Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 18 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-15 10:41 | |
![]() | Det är av samma anledning som Tess skriver ovan som jag anser att 3000 är för mycket för en blandras hund. Om man medvetet hade försökt avla fram en blandras så hade jag kunnat betala lika mycket som vi gjorde för vår kille. Men när jag köpte hund så var bägge föräldrarnas mentalitet viktigt. Vi besökte både mamman och pappan. Vi ville att uppfödaren skulle ha en tydlig bild av vilken sorts hund man ville ha fram. Har man flera barn så är psyket i hunden så extremt viktigt och du chansar inte. Vi har idag en otroligt fin hund också på grund av det psyket som är så tydligt språbart både till mamman och pappan. Så det är det jag betalar för när jag köper en renrasig hund. Det är ju självklart att djur inte egentligen har en prislapp? Försök köpa min jycke idag... Finns nog inte någon med så mycket pengar. Men en blandras, till råga på allt utan att veta vad pappan är för något. Då är det helt plötsligt det viktigaste att lyckas få bra hem till jyckarna och inte att matte och husse ska tjäna en slant på hundens snedsteg. Därför tycker jag att 3000 är för mycket. | |
| le-lou | 2010-11-15 11:18 | |
![]() | jag skulle inte acceptera avbetalning på en hund. Av det enkla skälet att jag tänker att vill man ha en hund i tretusenkronors-klassen så ska man ha kunnat spara eller lägga undan pengar till det om beslutet är övervägt och i genomtänkt. Kan man inte hosta upp pengarna på en gång så är det en sak - det behöver inte betyda att man inte har råd att ha hund, men har man planerat att köpa hund så sparar man undan pengar i så fall. Jag tycker inte att 3000 är för mycket. Snarare för lite. | |
| LisaLong | 2010-11-15 11:18 | |
![]() | Skulle aldrig godkänna varken avbetalning eller att någon prutade | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-15 11:21 | |
![]() | 3000 låter helt okej. Själv betalade jag 5000 för min blandis (schäfer/collie). Avbetalning? Aldrig i helvete. | |
| wildman | 2010-11-15 11:23 | |
![]() | Avbetalning nej, det skulle jag aldrig godkänna på någon försäljning jag gjorde till främmande öht. Däremot så ser jag inte varför folk inte skulle få pruta på det likväl som något annat. Om du sen går med på det eller ej är ju din business. Det handlar ju vanligtvis om man tror att man får den såld eller ej ändå. | |
| Satyra | 2010-11-15 11:53 | |
![]() | Jag har haft renrasiga hundar och två blandraser. Blandraserna (schäfer/labbe) kostade 5500, respektive 6000 kronor. De renrasiga (schäfer och Norfolkterrier) såklart betydligt mer. Tycker inte du ska tillåta prutning/avbetalning om det pris du uppgett känns bra för dig. Som andra har sagt - skriv med i annonsen att det inte är prut och/eller avbetalningsbart. Däremot tycker jag (OT) att det är urdumt att folk verkar tro/tycka att bara för att man inte kan kasta upp x antal tusenlappar på ett bräde så kan man inte vara en bra hundägare. :-o Att försörja en hund kostar inte tusenlappar i klumpsumma. Försäkring har åtminstone jag löpande per månad (drygt 200 per månad, då är självrisken på ca. 1200 kr om hunden blir sjuk/skadad och tand OCH medicinförsäkring ingår i detta pris). Maten per månad går på ca. 200-300 kronor. Vaccinationer görs ju så pass sporadiskt att det inte belastar ekonomin särdeles tungt. Vad som är avgörande för hundens väl och ve är väl ändå huruvida ägaren har TID, LUST och ENERGI nog att kunna ge hunden den fysiska och mentala stimulans den behöver för att kunna må bra!! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-15 12:16 | |
![]() | 3000n för en hund är ingenting,nej godkänn inte prutning sej att det är kontant betalning som gäller vid leverans av hunden,dom får väl låna pengar av någon | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2010-11-15 12:18 | |
![]() | Eller ta ett sms-lån | |
