Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 18 742 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2011-03-16 13:00 | |
![]() | Haha, mycket bra. | |
| le-lou | 2011-03-16 13:42 | |
![]() | optimisten - ja man kan välja att tolka religion lite hur som helst. Tyvärr görs det på ett sätt. | |
| micro113 | 2011-03-16 15:52 | |
![]() | Emellertid Fast det du nämner är ju föränderliga faktorer. Den djupa identifikation i vem man är ligger ju just i det oföränderliga. Det som är själva jaget. Min poäng är att man inför andra är just människa oavsett sin läggning eller andra sådana faktorer. Att det inte handlar om vem man ligger med eller vad man gör i sängkammaren alls. Att säga att man struntar i vad folk gör i sängkammaren och anse att man med det uttryckt en tolerant hållning är således missvisande - läggningen har inte med sängkammaren utan personens JAG att göra. | |
| micro113 | 2011-03-16 15:56 | |
![]() | Huzan Är du? Jag är fullständigt övertygad om att man ser olika på världen beroende på vilken utgångspunkt man har. Jag tror inte att man kan förändra en (dessutom viktig faktor) och inbilla sig att utfallet skall bli allt annat lika. Man är inte den man är oavsett - man är den man är för att ...... = summan av sin person och sina erfarenheter. | |
| Zmurfy | 2011-03-16 16:04 | |
![]() | Först och främst tycker jag nog inte att det är fel att skämta om homosexualitet, jag tror att tanken egentligen är att minska på laddningen i det. Att i förlängningen minska på tabut och kanman inte skämta om en sak kan man det heller inte om något annat, det blir lite konstigt då. Jag måste säga att jag personligen har kommit till den punkten då jag aldrig skulle säga "jag har umgåtts med homosexuella och har ingen problem med det" lika lite som jag skulle säga "jag har träffat utvecklingsstörda och de är jättemysiga" För mig är människor människor, antingen är de hyggliga eller så är de det inte. Jag umgås inte med fok utifrån deras kön, sexuella läggnng, eller yrkesval. Jag umgås inte med folk av någon annan anledning än att jag gillar att umgås med dem (nåja ibland pga något släktskaps-tvång eller bekantskapstvång. Visst är det för jävligt att det fortfarande anses som ett brott, det är för jävligt att folk mördas pga av sexuell läggning, hudfärg, handikapp eller vad det nu må vara. Det enda vi kan göra är att fortsätta umgås med folk för att de är trevliga individer. Allt annat borde vara otänkbart. | |
| le-lou | 2011-03-16 16:10 | |
![]() | brukar homosexuella inte umgås med andra homosexuella? | |
| micro113 | 2011-03-16 16:13 | |
![]() | le-lou Vilken konstig fråga - vad föranledde den? | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-03-16 16:14 | |
![]() | Zmurfy: Eller precis som att så många har ett behov av att säga "Inte för att jag själv är homosexuell.. men jag känner en snubbe som är det och jag respekterar alla människor!" Okej? | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-03-16 16:15 | |
![]() | Jag är inte själv turk, men jag känner en och han är helskön. | |
| le-lou | 2011-03-16 16:16 | |
![]() | jag vet inte. menar väl att det är så många som språkar för att man umgås med människa och inte vilken sexualitet denne har men de homosexuella jag känner till umgås med väldigt många andra homosexuella. Vi grupperar oss, och det är inte bara hetero från homo, utan lika mycket från deras håll. I think. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-03-16 16:43 | |
![]() | JAg tror att prolematiken är ganska enkel för många. De flesta av oss bryr oss faktiskt inte om hurvida din kollega är homosexuell eller inte. Även om jag faktiskt uppfattar det som att de kollegor som erkänner sin avvikande sexuella läggning i vissa sammanhang blir refererade till i första hand efter det och i andra hand efter annat. Men härom dagen så läste jag om 3 präster i GP som avsagt sig vigselrätten för att slippa homovigslar och jag tror att ni vi når den här typen av människor så stöter vi på ett ganska otäckt och okunnigt förakt för medmänniskor enbart för att dom har en sexuell läggning och det slipper jag faktsikt som hetrosexuell. Jag tror att det finns en sublim men mycket smärtsam problematik för de som blir offer här. | |
| Emellertid | 2011-03-16 16:55 | |
![]() | Frågan är svår, men så länge det finns människor i världen som diskrimineras så får vi fortsätta tala om den... micro113: vad är skillnaden, egentligen, mellan likgiltighet och tolerans? Behöver man bekräfta varje individ genom att på något sätt uttrycka "Jo, jag ser att du är X men jag är tolerant så jag behandlar dig ändå som jag behandlar andra"? Är man intolerant annars, menar du? | |
| micro113 | 2011-03-16 16:59 | |
![]() | Emellertid Nej- precis tvärtom menar jag - vad är det du inte förstår? | |
| Emellertid | 2011-03-16 17:26 | |
![]() | Försöker förstå det du sa innan: "Att säga att man struntar i vad folk gör i sängkammaren och anse att man med det uttryckt en tolerant hållning är således missvisande - läggningen har inte med sängkammaren utan personens JAG att göra." Vad betyder det i praktiken? Hur ska man förhålla sig till andra, då? Vad är skillnaden mellan tolerans och likgiltighet? | |
| apbur | 2011-03-16 17:36 | |
