Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade17
Mobilspel
Pågående21 667

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2006-01-02 22:34
Antal inlägg: 7442

För de som kanske retar sig på övervakare osv
Vill bara diskutera det här med övervakare och att en del blir osams med dessa och tycker att de beter sig maktofullkommligt: Ja tyvärr händer det, och nej man bör inte ta upp det i forumet. Det är en konflikt mellan två personer som ej behövs diskuteras offentligt då det skapar pajkastning.

Man bör även ha i beaktande att vi har ca 1200 personer som spelar här som mest, vi får in 30-40 mejl per dag. Vi stänger även av ett tiotal (minst) personer per dag. Detta gör att man kan komma i kläm. Det är inte lätt att hantera konflikter över Internet då bevisbördan är svår. Jag hoppas Ni inser detta då ni kanske känner att ni kommit i kläm.

En annan sak är hur man uppfattar saker. Tänk på att folk uppfattar saker helt annorlunda än vad du menar. Använd ej CAPS för jag personligen t ex uppfattar detta som aggressivt och elakt. Det är så lätt att såra någon på Internet även fast man icke menade det.

OBS denna tråd är inte till för att hantera specifika konflikter ni har med övervakare/andra spelare. Vill bara diskutera denna problematik rent generellt.
 
Benny Bira2006-01-03 09:50
Antal inlägg: 14

God morgon,
Intressant är att det här ser ut som om ingen anser detta värt att diskutera...vilket jag vet att många gör!
Så vad beror det då på att ingen skriver något här?
Jo med största sannolikhet därför att det lades ett förbud då saken togs upp av spelarna själva!
Rädslan att bli utkastad från något man tycker är roligt och stimulerande är en effektiv munkavle.
Förbud, av vilket slag det vara må, hämmar människor.
Ibland på gott och ibland på ont!
Kanske är det så att spelarna mår bra av att få diskutera öppet, istället för det som nu sker...det pratas om och kring saker privat och det accelererar i hätskhet.

I frågan om övervakare är min tanke följande:
Om det bara gällde en tillfällig konflikt så vore saken förmodligen enkel att lösa men hur skall man kunna lösa en konflikt då den ena parten avstängs utan vidare diskussion?

Med vänlig hälsning Benny


 
Fjupplisa2006-01-03 10:08
Antal inlägg: 2010

Hej!
Klart ämnet är värt att diskutera, missbrukar man sin makt ska man helt klart ingen makt ha. Har varit medlem här sen juli 2004 och har spelat en hel del. Har några gånger träffat på puckon som inte är här för att spela utan för att sabotera för de som vill spela, men nån övervakare som betett sig illa har jag aldrig råkat ut för iaf. Tja, det va väl alles. God fortsättning till er alla!
 
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-03 11:31
Antal inlägg: 158

Jag är också inne på samma linje som Benny Bira...


I den tråden som stängdes häromdagen nämndes inga namn. Den spelare som startade den tråden nämnde varken namnet på sin kompis eller på den övervakare denna märkliga match spelades mellan, den andra deltagaren nämnde inte heller övervakarens namn men bekräftade det som den första skrev. Sedan stängdes tråden med att detta var något som skulle diskuteras privat och inte i forum.


Vilket fick mig att fundera över om övervakare ska skyddas mer än andra. För det finns ju flera andra trådar med innehåll som gör det väldigt lätt att veta vilken spelare saker och ting handlar om. Till exempel sådana med innehåll som "Jag spelade en match mot en spelare som tog 15 minuter på sig i hets", "Min motståndare har bara lagt två ord på hela matchen och sedan bara passat eller dragit på sig övertid" och så vidare. Genom att gå in på skribentens sida och kolla matchsstatistiken så vet man ju omgående vilken spelare det handlar om....Med andra ord är de mer utpekade än den övervakare som det skrevs om i den nu stängda tråden.

När det gäller övervakare tycker jag att det bör ställas högre krav på dem än på vanliga spelare. Just för att det bör innebära att vara ett bra föredöme, vara hjälpsam, bete sig som man anser att andra ska göra. En bra scrabblespelare är automatiskt inte en bra övervakare, och vice versa.


Jag har till exempel sett övervakare som i chatten ger råd om att "motspelaren försvinner" (inte lagt på flera gånger) ner så passa dig ut" men som när de själva hamnat i sådana situationer spelat vidare.

Sedan finns det ju varianter på olika svar rent generellt. I forumtrådar liksom i chattar har jag sett olika svar från olika övervakare på samma allmänna fråga om spelet. Ett sådant exempel är frågan "Min motståndare begärde paus, men kom inte tillbaka?" där svaren varit allt från "Tyvärr inte mycket du kan göra, men tillåt aldrig paus" till "Kontakta en övervakare så kan den se till att matchen avbryts". Två olika svar som också innebär stora skillnader för den drabbade.

