Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade68
Mobilspel
Pågående21 668

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2017-09-23 08:31
Antal inlägg: 23908

Raderar ett inlägg det är inte OK att omnämna andra som det gjordes i det inlägget


Bitte
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-09-23 10:57
Antal inlägg: 1825

Håller med Bitte, svordomar av religiös etymologi är rätt så urvattnade numera och väcker inte så mycket anstöt längre eftersom vi blir alltmer ateistiska och inte riskerar Guds vrede när vi åkallar hin håle medelst hans namn eller boning. Precis som man utan förbehåll kan säga "herregud" (missbruka inte herrens namn, sade min farmor när jag var liten ... men hon gav upp när hon såg att jag aldrig blev troende).

Reagerar man starkt på dessa, torde man också reagera på etablerade uttryck som "fan och hans moster", "måla fan på väggen", "jävlar i havet", etc.

Könsord är dock otrevliga att höra eftersom det är de allra grövsta varianterna som hörs ... knappast så att någon skriker "snopp" när man slagit sig på tummen med hammaren. I sin ensamhet är det förstås okej att avreagera sig genom att skrika precis vad som helst (för om ett träd faller i skogen och ingen är där ...).

Att använda "maskerade" svordomar såsom "Åh, kära hjärtanes", "fy sjuttsingen", "järnspikar", "för bövelen", "kära nån", etc., är dock bara löjligt i samtiden och platsar i pilsnerfilmer samt på något enstaka ålderdomshem.
 
kryddeluntan2017-09-23 17:41
Antal inlägg: 12360

Markoolios inlägg var bra.
 
Bitte - Administratör2017-09-23 18:41
Antal inlägg: 23908

Raderat 1 inlägg .. Då det inte hörde till tråden



Bitte
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-09-23 20:45
Antal inlägg: 1825

tack kryddis, puss på dig :)
 
ttiittii - Ej medlem längre2017-09-29 06:37
Antal inlägg: 37631

Så var det på 50 talet .någon pingstvän stör sig säkert på svordommar men inte de nyare generationerna.Dom övet 90 som är
 
mz_lzrd2017-09-29 09:04
Antal inlägg: 2498

Jag har faktiskt utropat, inte snopp, men "pille" när jag slagit mig. Löjligt givetvis. RHK brukar vi säga i familjen. Det är en förkortning av anuskatarr.
 
toonfisken2017-10-25 10:22
Antal inlägg: 726

Svordomar accepteras i små mängder , som förstärkning när jag slagit tån i en tröskel som exempel =) . Däremot har jag svårt för folk som svär i var och varannan mening . Försöker undvika svordomar , i synnerhet när barnbarnen är närvarande .
Könsord är mycket otrevligare ...
 
wildman2017-10-25 12:08
Antal inlägg: 3854

Äh. Lite svordomar dör man inte av. Att svordomar blir grövre (eller snarare förändras) är ju bara en effekt av att man normaliserar dom efterhand. en helt naturlig språkutveckling.
 
gills2017-10-25 13:32
Antal inlägg: 150

Låt barnens föräldrar uppfostra barnbarnen. Sedan kan man ju alltid säga att "när ni är hemma hos mig så..." eller varför inte fråga om de verkligen vet vad allt de säger betyder. Det gör jag med min 11-årig.

Håller inte med dig "wildman" att svordomar är helt naturlig spårkutveckling. Det är snarare brist på en personlig utveckling av en persons (fattiga) ordförråd.
 
wildman2017-10-25 14:34
Antal inlägg: 3854

Gills Jag menar nog att folk, och kanske ungdomar i större utsträckning, snarare använt svordomar för att provocera, framkalla en reaktion snarare än att det brustit i ordförrådet. Jag svär helt klart ibland, och det är knappast i brist på ordförråd utan snarare ett sätt att förstärka sitt budskap. Och med tanke på folks reaktioner på svordomar här i tråden så är det ju ett ypperligt sätt ;p Folk i gemen reagerar ju mer på om någon säger "FAN, vad det gjorde ont" kontra "Attans vad det gjorde ont". Sen så blir det ju aldrig bra att överkonsumera svordomar heller. Då blir det ju bara lite taffligt och fyller inte den provokativa/förstärkande effekten det kan ha. Sen väljer man ju sina tillfällen såklart.
 
