Spelrum
Giraffen35
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 967

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2014-04-22 08:42
Antal inlägg: 24158

Utbrändhet kan ge hjärnskador
www.op.se/jamtland/o...ja rnskador

Fick denna artikel länkad till mig och måst säga att det som skrivs är väldigt intressant forskning

Det vill sägas att stressymtom/utbrändhet kan ge bestående skador på hjärnan, och egentligen vet ju alla som varit drabbade att så är det och att man egentligen aldrig kommer tillbaka till 100 % efter detta

Bitte

jellyflower2014-04-22 09:08
Antal inlägg: 1108

En jätteintressant artikel. I synnerhet som det fortfarande finns grottmänniskor som hävdar att utbrändhet bara är någon slags form av fjompig klenhet eller rentav inbillning. Det handlar inte om nåt flummigt "psykelogist" utan om verkligt handfasta, fysiologiska processer som också ger fysiologiska (strukturella) skador.

Det är väldigt bra att det forskas och skrivs om detta. Tack för länken.

kryddeluntan2014-04-22 09:16
Antal inlägg: 12360

Tack för länken Bitte. En jätteintressant artikel, som säkert kommer att bli ifrågasatt. Eftersom kvinnor är överrepresenterade är det ännu mer intressant.

Bitte - Administratör2014-04-22 09:25

Det finns ju även forskning som visar att männens stressnivå går ned mot arbetsdagens slut medans den ökar för oss kvinnor.

Bitte

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-22 10:12
Antal inlägg: 875

Kan inte riktigt se de arbets- och försäkringsrättsliga implikationerna. Utmattningssyndrom är väl redan en riktig diagnos, som man har rätt att få vård och sjukpenning för.

le-lou2014-04-22 11:00
Antal inlägg: 17500

Märkligt formulerad artikel med några år på nacken. Med "bestående" så menar studien att personer blir mer känsliga för stress även i framtiden - efter en utbrändhet. Inte att man aldrig blir fullt återställd. Och att depression syns i hjärnan är väl inget nytt?

"Hon tror att det går att återställa hjärnans plasticitet och bli frisk från utmattningsdepression men att symtomen och känsligheten kan bestå och sedan återkomma när personerna upplever stressade situationer."

Sandström har skrivit flera studier med betoning på arbetsmiljön och hur den påverkar vår hjärna, arbetsplatser kan minska stress bara genom att tex möblera annorlunda. Bland mkt annat. Det handlar främst om att förebygga och även förebygga återfall.

Denna beskriver det lite mer utförligare
www.epochtimes.se/ar...20 252.html

Real-one - Ej medlem längre2014-04-24 18:13
Antal inlägg: 223

Brännt eller bränd? det ger alltid bestående kroniska sår, som också är ömtålig för belastning på ett eller annat sätt oavsett om det handlar om det fysiska eller psykiska.

Bitte - Administratör2014-04-24 18:17

Så sant Real-one men blir väldigt känslig för stress och annat om man varit utbränd eller haft symptom, och en sak är att med hjärnstress så kommer sämre minne och liknande

Bitte

Real-one - Ej medlem längre2014-04-24 18:34

Bitte: ja..så sant.. stress är Aldrig bra.. man tappar lätt fokus och koncentration..

Det som håller människan vid god hälsa är: Att kunna sova och få tillräckligt med sömn.. människovänlig kost, motion,kärlek & omtanke för varandra..oavsett på jobbet eller på fritiden i ens liv. Det är nyckeln till god hälsa för alla. Fattas något av detta? Så ger det sig direkt uttryck i hälsan på ett eller annat sätt negativt.

Real-one - Ej medlem längre2014-04-24 18:43

Ja... jag glömde nämna Trygghet.. Att kunna känna trygghet både inom jobbet eller i hemmamiljö betyder presis lika mkt. för hälsan.. Känner man inte trygghet så leder ju detta såklart till stress också.

Och att komma i ett stadie av såkallad utbrändhet, grundar ju sig också på otrygghet i olika former tillsammans med stress.
Stress ger otrygghet.
Otrygghet ger stress.

Real-one - Ej medlem längre2014-04-24 19:08

På tal om stress? Måste ta ett exempel på en annan typ av stress.. visserligen stress då, men inte den typen av stress som gör att man mår direkt dåligt.

