Spelrum
Giraffen13
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 300

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bingofannie2012-05-23 13:44
Antal inlägg: 13

Jag och mina syskon är Vegetarianer som 6 år tillbaka.
Vegetarisk mat finns på alla affärer du kan hitta, Quorn och Hälsanskkök heter dem, om man vill köpa så som Färs, Fileer, Bitar, Bacon osv. :)
Allt ligger kring 30 kr paketen. Det är en bra start innan man kommer igång med bönor och linser osv.

Ang. Vitaminerna så finns det på Apoteket. "Mitt val Vegetarian" heter dem och innehåller det som man bör få i sig. Toppen tabletter! :) Se till att dricka något med c-vitamin till maten, kroppen fångar då bättre upp järn som man behöver. :)

Lycka till med allt! :D

125478 - Ej medlem längre2012-05-23 13:55
Antal inlägg: 8332

Vitamintabletter tror jag inte behövs om hon följer råden och äter rätt enligt rekommendationerna.
Vitaminpiller överlag är onödigt för dem som äter allround, möjligen till för dem som vet med sig att de inte äter som de ska.

fortheroses2012-05-23 14:05
Antal inlägg: 10

Om man äter tilllräckligt med frukt (3 om dagen) och grönsaker behövs inga vitamintabletter, då får man alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Det är inte så svårt att vara ovo-laktovvegeratrian, alltså att äta "allt" utom kött, fågel och fisk. I ert fall äter ju din dotter dessutom fisk. Du behöver inte bekymra dig alls! Quorn- och sojaprodukter underlättar eftersom man då kan laga "vanliga" rätter. Hälsans köks burgare är mycket goda, liksom deras färsbullar! Quornstrimlor är utmärkta till Stroganoff. Sojakorvar finns det i många former. Den nya "middagskorven" lagas precis som falukorv.
Du kommer nog snart att märka att det inte är svårt alls. Visserligen kan soja- och quornprodukterna förefalla vara ganska dyra men man behöver å andra sidan inte så mycket av dem eftersom de är mycket proteinrika. Jag tycker inte att mina matkostnader har blivit högre sedan jag bestämde mig för att äta ovo-laktovegetariskt. Ett billigt tips är soppor, då kan du använda precis vilka grönsaker du vill och fylla på med t ex bönor, nudlar, korngryn eller matvete.
Lycka till!

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 16:16
Antal inlägg: 37631

hon behöver kolla sina blodvärden ibland om hon börjar bli trött så,så kan skolsköterskan kolla hennes HB,jag tycker du sak låna en bok på biblioteket som handlar om att byta det animaliska proteinet mot djurfritt protein,det går inte att bara utesluta kött,och äta grönsaker utan det måste bytas ut mot annat protein

JefautjOuer2012-05-23 16:30
Antal inlägg: 373

Det är jättegott att göra sås till spagetti med frästa finstrimlade (längs hela längden) morötter och lök. Fräs, tomatpure, krossade tomater, kryddor ev en skvätt matgrädde eller så. Superbilligt. Röda linser i för proteinet ;)

JefautjOuer2012-05-23 16:31
Antal inlägg: 373

Nässelsoppa med ägg!

marmeladov222012-05-23 20:14
Antal inlägg: 4211

lol

vinter2012-05-23 20:23
Antal inlägg: 332

Lins- och risgryta

225g röda linser
50 g ris
12 dl grönsaksbuljong
1 purjolök i bitar
3 krossade vitlöksklyftor
400g krossade tomater
1 röd paprika, strimlad
100 g broccolibuketter
8 delade minimajskolvar
50 g haricot verts
1 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 tsk garam masala
1 msk strimlad basilika
salt o peppar

Häll linser, ris och buljong i en gryta och koka på svag värme i 20 min. Rör om då och då.

Tillsätt purjo, vitlök, krossade tomater, spiskummin, chilipulver, garam masala, vitlök, paprika, broccoli, minimajs, och haricot verts.

