Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade62
Mobilspel
Pågående22 519

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-12 19:00
Antal inlägg: 6950

Eh... okej.
 
pink ribbon - Ej medlem längre2013-11-12 19:13
Antal inlägg: 2906

Jag hörde nästan hela programmet medan jag lagade mat. Fick då lära mig en hel del om detta funktionshinder. Det är ju inte vettigt någonstans om skolbarn med dessa handikapp inte får adekvat hjälp med studierna och livet i sin helhet, precis som ungdomar med fysiska handikapp.
 
brava2013-11-12 22:15
Antal inlägg: 1636

Skillnaden mellan en "ouppfostrad" unge och en unge med ADHD är som skillnaden mellan en som blundar och en som är blind.
 
brava2013-11-12 22:18
Antal inlägg: 1636

Liknelsen haltar ganska mycket, men det handlar om en OFÖRMÅGA att skärpa sig, men ibland så är det faktiskt ganska underbart med ADHD-ungar.

bestpozitiv.ru/video...et i-detki/
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-12 22:18
Antal inlägg: 6950

jag känner många individer utan diagnoser som är bra mycket mer uppkäftiga och ouppfostrade än de med t.e.x ADHD för övrigt.

Jag själv var väldigt sprallig som barn och hade svårt att tämja mig. Men jag var väääldigt snäll och artig. Man kan ju faktiskt inte rå för att man har en skada i hjärnan tänker jag...
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-12 22:19
Antal inlägg: 6950

än vissa med ADHD. inte "de".
 
nematod2013-11-17 03:12
Antal inlägg: 7

Jag tror det är en väldigt komplex fråga. För det första är det nog inte så att man antingen har eller inte har ADHD, Autism, Asperger, whatever. Alla befinner sig på någon glidande skala mellan olika ytterligheter. De allra flesta finns nog nånstans mittemellan ytterligheterna, vissa har mer dragning åt t ex ADHD, andra åt Asperger eller nåt annat håll. Ibland åt flera olika håll kanske.

I en demokrati blir det nog lätt så att samhället konstrueras till att passa majoriteten bäst, medan de som befinner sig längre bort från normalvariationen får svårare att anpassa sig till det samhälle som majoriteten skapat. (Jag är inte emot demokrati, men jag tror det finns vissa svagheter som borde kunna åtgärdas om vi bara blir medvetna om dem).

En del psykiatriska diagnoser är därför inte riktigt samma sak som en diagnos för en somatisk (fysisk) sjukdom. Om vi tar cancer eller parkinsons som exempel, så är det alltid något negativt oavsett hur övriga omständigheter ser ut. Men om vi tar ADHD eller Asperger så är det i regel bara ett problem om omgivningen/miljön är ogynnsam. Om personer med ADHD eller Asperger placeras i en miljö som känns tryggt och funkar för dem, så kan de fungera strålande och må väldigt bra. Men när de pressas in i formstöpta mallar som är anpassade för en genomsnittsmänniska så blir det obekvämt och funkar inte så bra.

Jag är lite splittrad alltså. ADHD och Asperger är i dagens samhälle diagnoser som kan vara till stor hjälp för de som har dessa problem, men om vi hade haft ett flexiblare samhälle som var anpassat till alla personlighetstyper så hade diagnoserna inte behövt existera.

För övrigt tror jag många av de som är skickligast på Betapet ligger antingen långt åt ADD/ADHD-hållet eller långt åt Aspergerhållet. Men jag får utveckla den teorin i någon annan tråd nån annan gång, nu måste jag sova.
 
vassatassar2013-11-17 05:52
Antal inlägg: 204

Lätt att få diagnos? Eh. De flesta kräver att man gör en 2-dagars testserie där de testar typ allt. Är man minderårig kan väntetiden vara så kort som 6 månader till ett år, för en vuxen från ett till två år.

Har man pengar kan man testas privat och omgående, med det är rätt mycket pengar du får hosta upp då.

Att ha en diagnos ligger till grund till den mesta hjälp som passar. Så diagnosen är viktig och inbegriper inte att alla ska få medicin.
 
insatser2013-11-17 07:00
Antal inlägg: 12

Goggla på HSP. Högkänslighet.
 
Real-one - Ej medlem längre2014-02-06 21:10
Antal inlägg: 223

Sitter just och kollar in ett program gjord i Danmark på tv2 om ADHD!

Jag hade tidigare xxEyexx som nicknamn. Och det är presis som jag ansåg när jag startade denna tråd!

Det kommer nu i detta program fram att just ADHD blir allt vanligare & lättare att ta till och sätts som en diagnos på dessutom små barn idag från redan 5 år och uppåt!!!? heelt sjuukt är de!! Riktigt skrämmande.. känner bara stoor sorg när jag ser dessa barn!!!

Jag har hela tiden förstått att allt är en familjeförhållande diagnos hos barnet som växer upp..För lite sann kärlek & förståelse för barnen.

Barnen som dessutom är såå unga, får äta medicin(psykofarmaca) Vilket är anfetamin som då skadar hjärnan hos brukaren? Och ett barns hjärna som dessutom är under utveckling kan väl vem som helst förstå riskerna och vidare följder som lätt leder till bestående hjärnskador!

Jag håller hårt fast vid min iaf. egna åsikt! Och det är att alla liv/varelser,likaså människan som hör till djur som är i väldigt stort behov av heelt ärligt och äkta kärlek,omtanke,medkänsla, respekt och framförallt trygghet, både fysiskt och psykiskt under uppväxten från föräldrar eller andra ansvariga vårdnadshavare, för att vidare under uppväxten kunna känna sig tryggare och starkare i sig själv.

