Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade51
Mobilspel
Pågående22 572

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Förföljd - Ej medlem längre2015-04-01 03:29
Antal inlägg: 1052

Jag har aspbergers och min dotter har autism... Förstår inte varför detta är så omdiskuterat.. Vad är problemet med er som är "friska"??! XD
 
Sote2015-04-01 06:16
Antal inlägg: 3557

Totte bakar - menar du att det då inte är medfött utom i svåra fall utan att dessa tillstånd förvärvas efter födseln genom brist på kärlek och omvårdnad? Eller gör det att ett barn som föds med tex asberger riskerar att försämras för att det pga sin "sjukdom" inte funkar som andra och därför inte är lika harmoniskt och i samma synk med omgivningen som andra barn. Är det inte genetiskt ärftligt utan pga att en förälder som har ADHD är som den är som även barnet kan få det? Det är ju väldigt vanligt att fler i samma familj har någon form av tex autism.

Förföljd- jag tror att vissa helt enkelt inte tror på att detta finns på riktigt utan att det är hittepå diagnoser som blivit moderna under senaste åren och något man skyller på för att slippa "ta sig i kragen" . Vilket naturligtvis är rent nonsens.
 
Mormodern492015-04-01 12:44
Antal inlägg: 8333

Bra skrivet Förföljd ,
 
Minta2015-04-01 15:58
Antal inlägg: 20042

Jag tycker Tottebakars inlägg var intressant. Det är säkert en kombination av medföddhet och miljö. Man föds även med vissa egenskaper som främjas eller nedtrycks genom miljön eller som inte får möjlighet att bli på grund av ogynnsam miljö. Hur barnet är, dess personliga egenskaper, påverkar hur det blir bemött. Jag tror att det som Tottebakar skriver är mycket viktigt att överösa det mycket lilla barnet med närhet och bekräftelse och gensvar.
 
Sote2015-04-01 16:16
Antal inlägg: 3557

Minta- så är det självklart men jag tror inte att man blir autistisk pga svår barndom. Däremot kan det självklart göra det värre. Ett barn som växer upp utan gränser och struktur uppvisar ju ofta liknande okontrollerat beteende som barn med tex ADHD.
 
TotteBakar2015-04-01 18:54
Antal inlägg: 373

Sote...Jag menade i första hand skilja ut svår autism som neurologisk. Det kan vi lätt se där ett syskon är "vanligt" och det andra autistiskt. Autistiska barn har fysiska skillnader, t.ex går ofta " på tåspetsarna", har stimmingrörelser från låg ålder (t.ex viftar med händerna). De leker på andra sätt, tex radar upp och sorterar för de kategoriserar saker / (ser inte världen på samma sätt)på andra sätt i hjärnan, har detalj-fokus, har behov av att skapa en yttre struktur-utåt. De har ofta taktila känsligheter, tex för värme, kyla, kläd-lappar som "skaver". Det är svårt med Aspberger för det är den lättaste formen på "autism"spektrat. Går ju inte att jämföra med sakerna man ser hos svårt autistiska barn. Autism ger inte samma symptom som missskötsel eller trauma. Barn i krig kan ju annars bli APATISKA..Dock inte autistiska...Jag håller dock med om att ett barn som har det dåligt hemma lätt skulle kunna misstas för ADHD samt DAMP. Där finns en verklig risk att missförstå problemet. I mina ögon helt olyckligt att ett barn som reagerar på hemförhållanden får via en diagnos "skulden" via "du reagerar fel. Även om inte ADHD är ett straff måste barnet fortsätta hitta fel hos sig själv och får inte rätt till sina egna reaktioner på ett verkligt problem.
 
