Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade43
Mobilspel
Pågående21 713

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-10-13 06:47
Antal inlägg: 339

Intresse för seriespel?
Jag har funderat lite över om det finns intresse för ett seriespel, som inte nödvändigtvis behöver inkräkta alltför mycket på de ordinarie turneringarna.

Förslagsvis kan vi börja med 2 olika divisioner med 10 spelare i varje, där alla möter alla 2 gånger (efter att lottningen genomförts får spelarna komma överens sinsemellan och köra ett dubbelmöte när det passar dem bäst. Sedan får de posta resultatet till mig, Ruhrgebit, spindeln i nätet.

Sammanlagt skulle det alltså bli 20 matcher per spelare, allt för att turmomentet ska minimeras - med ett efterföljande rafflande final- och kvalspel.
Det skulle kunna se ut så här, efter 20 omgångar:

Division 1

1. Ruhrgebit
2. Radagast <<<< Finalspel bäst av 3 eller 5 matcher
--------------
3. Sir Nose
4. Bror Mu <<<< Bronsmatch bäst av 3 matcher
--------------
5. Prytte
6. Perpersa
7. Okej
---------------
8. Gunilla N <<<< Kvalspel bäst av 3 matcher mot 3:an i division 2.
---------------
9. Knevert
10. Vulcan <<<< De två sista degraderas till en lägre division.

Divison 2

1. Bamsefar
2. Bossebolle <<<< Flyttas upp till division 1
-------------------------
3. Jagularen <<<< Kvalspel mot 8:an i divsion 1
-------------------------
4. Sombatic

Osv… Ja, ni förstår tanken.
Här finns rikligt med utrymme för oss statistiklovers: flest rullningar, högst slutpoäng osv förutom givetvis spänningen och den oändliga äran.

Så, varsågod. Skriv ner era funderingar.
Ska vi använda oss av pj-poäng eller kanske en mer traditionell typ av målskillnad?
Är dubbelmöten väl pretentiöst vilket skulle kunna riskera projektet?
Och framförallt, hur många är intresserade?
Det är självskrivet att samtliga anmälda måste spela sina matcher inom en rimlig tidsrymd, kanske ska man införa en deadline för varje omgång innan matchen går förlorad genom walk over. Ska man ha en gemensam speldag? (Vilket jag tror krånglar till det hela).
 
oscara2007-10-13 11:40
Antal inlägg: 3

Jag är intresserad av att spela seriespel även om jag inte e så bra ;)
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-10-13 13:35
Antal inlägg: 4814

Tja... Intressant idé i alla fall.

Kan man inte använda både PJ och "mål"-skillnad även om man väljer att ge prioritet åt det ena i skiljeregler? :)

Vilket tempo ska gälla?

Hur kan någon vikariera för spindeln i nätet vid oförutsedda frånvaroperioder?

Jag är med i ett seriesystem (liga) för ett annat spel som har ett bra system för här www.up-north.org/bf2/ - stöder bland annat ombokningar av match inom ramen för matchveckan. Där handlar det dock om stora lag, så tidsperspektivet är kanske lite mera utdraget (man vanligtvis inte avverka flera matcher per kväll då).
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2007-10-13 14:05
Antal inlägg: 1955

Jag har haft funderingar på att dra ihop nåt liknande förut, och är lätt på nu!
Eftersom alla möter alla blir väl målskillnad det mest rättvisa oh tydliga.

Det fanns ju något liknande seriesystem på ordspel förut, någon som var med där kanske kan berätta hur det funkade och komma med ett eller annat tips?

Jag tror det bästa är om man har en deadline när alla matcher ska vara färdigspelade, så får deltagarna själva kontakta varandra, dock så tror jag det blir lite för rörigt om det är för många i varje division. 6 eller 8 spelare kanske räcker per division? Så blir det dessutom mer prestige i att ligga högt upp.

Jag är gärna med och styr upp nåt, skulle inte heller vara alltför krångligt att fiffla upp en webbsida där resultat och aktuell tabell uppdaterades regelbundet.

 
Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-10-15 10:55
Antal inlägg: 339

Mm, trots ett par dagars bortavaro tycks intresset vara ganska klent.
Nu är det möjligt att den här tråden lever lite i skymundan, och jag har funderat på att skicka någon slags inbjudan, eller en länk hit, till dem som brukar turneringsspela.
Ni som hittar hit kan ju skriva en rad, antingen här eller i ett pm till mig.

