Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 19 468 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Almen94 | 2016-02-02 16:30 | |
![]() | Höghastighetståg Vad är nyttan med höghastighetståg i Sverige enligt nuvarande förslag? Man kan ju uppenbarligen inte sköta den tågtrafik som redan finns. När jag åker tåg är punktlighet viktigare än hög hastighet. Skulle fler åka tåg när det är färre stationer o förmodligen högre biljettpris? Kan någon motivera kostnaden för ett dylikt projekt? | |
Olga-j98 | 2016-02-02 16:36 | |
![]() | Jag vill kunna titta på omgivningen när jag åker tåg, relaxa, vill jag åka snabbt väljer jag flyget Men politiker på eventuella stationsorter kanske är glada, men det är nog få som får nytta av en sån satsning | |
kiwiskal | 2016-02-02 16:56 | |
![]() | Vad hände med norra Sverige? Tänkte jag när jag såg kartan. | |
Olga-j98 | 2016-02-02 18:06 | |
![]() | Ja, den kartan/sträckningen täcker bara in 5 landskap | |
Malva01 | 2016-02-02 19:08 | |
![]() | Men det ger mest valuta för pengarna. www.scb.se/statistik...sa 0501.pdf Har sett en karta på hur skatt betalas fördelat över landet, den visar exakt samma sak | |
Olga-j98 | 2016-02-02 20:13 | |
![]() | Det innebär ju inte att en ev satsning är motiverad | |
janne121212 | 2016-02-02 20:44 | |
![]() | Givetvis är inte satsningen primärt för nöjesåkande utan som ett alternativ till flyget för kanske främst affärsfolk. Trodde alla miljöivrare i Sverige skulle gilla detta. | |
kryddeluntan | 2016-02-02 21:10 | |
![]() | Norra Sverige finns inte på kartan. Jag tar flyget norrut, som vanligt. Bortkastade pengar. | |
Emollas | 2016-02-02 21:56 | |
![]() | Ja antingen så spyr du ut massa bränsle på mer transporter på flyg eller så spyr du ut mer bränsle på mer transporter på buss och lastbil. Så då finns bara alternativet kvar. Höghastighets tåg som kan gå på el. spyr därför inte ut massa bränslen. Tänk på miljön för dina kommande generationer vännen | |
Sharky68 | 2016-02-02 22:17 | |
![]() | Skeptisk. Med tanke på vinterklimatet vi har så har jag svårt att se att tåget kommer köra de höga hastigheterna året runt. Man behöver öka spårvidden också. Sen har vi kärnkraften som man vill avveckla. Höghastighetståg drar knappast mindre el. /pessimisten | |
janne121212 | 2016-02-02 22:23 | |
![]() | Men CO2 utsläppen minskar, det är det enda som räknas idag. | |
kryddeluntan | 2016-02-02 23:00 | |
![]() | Emollas, hur ska jag transportera mig till Norrland på bästa sätt? Om jag köper en eldriven bil, så finns det inga laddningsstationer dit jag ska. Bil, buss, flyg? Häst och kärra blir nog det mest miljövänliga ekipaget för mig :-). | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-02-02 23:16 | |
![]() | Norra Sverige har inte varit intressant någonting,bara när det gått att mjölka ur en gruva.förstatliga järnvägen och banan ,spåren är misskötta tågen tål inte kyla men hallå gör om och gör rätt.rusta upp det vi har och gör kontenueligt underhåll. Eller kanske byt bransch sattsa på bollibompa ...Det är svårt att misslyckas med. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-02-03 07:27 | |
![]() | Vi har franska tåg i Sverige gjorda för + grader,Alla vet att det blir - grader här .Varför bygger vi inte Svenska tåg med Svensk standard,och säljer dom utomlands ? I England har det byggts några Svenska hus folk vallfärdar för att se dom,Svensk standard säljer.Vi säljer dom som dom bästa tågen Ever.Allt dom har kan vi göra bättre | |
kiwiskal | 2016-02-03 08:59 | |
![]() | Flyga ner till Malmö tar vadå, max en timme? Varför skulle man addera en och en halv timme om man har så bråttom? Biljettpriset på tåget är väl högre :D | |
Gonno | 2016-02-03 09:40 | |
![]() | Åka till flygplasten med marginal för köer parkera på flygplatsen ta en promenad Köa för säkerhetskontroll vara vid gate 15 min innan Lyfta 15 min sent landa på Arlanda 3 åka flygtaxi 15 min på backen Vänta 5 min på gate eller åka buss från utrikes åka arlandaexpress Tar oftast lite drygt 1 timme.... Van flygare | |
Almen94 | 2016-02-03 16:01 | |
![]() | Ja, man måste åka längre inrikes eller utrikes för att flygets ställtider ska vara motiverade. För miljön skull tycker jag man hellre kan satsa på det vi har o se till att det fungerar, så väljer nog fler tåget. T ex kan man bygga fler dubbelspår. Apropå Norrland så har man ju precis byggt Botniabanan, vet inte hur många som nyttjar den, men den är väl inte ett alltigenom lyckat projekt | |
prinskörv | 2016-10-14 22:51 | |
![]() | Höghastighetståg berör inte mig och inte heller majoriteten av oss som bor i "vanliga" Sverige. Trångsynt storstadspolitik inget annat. | |