Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade10
Mobilspel
Pågående20 025

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lightningpaw2010-10-29 14:55
Antal inlägg: 380

Resurrection: nä, det är klart man inte ska läsa sin partners sms oombedd (eller bajsa med öppen toadörr...) men om du misstänkte att din partner var otrogen, och greps av extrem svartsjuka skulle du inte kunna tänka dig att läsa sms då?

lightningpaw2010-10-29 14:57

Oförvitliga rättsstater där medborgarna bajsar bakom lyckta dörrar.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-29 14:58
Antal inlägg: 11463

Jag brukar inte gripas av extrem svartsjuka. Om min partner inte vill vara med mig så är det väl så. Det ger mig väl inte rätt att snoka i hennes privata saker?

wildman2010-10-29 14:58
Antal inlägg: 3860

Det här med integritet är tyvärr något som vi inte kommer övertyga varandra om. För vissa, inklusive mig, är det något oerhört viktigt. Och att kränka den är för mig en form av otrohet där man inte respekterar varann (ja det är inte långt från fysisk otrohet faktiskt).
Men jag har förstått efter otaliga debatter att vissa inte har några som helst problem att fläka ut hela sig och sitt liv med andra för sin partner. Det är inte jag kan jag milt säga.
För att ta ett konkret exempel så kan jag säga att jag förväntar mig att kunna diskutera en kompis flickvän med min kompis utan att dennes flickvän ska få ta del av den konversationen. Det är ju något som faller om man ska läsa varandras mail/sms etc. Skulle jag få reda på att denne medvetet låtit flickvännen läsa det så skulle jag nog överväga den vänskapen noga.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-29 15:04
Antal inlägg: 4050

Ja, ditt exempel Wildman visar på det jag skriver, att den som skickat sms får sin integritet kränkt.
Tycker däremot inte det är självklart att det är så respektlöst mot den egna partnern att rota.

Allt beror på vilken nivå förhållandet befinner sig på. Är man respektlös mot varandra mest hela tiden gör väl inte ett litet telefonintrång varken från eller till.
Själv känner jag visserligen att så gör man bara inte och att jag har en spärr. Samtidigt föraktar jag den typ av hemlighetsmakare som måste skriva ned sina innersta tankar i en dagbok (behåll dem i ditt inre då pucko), lägga fram dagboken med fett lås så andra ska se den.

wildman2010-10-29 15:08

Argumentet att det inte gör något att snoka i ens partners grejor om "man inte har något att dölja" är för mig lika dumt som att vara otrogen med argumentet att "det man inte vet har man inte ont av".

skogsbotösen2010-10-29 15:09
Antal inlägg: 15

Klart man ska läsa andras SMS va är problemet lixom? Har man inget att dölja så..

De där med att inte läsa sin partners sms är ju så jävla löjligt..

Läs på bara. Men dumpa karln

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-29 15:13
Antal inlägg: 4429

Fast det där med toadörren. Den måste tusan vara stängd. Där går min gräns :-) Det där med att läsa min mans sms är inget jag gör med glädje direkt. Det är som sagt om han ber mig. Om han skulle orka läsa alla mina sms skulle jag vara imponerad. Om min man skulle besluta sig för att vara otrogen så skulle jag inte komma på honom på sms. Min enda chans i sådana fall skulle vara att se det i hans ögon om han valde den vägen.

le-lou2010-10-29 15:14
Antal inlägg: 17500

"Inte för att jag har några hemligheter, utan för att så gör man inte."

vi skulle nog bli förvånade vad människor gör om vi satte upp kameror lite varstans - på ställen där folk tror att de är ensamma. Jag kollar inte i badrumsskåp men jag tror att det är så sjukt vanligt hehe.. däremot öppnar jag gärna andras garderober när jag tror ingen ser, bara för att kika in. Helt omoraliskt, jag har inget där att göra men jag kan inte låta bli. Kan ha med att göra att jag är svårt fascinerad av folk med ordningssinne, jag tror att jag ska bli inspirerad om nån har det prydligt i sin garderob.

wildman2010-10-29 15:17

Mycket annat dumt kanske jag gör *hrmpppfff kanske?, nåja*.

Men integritetskränkande saker gör jag faktiskt inte.

bobo flux2010-10-29 15:28
Antal inlägg: 11371

Först svar till TS när nu situationen ser ut som den gör för henne: Gör både dig själv och din kille en tjänst genom att dumpa honom: Du blir av med en lögnare som går bakom ryggen på dig och han får sig en funderare kring hur hans beteende faktiskt får konsekvenser för honom.

Vad gäller att kolla SMS: Skall man ge upp sin personliga integritet helt och hållet när man går in i ett förhållande? Om Kalle och Lisa blir ihop skall alltså deras mobiltelefoner, e-mail och facebook då bli gemensamma angelägenheter? Finns det en gemensam överenskommelse kring det så är det inga problem, annars känns det väldigt konstigt.

Le-lou skriver: "Satyra som svar på din fråga handlar ju bevissökning om att antingen finna bevis eller inte finna. Finns det inget att hitta så stödjer det med all sannolikhet att det är en åsna som går i korridoren eller så är han/hon duktig på att sopa igen spåren. Det är ingen som har sagt att snokande ger resultat i alla lägen - men fördelen är ju att man känner sig sig tryggare i att man har gjort något alls. sen är det väl upp till var och en att använda den informationen som man behagar.
Människan i till sin natur en nyfiken varelse och snokandet ligger inte särskilt långt ifrån oss, oavsett om det nu handlar om att :
A. öppna badrumsskåpet hos nån vi är på besök hos för att kika vad de har där i.
B. öppna sambons mobil och se vad hon pysslar med om dagarna. Vi kränker integritet lite här och var mest hela tiden tycker jag.
Vi har moral men den är högst tvivelaktig och tenderar att svikta när vi dessutom befinner oss under stress eller mår allmänt dåligt.
Sorry, var tvungen att svara trots att jag INTE BORDE SITTA HÄR."

