Spelrum
Giraffen31
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade58
Mobilspel
Pågående22 572

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mandalfa2013-11-05 12:59
Antal inlägg: 2

Jag har en adhd-diagnos och två vuxna barn med diagnoser – en har adhd, en har asperger och ska utredas för adhd också. Ingen av oss har fått diagnoser snabbt eller slarvigt på något vis. Största problemen med diagnoser för närvarande är väl att kommunerna drar in det extra stöd som eleverna ofta är i desperat behov av, för att spara pengar. Dessutom har diskriminering blivit vanligare i vissa yrken (googla lokföraren Torolf t ex). Annars är det väl bäst att t ex vid en anställningsintervju berätta om sig själv och hur man funkar (t ex "jag är kreativ men kan vara ostrukturerad" om man tycker det är viktig info) och spara diagnosen tills någon verkligen vill veta just det.
 
Minta2013-11-05 13:05
Antal inlägg: 20042

Jag tror inte att diagnos sätts lättvindigt. Läkare/psykolog har personens historia, inte bara själva mötet med personen att utgå från. Om en person under flera år haft problem av olika slag, så kan själva diagnostiseringen gå ganska fort, något eller några möten. Ingen behöver veta som sagts redan få veta att personen har en diagnos. Det följer alltså inte med när du säker jobb mm.
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-05 13:32
Antal inlägg: 6950

Det beror ju lite på var man söker sig kanske? Jag tycker att man ska undvika privatläkare när det kommer till utredningar. Bättre att gå via landstinget. Känns som att utredningarna via landstinget är mer omfattande och inte genererar samma pengar.
 
Satyra2013-11-05 20:35
Antal inlägg: 4561

Vet inte hur det går till på andra ställen men i min hemstad är det då inte lättvindigt på något sätt att få en diagnos. Utredningarna är långdragna och väldigt detaljerade, djupgående och noggranna. Kanske fungerar det som sagt annorlunda på andra ställen? Sorgligt i så fall, eftersom det är så viktigt att få RÄTT diagnos, om man nu alls visar sig ha någon regelrätt sådan. Och viktigt är det ju ur flera aspekter. Både för förståelsen för det egna jaget, men också för att få rätt stöd och hjälp - oavsett om man är barn eller vuxen när man får diagnosen.
 
hfranke2013-11-05 20:44
Antal inlägg: 8695

Inom rättspsykiatrin Värmland, så är det läkare (endast vidare utbildade inom psykiatri) kurator, arbetsterapeut och psykolog, som genom olika testinstrument och intervjuer med både patient och anhöriga (föräldrar, make/maka etc) får fram en samlad bedömning av patienten som redan, ihop med en utvärdering av hur patienten reagerar på exvis ritalin eller concerta behandling och strukturerat arbetssätt med tex scheman över det dagliga livet. Först därefter sätts en diagnos, och den kan alltid omprövas, och ska också göras.
Vi upplever både lättnad och besvikelse över att få en diagnos, vare sig det är adhd, add eller något annat.
 
xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-05 21:44
Antal inlägg: 60

Vad jag menar är att det säkert många ggr. kan vara så att både läkare och psykologer förstår att det finns många speciella orsaker som gjort att en person kan uppträda..eller känna på ett visst sätt i olika situationer..Och att det också kan behövas olika former av terapibehandlingsåtgärder för personen ifråga.. Men som jag tidigare nämnde, och som bekant för er alla andra, så pågår besparingar på alla de olika nivåer och personalgrupper.. Och landstinget hör ju till en av de större grupperna där personalstyrkan minskar,även patient/eller kundplatser..och därmed behandlingstillfällen,hjä lp och stöd av olika slag för sjuka och behövande.! Så det kan nog säkert många ggr. vara lättast att sätta nån slags diagnos där tabletter enbart serveras för en person/patient/eller kund..och just ADHD verkar vara lättare att ta till som diagnos hos person,som kanske kan ha ett sätt ibland som kan påminna om ADHD, fast det i själva verket inte alls handlar om just ADHD? för att snabbt bli av med problematiken som en person är i egentlig behov av att få hjälp med på ett helt annat sätt än enbart läkemedel.. som då inte alls löser det grundläggande problemet en person kan ha.. Så det kan nog vara många ungdomar som går omkring med en ADHD stämpel i pannan.. fast de inte alls har nåt sånt!!
 