TotteBakar2015-04-01 19:03
Antal inlägg: 373

Minta Det där med miljöns " ansvar" för att stimulera utv är jätteintressant eftersom de verkligen funnit konkreta exempel..att vissa neuroner för en viss sak, t.ex språk är aktiva under en specifik tid och endast då i princip. Får barnet inte den stimulans det behöver just då så är det i princip för sent. Hjärnan är plastisk och kan omprogrammeras samt bildas nya hjärnceller hela livet vilket de först inte trodde. Dock, basen för allt vi gör grundläggs mellan 0-6 år..! Hur man vet om det med språkets utvecklingsfas är för att man funnit vanvårdade barn som man efter 9-tolv års ålder sen inte kan lära tala ( film på youtube Genie- wildchild)
 
TotteBakar2015-04-01 19:25
Antal inlägg: 373

Sen är det där intressanta frågor med huruvida miljön kan "skapa" autistiska barn..Det finns ju inget snack om att barn som ligger på barnhem bundna vid sängen eller en stol utan leksaker&stimulans, vaggar fram och tillbaka, slår sig i huvudet mm. Precis som ett autistiskt barn som regresserar in i sin värld, inte förstår poängen med samspel. Frågan är dock hur barnhemsbarnen skulle reagera på att få normal stimulans. Jag kan för lite för att veta. Dock tror jag de är utveckligsstörda pga bristande stimulans. Den här Genie som hittades vanvårdad sökte trots all missskötsel ögonkontakt och sällskap. Det är så intressant det med hjärnan, hur dendriterna konkret växer oavsett vad vi fokuserar på; lära sig cykla eller att små barn behöver beröring. Det finns en koppling mellan Spegelneuronerna och hudcellerna. Om jag ser att du gör illa dig i armen kommer min hjärna aktiveras på samma område i min hjärna kopplat till samma arm och jag kan sätta mig in i upplevelsen, känna medkänsla men ingen fysisk smärta i min egen aem såklart. Dock-Om min arm är amputerad och jag ser att du sticker dig med en nål i din (samma) arm kommer jag, pga bristen på nervceller i huden som kunnat tala om för min hjärna att det inte gör ont på riktigt, KÄNNA FYSISK smärta i min fantom-arm....sjukt va? Detta lärde jag mig nyligen. Vad som skiljer oss från att uppleva andras smärta är våra hudceller. Barnen på barnhemmen har behov av yttre stimulans för att hjärnan ska utvecklas fysiskt så kanske vaggandet och att slå sig i huvudet är den inre utvecklingdriven som inte får stimulans men ändå " fortsätter"... Kanske det inre manifesteras utåt. Hm..vet för lite
 
kajix2015-04-01 20:12
Antal inlägg: 7767

Intressant. Finns det nån hemsida som går närmare in på det där med nervcellerna i huden?
 
Förföljd - Ej medlem längre2015-04-02 04:30
Antal inlägg: 1052

Var längesen jag läste så mkt skitsnack som här.
 
EricaJong2015-04-02 17:21
Antal inlägg: 537

Min uppfattning är att diagnoser av 'bokstavskaraktär' inte sätts lättvindigt utan att noggranna utredningar görs. Utredningar som tyvärr ofta tar tid, för att inte tala om den tid som går innan en utredning blir av. Riktig diagnos är viktig i tidigt stadium. Ju tidigare desto bättre.
 
TotteBakar2015-04-02 17:49
Antal inlägg: 373

@kajix. Tycker jag med. Hjärnan är intressant och det som händer inom neurobiologin nu gör ju att de konkret kan se in i den, blir mer fokus på orsak och verkan. Jag har en bok som är bra som heter "Varför jag känner som du känner " Hemligheterna med spegelneuronerna.
Kort, intressant och bra video ang hur nervcellerna kopplat till spegelneuronerna, vilket jag hade noll koll på själv:

"Neurologist V.S. Ramachandran on the Mirror Neuron Effect"
youtu.be/s_SDvafWRiU...Rx LXnuNava
......................... ..................

