Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade61
Mobilspel
Pågående21 840

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2020-03-01 08:12
Antal inlägg: 23892

Tyngdtäcke
Jag har ju haft störd nattsömn sedan typ 2011, ser mycket reklam om tyngdtäcken och hur bra ? dessa ska vara någon som testat och kan berätta om det fungerar och sömnen blir bättre.


Bitte
 
Gnillot2020-03-01 09:26
Antal inlägg: 291

Jag gillart. Har stora bollar. Tycker om den sensoriska tydligheten. Men det finns många modeller beroende på vilken typ av taktil stimulans du är ute efter, bollar, kedjor, frigolitkulor, vadd. Tunga om du vill ligga still, lite lättare tunga om du är lagd år klaustrofobi. Nu för tiden har privatutbudet ökat och även andrahandsutbudet, men vissa förskrivs fortfarande som hjälpmedel. En del använder istället gamla tunga täcken med tagel eller vadd eller militärfiltar. Fundera på ditt behov ser ut och satsa på en modell som är lätt att hålla ren (delbar/maskintvättbar). Lycka till!
 
en dum en2020-03-01 10:23
Antal inlägg: 12243

Då jag har svårt att slappna av emellanåt och få till att somna så funderar jag också på ett tyngdtäcke. Har faktiskt tänkt på det där med gamla täcken som var tyngre och jag minns att det var en rätt skön känsla att få omslutas av dessa.
Såg att Clas Olsons har rea på tyngdtäcken nu fram till den 4/3.
Ska fundera.....…….
 
Glenn Skifs2020-03-01 16:44
Antal inlägg: 925

Vad väger ett tyngdtäcke? Sensorisk tydlighet låter jättebra men man vill ju inte ha ett för tungt täcke så man inte kommer upp på morgonen. Det är naturligtvis en svår avvägning. Jag är 189 cm och väger 85 kilo. Är det någon som kan rekommendera ett lagom tungt täcke för mig?
 
Mollee32020-03-01 17:02
Antal inlägg: 1537

Tyngdtäckey ska väga cirka 10 procent av personens kroppsvikt. Jag har själv ett bolltäcke och älskar det! Dock har jag fått det utskrivet av en arbetsterapeut.
 
Glenn Skifs2020-03-01 17:08
Antal inlägg: 925

Tack för ett tydligt svar. Så jag ska ha ett täcke som väger 8,5 kilo? Det kan ju knappast vara ejderdun i det. Kan man inte lägga några tegelstenar på sitt vanliga täcke? Synd att man inte väger två hundra kilo. Då hade man bara kunnat lägga ut några bildäck på täcket.
 
Mollee32020-03-01 17:19
Antal inlägg: 1537

Jag har ett som väger 8 kg, fast jag väger mindre än 80. Så 8 eller 10 kg skulle nog funka för dig.

Har en kollega som berättade att en kompis till henne gjort ett eget tyngdtäcke, innehållandes små påsar med ris. Är man kreativ och har ork till sånt kan man ju alltid köra på DIY. Ris är dessutom lättare att handskas med än tegel och bildäck.
 
Glenn Skifs2020-03-01 17:41
Antal inlägg: 925

Men ris ska man väl ändå äta? Att förvara ett viktigt baslivsmedel insytt i sitt sovtäcke medan världen svälter är nog det mest egoistiska jag har hört. Hjärtlöst.

Jag är lite nyfiken på "stora bollar" som Gnillot skriver om. Hur stora är de?
 
Lill-IT2020-03-01 17:57
Antal inlägg: 31401

Det är inte såna "bollar" Glenn. :)
Taskigt läge..

Men tyngdtäcke är underbart om man är stressad och har svårt att komma till ro. Jag gillar kedjetäcken, inte bolltäcken. Välj ett med garanti, som är delbart för att underlätta tvätt, där du inte behöver ta ut kedjorna.
Det är lite jobbigt att använda vanliga påslakan eftersom täcket väger så, men det går. Annars finns specialpåslakan med dragkedjor på tre av sidorna.
 
klobba32020-03-01 18:13
Antal inlägg: 431

10% av kroppsvikten? det blir ett himla tungt täcke det...
 