| Tess 08 | 2010-11-15 12:19 | |
![]() | Jag tänker lite som le-lou- har man funderat på hund ett tag har man haft tid på sig att lägga undan lite pengar. Har man inte det låter det lite mer som ett impulsköp och det är nog inte det bästa... vad gör man om man ångrar ´dig? | |
| Neaa2 | 2010-11-15 12:25 | |
![]() | Du har inga möjligheter att få tillbaka hunden om de struntar i att betala...så nej..gå inte med på det! | |
| nollan464 - Ej medlem längre | 2010-11-15 12:52 | |
![]() | Oj vad svar :) SMS lån :) skulle iofs jag aldrig själv ta men ja jag ser som många andra att har man planerat köp så har man väl sparat. Neaa2- ja det var så det blev med min bil :( den ser jag aldrig mer o inga pengar heller. Jag själv vågar inte pruta om det inte handlar om att det står att priset går att förhandla på plats. Då kanske jag vågar :) Jag är absolut inte rädd att inte få sålt mina bäbisar- för dom är så charmiga ändå :) Och skulle en bli kvar-må så va hänt. Jag skulle gärna haf dem allihop-har aldrig haft en valp från födseln förr :) Men mannen säger nej- en okay men inte alla :) | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-15 13:13 | |
![]() | Sälj inte dina bebisar till någon som inte har råd att ge dem det de behöver. Kontant naturligtvis. | |
| slånbär | 2010-11-15 13:24 | |
![]() | Tvålis -håller fullständigt med. Speciellt om man köper en storvuxen hund är det extra viktigt att kunna kolla temperamentet och "motorn" hos föräldrarna. Rasen är ju också viktig att känna till då det kan finnas egenskaper som inte är riktigt vad man klarar av som tex stor jaktdrift eller vaktinstinkt. Kan bli lite jobbiga kombinationer ibland. Jag hare en blandning mellan dvärgsnauzer och lha sa apso (eller hur det nu stavas) och den var inte att leka med. Herregud vilket drag det var i den hunden och som han kunde skälla!!! Jag visste inte mycket om någon av raserna så det blev att leva med det helt enkelt. Nästa hund blev självklart renrasig och då blev det Schäfer med nogrann koll av föräldrar och nära släktinger. Vi fick precis den hund vi hade hoppats på den gången. Håller för övrigt med om att ett bra hem måste vara det allra viktigaste i det här fallet. Tzarras-vilket himla konstigt och of topic inlägg om sms lån föresten. det är ju inte hon som ska köpa hund utan sälja. | |
| sfi | 2010-11-15 13:25 | |
![]() | Köpte en renrasig hund för 10 000:-. Det visade sig att hunden led av klåda och försäkringsbolaget menade att hunden var sjuk vid leverans och valpförsäkringen tog närnmare ett halvår på sig att betala ut. Jag låg ute med veterinärkostnader på lika mycket som valpen hade kostat. - Det kostar att ha hund och kan man inte betala 3000:- för en valp har man inte råd att ha hund. Kontrollera så noga du kan vem du säljer valparna till!!!! | |
| Mamik | 2010-11-15 13:38 | |
![]() | -Har man inte råd med att betala köpeskillingen så har man inte råd att ha hund. Vilket tjafs! När jag tog hem min blandras, hade jag verkligen inte råd att köpa hund. Just med tanke på att jag vet att samma hund kostar 500-1000 kr/månad i foder och försäkring. De pengarna kan jag ta fram men inte inköpskostnaden. Det är egentligen helt emot mina principer att ha blandras och jag skulle, personligen, aldrig betala en krona för en blandras. Nu tycker jag att TS har satt ett ovanligt vettigt pris på sina valpar och hon får dem säkert sålda, med tiden. När det gäller avbetalning så kan det finnas anledningar till att ngn inte har råd med hela köpeskillingen och det kan fungera med avbetalning. Men man ska inte vara godtrogen och gå med på det hur som helst. Jag har själv både köpt och sålt djur på avbetalning och det har gått bra, men som säljare är man alltid nervös för hur det ska sluta. Lycka till med dina valpar! | |
| le-lou | 2010-11-15 13:51 | |