Övrigt:
"Dr. Dan Siegel - Explains Mirror Neurons in Depth"
youtu.be/Tq1-ZxV9Dc4...Rx LXnuNava

Något att testa med ett nyfött barn:

"Neonate imitation"
youtu.be/k2YdkQ1G5QI
 
TotteBakar2015-04-02 18:11
Antal inlägg: 373

"Autism Infant Sibling Study Part 6: Facial Recognition"
youtu.be/YDeKUI-uhnU

vs

"Infant Facial Recognition, Siegler"
youtu.be/MdIm8jGMxQM

Den sista här tycker jag är lite märklig eftersom hon som gör testet står bakom "bilderna" och med sitt ansikte mot barnet först gör honom mottaglig för att "leta efter" ett ansikte i bilden. Varför står hon ens där?
Jaja, det stämmer nog ändå...
 
TotteBakar2015-04-02 18:18
Antal inlägg: 373

Länkade ju såklart till någon helt okänd video jag inte ens sett.
Ska kolla på den nu..så jag vet jag länkat till :)
Den sista länken ska vara såhär och inget annat;

"vs

"BABY HUMAN FACE RECOGNITION"
youtu.be/GK3ebhSmC4A
Den sista här tycker jag är lite märklig eftersom hon som gör testet står bakom "bilderna" och med sitt ansikte mot barnet först gör honom mottaglig för att "leta efter" ett ansikte i bilden. Varför står hon ens där?
Jaja, det stämmer nog ändå..."
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-03 09:21
Antal inlägg: 37631

Att nyfödda barn speglar är inget nytt .Det har alla mina ungar gjort och alla ungar gör det,om det inte är något fel min Adhd unge speglade också,
men det är långt kvar till en lösning och att Adhd är medfött fins inga tvivel om
 
Mormodern492015-04-03 17:52
Antal inlägg: 8333

Eller kan uppstå vid en olycklig förlossning , som det gjorde för mitt barnbarn
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-03 18:07
Antal inlägg: 37631

Adhd vid en förlossning !? Kan Du förklara ?
 
Mormodern492015-04-03 18:32
Antal inlägg: 8333

Ja mitt barnbarn föddes med spädbarnskramper som varade i 2 månader . Fostervattnet var grönt som tydde på fostret var stressat imagen . Risken fanns att mitt barnbarn kunde blivit gravt utvecklingsstörd nappenligt läkarna . 90procent av100 . Men som tur var var mitt barnbarn ett av 10 procenten som fick en mindre skada som inte märks knappast . Diagnos. ADHD lite tiks har hon fortfarande som visar sej på olika sätt
 
Mormodern492015-04-03 18:35
Antal inlägg: 8333

Utvecklingsstörd enligt läkarna ska det stå , inget annat
 
TotteBakar2015-04-03 19:57
Antal inlägg: 373

Precis...Adhd har inget med autism och problem med spegling att göra...ingen har sagt det. Jag träffade en person senast förra veckan som är specialpedagog och jobbar med en kille som är autistisk. Hon hade aldrig hört talas om spegelneuroner så alla ser det inte som mainstream-kunskap. Aspbergers vill jag bara säga..att en nära släkting har fått den diagnosen. Han är en person med mycket talanger, speciellt inom det estetiska och med hur han tänker för sin ålder. Han har en humor på högre nivå än sina jämnåriga varför han inte gillar dem. Han imiterar kändisar och reklamfilmer detaljerat så att han inte kan spegla sig i andra stämmer inte. Däremot tog han saker bokstavligt som liten, ville inte sitta i knät ens som ettåring, gick och la sig " själv", dvs självständig och nästan sorgligt oberoende, tycker det gör ont när folk tar i honom och vill inte ha massage i skolan som ju är populärt nu. Han fyllde varje millimeter på pappret med färg när han var liten och han ritade speciella saker. Han är jätteintressant att diskutera saker med och han "ser saker" andra inte ser. Han är en av de mest intressanta personerna i min släkt. Oavsett diagnos är man i första hand en egen person. Jag gissar att Aspberger kommer falla ur "autism" - facket så småningom
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?