Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade67
Mobilspel
Pågående22 424

Forumkategorier

Användare Inlägg  
xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-06 17:51
Antal inlägg: 60

Jag uppfattar det också som att: Sedan diagnosen ADHD framtogs som en Diagnos..Så har det blivit allt vanligare att uttryck sägs såsom..Den där? Han/hon verkar ju deffinitivt ha en Bokstav?? Nu har plötsligt olika och vilket som helst av typ av beetende en sorts bokstav??

Varför har det blivit så kan man ju undra?

vad får personer att lätt ta till just de uttrycket om andra som inte passar in i den uttrycksuttalande personens liv eller syn på hur denne tycker att en person ska vara för att passa denne??

Jag ser det som att det både bland yngre..men faktiskt också bland vuxna blivit ett skälsord att använda sig av uttrycket en bokstav/bokstavskombinati on för någons uppträdande/beteende etc.
Och det har jag iaf. uppfattat blivit vanligt just sedan ADHD -bokstavskombinationsdiag nosen kom i bruk som diagnos??

Jag tycker det är riktigt kränkande ord som uppdagas om andra människor som då utpekas både i skolor, och även arbetsplatser, där det lätt kan bildas ett grupptryck och mot vissa!?

Sedan de här med medicinering? Idag uppdagas det fler och fler fall av individer som är i behov av speciellt stöd och hjälp från sjukvården/primärvården och dess olika personalgrupper.. ? Men den vanligaste såkallade hjälpen har idag blivit... Ingen genomgående grundlig anames.. bland många behovsökande.. oftast inom psykiatrin!Utan.. det skrivs ut hött och mött mediciner efter mediciner..till personer ifråga.. blir såå övermedicinerad och ofta också beroende av många av dessa mediciner..Eller heelt utslagen!!?
och som då heller inte hjälper personen med hjälp till självhjälp som då är den vanligaste terapiformen Te.x kogniativ terapibehandling för att kunna komma tillrätta med roten till det onda/problematiken hos en person ifråga! En person måste ju få arbeta med sig själv på olika sätt för att klara av att förstå och komma över vissa beteenden..

Medicineringen är ju meningen ska vara tillfälligt under kortare tid, till en första hjälp och uppstart ,i samtakt som personen ifråga ska arbeta med sig själv och komma tillrätta med sitt beteende,,känslor etc. som då blivit ett problem för den drabbade själv... Och inte endast som nåt man delar ut till en person/personer gång på gång..år ut år in, för att bedöva..eller i de närmaste nästan lamslå en person.. som då aldrig blir hjälpt.. utan blir istället alltmer sämre av all medicinering..
Produkten av det hela blir ju att problematiken och sjukdomsbilden för den drabbade eller person med speciella behov blir änmer svår att komma tillrätta med.. och andra sjukdomar börjar uppstå med tiden..

Så man kan ju undra hur allt är tänkt för de behövande som står i behov av stöd,hjälp och med chans att kunna leva och fungera på ett tillfredställande sätt för denne själv.. ifråga om kanske dennes arbetsliv, skola, fritid och ute i samhället.. För om det inte finns arbetstagare eller studenter som fungerar eller orkar.. Hur ska då livet gå vidare för alla andra?
 
corlini2013-11-06 18:08
Antal inlägg: 3172

jag tycker väldigt många har väldigt brått att diagnostisera så fort någon är lite lite annorlunda.

det tycker jag är fel och kontraproduktivt många gånger.

jag tycker däremot det är jättebra att folk som av olika skäl behöver få en diagnos på sin problematik faktiskt får detta så att de kan få den hjälp och den förståelse de behöver för att må bättre och funka bättre.

men som sagt, tycker diagnoserna delas ut lite lättvindigt ibland. har dåliga erfarenheter av det och har sett det mer än en gång. värst på att hypa upp diagnosjakten är BUP, amatörer borde inte få jobba med barn och ungdom, de behöver bättre hjälp och är värda mer respekt än så.
 
xxEyexx - Ej medlem längre2013-11-06 18:19
Antal inlägg: 60

Sedan kan man ju fundera på varför det uppstår mer och mer fall av personer som är i behov av olika typ av stöd och hjälp -speciellt psykiska problem och destruktiva beteenden??? som då av många ggr. behöver en första medicinering av nåt slag?

Kan det vara hela samhällsstrukturen/kultur en och alla dess besparingar och ekonomiska åtdragningar som pågår, och bara accelererar alltmer??

Allt har nog ett samband?

Vem ska slå ner näven i bordet och säga att nu får det vara nog???

Är de vi som reagerar på att nåt inte är som det ska eller vem???
 
Salka12013-11-06 18:27
Antal inlägg: 660

En ADHD-utredning är en grundlig utredning där man för att få en ordentlig anamnes även frågar ut föräldrar för att få en bred och informativ bild av patientens liv. Utredningen tar också ganska lång tid och sysselsätter flera olika professioner så jag förstår inte att det skulle vara ekonomiska skäl bakom detta. Den kostar ju en hel del.
 
le-lou2013-11-06 19:57
Antal inlägg: 17490

Det verkar finnas en övertro på diagnoseringen av dessa syndrom i den här tråden. Jag tycker man bör angripa problemet från ett annat håll, är det möjligt att inte se saken som ett syndrom?

www.sjukhuslakaren.s...-p a-vuxna/

dessutom - det är betydligt fler pojkar än flickor som får ADHD-diagnoser och det finns en del forskning som pekar åt att det kan handla om en omognad www.dn.se/nyheter/ve...ga -pojkar/

intressant om problematiken kring utredningar
waldorfbloggen.blogs...or -om.html

Och grundlig utredning? ja ni, det beror helt på vem ni frågar.