Ett annat förslag från mig är att att fundera över om det är så att övervakare ska sitta inloggade i rum när de lämnar datorn för pauser i låt säga mer än fem minuter. Fem minuter kan tyckas lite men på den tiden hinner den som vill trakassera någon väldigt mycket. Och om det finns övervakare inne i rummet så kan ju medlemmar med all rätt tro att dessa övervakare ser vad som försiggår, (eller finns där om någon behöver hjälp på annat sätt). Genom att de ligger kvar inloggade men inte är där blir det ju lite som en "övervakare som blundar för trakasserier/mobbning, inte vill hjälpa den spelare vars motståndare tog en jättelång paus" och så vidare. Just detta tror jag skapar irritation.

Du skriver att minst tio spelare stängs av per dag...Det skulle vara intressant att veta vilka skäl som kan leda till avstängning och var gränsen går för hur ofta/många gånger en spelare kan bli avstängd? För vissa har ju nu misskött sig så mycket att de belönas med att inte längre bli avstängda.

 
vulcan2006-01-03 11:49
Antal inlägg: 7666

Det bästa sättet att få en bra hantering av anmälningsärenden är att låta beslutet sättas av flera personer. Då undviker man att sådant som personlig antipati och - kanske - omognad hos en enskild övervkare orsakar oberättigade avstängningar. Den funktionen hade vi på Ordspel och det funkade bra. Sen kan man naturligtvis fundera över om det är värt jobbet att programmera det på en gratissajt. Möjligheten finns ju alltid för någon som känner sig förfördelad att kontakta Odin eller nån annan i själva "ledningsgruppen".

Om någon övervakare uppträtt uppenbart omoget och maktfullkomligt så ligger det nog även i den personens intresse inför det framtida livet att man får en tydlig reaktion på det. Egentligen är nog den saken mycket viktigare än att en enskild spelare - som ju inte betalar något för sitt spelande - blivit förfördelad. Och den som inte är mogen att ta ett sånt ansvar som övervakeriet innebär gör man nog heller ingen tjänst genom att låta den fortsätta som övervakare.

Angående policyfrågor och svar på sådana så tycker jag att det är ett annat problem. Från Ordspel vet jag att det inte är helt enkelt att enas ett helt kollektiv kring vad som ska gälla. Vi kom därför aldrig till skott med någon riktigt genomarbetad policy. Men det vore naturligtvis bra om man kunde formulera ett antal centrala uppföranderegler (TYp "Anklaga inte andra för fusk när ni spelar") som kunde läggas ut länkade från startsidan och dessutom som personliga mail i allas inkorgar.
 
Konstnären222006-01-03 12:33
Antal inlägg: 75

Jag tycker att de flesta övervakare inte ens borde få vara övervakare. Det finns typ 60% av dom som inte gör sitt jobb till fullo utan enbart tycker det är tillfredsställande att stänga av spelare.

Sen finns det t.o.m. dom som provocerar fram bråk i chatten m.h.a. sin position, för att sedan stänga av dom för att ett bråk uppstått.

Lite tjafs i chattet har väl inte gjort något eller hur? Så länge alla i bråket bråkar på samma vilkor finns de ju ingen anledning till att någon annan ska lägga sig och klaga. De flesta som inte har med bråket att göra säger ju ändå att man är här för att spela och inte tjafsa, men änmdå lägger dom sig i bråket? Tycker att i detta fallet är de dom det är fel på, och inte på de som tjafsar lite.
 
vulcan2006-01-03 13:34
Antal inlägg: 7666

Vad menar du med "lite tjafs"?
 
Konstnären222006-01-03 13:51
Antal inlägg: 75

Typ sånt snack som inte berör andra utan en liten intern duskission mellan två andra. Etc om den ena anklagar den andre för fusk...eller om nån kallat nån nåt olämpligt i spelchattet! Och så länge diskussionen inte innehåller en massa könsord eller nån förolämpning av kulturell inenbörd så bör övervakarna hålla sig undan.
 
lelou - Ej medlem längre2006-01-03 14:00
Antal inlägg: 2025

"Ett annat förslag från mig är att att fundera över om det är så att övervakare ska sitta inloggade i rum när de lämnar datorn för pauser i låt säga mer än fem minuter. Fem minuter kan tyckas lite men på den tiden hinner den som vill trakassera någon väldigt mycket. Och om det finns övervakare inne i rummet så kan ju medlemmar med all rätt tro att dessa övervakare ser vad som försiggår, (eller finns där om någon behöver hjälp på annat sätt). Genom att de ligger kvar inloggade men inte är där blir det ju lite som en "övervakare som blundar för trakasserier/mobbning, inte vill hjälpa den spelare vars motståndare tog en jättelång paus" och så vidare. Just detta tror jag skapar irritation."