kryddeluntan2013-11-05 22:20
Antal inlägg: 12360

Mönjelilja, vad tråkigt att du tycker att skolorna lyssnar godtyckligt på vilka åtgärder som föreslås för barn med diagnoser. Du har säkert varit med om det, men det ser rätt olika ut på våra skolor.
Om föräldrarna ger sitt godkännande får skolan ta del av utredningar, man kan få handledning av BUP:s specialpedagog, förslag på material, upplägg av lektioner, placering i stor/ liten grupp m. m
 
brava2013-11-05 22:36
Antal inlägg: 1636

xxeyexx

Vad är det du vill säga egentligen?

Att sätta en ADHD diagnos är inget snabbt och enkelt, det har ju flera vittnat om här i tråden. De allra flesta som får en sådan diagnos upplever det som en stor lättnad och en förklaring till varför det inte "bara är att skärpa sig". Många upplever att den centralstimulerande medicinen hjälper. Vissa vittnar om att de helt plötsligt har ro att t ex se en hel film utan att förlora fokus, att de kan återuppta studier, att de orkar ha ett socialt liv osv. Det är inget konstigare med ADHD än med t. ex. diabetes. Något fattas och man tillför det. Jag tror inte att någon, utom du kanske, som ser den där stämpeln du pratar om.
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-05 22:40
Antal inlägg: 6950

+1

Så var det för mig.
 
kryddeluntan2013-11-05 22:48
Antal inlägg: 12360

Om man är missnöjd med skolans insatser kan man som förälder alltid vända sig till Skolinspektionen, få stöd eller göra en anmälan. En anmälan är det tyngsta en huvudman( kommunen) kan få, och man är tvungen att redogöra för allt som har gjorts. Det går aldrig att hävda att pengarna inte räcker för barn i behov av stöd
 
Minta2013-11-05 23:10
Antal inlägg: 20042

Jag tror absolut inte att det sätts en NPF-diagnos istället för annan hjälp. Om man tror att personen har sociala problem, att det ligger annan problematik bakom, är deprimerad mm. kan man erbjuda annan hjälp. En diagnos borde kosta en del eftersom det antagligen ger rätt till fler insatser. Jag tror att under proceduren att komma fram till en diagnos utesluts andra orsaker.
 
Gunilla _2013-11-05 23:15
Antal inlägg: 4425

Går och går... Har man många barn med särskilda behov och inte fler personal än på de "normala" barn som det faktiskt räknas - då är det svårt att få pengarna att räcka. Skolor med små grupper och god personaltäthet (och framförallt god utbildning riktad mot dessa elever) har mer och mer försvunnit eftersom den vanliga skolan ska vara för alla. Vem gagnar det mer än kommunerna..?
 
Bob1002013-11-06 14:52
Antal inlägg: 854

Psykolog, Mollee! Min uppfattning är att föräldrar bör ta reda på fakta och ligga på skolan och vara beredd på samarbete, för barnets bästa. Det finns nog ett litet motstånd mot att bevilja utredningar. Fokusera på att lyfta fram svårigheterna hos barnet eller dig själv, hos först vårdcentralen och sedan allmänpsykiatrin. Vänta inte med detta!

Slutligen har det kommit lite studier jag inte kunnat värdera riktigt än. En pekar på att ADHD är kraftigt överdiagnostiserat, dvs att patienten skulle behövt nåt annat istället. Tror nån nämnde en så hög siffra som 90%.

