det är löjligt. Detta ytliga samhälle. Känns som att det med diet har blivit ett intresse för många. Är man smal eller lever för att bli smal så är man en duktig människa. Se till människan istället och acceptera att alla inte vill leva nyttigt och alla vill inte gå ner i vikt.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-22 23:56

Folk får vara hur feta de vill.
Se matlagningsprogram och läsa kokböcker och byta recept.

Bara jag slipper.

increase2014-12-22 23:57
Antal inlägg: 11

Håller helt med TS. Ortorexi kallas det där en person är alldeles för fixerad vid att leva hälsosamt att det blir till en sjukdom. Tyvärr så har en del personer i min närhet gått över den gränsen och det är helt j-vla omöjligt att få dem att förstå vad de gör mot sig själva. Mest på grund av denna hysteri, kolla årets julklapp t.ex.

kryddeluntan2014-12-23 00:03
Antal inlägg: 12360

Ja jisses, aktivitetsarmband, så urbota fånigt

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-23 00:25

Det är ganska exakt dubbelt så många procent som lider av fetma som ortorexi.

increase2014-12-23 00:39

Ja enligt statistik i dagsläget, men om du vet något om ortorexi så vet du kanske också att de flesta som lider av det varken själva eller de i deras omgivning märker av det. De får istället höra lovord om hur bra de ser ut och hur hälsosamma de är. Fetma är ju ganska lätt att se.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-12-23 01:02

Och?

increase2014-12-23 01:25

Och vad? Det är en sjukdom precis som fetma. Men skillnaden är att ortorexi inte verkar vara lika viktigt för samhället att motarbeta. Jag tycker att det är bra att man försöker hjälpa folk med sjukdomar. Tycker inte du det? Det är ju för fan inte en fråga om vad som är bäst, fetma eller ortorexi.

Man äter ju inte längre för att orka träna, utan man tränar för att få lov att äta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?