 
Gunilla _2013-11-06 20:14
Antal inlägg: 4425

Tja, vi nog vara några diagnoser fattigare om det inte var så tramsigt tabubelagt att fundera över - och kräva mer - föräldraansvar. Det så populära curlingsystemet har då inte gagnat några barn.
 
Gunilla _2013-11-06 20:14
Antal inlägg: 4425

*vi skulle nog
 
ordminna - Ej medlem längre2013-11-06 20:15
Antal inlägg: 1076

Ingen diagnos, men jag är HSP. Högsensitiv Person.
 
brava2013-11-06 21:13
Antal inlägg: 1636

ADHD beror på att man har brist på eller obalans i produktionen av vissa hormoner. Man brukar jämföra ADHD med hur ett övertrött barn beter sig. Man är rastlös, ofokuserad, har dålig impulskontroll, orolig i kroppen. har svårt att hålla kroppen i upprätt läge (låg tonus).

Det hjälper INTE att någon säger att man måste skärpa sig! Det är för en person med ADHD lika kränkande att få denna uppmaning som det skulle vara för en blind att få uppmaningen att den borde se sig för.

Det är INTE något som har med föräldrars bristande förmåga att sätta gränser e dy. En person med ADHD har låg förmåga till inlärning av automatiserade handlingar. Exempelvis så lär sig en normal unge att det inte är någon idé att tjafsa om att man ska borsta tänderna och gör det därför "av sig själv" om man som förälder är någorlunda konsekvent. Detta funkar inte med en unge som har ADHD, och det gäller ALLT.

Det STÖRSTA problemet när man har ADHD är att de flesta "normala" har en allvarlig brist på empati, d.v.s. man blir betraktad som bråkig, ouppfostrad, uppkäftig, störande, tar för mycket plats, går inte att ha i möblerade rum o.s.v. när det enda man vill är att vara som alla andra - men INTE KAN.

Jag blir väldigt ledsen att läsa vissa kommentarer i den här tråden. Ledsen arg och frustrerad. Ni som har haft turen att funka, känna och reagera som majoriteten glömmer att det kan finnas andra förklaringar än de som först poppar upp i era hjärnor. Försök sätta er in i hur det skulle kännas att alltid bli tillsagd åthutad ställd i skamvrån, utfrusen mobbad slagen - vad tror ni att det gör med en människa?
 
Bob1002013-11-06 22:00
Antal inlägg: 854

Jo, brava, det är säkert inte positivt att råka ut för mobbning pga ett handikapp. Vi behöver nog förstå både mobbning och en handikappads utsatthet bättre. Och lärare och vuxna har ett ansvar att föregå med gott exempel. Mer resurser till ADHD-personer är ett krav. Som det fungerar nu i skolor finns mycket att önska. Skolan ska inte vara något vi tar avstånd ifrån när vi gått ut.
 
brava2013-11-06 22:16
Antal inlägg: 1636

Thx
 
SylviaPlath - Ej medlem längre2013-11-07 07:11
Antal inlägg: 31064

Väl rutet, brava!
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-07 10:44
Antal inlägg: 6950

+1 på brava
 
brava2013-11-07 22:21
Antal inlägg: 1636

Tack! Vad glad jag blir :)
 
mönjelilja - Ej medlem längre2013-11-12 16:26
Antal inlägg: 3613

Tv-tips i dag: Kunskapskanalen sänder fyra program på raken men tema ADHD med start kl 16.40.
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-12 16:28
Antal inlägg: 6950

oh! det måste man ju bara se
 
boffertomte2013-11-12 17:35
Antal inlägg: 1128

Det är ju trevligt med all denna förståelse, men hur diffdiagnosticerar man som lekman ett ouppfostrat barn och ett barn som lider av funktionsnedsättningen ADHD?

Symptomen verkar ju väldigt likartade.
 
Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-12 17:38
Antal inlägg: 6950

Kolla på kunskapskanalen så får du se :-P
 
boffertomte2013-11-12 17:43
Antal inlägg: 1128

Barn med ADHD kanske borde slippa allting i livet som de tycker är tråkigt? Andra kan städa, plocka undan efter sig, sitta tysta i skolsalarna och ta del av undervisningen, andra kan göra de trista, enahanda och långtråkiga uppgifterna medan barn med ADHD kan ägna sig åt att föra liv, störa andra, skräpa ner, klottra, vandalisera och klåfingra. De borde kanske oinskränkt få ge sin bristande impulskontroll fritt spelrum, det är nog eg kränkande att försöka få dem att fungera bland andra människor.

De kan ju inte hjälpa det.

 
boffertomte2013-11-12 17:45
Antal inlägg: 1128

Jag har ingen möjlighet att se tv idag, men Kunskapskanalens program brukar gå i repris.

Jag ber att få återkomma.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?