Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade49
Mobilspel
Pågående22 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-17 00:08
Antal inlägg: 2728

Visst ja. En snubbe jag red med i norra Australien definierade Sverige som "where Roxette came from".
Hade jag glömt:)
Men det var ett tag sen å andra sidan.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-17 00:12
Antal inlägg: 2728

Själv förknippar jag Australien med Cold Chisel och Jimmy Barnes. Samt AC/DC.
Vet inte ens vad de har för styre.
Och då har jag ändå varit där.
Men mitt intresse för andra människors privatliv är noll.
Kanske pga att jag har ett eget.
 
Måns_E2015-06-17 00:23
Antal inlägg: 11969

Det är väl bara till att gå till sig själv, de europeiska politiker och även presidenter har man ett hum om, kungahus inte en jäkla aning, bortsett från möjligtvis det engelska.

Jag skulle säga att svenska presidenter skulle ha betydligt större möjlighet att göra sig lite mer kända än det svenska kungahuset. De skulle ju t o m kunna ha lite formell makt.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-06-17 00:39
Antal inlägg: 37631

Självklart har inte kungen jobbat med pr för Sverige om han inte varit kung.
Det är möjligt att en Svensk pressident skulle göra ett bra jobb för Sverige,Men tyvärr Måns måste jag göra Dig besviken,För det kommer Du aldrig att få uppleva
 
Måns_E2015-06-17 00:45
Antal inlägg: 11969

Hur vet du det?

Jag tycker inte att vi skall tvinga dyslektiska och lågbegåvade personer att fungera som marionettefigurer i någon dålig PR-kampanj för Sverige.

Inte ens om de själva vill.
 
Måns_E2015-06-17 00:45
Antal inlägg: 11969

Det ligger inte i tiden Titti.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-06-17 00:59
Antal inlägg: 37631

Om det är det enda jag är tvärseker på så är det att Kungahuset kommer finnas kvar i all framtid,Det finns ett parti som ville avskaffa Kungahuset och Det var vpk,Men numera V har inte ett avskaffande av kungahuset med på agendan.Det skulle vara en revolution då men det tror jag inte på.Då återstår bara krig som skulle få Kungahuset väck hur stor sannolikheten för krig är vet jag inte
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-06-17 01:00
Antal inlägg: 37631

Glömde folkomröstning! Och vem skulle föreslå en folkomröstning !? Ingen
 
Måns_E2015-06-17 01:12
Antal inlägg: 11969

Titti, så fort det finns folkligt stöd för att avskaffa monarkin så kommer den att avskaffat. Oavsett vad du tror så är faktiskt väldigt få riksdagspolitiker rojalister, det förekommer betydligt fler republikaner, i samtliga partier (möjligtvis bortsett från kristdemokraterna)

Tyvärr så tror jag ändå inte att kungen kommer att störtas, det hade varit klart festligt att se, men det lär knappast hända. Det mest troliga är att monarkin kommer att avskaffas vid ett tronskifte, så antingen när Carl XVI Gustaf dör eller när Victoria dör. Du kan mycket väl ha rätt i att jag inte kommer att få uppleva det, jag är inte säker på att jag kommer att överleva Victoria, även om det förvisso inte är omöjligt.

Oavsett vilket så lär det knappast vara något evigt statsskick, hur kan du tro på något så infantilt?
 
Henrux2015-06-17 08:07
Antal inlägg: 1368

Allt makt åt kungen, vår befriare!

 
_hedvig_ - Ej medlem längre2015-06-17 12:26
Antal inlägg: 339

en president skulle väl egentligen bara representera de som röstat fram honom, kungen representerar ju alla svenskar
 
Måns_E2015-06-17 12:34
Antal inlägg: 11969

Kungen representerar faan i mig inte mig.

Det var det dummaste jag har hört.

Varför inte inrätta diktatur på en gång, så att den allsmäktige får representera alla samhällsmedborgare, även politiskt.
 
Mormodern492015-06-17 13:24
Antal inlägg: 8333

Det var det dummaste jag hört Varför skulle han representera enbart dig . Du bor väl i Sverige , alltså indirekt representera han även dig . Eftersom han representer hela Svergies land . Det lilla landet som vi ska vara stolta över
 
limpan__22015-06-17 13:40
Antal inlägg: 2847

Ja vilken fin representant...en otrogen horkarl som står upp för en kultur där alla inte är lika inför lagen och där staten bestämmer vilken religiös åskådning som är den rätta!

Mitt Sverige står för något helt annat och jag skulle mer än gärna rösta fram en statschef som faktiskt kan symbolisera vad Sverige är idag.
 
limpan__22015-06-17 13:43
Antal inlägg: 2847

För övrigt är den svenska monarkin det bästa beviset på att ett land inte behöver en statschef. Han har inga formella sysslor av vikt och vi behöver därför inte ersätta honom med en president, vi behöver bara avskaffa monarkin. De gånger någon promt kräver att vi har en statschef kan gott regeringschefen eller talmannen ta rollen.
 
hon2015-06-17 13:55
Antal inlägg: 5144

Skönt med monarki! Heja kungahuset alla dagar!
 