Koka upp och sänk värmen. Låt sjuda 10-15 min. Krydda med basilika, salt och peppar.

MUMS!

kiwiskal2014-03-19 23:03
Antal inlägg: 2684

Hej! 2014 är året, kan vi blåsa liv i denna tråd?

Mvh, relativt nybliven demi-vegetarian

KingKong2014-03-20 04:48
Antal inlägg: 109

Jag rekommenderar Vegetariska kokboken till alla nyblivna vegetarianer. Visst, internet är jättebra men här får man allt samlat i en bok som man kan ha bredvid sig när man lagar mat.

Den har massor av recept, men också förklaringar på tillredning, förberedelser etc. Också massa näringslära om man är intresserad om sånt, typ symptom på brister och hur man gör för att få i sig allt man behöver.

www.bokus.com/bok/97...-k okboken/

pink ribbon - Ej medlem längre2014-03-20 09:40
Antal inlägg: 2906

Urenkelt men bra, för ägg eller äggersättning:

1 st squash 800 - 1000 gram
3 st ägg
3 dl vetemjöl
½ tsk salt

Riv den tvättade squashen grovt med skalet kvar. Blanda med resten och stek plättar. Byt mot annan grönsak. Ha i lite riven ost om du känner för det.

Blötlägg kikärtor eller bönor över natten i kylskåpet och koka. Mycket billigare än att köpa burkar.
Man kan laga till dem hela, mixa till biffar eller mixa och blanda med god sås, kryddor och grönsaker.

Massor av mer avancerade recept finns i böcker eller på nätet.

Slår ett slag för mina favoriträtter: Rödbetsbiffar med pepparrotssås och haricot vertes, lasagne och janssons frestelse med goda växter istället för ansjovis.

kryddeluntan2014-03-20 10:23
Antal inlägg: 12360

Inte för bantare:
Spenat: duger med det billigaste, fräs bort vattnet om du använder fryst spenat.
Lägg i en smord ugnsfast form.
Vispa grädde och bred över spenaten.
På med lite riven ost och in i ugnen 200 grader. När grädden och spenaten har " bubblat" ihop så är det klart.

Palsternacka: förkoka en stund, skiva tunt och pudra över curry, lägg i ugnsfast smord form, på med lite ost och gratinera.

Vichymorötter: skiva morötter tunt, koka upp vichyvatten och lägg i morötterna, de blir jättesnabbt klara. Låter konstigt, men blir jättegott.:-)

MiaFredrika2014-03-20 10:59
Antal inlägg: 387

Om ni gillar curry, så skulle jag rekommendera att ni skaffar en indisk kokbok. I dom finns det alltid massor med vegetariska rätter och det blir aldrig tråkigt med tanke på alla kryddor man använder.

gulle842014-03-20 17:05
Antal inlägg: 454

Håller med. Indisk mat är verkligen toppen om man inte äter kött. Väldigt gott med!

So_open_mind - Ej medlem längre2014-03-20 19:03
Antal inlägg: 348

stuvad blomkål och morotsbiffar !

pink ribbon - Ej medlem längre2014-04-04 13:07
Antal inlägg: 2906

Det här är inte så billigt men fantastiskt gott. En bjudrätt att vara stolt över.

1 kg Änglamarks rödbetor, de är rena och fina
1 msk olivolja
1 msk honung
0,5 tsk torkad timjan eller motsvarande mängd färsk
1 dl vatten
4 msk torkade pumpakärnor
150 gram getost eller fetaost i saltlake

Skala de torra rödbetorna med potatisskalare. Skölj inte, de är ekologiska och fina och blir bara slabbiga och förlorar av sin röda saft.
Skär dem i centimetertjocka skivor
Pensla en ugnsfast form med olja, bred på ett lager honung och strö över timjan.
Lägg rödbetorna i formen, slå på vattnet, täck över formen med folie el liknande och baka i 200 gr varm ugn i 30 minuter.
Rör om rödbetorna, strö över pumpakärnor och hackad vitost, grädda i 15 minuter utan folie. Klart.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?