![]() | Dyslekso, du hade en fråga till mig tidigare i tråden. "Är du av uppfattningen att det _ska_ vara lite svårt att komma ut som bög?" Nej, inte som självändamål. Dock tycker jag inte man ska försöka sträva efter att homosexualitet inte ska ses som en avvikande sexuell läggning i förhållande till den heterosexuella normen. HBT-rörelsen vill ju inte att det ska finnas några sexuella normer. Där är jag och HBT-rörelsen inte överens. Jag anser att det är nyttigt med normer men att det inte ska betyda att det är oacceptabelt att vara avvikande. Precis som du säger så blir argumenten för detta ganska krångliga. De är av både religiös karaktär och sett ur ett samhälleligt perspektiv. Tyvärr då kanske på enskilda individers bekostnad. Sen förstår jag inte riktigt varför det ska vara en så stor grej att "komma ut". När kommer man ut? När man inför sig själv erkänner att man är homosexuell? För mamma? För hela världen? Jag vet inte riktigt vad det innebär att "komma ut". | |
| mishizaki | 2011-03-16 18:57 | |
![]() | "komma ut" är att säga att man INTE är det som förväntas. Det är jättesvårt säkert för en heterosexuell att förstå. Som heterosexuell lever man i en mittfåra och bara ÄR. Man behöver inte tala om hela tiden: -Ursäkta, men jag är faktiskt heterosexuell och lever i ett äktenskap med en kvinna. Du kanske tar för givet att jag är homosexuell för du frågar hela tiden om min man och om jag har adopterade barn, MEN, tyvärr jag måste korrigera din förutfattade bild. Mitt bröllop var faktiskt med en kvinna och vi har barn, ja. Det är bara det att jag är så trött på att behöva rätta alla. Alla förutsatte när jag var nyinflyttad här i området att jag levde som homosexuell med en man, men nu har alla sett att det är en kvinna. Ja, heterosexuell hon också. | |
| Gautama | 2011-03-16 20:21 | |
![]() | "Micro- Om jag säger till min son att det värsta som kan hända honom är att bli kallad bög - eller det fulaste han kan säga är bög. " Vem har sagt att du ska säga att det är det värsta och fulaste ordet? Har någon påstått det? Att använda ord som bög, fitta, hora som skällsord är precis lika illa. Tror du att tjejen som kommer hem från skolan och blivit kallad för fitta mår bra? Och är det så att hon ska uppfatta fittan som något fult? Nej, fitta är ett fint ord och namnet på kvinnors kön om man använder det i det rätta samanhanget. Men i syfte att såra så blir ordet fult och sårande. Precis som med ordet bög. Sen frågar du mig vilken kamp jag menar och hur den ska bedrivas. Ja, kampen till lika rättigheter givetvis. Om vi inte hade fört en kamp så hade vi nog inte fått igenom att homos nu får gifta sig i kyrkan t.ex. Eller att man inte får avskeda en homos pga sin läggning. Eller att homosexuella har rätt att adoptera. Tro inte att det kommer automatiskt. Man måste hela tiden föra en kamp mot orättvisor. Hur? ja, det finns en mängd olika sätt, t.ex. kan man öppna en tråd i ett forum för att få igång samtalet som skapar tankar. Man kan ha gayveckor i matlagningsprogram:-), pridevecka, visa att homos är "vanliga" människor och inga UFO! Sen kan man gå ännu längre som många, många människor gör genom motioner i riksdagen osv. Samtal med de som bestämmer. När man hör på TV att det i 79 länder av 200 ungefär som finns i vår värld fortfarande är förbjudet att vara homosexuell och att de riskerar straff och ibland dödsstraff för att de älskar någon av samma kön så inser man att kampen ska och måste gå vidare!!! | |
| Dyslekso | 2011-03-16 20:47 | |
![]() | apbur: ok, tack för svaret. Jag vet väldigt lite om vad HBT-rörelsen står enad kring i detalj, så kan inte kommentera det du skriver om dem. Man skulle väl ändå kunna tro att de flesta inom den rörelsen ändå har normen att sexuella förhållanden ska ske mellan samtyckande vuxna. | |
| Huzan | 2011-03-16 20:57 | |
![]() | apbur, du skriver.. Dock tycker jag inte man ska försöka sträva efter att homosexualitet inte ska ses som en avvikande sexuell läggning i förhållande till den heterosexuella normen. va? vaddå avvikande? jämfört med vad? den heterosexuella normen finns där enbart eftersom det har varit förbjudet, smutsigt, klassat som sinnessjukt att vara homosexuell. det finns inget avvikande i det överhuvudtaget. sen skriver du..Sen förstår jag inte riktigt varför det ska vara en så stor grej att "komma ut". oj..jag hoppas att du är medveten om att det finns folk, även här i sverige, som har föräldrar som inte vill veta av sina barn pga att dom har kommit ut. och kommer ut gör man när man berättar om sin sexuella läggning. inget mer inget mindre. två av mina närmsta vänner är homosexuella. en av dom har föräldrar som går med i pride-tåget varje år under stolta föräldrar. den andre har en mamma som är helt ok med hans läggning medans hans pappa sa att han aldrig ville prata om det när min vän kom ut. att komma ut till sina vänner och familj kan vara fruktansvärt svårt. därför blir det en big deal! | |
| Gautama | 2011-03-16 21:05 | |
![]() | Håller med dig Husan. Det är ett ständigt ställningstagande när, om och hur man ska berätta i olika situationer. T.ex. när jag pratar med människor som jag inte känner jätteväl och så kommer något upp där man berätta om sin son och hans... Ja, ska jag säga pojkvän eller inte. Orkar jag ta frågor, ifrågasättande, kanske fördömande. Det är frågan man ständigt måste ställa sig. Min son när han söker jobb t.ex. och de frågar allmänt om olika saker. Ska han säga att han har pojkvän eller undvika det? Det är ständigt sådana frågeställningar som aldrig någonsin heterosexuella behöver fundera över. Men jag funderar inte så ofta iofs för jag är verkligen hur stolt som helst över min vackra, underbara son. Och jag skulle aldrig någonsin önska att han var någonting annat än den han är trots problemen som kan uppstå. | |