Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 356

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2010-09-03 09:30
Antal inlägg: 11371

SD har i mina ögon en synnerligen skev bild av samhället, men det är min högst privata uppfattning. Att gå därifrån till att kalla folk som röstar på SD för "ärthjärnor", "idioter" och så vidare känns bara som en ostyrkt generalisering.

Personligen tror jag att det ur en samhällsmässig och demokratisk aspekt är farligare att bedriva häxjakt och förnedra människor med avvikande åsikter än att dessa människor får utnyttja sin demokratiska rättighet att rösta på ett parti med en människoyn man själv finner annorlunda och skrämmande.

schlagertös - Ej medlem längre2010-09-03 09:34
Antal inlägg: 110

Klokt sagt bobo flux:-)

clinton2010-09-03 18:28
Antal inlägg: 283

Måns_e. värderingar är exakt vad det handlar om när folk klankar ner på varandra. det spelar ingen roll om du och jag har samma kunskap om, och insikt i ett ämne. annars skulle ju alla människor tycka exakt likadant under förutsättning att dom satt på samma information.
att säga att någon är obildad eller saknar kunskap är bara ett uttryck för oförståelse att någon annan kan ha andra värderingar än en själv.

Liz12010-09-03 18:39
Antal inlägg: 115

Clinton och bobo flux, ville bara säga tack till er som har de vettigaste inläggen i den här tråden :)

JefautjOuer2010-09-03 18:46
Antal inlägg: 373

En seriös fråga som jag aldrig vågar ta upp nånstans, kanske inte har i den här tråden att göra men annars var?

Min kompis, som äger en hästgård, blev vittne till hur en av hennes stalltjejer misshandlades och blev därför inkallad som vittne till Södertörns tingsrätt. Hon ville inte åka själv och bad mig komma med. När vi sitter där rabblades kommande mål upp i högtalarna. Allvarligt, på tjugo mål medan vi väntade fanns inte ett svenskt namn. Jag blev lätt chockad. Efter det har jag velat veta hur fördelningen ser ut när det gäller såväl antal åtalade som dömda. Var hittar man RIKTIG information/siffror om hur stor del av brottsligheten som begås av svenskfödda med svensk etnicitet o s v, någon som vet?

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-03 22:33
Antal inlägg: 4429

En sak vet jag helt säkert eftersom jag har läst en undersökning om just det. En "svensk" sedan generationer anses vara oskyldig fram till dess ganska säkra bevis läggs fram för motsatsen. En nyinvandrad svensk anses ofta vara skyldig fram tills motsatsen är bevisad. Poliser och åklagande myndigheter är tyvärr inte undantagna från detta sätt att fungera och det är större chans att klara sig ifrån brottsmisstanke som "svensk".

Jag antar att vårt rättspatos blir lättare påverkat än vi tror vid såväl brott som vid orättvisor och kära fru justitia är långt ifrån opartisk.

JefautjOuer2010-09-04 21:36
Antal inlägg: 373

Vad var det för undersökning?

Belefant2010-09-04 23:05
Antal inlägg: 40

Det här med missnöjespartier som hittar en specifik grupp som syndabockar känns igen på något sätt... (hallå nazismen? förintelsen?) Lite bättre historieundervisning kanske skulle få ungdomen och delar av ålderdomen på andra tankar... (menar naturligtvis inte att intentionen hos SD:are är en ny förintelse)

Något jag undrar över är vad vi "ursvenskar" har gjort för att förtjäna att födas i Sverige med allt vad det innebär? Och vad har vi för rätt att förbjuda dem, som inte är lika lyckligt lottade att komma hit?

bostonchick2010-09-05 05:10
Antal inlägg: 571

Löjligt att jämföra SD med nazister.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-05 08:03

Det var en undersökning om hurvida invandrare blev lättare misstänkta än "svenskar". Det var så uppenbart skeva siffror kanske?

ramsay - Ej medlem längre2010-09-05 08:29
Antal inlägg: 9204

tvålis "En "svensk" sedan generationer anses vara oskyldig fram till dess ganska säkra bevis läggs fram för motsatsen. En nyinvandrad svensk anses ofta vara skyldig fram tills motsatsen är bevisad. Poliser och åklagande myndigheter är tyvärr inte undantagna från detta sätt att fungera och det är större chans att klara sig ifrån brottsmisstanke som "svensk"

ja, sant sant. bland gemene man, poliser, osv. men i TR, där man faktiskt bedömer ev skuld finns en enormt fin känsla öht bland juridiskt skolade. nämdemännen däremot säger " han e skyldig, jag ser det för han e neger" när en åtalad kommer in i rummet och sååå mkt tid går åt till pedagogik för domare+notarie men men.

hatar notariesystemet!

ramsay - Ej medlem längre2010-09-05 08:30

haha nämdemanssystemet*:)

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-05 08:36

Visst är det så när vi väl kommer till rätten. Min poäng är att det är lite fler bland "svenskar" som klarar av att slippa att komma dit. Sen är det så att även en skolad person kan vinkla olika information beroende på vilken sanning man omedvetet vill ha bevisad.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-05 08:38

nja, polisen är vinklad men åklagarna nja, nej jag upplever det inte så.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-05 09:24

klart man "kan" vinkla även som skolad. dock går typ all skolning ju ut på att lära sig bedöma/tolka/applicera/fö rstå lagtext utan att blanda in sina egna åsikter. man blir alltså än finare på att vinkla om man vill (har försvarsuppdrag)

nämdemännen däremot. aldrig träffat så obehagliga, inskränkta människor i mitt liv! systemet är rättsvidrigt öht och äckligt som fan.

Belefant2010-09-05 11:13
Antal inlägg: 40

Bostonchick, min mening var inte att jämföra SD:are med nazister, även om jag förstår att det kunde tolkas så. Vill endast upplysa om vad missnöjespartier och syndabockstänkande lett till historiskt sett. Vill att folk ska tänka lite längre och inte köpa alltför förenklade förklaringar på saker och ting.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?