Måns_E2015-06-17 14:37
Antal inlägg: 11969

Logiken är slående om någon ärver sitt ämbete utan att någon tycker att han har där att göra så representerar han ändå alla personer som bor i ett land, om alla i landet istället får möjlighet att välja vem de tycker skall ha detta ämbete så representerar denne person inte alla som bor i det landet.

Det går naturligtvis inte ihop. Det är bara ett försök att finta bort det odemokratiska i en monarki. Och därmed kan jag säga att kungen inte representerar mig,
 
Mormodern492015-06-17 15:27
Antal inlägg: 8333

Ja , då är du ett undan tag . Go for IT
 
Måns_E2015-06-17 15:44
Antal inlägg: 11969

Ett undantag från vad?
 
nogfog2015-06-17 16:25
Antal inlägg: 262

Skrivet av Vilhem Moberg 1965 : Ur Efterskrift, 1965:

Numera anföres aldrig offentligt kungadömets gudomliga ursprung som ett argument för dess bibehållande. Ingen träder fram och bekänner sin tro på Konungen av Guds Nåde. Det anses numera såsom ett axiom att även furstliga personer rent biologiskt tillhör människosläktet och att de icke är väsenskilda från oss andra. Om man påstod att de härstammade från Guds egen himmelska familj, så skulle det väcka löje.

Och ändock – i realiteten – betraktas och behandlas de som om de vore annorlunda än oss andra, som om de vore mer än människor, som om de vore högre väsen. För om de i praktiken ansågs som vanliga människor, som du eller jag, så skulle de icke ha kunnat utnyttjas av nutidens massmedia på sätt som sker, som objekt för det kommersiella vinstbegäret. Aldrig tidigare i historien har de ägnats en offentlig uppmärksamhet av sådana pyramidala mått.

Antalet äkta kungligheter minskas med monarkiernas avskaffande, men man fyller ut med ex-kungligheter. När medlemmarna av de regerande furstehusen icke räcker till, så letas ex-kungligheter fram intill tredje och fjärde led. En helt vanlig man, utan en droppe kungligt blod i sina ådror, behandlas av pressen som om han vore en furste, så snart han bara har gift sig med en prinsessa.

■ ■ ■

Vem kunde förutse vilken nytta svensk export och svenskt affärsliv en gång skulle få av dynastin Bernadotte?

Således skulle magin kring de kungliga regalierna i tidens fullbordan bli rent merkantil: Kunglighet säljer, prinsar blir handelsresande, prinsessor blir omslagsflickor! Kungen är en vanlig människa, men förvåningen över att han beter sig som en vanlig människa växer allt mer och mer. Häxmästaren från vidskepelsens tidsålder har kommit tillbaka i ny kostym och i ny mask och med nya arbetsmetoder. Med hjälp av den moderna tidens massmedia arbetar han effektivare än någonsin. Han befinner sig mitt ibland oss i det svenska kultursamhället. Han dementerar dagligen i milliontals tidningsexemplar de demokratiska grundsatserna om jämlikhet människor emellan och våra lika rättigheter – i och med upphöjelsen av en enda familj i riket över oss alla hånar han varje dag förkunnelsen om människors lika värde.

■ ■ ■

Det republikanska statsskicket kommer att införas av ren nödvändighet – för att ersätta konungadömet, när detta faller. Och dagen för dess fall tycks närmare än jag antog, när första upplagan av denna skrift kom ut.

Monarkierna har nämligen själva börjat gräva sina gravar. De faller därför att de uppluckras inifrån: Kungahusens egna medlemmar sviker konungadömet av Guds nåde genom att gifta sig med sina undersåtar.

■ ■ ■

En yngre generation av kungliga personer har börjat reagera emot de fördomar, som trots sitt vanvett har hållit sig kvar i årtusenden. Prinsar och prinsessor har börjat starta egen tankeverksamhet. De har börjat fråga sig: Varför ska inte vi liksom andra människor fritt få välja våra män och hustrur? Varför ska inte vi också få följa våra hjärtans bud? Med påföljd att de har struntat i författningens föreskrifter, brutit sig ut ur kungligheten och gift sig med vanligt folk.

■ ■ ■

Med all sannolikhet kommer den svenska kungafamiljens medlemmar vid sina giftermål även i fortsättningen att sänka sig ner till folket och blanda sitt blod med folkets blod. Därmed sker ju ingenting annat än en återgång till ursprunget. Dynastin Bernadotte härstammar från folkdjupet, från enkla franska småborgare. Stamfaderns far var skräddare.

■ ■ ■

Kungahusen kommer så småningom att avskaffa sig själva – giftermålsvägen. Snart finns det kungar, drottningar, prinsar och prinsessor endast i sagoböckerna. Men där hoppas jag att vi alltid ska få behålla dem.

■ ■ ■

Stockholm nyårsafton 1965.

Vilhelm Moberg

 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?