Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 19 970 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Axnx - Ej medlem längre | 2014-08-06 02:01 | |
![]() | Att varje människa som har möjlighet att skänka en 10:a eller mer för att hjälpa behövande är ju både en fin, men och viktig och såklart också ofta en livsavgörande sak för de drabbade! Såsom vid uppstådda sunamis/jordbävningar,..e ller andra naturkatastrofer. Men..??? När det handlar om t.ex.länder som har för uppsåt att kriga för att få sin vilja igenom etc.? Så hjälper väl inga pengar i världen att hjälpa behövande människor,för att senare kunna få till stånd en permanent lösning för de drabbade i sitt eget land!? Inte nog med att jordens klimat står under en stor allvarlig förändring för alla levande varelser och växtlighet på vår jord! Så ska det samtidigt dessutom finnas länder med en regim som inte kan funka på nåt annat sätt än med att kriga & liknande för att försöka få sin önskvärda del av nån sorts kaka!? Och sålänge detta pågår? Så kommer det ju hela tiden finnas människor som står i behövande från andra länder pga. detta!!!??? Så vad jag menar är ju att roten till det onda måste ju först lösas på fredlig nivå, så att infödda människor i sitt land kan leva i trygghet och slippa fly? Och många ggr. dessutom på det mest ohumana och livshotande sätt! Så att hjälpa till med att skicka pengar och annat till t.ex. dessa behövande hjälper ju såklart endel? Men oftast tyvärr bara för stunden. Det känns ju inte som att pengar då gör någon permanent livshjälp eller trygghet för de behövande. Så är de så de ska funka livet ut? För att inte alla länder tar sitt eget humana ansvar för de sina i sitt eget land!? | |
Axnx - Ej medlem längre | 2014-08-06 02:13 | |
![]() | Och vad jag menar är att.. Som i t.ex. denna brand som pågår? Så helt klart ..så vill man vill såklart hjälpa om man kan för människor som står i behov av hjälp, och som också är en självklarhet som medmännsika för varandra. Men man vill ju också känna och veta att den hjälp som ges verkligen behövs och hjälper? Och det gör den ju absolut! Det förbättrar situationen mer och mer..och blir också ``permanent´´ hållbar efteråt..inga osäkerheter där inte! Men däremot inte för behövande och flyende människor i länder med uppsåt i sin regim att föra krig. | |
Axnx - Ej medlem längre | 2014-08-06 02:24 | |
![]() | Och lyssnade på rapportsändningen för en liten stund sedan på tv, där det rappoerterades om att branden inte ännu är under kontroll! men att väderleksförhållandena verkar förändras något till det bättre iaf. och det låter ju lite bättre att höra.Men mkt. kan hända sålänge branden inte är under kontroll och om vinden tar ny fart! Så..? de är bara hoppas på det bästa och att de lyckas stävja löpelden som pågår! | |
bobo flux | 2014-08-06 02:35 | |
![]() | Jag känner mig aningens skyldig till den här off topic-svängen i tråden, så för min del sätter jag punkt för den med följande: Det jag i första hand tänker på är att väldigt många människor i tid av nöd likt den som upplevs nu uppbådar väldigt mycket krafter för att prestige- och kravlöst hjälpa varandra utan baktankar eller egenintressen. Tyvärr får det stå tillbaka för materiella vinstintressen. Jag säger inte att det är så alltid och överallt, men det förekommer och det är en social företeelse jag anser måste byggas bort. Zygmunt Baumann formulerade det bra i en intervju i Svenska Dagbladet för några år sen: "Vi är inställda på att mäta vårt välstånd och vår lycka genom tillväxtökning. De tillstånd som kan uppnås eller de saker som kan förvärvas utan pengar räknas inte. En av paradoxerna är ju att när vår bil går sönder eller vi själva skadas och åker till sjukhus ökar BNP, men om du går till din granne och hjälper honom i hans trädgård förändrar det inte BNP." Jag fortsätter gärna den här diskussionen i någon annan tråd, men här tänker jag bara fokusera på branden från och med nu. | |
smörbit | 2014-08-06 11:07 | |
![]() | I går kväll så var det inte under kontroll. men när staten tar över så kan man läsa på textv att branden är under kontroll. Vad i helvete sysslar myndigheterna med. var ärliga i ett så här svårt ämne. | |
Bitte - Administratör | 2014-08-06 11:09 | |
![]() | De säger på nyheterna att läget är bättre men att den ännu inte är under kontroll fördelen i dag är väl att det har regnat i området Bitte | |
