Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 18 755 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2011-02-03 18:10 | |
![]() | Frågeställningen är ju att det var alliansen som myntade det här med utanförskapet och så skapar de ett allt större utanförskap i själva verket. | |
| gnill | 2011-02-03 18:39 | |
![]() | Utanförskapet handlar inte bara om politisk höger eller vänster (hur gärna jag än skulle vilja skylla allt på alliansen). Jag tror också det handlar om ett samhälle som blir alltmer individualistiskt, det är "jag" framför allt. Det är också så att alla ska prestera max, på topp, på en arbetsplats och då platsar inte alla. Sen har politiskt styre visst en påverkan, men vi är alla med och skapar ett samhälle där alla (i alla fall "jag") ska ha allt: jobb, harmoniska barn, lyckad fritid, resor, "egen tid", vara vältränad och frisk. Och tja, då räcker det ju inte till alla... | |
| magnusito | 2011-02-03 18:59 | |
![]() | klokt sagt. Det är därför som depressioner o dyl verkar öka. Freud hade så rätt, detmär när man släpper jagfixeringen som livstillfredsställelse kan infinna sig. Att engagera sig i saker utanför sig själv, att älska och att arbeta! | |
| magnusito | 2011-02-03 19:00 | |
![]() | Men jag anser att alliansen driver en politik som appellerar till detta elände. | |
| AMF | 2011-02-03 23:05 | |
![]() | Heja Nyrakad - jag håller på dej. Du är en kille med "råg i ryggen" som värnar om de svaga i samhället. Såna som du är en bristvara i vårt kalla, egoistiska samhälle! | |
| le-lou | 2011-02-03 23:41 | |
![]() | Det är upp till var och en att sprida värme och omtanke - istället för att gnälla på hur kallt det är i samhället : gör ni något själva för er nästa? Jag ser prov på omtanke från människor varje dag och folk är godare än man kan tro av den här tråden i alla fall. Synd att ni verkar så maniska på att sprida en så dyster och dystopisk bild av hela vår värld. Har politik patent på godhet? Ni blandar verkligen äpplen med päron ni vänsteranhängare... | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-02-04 00:13 | |
![]() | Tråkigt att det ska gnällas så mycket. Det finns faktiskt andra i samhället än svaga. Vi ska ta hand om dom svaga...ja! Men ska hela samhället byggas upp med den utgångspunkten? Vad gör ni själva? Hur tror ni att ett samhälle som slutar sträva framåt ekonomiskt skulle klara sig? Vi är inte en isolerad liten stormakt i världen. Det kommer alltid människor i kläm, oavsett vilka som styr, är det inte den ena gruppen människor är det någon annan. Med tanke på hur det ser ut i världen borde vi väl slå våra "kloka" huvuden" i hop och samarbeta eller åtminstonde inte hålla på att GNÄLLA över hur regeringen sköter sitt jobb eller inte. Kan ni inte se NÅGOT positivt? Det kalla samhället har blivit en klyscha, ett begrepp som skapats i total okunskap om hur det var innan...på den gamla "goda" tiden. Skärpning med dessa domedagsprofetior. Går bra att sitta över en kopp kaffe och tidningen och gnälla! | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-02-04 00:16 | |
![]() | 2011-02-03 23:41 "Ni blandar verkligen äpplen med päron ni vänsteranhängare... " Om MP-sympatisörerna räknas till vänsteranhängare, då är jag också det. Och ändå har jag precis likadana erfarenheter som du, le-lou, om människors godhet, bland vänner å släktingar, ute i samhället - alltså på individnivån. Å andra sidan, så länge man inte lever som en öde ö så kommer man naturligtvis även att stöta på motsatserna också, de ovänliga och cyniska, individerna (jag har också fått - och får - min del av den varan), men visst överväger de goda, med råge. Jag skulle vilja skilja individerna från politiken och de styrande. För jag menar att medborgaren är sällan cynisk, men däremot den politiken som förs är oerhört mycket det. Och det är för jäkligt. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-02-04 00:49 | |
![]() | Det är och har alltid varit "fult" att vara rik i detta land. Och f*n ta den som kan tillförskansa sig något utöver vad "Svensson" kan. Flytta till t ex Azerbaijan ett år så får vi se vad ni har för inställning till vårt samhälle sedan. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-02-04 01:11 | |