Jag hade väl tänkt mig hetstempo, men om tex stress genererar fler deltagare så är väl inte det omöjligt. Min grundtanke var att det här inte ska bli alltför utdraget och tidskrävande.
 
Kirkelina2007-10-15 15:53
Antal inlägg: 972

Jag är gärna med och spelar helst stress, men eftersom någon ska komma sist så kan jag ju tänka mig hets också.
 
HUSMUSEN22007-10-15 18:32
Antal inlägg: 100

jag är intresserad! Mycket bra ide
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2007-10-15 19:27
Antal inlägg: 1955

Ruhrgebit: Det lär inte vara några problem att få ihop folk, inte minst många av de "seriösare" spelarna lär ju vara intresserade
 
BosseBolle2007-10-15 20:08
Antal inlägg: 265

Jag e på. Anledningen att jag inte skrev var att jag tänkte låta er mer (t.ex rhurgebit) erfarna spelare flumma ihop lagar och normer.

men för att inte ta upp onödig plats utan någon orsak så tycker jag personligen stress hade varit roligare.
 
Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-10-16 07:18
Antal inlägg: 339

Det låter finfint (riktat mot ovanstående talare).
En galen idé rörande tempo kan ju vara, under förutsättning av dubbelmöten, att den som står först i lottningen tillåts välja antingen hets eller stress.
Om jag tex möter SirNose (om han nu deltar) vet jag av erfarenhet att han far fram som orkanen Gudrun över brädet, och väljer då av taktiska skäl stress. Mot någon annan har jag kanske mina skäl att spela hets.
Men främst ges då möjligheten till att fler känner sig bekväma med matchtempot, och själva kan reglera det.
 
damen_ - Ej medlem längre2007-10-16 09:37
Antal inlägg: 304

Vem bestämmer tempot i en eventuellt avgörande finalmatch då? Lägg ned stressdiskussionen, det är klart att vi ska hetsa:)

Jag har en fråga angående serierna. Kommer t.ex. division 1 att bestå av de högst rankade spelarna, eller är det först till kvarn som gäller?
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2007-10-16 10:49
Antal inlägg: 1955

Finalen kan väl kanske spelas i bäst av där spelaren med hemmaplan får välja. Högst i grundserien får välja först?

Man kanske kan sortera serierna efter rank i början, lär bli rättvisast (även om en del spelares rank är missvisande, jag vet). Spelar ju ingen direkt roll i långa loppet..
 
RoboWarrior - Ej medlem längre2007-10-17 05:19
Antal inlägg: 3

Jag är på.
 
boddan2007-10-17 08:11
Antal inlägg: 142

jag vill va med!
 
Gunilla N - Ej medlem längre2007-10-17 11:40
Antal inlägg: 9562

Klart jag gärna är med. Tänkte mest att andra skulle få chansen före...
 
Lilla Busan2007-10-19 16:19
Antal inlägg: 896

mmm jag vill med vara med trots att jag är en av er sämre....
 
vulcan2007-10-19 16:39
Antal inlägg: 7666

Jag skulle gärna lira serie - det passar mig bättre än turneringar på kvällstid. Dock är jag inte så vansinnigt intresserad av hets, utan skulle hellre lira åtminstone snabb så att det blir lite mer utrymme för den taktiska delen av spelet. När man spelar serie blir det ju liksom inte så viktigt att avverka den enskilda matchen snabbt heller. Men det är ju min personliga åsikt bara.
 
BosseBolle2007-10-19 18:43
Antal inlägg: 265

Håller med vulkan till fullo. Spelar egentligen snabb men eftersom det är så roligt att spela turnering går jag med på att alla andra ofta spelar hets. Men precis som vulkan säger så blir det inte lika viktigt att avverka matcher fort så stress eller ev. snabb hade nog vart ett bättre alt. och kanske tom. fått fler folk intresserade.
 
BosseBolle2007-10-19 18:47
Antal inlägg: 265

PS. min mamma ("PiaL") är intresserd av att vara med också. =)
 
Radagast2007-10-20 20:00
Antal inlägg: 782

Jag är också på.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?