Att vi, till skillnad från andra spelare måste logga ut för att tex svara i telefonen, gå på toaletten, eller vända på fiskpinnarna i stekpannan? ..ibland sitter man och hjälper en annan med något och då blir det automatiskt att man inte svarar på studs heller. Ibland sitter man i ett spel, och inte ser det som skrivs i mainchatt direkt.
Jag tror ingen undviker att svara någon med flit och vilje, och det jag gör i de fall jag vill prata med någon som inte svarar, är att maila personen i fråga. Man kan tex kopiera det som skrivs i mainchatt och maila, eller påkalla adminhjälp direkt i mainchatt.


Däremot skulle jag tycka att det vore väldigt bra för alla medlemmar med en lista på övervakare här, även de som inte är inloggade, så folk vet vem och vart de kan vända sig med problem och frågor även om det inte finns någon admin inne just då.



 
Konstnären222006-01-03 14:23
Antal inlägg: 75

Nu är ju inte de största problemet att ni missar saker och ting. Ni gör för mycket helt enkelt, stänger av folk till höger och vänster.

Kopiera text och skicka? Är de så enkelt?

Då kan man altså starta en konversation med person X om vad som helst. När spelet sen är slut kopierar man texten och lägger in i ett nytt chattfönster och ändrar om lite. Så att det ser ut som att man blivit trakasserad? Då kan man ju stänga av vem som helst..

Jag syftade på att en del övervakare är så förbannat sura hela dagarna att dom stänger av vem som helst för vem som helst. Jag fick en hotelse för några dagar sedan för att jag ställt några frågor. Stackars människa täntke jag...
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-01-03 14:25
Antal inlägg: 2977

Problemet är just det att mycket av påhoppen sker i skymundan vi har ej tillgång till era egna loggar!

Man får väga den infomation man får och hellre fria än fälla.

 
qurin2006-01-03 15:02
Antal inlägg: 28

Vilka har rättigheter att stänga av/avsluta spelare?
 
qurin2006-01-03 15:04
Antal inlägg: 28

Ytterligare en fråga: Om man blir avstängd..avslutas kontot automagiskt då eller ligger det vilande så man har en chans att överklaga?
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-01-03 15:59
Antal inlägg: 2977

Du har chans att överklaga
 
monk - Administratör2006-01-03 16:01
Antal inlägg: 2370

Om man blir avstängd inaktiveras kontot, och om den avstängde sen förklarar situationen eller ber om ursäkt är det vanligt att vi aktiverar dem igen.
 
qurin2006-01-03 16:31
Antal inlägg: 28

Ok! Tack tsarraz o monk för svaren :-)
 
Blue Ztar2006-01-03 16:42
Antal inlägg: 1065

Något vi bör ha i åtanke är att vi människor är olika. Det vissa tycker är vardagsprat tar andra illa upp av. Av naturliga skäl kan läsaren inte höra ditt tonfall, vilket kan ändra innebörden i ditt meddelande. Därför är det bra att tänka på vad du skriver till okända människor som kanske inte är vana vid ditt sätt att uttrycka dig.
 
Konstnären222006-01-03 17:29
Antal inlägg: 75

Nu vet jag inte om du svarade på mitt inlägg men jag snackade om interna bråk. Och då har ju inte övervakarren med det att göra eller hur? Och om någon annan är svag så är de ju bara att inte läsa i chattet, inte så svårt..
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-01-03 18:11
Antal inlägg: 2977

Chatten e till för att läsas... Interna bråk skall ej framföras där!
 
odin - Administratör2006-01-03 19:36
Antal inlägg: 7442

Konstnären 22: Är det interna bråk som ni har i mainchatten och ni använder er av ord som ej är OK så blir ni avstängda. Detta får du tycka vad du vill om men så är det. Det är ingen rättighet att sitta i chatten och säga vad man vill.

Benny Bira: Säger ditt inlägg egentligen något vettigt alls? Du påstår att vi stänger av för att vissa framlägger kritik. Det säger jag är skitsnack. Du får gärna skicka mig privat ärendet så ska vi se om det stämmer. Tills dess ser jag inte ditt inlägg som speciellt konstruktivt.

Skumgodis: Är det så underligt att två övervakare säger något olika? Vi kan tyvärr inte ha möten varje dag och diskutera hur olika händelser skall diskuteras. Generellt med paus gäller. Är det redan gjort så kan vi inget göra. Är vi där när någon missbrukar paus kan vi stänga ned den som missbrukar.

Jag tycker det är helt OK för övervakare att vara inloggade och aktiva.

Vad dessa 10 blir avstängda för? Ja generellt sätt för att de kallar sig för t ex Hitler, Bajs, Kuk, Fitta, eller att de har liknande ord i sin presentation. Eller för att de förolämpar andra i chatten med samma ord.

Och nej man ska inte diskutera personliga konflikter i ett öppet forum.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?