Glenn Skifs2020-03-01 19:15
Antal inlägg: 925

Jag har cellskräck. En fobi jag utvecklade under min tid som FN-soldat där jag under en övning gick längst in i en bunker som var avsedd för 16 personer. 24 personer trängdes i bunkern och sergeanten slängde in en rökgranat. Efter det kan jag inte vara instängd. Tanken på att ligga fastspänd eller fast under ett täcke plågar mig. Nej, jag är typen som låter det fjäderlätta tyget sväva över min kropp. Gärna under öppet fönster. Lycka till alla ni andra. Jag har inget mer att säga i denna sak.
 
ViennaVienna - Ej medlem längre2020-03-01 19:32
Antal inlägg: 12

Tyngdtäcke är ett fantasiskt bra hjälpmedel om man har svårt att somna eller sover oroligt. Vilket typ av täcke man föredrar är en smaksak likväl som vilken tyngd man föredrar. De täcken som säljs i vanliga butiker brukar vara fibertäcken. Bolltäcken har insydda bollar (tänk plastbollarna i bollhav), kedjetäcke har små insydda kedjor. Bolltäcke är lite prassligare och varmare än kedjetäcken.
Tyngdtäcken frisätter ”må bra” hormoner i kroppen och sänker stressnivån i kroppen. Helt klart värt att testa om du har sömnsvårigheter.
Att tänka på är dock att det kan ta en stund att vänja sig vid tyngdtäcket så ge det tid om du bestämmer dej för att testa.
 
J742020-03-01 19:54
Antal inlägg: 2462

Jag har ett tyngdtäcke, som köptes till min man, men som inte blivit använt.. packades upp, hittades o kändes på, men mer än så blev det inte.. :(
Täcket väger 10 kg. Är någon intresserad av o köpa det så hör av er..
 
Pfiffikus2020-03-02 15:46
Antal inlägg: 10

Jag har ett av märket Cura och jag älskar det! Har fått bättre djupsömn och somnar snabbare. Jag väger 57 kg och täcket är på 7 kg. Har även testat ett 9 kg i tron om att det skulle bli ännu bättre effekt men det blev obehagligt tungt. Så 7 kg är perfekt för mig. Köpte från början täcket till min sambo men han tyckte inte om det, så enda sättet att veta om det är för dig är nog att testa. Finns många begagnade på blocket och Marketplace.
 
Uriah Heep2020-03-02 19:17
Antal inlägg: 130

Dementa som ofta är oroliga oh stökiga sover bättre med tyngdtäcke. Används rutinmässigt på demensboenden. Fungerar säker för vanliga oroliga virrpannor också! Själv föredrar jag ett fluffigt och lätt duntäcke.
 
ttiittii - Ej medlem längre2020-03-08 10:26
Antal inlägg: 37631

Det finns täcken på loppis tunga gamla kviltade saker...
Dom kör åttor runt ikea
 
Bitte - Administratör2020-03-08 10:31
Antal inlägg: 23892

Vill nog inte köpa nått begagnat gammalt täcke, känns rätt ofräscht...


Bitte
 
Mollee32020-03-08 10:46
Antal inlägg: 1537

Bitte, har du problem med sömnen kan du alltid vända dig till din hälsocentral och be om att få boka in en tid med en arbetsterapeut. Arbetsterapeuten kan sedan hjälpa dig med att testa ut ett passande tyngdtäcke, med rätt tyngd och innehåll (bollar, kedjor etc). Sedan skriver de ut ett sprillans nytt täcke som du sedan får "låna hem" på obestämd tid. Det enda man betalar är en patientavgift, tror jag betalade 300 kronor för mitt täcke.
 
Bitte - Administratör2020-03-08 10:51
Antal inlägg: 23892

Molle,,jo jag har problem med sömnen sedan många år. Känner till detta med att få det utskrivet ,ska ta tag i det efter semesterresan


Bitte


 
Mollee32020-03-08 11:03
Antal inlägg: 1537

Det gör du rätt i. Så får du ett skräddarsytt täcke också, till e billig peng :) Önskar dig lycka till!
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?