Sedan pekade en skribent (Jan? Karlsson?) på en studie där personer som tagit en ADHD-medicin visat tillvänjningseffekt och på så sätt fått ADHD som denne kanske inte hade från början.

Socialstyrelsen brukar göra en kraftansträngning vart tionde år och samla ihop fältet. På behandlarnivå handlar det om att undersöka enskilda diagnoskriterier och ta reda på om dessa fanns när patienten var barn (villkor för handikappdiagnos).

Slutligen, ADHD är politik som mycket annat. Tragiskt när friskolor börjar sålla bland elever...
 
Bob1002013-11-06 15:47
Antal inlägg: 854

"fått ADHD" var en dålig formulering av mig i sista inlägget, blivit beroende av ADHD-medicinen ifråga endast...

Kanske kan denna länk besvara en del frågor: www.sbu.se/sv/Public...la ktighet/
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-06 15:55
Antal inlägg: 6950

Du känns som en typisk psykolog!

Intressant läsning. Nu har man något att fundera på!
 
xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-06 16:59
Antal inlägg: 60

Vad jag kan undra över är ? Dessa personer som idag t.ex. får diagnosen ADHD? vilket jag tycker mig höra rätt ofta om just yngre eller/ungdomar..ADHD här..och ADHD där!!?? Vha?? klingar inte riktigt rätt? så fort en ungdom uppdagats som besvärlig,trotsande eller inte riktigt vill infinna sig på t.ex. skollektioner och liknande..Ja..då räknas de som att denne verkar ha ADHD oavsett om det ställts någon diagnos eller inte???.. Har alla besvärliga yngre/undomar eller personer ADHD? eller vad??
Vad kallades detta beteende hos person/personer för drygt 10-15år sedan?? tidigare har då aldrig jag hört talas om nån diagnos som blivit så vanlig att man hör det titt som tätt bland ungdomar ute i hela samhället..står i tidningar m.m. För jag tycker de är ju de senaste 10-12 åren som just t.ex.ADHD blivit en vanlig diagnos hos speciellt yngre eller ungdomar,som då beter sig provokativt,, eller inte är riktigt medgörliga på t.ex då skollektioner??


Alla kanske inte får den diagnosen, men jag uppfattar det som att det dessutom har blivit vanligt att då andra yngre /ungdomar lätt tar till yttrycket om någon de i sin tur tycker verkar provokativ.. som typ? Den där har ju för fan Damp/ADHD?? Alltså..de har som blivit ett skälsord också i negativ bemärkelse!!??
 
Salka12013-11-06 17:05
Antal inlägg: 660

Tänker man tillbaka på sin egen skolgång så har vi nog alla haft någon med ADHD i klassen, fast diagnosen inte fanns då. Jag tycker det är bra att man kan diagnosticera ADHD och med hjälp av KBT och/eller medicin ge dessa en bättre tillvaro. Att ungar använder det som skällsord är väl mer en uppfostringsfråga, när jag gick i skolan kallade vi varandra för CP:)
 
mz_lzrd2013-11-06 17:32
Antal inlägg: 2498

Gunilla, skolorna får väl extrapengar för barn med särskilda behov? Jag har en väninna som jobbar med sådana barn på en skola. Hon säger att det ofta är föräldrar som vägrar låta sina barn utredas med avseende på t ex ADHD, vilket får till följd att skolan som barnet går på inte får några pengar till extrainsatser.
 
kryddeluntan2013-11-06 17:42
Antal inlägg: 12360

I bästa fall kan skolan få bidrag, men det är inte så i mindre kommuner. Många har " bakat in " pengen i den vanliga elevpengen. En kommun kan satsa 50000 kr / elev, en annan 65000kr/ elev . Snacka om rättvisa för barnen(:
 
Gunilla _2013-11-06 17:47
Antal inlägg: 4425

mz_lzrd; "Gunilla, skolorna får väl extrapengar för barn med särskilda behov?"
- nej, det är ingen självklarhet.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?