Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jaapcnorad | 2016-01-12 09:08 | |
![]() | Vill att min fru ska släppa retrotrenden Min fru har fått dille på retro (typ 50- 60- 70-tal). Hon vill inreda vårt kök med lutande överskåp, glasburkar för kryddor, uno-handtag och virrvarrbänkskiva, bumlinglampor, etc. Jag tycker det är en ängslig trend som jag ogillar skarpt. Och jag är ingen rostfritt stål-kille, men någon måtta på kitchen måste det få vara. Man kommer prata om detta om 20 år och säga att dagens dagens kvinnor i 35-årsåldern var ovanligt osäkra, så vilsna i tillvaron att de inte vågade tänka framåt nytt utan var tvingade att omgärda sig med retroprylar. Och allt detta i någon slags tro att de är "unika" (för att de inte bor i tierp och köper högblankt). Dessutom är det dyrt, och det är mina fakturerade timmar som betalar för det. Och jag lagar all mat och diskar. I detta fall har min fru ett slags kulturellt självförtroende. I hävd av sitt kön tänker hon sig att hon kan mer om detta än jag, förstår mer om design och smak. Kanske för att kompensera den ekonomiska och intellektuella ojämlikheten, vad vet jag, och jag märker att hon blir otroligt stött när jag maler ned hennes fjamsiga intresse. Ska jag ge henne den här vinsten? Även om jag kommer irriteras av det? | |
throwback - Ej medlem längre | 2016-01-12 09:19 | |
![]() | Ni kanske kan kompromissa utan att bygga om hela köket? Hur viktigt är det för dig att "vinna" jämfört med att din fru är lycklig och tillfreds? Om du har råd så möt henne halvvägs, annars får du väl helt enkelt tala om för henne vad du tycker i frågan utan att vare sig vara toffel eller bully. Och det där med att du drar in stålarna är världens sunkigaste härskarteknik, jag betalar så jag bestämmer? Släpp knölpåken och kom in i den moderna eran :) | |
Lågintensiv | 2016-01-12 09:35 | |
![]() | Hon kan inte mer än du. Att hon skulle bestämma över hemmet för att hon är kvinna är trams. Ni får inreda tillsammans och kompromissa. | |
Majja71 | 2016-01-12 10:42 | |
![]() | Klart att hon blir stött. Om hon finns. För jag tror inte det kan finnas nån som du på riktigt. | |
mz_lzrd | 2016-01-12 11:06 | |
![]() | Vad är problemet? Oroar du dig för vad folk ska säga om 20 år? Det är inte säkert att heminredning är det stora ämnet för samhällsdebatten om 20 år. För övrigt har väl alla era vänner samma retrokitsch i sina kök just nu, så ni är väl allihop lika goda kålsupare, och om 20 år kan ni kan strutsa tillsammans, som gamla vänsterpartister strutsar kring sitt pinsamma hyllande av Mao och DDR? Det kommer att stärka vänskapsbanden ytterligare. Mitt tips är: Låt henne hålla på, om det gör henne lycklig. Det lär inte ruinera dig. Hon tycker att det är kul, sen kommer hon att tröttna, nån annan trend dyker upp, retro blir vieux jeu. This too shall pass. Panta Rei. Osv. | |
kiwiskal | 2016-01-12 11:21 | |
![]() | Är jag på Familjeliv? ;) | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2016-01-12 12:24 | |
![]() | Hahaha, förstår dilemmat. Ser man på alla Pinterestbilder, kok- och bakböcker så är hon en av många. Jag gillar det också, men inte så att allt behöver vara efter 50- och 60-talet. Några coola burkar och planscher kanske räcker. Jag brukar tröttna rätt fort igen. Eller så ska du bara vara glad att hon inte gillar 70-talsretro. ;) Men jag tycker nog så här. Om det är viktigare för henne än vad det egentligen är för dig så ge henne det utrymmet. Så kan du få bestämma vilken bil ni ska välja nästa gång. Eller något liknande. :) | |
temperance | 2016-01-12 13:34 | |
![]() | Din frus retrostil matchar kanske din manliga ängslighet, låt det vara? | |
Rhotheta | 2016-01-12 13:35 | |
![]() | "men någon måtta på kitchen måste det få vara" Freudianskt? :-) "Kanske för att kompensera den ekonomiska och intellektuella ojämlikheten, vad vet jag, och jag märker att hon blir otroligt stött när jag maler ned hennes fjamsiga intresse." Du är alltså intellektuellt överlägsen henne och hon tycks bli purken när du maler ner hennes fjamsiga intresse? Hm. Klurigt. | |
Olga-j98 | 2016-01-12 14:15 | |
![]() | Bygg 2 kök, 1 till dig o 1 till henne | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-12 15:32 | |
![]() | +1 på rhotheta Men jag håller med om att retro är fult. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-12 15:33 | |
![]() | Detsamma gäller överdriven shabby chick. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-12 15:44 | |
![]() | +1 till temp också :-) Att framhäva sig själv som intellektuellt överlägsen kan inte vara så tilldragande. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-12 15:54 | |
![]() | Antingen slår du ned förslaget. Då har du fortfarande makten. Eller så "låter du få henne vinsten". Då har du också fortfarande makten. Men dra ut på beslutet så långt som möjligt. Då kan du passa på att njuta av din självgodhet. | |
mz_lzrd | 2016-01-12 16:07 | |
![]() | liminal har verkligen en poäng här. Det är långt mer raffinerat att låta henne "få vinsten" efter en utdragen "kamp". Då blir hon glad och nöjd, det lilla livet, och inte minst tacksam! Du förstår nog själv vilka bonusar tacksamhet kan medföra för ert samliv. | |
le-lou | 2016-01-12 16:25 | |
![]() | förstår dilemmat. Själv skulle jag montera ner köket och smälla upp ett hederligt IKEA kök så är saken biff. Nån rättvisa får det vara. | |
mz_lzrd | 2016-01-12 16:33 | |
![]() | Det är också ett alternativ, le-lou. Lilla frun kanske blir väldigt glad när husbonn äntligen visar var skåpet ska stå. Tuffa killar dansar inte, som Norman Mailer skulle ha sagt. | |
mollee - Ej medlem längre | 2016-01-12 16:50 | |
![]() | Hehe, jag tror liminal var sarkastisk i sitt inlägg. | |
vigren | 2016-01-12 17:26 | |
![]() | Herregud! Jag tycker du kan vara lycklig som överhuvudtaget har en fru? | |
fulsnack | 2016-01-12 17:32 | |
![]() | Låt köket vara som det är. Om några decennier är ju även det retro. Tala om det för henne. Bråka lite. Ha försoningssex. Problem löst. | |