Så snokandet följer en slags "ändamålet helgar medlen"-logik? Bara för att man inte hittar bevis när man snokar så är det inte ett tecken på att partnern inte är otrogen, utan ett tecken på att partnerns otrohet inte har blivit upptäckt än? Är det själva utgångspunkten för förhållandet?
Det kan ju vara så att den som snokar i smsen faktiskt är en människa som visar upp paranoida, svartsjuka och kontrollerande drag i sin personlighet, och att partnern inte har varit otrogen överhuvudtaget. Det ringer lite varningsklockor hos mig när man uppger att snokandet (oavsett om man hittar något eller ej) gör att man känner sig tryggare, även om det sker bakom ryggen på partnern och på bekostnad av hans eller hennes integritet.

Jag kan hålla med om att det ligger i människans natur att vilja snoka, med det finns något som kallas moral och respekt som gör att människor faktiskt INTE gör det, just av respekt för den andres integritet.

Det känns väldigt främmande för mig att ha ett förhållande där min utgångspunkt är att jag inte räknar min partners egna ord som trovärdiga och tillförlitliga.

Minta2010-10-29 15:30
Antal inlägg: 20042

Om man starkt misstänker att en partner är otrogen är nog risken för att kränka hans/hennes integritet av mindre betydelse än att verkligen få veta hur det är. Jag kan tänka mig en sådan situation där man bara behöver få den sista knuffen för att fatta ett beslut för egen del. Man gör nog bara det om man saknar förtroende, inte i ett förhållande som t.ex. Tvålis beskriver.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-29 15:33
Antal inlägg: 4050

Om jag är ihop med en karl och han ger mig lösenordet till sin mail så att jag kan gå in och kolla mail när han inte har tillgång till internet och jag en dag hittar ett mail från NikitaXXX med titeln Kul i fredags, Hingsten...

Hur integritetskränkande är det på en skala från 1-10 om jag öppnar det?

lightningpaw2010-10-29 15:35

Wildman: jag tycker inte att man SKA läsa varandras mail/sms, men jag tycker inte heller att det är en jättestor grej om det skulle ske. Min liberala inställning till sms beror iofs delvis på att jag aldrig diskuterar viktigare saker i den formen. Självklart måste jag kunna snacka med en kompis om jag har problem i min relation utan att min partner ska ta del av det. Men personen i det här fallet fick ju reda på att hon blev bedragen, så då var det ju tur att hon bröt mot den oskrivna regeln så hon slapp leva enligt 'det man inte vet lider man inte av'-principen. Hon kände väl på sig att nåt var fel. Jag menar allt är ju inte svart och vitt, det är mer minst fyra nyanser av grått.

Whiteface2010-10-29 15:36
Antal inlägg: 120

Det finns väldigt många beteendepoliser här. Jag tror alla vet vad man bör och inte bör göra egentligen.
Jag hade gjort slut på fläcken, men många verkar vilja dra ut på lidandet lite längre. Hoppas att du mår bättre snart tjejen! :o)

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-29 15:36
Antal inlägg: 4429

Jag kan hålla med om att jag tycker att det verkar extremt jobbigt att snoka. Hur orkar man? Vad jobbigt det måste vara. Om det är ett program jag hatar på tv så är det det där dom tar in privat detektiver för att kolla om partnern strular. Om dom inte gör det då? Ska allt bara fortsätta som vanligt då? Om jag trodde att min man dolde en relation för mig som jag skulle ta illa vara av. Så hade inte att snoka vara lösningen. Tanken känns vämjelig faktiskt. Däremot så anser jag fortfarande att otrohet är ett så mycket större intrigitetskränkande än att läsa någons sms mot deras vilja.

lightningpaw2010-10-29 15:43

Bobo Flix: "Vad gäller att kolla SMS: Skall man ge upp sin personliga integritet helt och hållet när man går in i ett förhållande? Om Kalle och Lisa blir ihop skall alltså deras mobiltelefoner, e-mail och facebook då bli gemensamma angelägenheter? " Nu drar du det ju till en sån extrem nivå. Självklart är det inte så. Jag hoppas verkligen inte att jag framstår som en sån person. Jag är inte intresserad av min partners privata angelägenheter på det sättet, om hon glömt logga ur från sin mail på min dator, då loggar jag bara ut henne utan att ha en tanke på att börja läsa hennes korrespondens. Det skulle vara mig fullkomligt främmande, och jag utgår från att det är samma för henne. Detta är ingenting vi ens diskuterar i vår relation.

lightningpaw2010-10-29 15:45

förlåt: flux, menar jag

zlipzten - Ej medlem längre2010-10-29 15:56
Antal inlägg: 1466

Larvbrud: Jag kan inte säga en siffra och skulle nog inte öppna utan fråga karln "vad f-n är det här?" när han kommer hem.

Satyra2010-10-29 16:07
Antal inlägg: 4561

Gautama - (Känner inte igen dig på nya bilden nu igen förresten ;-)) Varken jag eller partners jag haft sedan mobiltelefonens inträde har gömt våra telefoner. Men det i sig betyder ju inte att det ändå känns som fritt-fram att gå igenom den. Går aldrig i partners plånböcker heller och har aldrig gjort. Mobiler/brev/mail/plånböc ker/telefonsamtal .. det tillhör områden som är privat sfär enligt mig. Åt båda håll.

Och som Larvbrud skriver så skulle inte heller jag vilja att de SMS jag skickar till nära vänner ska läsas av deras partners, tack.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?