Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kiwiskal2015-11-14 23:31
Antal inlägg: 2684

Kvinnor som bantar
Vad är grejen? Trodde bantning av typen självsvält hade dött ut helt.
Är runt massa kvinnor hela dagarna och mängden prat om vikt, bantning och ångestfyllda ingredienser är fan enormt.
Tyvärr får man stå ut med andedräkter som inte är av denna värld också, vilket är en produkt av svälten.
(Och möjligen uppföljt dålig munhygien)

Håller män på så också? Brukar inte hänga med en grupp män dagligdags så måste fråga...

En liten vädjan till alla: Håll dina bantningsplaner och vikttankar/ångest för dig själv. Om ingen frågat är ingen intresserad. Dessutom är det triggande för folk som haft/har ätstörningar.

Adaptiv - Ej medlem längre2015-11-14 23:57
Antal inlägg: 1277

Kan rekomendera Dukan till de som håller på att jojobanta.

Adaptiv - Ej medlem längre2015-11-14 23:57
Antal inlägg: 1277

Passar man som kvinna......och håller i längden.

kiwiskal2015-11-15 00:19

Eller Dukat. Marabou

kiwiskal2015-11-15 00:21

Kan tillägga att kvinnorna knappast är överviktiga.

125478 - Ej medlem längre2015-11-15 00:33
Antal inlägg: 8332

För vissa intressen är det bra om kvinnor är fixerade vid utseende och att aldrig duga. För det blir så mycket lättare att dribbla bort människor som är upptagna med att ständigt kämpa för att duga.
Vem orkar dessutom säga ifrån och t.ex. kräva att vi verkligen får "lika lön för lika arbete". Nej, vi är fullt upptagna med att vara missnöjda med oss själva...

kiwiskal2015-11-15 00:39

Precis :(
Finns både roligare och bättre saker att prata om, särskilt under lunchen då andra kanske äter riktig mat och inte bara ett äpple eller äckligt pulvervatten. Sen ska det gnällas på att man är trött och hungrig och inte orkar.

125478 - Ej medlem längre2015-11-15 00:44
Antal inlägg: 8332

Ja, perfekt för de som inte vill ha förändring av samhället...

mollee - Ej medlem längre2015-11-15 14:50
Antal inlägg: 6087

Jag har börjat räkna kalorier. Och det är p.g.a att min ämnesomsättning inte fungerar (har hypotyreos). Har gått upp 25 kg på två år.

Jag ser inget fel i att tänka på vikten om man är överviktig som jag är. Jag har börjat få ont i knäna p.g.a reumatismen, och mina extra kilo hjälper inte.
Jag kan tycka det är vacker att vara mullig, men för somliga av oss så hjälper inte regelbunden träning och vanlig kost. Jag måste tänka på vad jag stoppar i mig tills dess att min ämnesomsättning fungerar igen

mollee - Ej medlem längre2015-11-15 14:52

Annars går jag upp ännu mer*

Vill tillägga att även jag anser att man skall undvika att föra sina fix-idéer vidare.

temperance2015-11-15 15:06
Antal inlägg: 2314

Jag tror inte att det är den typen av bantning TS främst tänker på mollee, utan mer ett sjukt klimat överlag där vikthysteri är lika självklart som att andas eller att bajsa.
Jag är glad att jag är förskonad från den typen av umgänge, såväl privat som på arbetet, det låter outhärdligt.

Klart att skönhetsindustrin tjänar miljarrrders på att vi hatar våra kroppar, hur skulle det se ut om vi kvinnor plötsligt började tycka om oss själva?! Det går ju bara inte för sig.