Jag vill ta mig själv som exempel vid ett tillfälle i mitt liv för ganska många år sedan nu.
Jag är en person som har jättemkt. ideer om allt.. :) Och när jag börjar tänka på att de & de vill jag skapa eller göra.. Så kan det handla om en massa olika saker jag vill ha gjort ;P och de vill jag helst hinna göra så fort som möjligt.. så att det blir klart nån ggn. ;P ;) Och då kan jag gå omkring och grunna och fundera på detta samtidigt som jag äter,kör bil, krattar löv, klipper gräset m.m. ;) Och då kan jag lätt bli lite disträ ;P

Vid den tidpunkten för ett antal år sedan nu, så var jag in på affären och handlade ett par saker.. tog en handkorg där artiklarna då skulle läggas i? Men vad gör jag? ;P jo ..jag sätter inte artiklarna i korgen;P jag har korgen runt armen, håller artiklarna i händerna ..betalar..Och..? ;P GÅR UT med korgen och artiklarna i händerna ;P ;D

och vid ett annat tillfälle hade jag handlat mat för mer än 2000kr..Betalade och bara gick ut ;D Tala om shämmigt ;) Men de var ju bara shämmas och gå in igen och hämta varorna ;P

Och en ggn. skulle jag ut till soptunnan med soppåsen, och skulle ta en långpromenad sedan jag slängt soppåsen;) men ok? där började jag gå min promenad..MED soppåsen i handen ;P tur jag märkte detta efter ca. 20m promenad.. ;P men DÅ är man disträ ;P

Men de var för att jag hade så mkt. jag gick och funderade och planerade på i mitt huvud..så jag tappade helt fokus på vissa grejer .. dock inte allvarliga sådana såklart.. mer komiskt..;P ;D men en slags stress att vilja hinna så mkt. ;)

Daggdroppe2014-04-25 18:08
Antal inlägg: 1078

Det sägs även att om man lider av minnesluckor efter alkoholförtäring så är det tecken på hjärnskador.

mönjelilja - Ej medlem längre2014-04-25 20:28
Antal inlägg: 3613

Det där med soppåsen känner jag igen.
Jag har varit på väg till busshållplatsen ett par ggr, men upptäckt felet så att jag kunde åtgärda det innan jag gick på bussen...

Axnx - Ej medlem längre2014-07-21 01:22
Antal inlägg: 104

Deppression & stress drabbar inte bara för hårt belastade människor på t.ex. arbetsplatser.Det kan lika gärna vara dålig el. stressig hemmamiljö..otrygghet i överlag.

-Eller lika ofta..och som välbekant i dessa arbetslöshetstider.Då rent utav pga. arbetslöshet under lång tid, som då såklart ger både stress..och vidare in i depression.. otrygghet,och att inte känna att man behövs osv..osv..

kiwiskal2014-07-21 02:08
Antal inlägg: 2684

Samhällets alla ideal ger bestående hjärn- och kroppsskador.

Axnx - Ej medlem längre2014-07-21 02:09
Antal inlägg: 104

Ett tillägg till mitt föregående inlägg:Vilket då såklart lätt leder till sömnlöshet/ el. dålig sömn..Och upprepad dålig sömn ,med stress och depression under längre tid..ger också hjärnskador på sikt på ett eller annat sätt.

Linders - Ej medlem längre2014-07-21 02:56
Antal inlägg: 1943

Men det här är ju inget nytt. Finns ju hur mycket forskning som helst, kortisol som bildas vid långvarig stress är ju inte direkt super för kroppen. Sen att människor ställer för höga krav på sig själva är tråkigt. Folk får lära sig att koppla av och inte ta åt sig från samhällets påtryckningar.

Rultatultan2014-07-21 03:25
Antal inlägg: 2446

Kan ju säga att jag aldrig blivit "mig själv" igen efter min utmattningsdepression. Något tog skada permanent.

icy2014-07-21 09:51
Antal inlägg: 868

Man kan väl också vända en sådan diagnos till något positivt?
Tack vare att en gång blivit drabbad, "tvingas" man plötsligt till att lägga om sitt liv och prioritera annat....T.ex att INTE gå upp och stryka sina barns kläder 04.30 varje morgon, enligt artikeln...eller att strunta i några enstaka dammkorn i hörnen....
Sedan är det nog väldigt personligt i hur man blir "återställd" efter en diagnos.
Det har säkert mycket med ens personlighet, ens bakgrund och ens sociala värderingar och omgivningar...

Man kan...
Ta det som om något tagit permanent skada och beklaga sig över det...
Eller...vända det till en erfarenhet och lära sig något av det...:)

Rultatultan2014-07-21 10:22
Antal inlägg: 2446

Absolut, icy! Jag, som nu mer är extremt stressbenägen, har lärt mig att känna igen signalerna på övergången mellan bra stress och den som är dålig och har hittat strategier för att hantera detta och undvika allt för mycket överbelastning.

Jag hade t.ex en period i våras på jobbet då kropp och själ sa i från två veckor i förväg att nu blir det snart för mycket. Och vis av erfarenheten gick jag till chefen och sa som det var, jobbade veckan ut och gjorde färdigt det som behövdes göras och sedan var jag snällt hemma i 5 arbetsdagar + 4 helg/lediga dagar för att varva ner. Kunde sedan komma tillbaka med nya krafter och orkade läsåret ut.

Så jag har nog gjort både och: tagit till mig erfarenheten av utmattningsdepressionen och det helvete det var att under 2,5 år ta mig ur den OCH beklagar djupt det som hänt. För det HAR satt spår, spår som jag tror att jag får lära mig att leva med.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?