![]() | ''''Jag fick igår lära mig på ett annat forum att man använder sig av arbetsmarknadsavgifterna som egentligen ska finasiera A-kassorna för att finansiera sina skattesänkningar för löntagare, någon här som vet om scenariot stämmer?'' Jag kan inte låta bli att svara på denna fråga. Nej, det stämmer inte. Det som stämmer är följande. Arbetsgivaravgiften består av ett gäng sociala avgifter plus en ''allmän löneavgift''. Enligt lagen om fördelning av sociala avgifter justeras de olika avgifterna för att matcha de förväntade kostnaderna i socialförsäkringarna (a-kassan, föräldraförsäkringen, sjukpenning, etc.). När kostnaderna för försäkringarna minskar så sänker man vanligtvis de sociala avgifterna men kompenserar med den allmänna löneavgiften, så att det totala arbetsgivaravgifterna är desamma. Ibland laggar systemet, och intäkterna går med plus eller minus. Då används den allmänna löneavgiften som en buffert. När det gäller just a-kassans finansiering så är det dock lite mer komplicerat än så eftersom de delfinansieras av fackföreningarnas avgifter (som regeringen inte påverkar). Om något skulle man väl kanske kunna säga att skattesänkningarna har finansierats av begränsningar i socialförsäkringarna. Å andra sidan är även det ett feltänk. Ett antal intäkter och utgifter har justerats de senaste åren, och det går inte att säga att en utgift finansieras av en specifik intäkt. Alliansregeringen har t.ex. tagit bort vissa avdrag i arbetsgivaravgifterna, sålt offentliga tillgångar, gjort valutaspekulationsvinster genom riksgälden, bantat försvaret, dragit ned kulturstödet, och så vidare. Att kostnaderna för socialförsäkringarna råkar ha minskat ungefär lika mycket som inkomstskatteavdraget är egentligen oväsentligt. Summa summarum är att det inte finns några ''öronmärkta'' pengar i statens skattekista så länge det är riksdagen själv som dikterar reglerna. Ibland antyder riksdagsledamöter att det skulle finnas en fond eller något liknande med öronmärkta medel. Ett exempel är att det brukar hävdas att lotteriintäkterna skall gå till föreningsverksamhet. Även om dessa intäkter och utgifter matchar varandra finns det strängt taget ingen grundlag som säger att intäkterna är fridlysta. Vad som finns är breda överenskommelser om poängsystem från tidigare riksdagar, men dessa är alltid föremål för omförhandling. I princip varenda regering sedan 1996 har fipplat med pensionssystemet, t.ex. | |
| le-lou | 2011-02-04 01:22 | |
![]() | pichi . på individnivå, på vilken nivå vill du möta empati och godhet ? Jag vet inget land som styrs med riktlinjen empati - hur skulle det se ut? Godtyckligt så det förslår. Jag förstår fortfarande inte vad regeringen gör som är så otroligt cyniskt? Fortfarande så är det ju så att det var Anna Hedborgs rapport som låg som underlag till den sjukförsäkringsreform som Alliansregeringen utförde. och med det sagt så är era Socialdemokraterna indirekt medskyldiga till den genomförda reformen. Verkligheten är faktiskt inte så ensidig som media målar upp och det är synd och skam att svårt sjuka används som slagträn i den här soppan. | |
| henrik_l | 2011-02-04 02:28 | |
![]() | vill man ha sjukvård så bör man kanske söka sig privat ändå.....tyvärr är det så. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-02-04 13:36 | |
![]() | Snack...vem får inte sjukvård? Vet ni vad ni pratar om??? | |
| lenty - Ej medlem längre | 2011-02-04 13:52 | |
![]() | f*n vad det snackas här :-) | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-02-04 13:57 | |
![]() | äntligen folk med sinne för proportioner | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-02-04 13:58 | |
![]() | nej i detta landet har allltid de som förspråkat "hellre alla fattiga än en rik" fått gapa i kombination med hård propaganda om att vi alltid är bäst | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-02-04 14:02 | |
![]() | Svensk sjukvård är mycket bra om man bara kommer till rätt vårdgivare inom rimlig tid. Att sjukvården fungerar utmärkt måste man nog ha eget kontor och anställda som gör skitjobbet för att tycka. Väntetider och lidande är ofta orimliga. Det är också fruktansvärt cyniskt att bygga en politik på att "några måste komma i kläm". Vad är det för fel på social trygghet och välfärd istället för att få må bra om man har tur och förlita sig på välgörenhet? | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-02-04 14:12 | |
![]() | vem har tyckt det är fel zlipzten, ingen mig veterligen därmot formen hur det ska utformas | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-02-04 14:14 | |
![]() | det är så himla lätt o fixa "poäng" genom att säga att vi ska värna om de svaga- ingen vill väl slå på de som redan ligger men därför ska väl inte andra som reder sig backa. Det är väl tack vare de som inte är svaga som vi kan skapa välfärd för alla | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-04 17:07 | |
![]() | Det kanske inte är så att saker är så himla mycket sämre? Kanske är det så att saker till och med blir bättre hela tiden? Visst finns det svackor, upp och ner kopplat till den internationella ekonomin. Men trenden är positiv. Vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu i Sverige. Ändå så kommer det att vara bättre om 100 år. Oavsett regeringars varande. I en demokrati så är regeringen en spegel av folkets röst. Lite som vårt mediala samhälle. Det vi som majoritet vill ha, kommer att vara. Sen kommer det alltid att finnas en hop med kritiker som föraktar folkets röst och som vet bättre. Som alla domare på fotbollsläktarna. Hur behagligt det än må vara att fara på ett heligt korståg mot "dom", så är "dom" ledare utsedda av folket. | |