![]() | vad spelar det för roll om det är en blandras eller renrasig för diskussionen? Fint folk som inte skulle betala en krona för en blandras, tänka sig. Kanske kommer det nån som uppmanar att avliva valparna, då blandraser verkar ha noll i värde. Hund som hund och uppenbarligen finns det folk som vill ha blandras, jag tror inte alls att det bara är den ekonomiska faktorn som gör att blandraser blir sålda. En del bryr sig helt enkelt inte om rasfrågan utan vill ha en trevlig hund till familjen. Varför skulle man inte kunna betala mer för en blandras än tretusen? För att ni vet vad ni får när ni köper renrasigt? Renrasiga är ju också blandraser, om än samma blandning som man kört på en längre tid bara. Är föräldrarna stabila hundar så ser jag inte det som en större risk att köpa en blandning än att gå på renrasigt , har sett måndagsexemplar i bägge fallen. | |
| bujum | 2010-11-15 14:07 | |
![]() | Jag har själv haft papperslösa men renrasiga bordercollievalpar och de kunnde jag utan vidare sälja för 5000. Skulle ha kunnat sålt hur många som helst till det priset. I annonsen framgick klart att jag inte accepterade vilka köpare som helst. En del ringde ändå men jag förklarade vänligt men bestämt att jag vägrade sälja till folk i stan och till minderåriga. Jag tycker du ska omformulera dig och framhäva jaktegenskaperna hos föräldrarna för tax är ju en jakthund först och främst. Stå på dig! Och lämna inte ifrån dig valparna så billigt. Höj priset istället! | |
| vigren | 2010-11-15 14:26 | |
![]() | Tycker du skall höja priset! Någon som är intresserad av hund betalar vad det kostar. Du slipper de som bara skaffar en hund för att "det var billigt". Impulsköp alltså... Att skaffa en hund skall vara ett NOGA genomtänkt beslut. Hunden kostar inte bara pengar, det är framför allt en hel del tid som går åt till den nya familjemedlemmen. Sälj inte valparna till ungdomar som precis flyttat hemifrån, de har sällan den tid som krävs! Lycka till! | |
| Mamik | 2010-11-15 14:35 | |
![]() | Jag lät kanske lite onödigt hård. Det jag menar med att jag inte, återigen personligen, skulle betala för en blandras handlar om att om jag ska betala då vill jag kunna gå in på Hunddata och titta 6 generationer bakåt för att se hur min valp är framavlad. Jag vill kunna kolla resultat från mentaltester, bruksprov osv. Framför allt mentaltester, där kan man utläsa ganska exakt vad man kan förvänta sig att valparna ska få för mentalitet. Bordercollie faller lite utanför ramen eftersom valparna inte KAN registreras om inte föräldradjuren gjort vallhundsprov, men om föräldrarna är reggade kan man kolla i Hunddata på linjerna för att se om det är linjer man är intresserad av. Jag är medveten om att de allra flesta inte har en aning om allt detta, men det är viktigt för mig när jag ska köpa hund. Min blandis jag har nu var en akut omplacering och hon är en blandning i första led av "mina" raser, så eftersom hon hade uppnått en ålder när mentaliteten går ganska bra att utläsa direkt från hunden så åkte jag och tittade på henne. Det är inte lika lätt att utläsa mentaliteten i en liten valp. | |
| Gautama | 2010-11-15 14:38 | |
![]() | Varför ska det vara så frukansvärt märkvärdigt när det gäller hundar? Det snackas "seriöst", "renrasiga" osv... Sådant snack uppstår inte när det gäller katter för 50 öre st (blir väl en krona nu när inte 50-öringen finns lägre). Det viktigaste är väl att det är en trevlig hund och en trevlig köpare. Pengar styr inte hur hunden får det i sitt nya boende. Det kan lika gärna vara en "tät" person som köper en hund för att sen inte ha tid för den och vilja omplacera den. Pengar styr inte omvårnad. Tycker det är ett rimligt pris du satt och du lär säkert få de sålda så småningom. Om du vill pruta är väl upp till dig, ser inget konstigt i att en del försöker. Men avbetalning skulle jag aldrig gå med på till okända människor. Känn in om de verkar vara bra människor så hundarna får god omvårdnad. Det är väl det väsentliga. | |