ttiittii - Ej medlem längre2015-11-15 15:08
Antal inlägg: 37631

Jag Duger precis som jag är,Och tänker inte gå upp ett gram,och det kostar.
Jag är inte missnöjd med mig själv men är utsendefixerad och Det är jag för min egen skull.
Och dessa människor som kämpar för att duga har jag aldrig träffat.
Håller jag en diet så gör jag det för min skull och inte för någon annans skull jag har bestämt mig för att inte få diabetes typ 2 och det är för min hälsas skull,skulle jag svulla i mig och äta massa socker i tid och otid skulle jag få typ 2 som är en välevnadsjukdom och nej tack till det

mollee - Ej medlem längre2015-11-15 15:11

Kanske inte. Men jag tycker ändå inte att man skall döma ut alla som bantar eller som tackar nej till en marabou när någon frågar.
Jag kan hålla med om att vi lever i ett vikt-fixerat samhälle dock. Och visst vore världen en finare plats om alla hade god självkänsla och tyckte om sig själv <3

Personligen tycker jag om mig själv väldigt mycket, trots att jag är överviktig. Har bättre självkänsla nu än när jag vägde 55 kg, och det har inte med vikten att göra utan att jag har insett att det inte spelar någon roll om man väger 55 kg eller 80, det finns alltid människor som ska påpeka hur man ser ut och hur mycket man väger. Huvudsaken är att man trivs med sig själv.

mollee - Ej medlem längre2015-11-15 15:12

Önskar att alla trivdes med sig själva :-/

susila2015-11-15 15:52
Antal inlägg: 459

Jag önskar också att alla trivdes med sig själva. Jojo-bantning som många hamnar i är ett gissel. Många för att inte säga flertalet som börjar banta väger kort tid efter avslutad bantning mer än de gjorde innan bantningskuren. Man kan hävda att den typen av bantning "skapar" övervikt. Och övervikt är ett stort problem både för individen och samhället.

I USA är 35% av den vuxna befolkningen obes, dvs har BMI på över 30. De som bara är överviktiga har man då inte räknat! I Europa är ungrarna fetast, 30% av de vuxna har ett BMI över 30.
Ingen vet riktigt varför vi blir så tjocka numera. Eftersom mängden kalorier som går åt för att vi ska lägga på oss fett över tid är så liten, så hamnar det inom felmarginalerna när man försöker räkna ut om vi äter mer numera. I vissa länder har fruktos och annat socker föreslagits vara boven i dramat, men man ser samma vikttrend även i länder där sockerkonsumtionen inte är hög och inte har stigit.

källa: Nudge-it, understanding obesity, uni of Edinburgh 2015

ttiittii - Ej medlem längre2015-11-15 16:10
Antal inlägg: 37631

Ingen vet varför vi blir så tjocka nu mer ,jo därför vi äter mer än vi gör av med.Så är det mycket socker och salt och fett i färdigmat ,stillasittande är en orsak också

mollee - Ej medlem längre2015-11-15 16:15

Hur ser ni på män som bantar förresten?

Linders - Ej medlem längre2015-11-15 16:34
Antal inlägg: 1943

Män bantar inte, män testar ju olika dieter! Är väl för det upplevs som kvinnligt att banta, vilket är omanligt. Även om det är samma sak...

Kvinnor är nog mer accepterande över mäns figur, tror jag. Ytterst få kvinnor som häver ur sig elaka kommentarer på internet tex. Men killar blir ju påverkade av medias bild av män med, så vi får ju sämre självbild vi med. De äldre generationerna är nog inte lika brydda, på den tiden var det mest att män skulle ha en rejäl mustasch! Så det är nog ytterst få män över 50 som bantar.

För övrigt. LCHF är totalt otrendigt nu! Så nu får jag äta bullar igen utan att skämmas!

susila2015-11-15 16:45
Antal inlägg: 459

De män som är 50 idag Linders var 15 år när Tom Selleck var aktuell med sin rejäla mustasch. Män går på olika dieter som aldrig förr. Jag tror inte man slipper undan kroppshetsen förrän man är uppåt de 80 numera.

Men det är sant att det kallas testa en diet när det är män som gör det.

mollee - Ej medlem längre2015-11-15 17:35

Min farsa är 59 och oerhört kostmedveten. Han och hans fru har gått på LCHF i flera år nu, och tränar 5 dagar i veckan.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?