Zergling2017-10-25 15:36
Antal inlägg: 997

Jag brukar svära en lång harang när något går väldigt fel, eller ont. Det hjälper. Att svära mycket i normalt språk låter kanske lite andefattigt.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-10-25 17:59
Antal inlägg: 1825

Hörde en gång för kanske fem år sedan på IKEA i Kungens Kurva en kvinna i 40/45-årsåldern till sin man/partner/sällskap-av-h ankön säga (på utpräglad stockholmska och med nasalt uttal vilket förstås totalförstörde min sinnebild av det): "Den här gardinen var ju jääääävligt fin!"

Där är jag böjd att hålla med det tidigare inlägget om bristande ordförråd ... trots att det inte rörde sig om någon ungdom. Det måtte vara rätt normavvikande eftersom jag ännu minns händelsen.
 
Zergling2017-10-25 18:09
Antal inlägg: 997

Egentligen är det inte bristande ordförråd, det är ju ett ord till. Det är inlärt hos oss att tycka att svordomar är fula - i vår del av världen handlar det ofta om djävulen. Läs gärna Lars Gunnars Anderssons bok Fult språk.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-10-25 19:31
Antal inlägg: 1825

Kanske ... och jag svär ju också, men tyckte att det var så malplacerat i sammanhanget. Jag hade snarare svurit i en mening som "Den här var ju fin, men inte fan är den värd 700 kr" om samma gardin. Då handlar det om ett ställningstagande emot något som jag tycker är orimligt. Men att använda svordomar såsom första bästa attribut till vad-det-än-månde-vara är nog ändå brist på bättre ord. Det blir för mig lite paradoxalt att använda ett negativt laddat ord (såsom en svordom) ihop med något positivt (såsom "fin") - precis som jag reagerade på det paradoxala i när jag hörde en 12-åring säga "Han var fett smal" ... vilket i sig inte är mer paradoxalt än "jätteliten" eller "skitgott".

Det är inte ett ställningstagande emot svordomen, utan dess överdrivet spridda bruk i vissa kretsar. Precis som "Jag ska ****** din mamma" istället för vardagsvulgära "Fan vilket svin du är!".

Fast det är min åsikt och ingen norm ...
 
Zergling2017-10-25 19:46
Antal inlägg: 997

Personligen stör det mig inte om en person använder kraftuttryck när det behövs, däremot när de används slentrianmässigt och mycket. Egentligen är det samma sak när andra ord används för ofta i brist på mer varierat språk. Då låter det fult och då är det egentligen för att jag tycker låter bättre och intressantare med ett nyanserat språk.
 
vigren2017-10-26 10:56
Antal inlägg: 1146

Stör mig mer på upprepade uttryck, typ "typ" "antal" "liksom" och " precis" i precis varenda mening som sägs. ;) 0ch varför kan ingen under 50 uttala ordet egentligen? DET HETER INTE EJENGTLIGEN!

Helt oacceptabelt i mina öron är köns - och rasistord. En svordom har i mina öron inte alls samma negativa klang och är som ngn skrev, ganska urvattnade ord i dag.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2017-10-26 20:51
Antal inlägg: 1825

Men vigren ... jag är ju bara 37 och uttalar ordet rätt :) Ta dig ner till mina ursprungstrakter (Kalmarbygden) så får du även höra varianten EJENKLIEN. Och ÄNDÅN.

Och tro det eller ej, jag säger även "tålmodig" och "svensklärare" istället för "tålamodig" och "svenskalärare" (här kan man ju förstås raljera om att en "svenskhatare" är en som hatar skolämnet svenska).

Och "bättre än jag" istället för "bättre än mig" (även om båda numera anses accepterade då "än" p.g.a. ihärdigt slarvigt språkbruk har förskjutits till att även bli en preposition som därigenom giltigförklarar objektsform av pronomenet).

Kanske ändras med tiden stavningen av "egentligen" också? För att ta oss tillbaka till ämnet har ju trots allt "djävlar" blivit "jävlar" :)
 
vigren2017-10-27 09:03
Antal inlägg: 1146

markoolio, jag överdrev lite ... Hör ejenklien här också, det kanske var den stavningen jag eftersökte!

Tålamodig??? Det har jag faktiskt aldrig hört, stämmer ju liksom inte i munnen att säga.

Får lite ont i ögonen också, när man ser användandet av de/dem på de mest konstiga sätt i skrivspråk ...

Nej, nu jävlar skall jag sluta med mitt språkpoliciära tyckande och ta till några väl valda kraftuttryck till hundarna som lever fan, de har i alla fall inga invändningar mot mitt språkbruk!
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?