kryddeluntan | 2014-08-06 11:40 | |
![]() | Den är inte under kontroll, men lite bättre på vissa håll. Planen kommer inte igång pga. dålig sikt. De flyger 30 meter över trädtopparna och släpper 6000 liter vatten. De kan jobba effektivt, men det är livsfarligt för folk att vara i de avspärrade sjöarna och områdena Båttrafiken på Mälaren är stoppad. Man ska försöka göra en bombning så snart som möjligt. All flygtrafik är omdirigerat. | |
bobo flux | 2014-08-06 11:48 | |
![]() | Positivt är väl att den börjar nå områden med mycket vattendrag i naturbilden, min lekmanshjärna tänker att det väl borde underlätta avgränsningen? Nån som är kunnig i frågan? | |
Sote | 2014-08-06 16:04 | |
![]() | Undrar om det är röklukt från branden som nu börjar kännas i nordvästra Storstockholm? Det brinner vad jag vet inte nånstans i närheten och kam det kännas 100 mil norrut så kan det ju kännas även här. Läskigt att se grafiken på Aftonbladet idag föresten. www.aftonbladet.se/n...93 19265.ab | |
Sote | 2014-08-06 16:30 | |
![]() | Nu sa dom på nyheterna att det är så att röken nått hit. SOS är nedringda av människor som tror det brinner här. | |
kryddeluntan | 2014-08-06 17:48 | |
![]() | Inget konstigt att röken med anledning av vinden nått Sthlm, den ha ju känts uppe i Storuman, Åland, Umeå, Mo i Rana, osv. Nu börjar vi kunna andas i Västerås. Väninnan som bor mellan Enköping och Sala kunde inte se grannens hus 50 meter bort. Det är bara grått. Planen har lyft från flygplatsen och ska tanka i Mälaren. Vi har jättebra bevakning i lokalradion P4. | |
monketface | 2014-08-06 18:10 | |
![]() | Idag har röken dragit in över Uppsala. | |
kiwiskal | 2014-08-06 19:38 | |
![]() | Tyckte också det luktade rök här i sthlm | |
kattamaran | 2014-08-06 20:24 | |
![]() | Hemskt tragiskt för dom som bor där. Har bekanta där. Och synd om tamboskapen och alla vilda djur. :( Men jag hoppas att alla myggor och fästingar brann upp! | |
kiwiskal | 2014-08-06 21:08 | |
![]() | Önskar man kunde hjälpa till på något sätt.. Inte alls samma sak men när det brann precis bredvid mitt dåvarande hem så var det mycket dålig information. Ska vi gå ut? Stanna kvar? På eget initiativ gick vi ut eftersom det stack i luftvägarna. Menar inte att brandmännen ska syssla med att underrätta boende men vart var polisen? undrade vi. Att utreda brandorsak är väl sekundärt? Tänker på de som fått fly i Sala-området, fyfan att inte veta hur, var, om man ska ta vägen någonstans. Hade fö varit intressant att se hur de jobbar med att släcka/vattenbomba där uppe | |
Sten_Saxpåse | 2014-08-06 21:19 | |
![]() | kiwi: nu gjorde ni kanske det men i alla fall: Det kan vara behjälpligt att slå på radion på någon av Sveriges Radios stationer. Dom går ofta ut med lokal info när det är kris på något sätt. Samma gäller svt. | |
kryddeluntan | 2014-08-06 21:27 | |
![]() | P4 Västmanland. Det finns en sida på Facebook, dit man kan vända sig om man vill hjälpa till. | |
kiwiskal | 2014-08-06 22:22 | |
![]() | Var inte en såå stor brand men det låg nära flera flerfamiljsbostäder. När vi gick ut frågade vi någon personal (minns ej vad det var) om vi skulle gå därifrån, tror svaret var typ "jaa, det kan ni ju göra" haha.. Om det sticker i luftvägarna har jag hört att det är lämpligt att dra men det kan ju vara så att man måste invänta information för att typ inte bli instängd nånstans eller hamna i värre läge. Lägenheten och huset luktade rök i många dagar efteråt och det stod stora fläktar där för att vädra ut. De som bodde precis ovanför gymmet fick det inte så kul sen. hd.se/inrikes/2007/0...st ockholm/ Om det ser ut såhär på håll www.svd.se/migration...09 14836000 kan man ju tycka att någon borde ge någon information. | |
kiwiskal | 2014-08-06 22:27 | |
![]() | Jag litar inte på deras kompetens i varje fall. Hörde smällar och skit vad fan ska man tro? Jaa vi sitter kvar här. Tänker på båten som sjönk utanför Sydkorea med ungdomar som ombads vänta kvar. Folk som skriver att man inte bör prata politik kring branden som härjar nu.. alltså vad tänker dom? "Jaja det brann lite, vi gjorde vårt bästa"? | |
calle34 | 2014-08-07 00:10 | |
![]() | Det handlar om ekonomi. Myndigheterna är så styrda att de inte kan eller få göra ingripande. Under de år som försvaret bantades så såldes mycket av materialet ut ur landet eller skrotades. Allt för ekonomin | |