Jag anser att ADHD inte är en diagnos som ett barn eller individ bara får för att barnet/individen bara är sån som person!!!??? Och den hemska bördan ska barnet/individen heelt själv få bära som om det var dennes eget fel pågrund av att denne bara är skapt så!!!?? :-// Va??? :-// Fy faan så hemskt!!!

Utan jag anser att Diagnosen är dåliga familjeförhållanden fysiskt & psykiskt under uppväxten, och inget annat!
Och nån medicin behövs inte. Allt handlar om trygghet,kärlek,känna gemenskap och omtanke. Och att få ge utlopp för den energi eller kreativitet man har som barn och under uppväxten.
 
Real-one - Ej medlem längre2014-02-06 21:29
Antal inlägg: 223

Och Dessa barn i tvprogrammet handlade om barn på en vanliga grundskola, som idag såå lätt fått diagnosen ADHD? Och det var väldigt många barn dessutom? Och där var det inte ens fastställt nån brist eller överproduktion på nåt ämne ikroppen/hjärnan,och inte heller fastställd hjärnskada i någon form!!?? Men starka mediciner ges ändå, och det bara för att egentligen lugna ner energifulla,aktiva och kreativa barn, som då också hämmas och inte får ge uttryck för detta i sina hemförhållanden. Samtidigt som också barnet vanligtvis lider brist på kärlek,gemenskap,trygghet och respekt.
 
ttiittii - Ej medlem längre2014-02-06 21:42
Antal inlägg: 37631

bra du har en egen åsikt,men den är helt fel
 
Incidental - Ej medlem längre2014-02-06 22:13
Antal inlägg: 7958

"Jag har hela tiden förstått att allt är en familjeförhållande diagnos hos barnet som växer upp..För lite sann kärlek & förståelse för barnen."
Jisses.
 
ttiittii - Ej medlem längre2014-02-06 22:13
Antal inlägg: 37631

ADHD är medfött inget man får senare i livet,En ADHD utredning är alltid grundligt utförd,Det finns ingen som vill ställa en felaktig diagnos på någon bara för att.En sådan utredning går till så att dom talar med anhöriga till personen gärna flera,sen görs flera del tester som går i varandra så att testet ska bli rätt.När testet är klart och Läkaren tar ställning om Det är ADHD,Så leder inte det till en stämpling av någon,Utan det leder till en förklaring av varför det finns koncentrations svårigheter,eller myror i byxorna.Har man Hjärtfel äter man Hjärt medisin har man Diabetes tar man medicin mot Det.Om en elev Har fått diagnosen ADHD och tx inte kan tillgodose sig studierna går.Den medicin som du tycker är så farlig,jag håller inte med dig där heller.jag tycker inte det är fel när ett barn äter Concerta.jag tycker det är en utmärkt hjälp till att för ett barn ska kunna koncentrera sig.Och det låter värre en vad det är.Har någon i Din närhet fått diagonosen ADHD så är den alltid medfödd,är du orolig för någon med Diagnos så tala med någon som är kunnig eller låna en bok om ADHD på bibblan,Så får Du rätt kunskaper
 
orionXXX - Ej medlem längre2015-03-31 14:13
Antal inlägg: 77

urplay.se/Produkter/...oc h-stress
 
orionXXX - Ej medlem längre2015-03-31 14:15
Antal inlägg: 77

ttiittii? Kolla föregående länk jag lagt in!
 
orionXXX - Ej medlem längre2015-03-31 14:43
Antal inlägg: 77

Ja.. de gäller alla andra också att kolla in min föregående inlagda länk!
Vetenskapligt medicinsk fakta är väl det viktigaste att känna till tillattbörjamed! Men såklart också ``Varför´´ får en individ sådana symtom/beteende/känslor m.m.?
Jag har personligen länge ansett att: fosterstadiet,uppväxten är oftast den avgörande & största orsaken till om barn & vidare till vuxen ålder utvecklar kronisk stress eller inte? familjeförhållanden & miljö fysiskt/psykiskt!
 
punatulkku2015-03-31 16:08
Antal inlägg: 523

Varför byter du nick hela tiden??
 
kryddeluntan2015-03-31 17:26
Antal inlägg: 12360

Och varför ta upp en tråd som ingen har skrivit i på över ett år, för att provocera?
 
TotteBakar2015-03-31 20:22
Antal inlägg: 373

Läs gärna autism kopplat till spegelneuroner. Spegelneuronerna är det som gör att vi gäspar när andra gäspar samt att ett nyfött barn inom några minuter har förmågan att härma ansiktsuttryck utan att ha sett sig i spegeln eller ha uppfattning om sig själv. Eftersom Spegelneuronerna inte fungerar som de ska hos svårt autistiska barn är autism troligt neurologiskt...Dock...Vad gäller stresssystemet stämmer det att vi är adaptiva. Hjärnan är formbar för att vi ska kunna anpassa oss efter vår unika miljö. Vi är inga hästar som ställer oss upp och betar efter födseln utan sociala varelser som utvecklas beroende på kvaliteten mellan interaktionen vuxen, barn och spädbarn är direkt beroende av en lyhörd vuxen.Hjärnan utvecklas EFTER födseln via direkt integration med omgivningen. Det gensvar barnet får skapar direkta mönster i hjärnans struktur. Erfarenheterna (förutsägelse av troligt händelseförlopp via en händelse) bildar en referensbas av intryck. Dendriterna växer konkret " likt träd" mellan synapserna, neuronerna. Får ett barn inte positivt gensvar de första tre åren av någon varm vuxen kommer det inte kunna bli ett sk. " maskrosbarn. Stressystemet läste jag om i boken "kärlekens roll" I den står att det systemet i princip är färdigt efter ca 3års åldern. Det finns substans i teorin om känsligt stresssystem-vanvård, dock inte autism-vanvård.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?