Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade63
Mobilspel
Pågående22 228

Forumkategorier

Användare Inlägg  
igne2018-07-08 22:59
Antal inlägg: 373

Yora. Jag förstår vad du menar och jag känner samma oro för framtiden som du gör.
 
Sharky682018-07-08 23:47
Antal inlägg: 1087

Inte OK med böneutrop i Sverige.
Det hör inte hemma i svensk kultur.
 
MrPeasly2018-07-09 00:08
Antal inlägg: 714

Nej tack. Böneutrop känns fel här i Sverige. Religionsfrihet är bra men utrop vill jag slippa.
 
Der Eimer - Ej medlem längre2018-07-09 06:59
Antal inlägg: 383

Mycket intressant fråga.

Jag ser flera starka argument både för och emot. Det beror på vilken person inom sig man frågar. Liberalen? Pragmatikern? Religionskritikern? Esteten?

Jag vet faktiskt inte. Magkänslan säger "förbjud" men det känns fel på många sätt.
 
wildman2018-07-09 08:42
Antal inlägg: 3854

Varför är folk så rädda för just religion? Om Jehovas inte faller en på läppen så kan man ju bara säga nej tack. Det är ytterst få gånger dom inte accepterat det. (Då är telefonförsäljarna BETYDLIGT svårare att bli av med) Personligen tycker jag tom att det är ganska intressant att diskutera existensiella frågor med olika religiösa, även fast jag inte själv tror på det. Sen är det lite intressant. Vissa här skriver att kyrkklockorna är "svenskt". Må vara, men vi har inte längre någon statskyrka, så klockorna och böneutropen är i mina ögon precis samma sak. Ska det ena förbjudas får ju i konsekvensens namn det andra förbjudas. Men jag tycker inte vi kommer så långt med förbud till höger och vänster. Nej jag tål om någon vill ha ett böneutbud en gång i veckan. Om ni tycker deras budskap är fel, försök å övertyga dom om det. Det gör ni inte genom att förbjuda böneutrop.
 
SmålandsMira2018-07-09 08:55
Antal inlägg: 22247

Böneutrop och ringning i kyrkklockor är inte jämförbart.

Ann Heberlein beskriver det bra:

www.svd.se/boneutrop...ns friheten
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-09 09:17
Antal inlägg: 1825

wildman: Ja, precis … Jehovas. Är det bara att säga nej tack till en imam vars gudfruktighet tränger sig in i dina trumhinnor också?

SmålandsMira: Ja, det var bra beskrivet och sätter ord på vad många i tråden, inklusive jag, menar. Det svåra är att visa att böneutropen är ett brott mot religionsfriheten så länge det inte prövats i domstol. Tills prejudikat finns är det blott lekmannatolkningar.
 
Glenn Skifs2018-07-09 10:16
Antal inlägg: 932

Gärna böner, gärna rop. Dock inte samtidigt.
 
Sharky682018-07-09 10:21
Antal inlägg: 1087

Om man tillåter böneutrop så öppnar man upp för andra att föra ut sina budskap på detta sätt.
Skulle ni acceptera om Jehovas börjar göra böneutrop?
Kyrkklockorna har ljudat i Sverige sen drygt tusen år tillbaka. Det är ett samhälle med KRISTNA värderingar även om det är sekulariserat sådant. Det kan inte jämföras med böneutrop i mina "öron".
Muslimer kan ha sina böneutrop på andra sätt. T.ex genom mobilen.
 
Hedelene - Ej medlem längre2018-07-09 10:37
Antal inlägg: 222

Wildman; Rädd för Religion?? Jo, faktiskt blir man det, så mycket ”skit” det ställer till med,, därför har vi så mycket Krig och Lidande i hela världen.... ( tänk om vi hade samma religion ändå, önsketänkande ..)!

Betr telefonförsäljare , tycker du är BETYDLIGT värre? Bestämmer du själv...Nix.nu...lätt som en plätt..sedan ingen telefonförsäljare..!!!
 
wildman2018-07-09 10:49
Antal inlägg: 3854

@Hedelene Vad gäller NIX så är det så att om man som jag har en enskild firma, då vips kommer dom runt det genom att företagare inte åtnjuter NIX skydd. Tyvärr. Sen så brukar dom dessutom vara extremt duktiga att hitta någon anledning till varför man haft en relation till dom på något sätt...
Det är inte religionen som är huvudorsak till varför vi har krigen, däremot är det många som tar religionen som en förevändning att kriga. Det har skett hos oss också, om än inte i modern tid. Att ge folk en dräglig tillvaro är betydligt bättre som preventivmedel för krig.
@Markoolio Du tycker inte att du överdriver när du påstår att "gudfruktigheten tränger in i dina trumhinnor" Kan du inte ignorera det, sätt på stereon eller vad som i dom 3 minuter det handlar om. Finns massor av oänskade ljud i samhället. Man får helt enkelt lära sig hantera dom.
@SmålandMira Jag håller inte med Ann Heberlein. Även om ett böneutrop är en bön och klockringning en uppmaning till bön så är det ingen av dom som tvingar dig till att anamma deras andemening. Således anser jag att det handlar om religionsfrihet. Vi har politisk frihet också, det hindrar inte partierna att basunera ut sina politiska budskap i det allmänna rummet heller. Det är fullt jämförbart tycker jag.
 
lovesun2018-07-09 10:54
Antal inlägg: 1285

Wildman, ditt inlägg är härligt att läsa.
Vettigt och ödmjukt samt direkt från hjärta och hjärna.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-09 11:02
Antal inlägg: 1825

Nej, wildman, jag tycker inte att jag överdriver. Jag skrev inte att den tränger in i våra hjärnor, utan just trumhinnor. Du svarar för övrigt inte på min fråga.
 
wildman2018-07-09 11:34
Antal inlägg: 3854

@markoolio Nej du kan inte säga nej tack, men det är ju inte så att det fortsätter att mala på i all evighet. Och det är inte så att det är INNE i din bostad. Som jag sa, finns massor av oönskade ljud man får lära sig att leva med. Jag anser att det är ett sådant.
 
wildman2018-07-09 11:35
Antal inlägg: 3854

Och du är naturligtvis fri att tycka så, men i min värld känns du lite överkänslig.
 
le-lou2018-07-09 13:03
Antal inlägg: 17490

Det är inget jag strävar efter att lyssna på, lika lite som jag vill höra en predikan i kyrkan. Men förbud? Tveksamt.
 
Jelenas772018-07-09 15:20
Antal inlägg: 1797

En stor eloge till dig @Wildman. :)
 
Kirrekatten2018-07-09 15:38
Antal inlägg: 135

Nej.
 
HannaSofia2018-07-09 16:12
Antal inlägg: 307

Det fanns ju en tid då även en kyrkklocka var en nyhet här uppe i norden. Så alla som pratar om svensk sed och inte vår kultur, tja de är väl detsamma som inte vill fira halloween, för det är inte svenskt. Vare sig en kultur eller ett språk är något statiskt.

Själv är jag ingen anhängare av religion men skulle nog kunna tänka mig att byta glassbilen emot ett böneutrop i veckan. Bara det inte är för tidigt ;-)
 
eric19712018-07-09 17:57
Antal inlägg: 7775

Precis som wildman skriver längre upp så lever vi en demokrati och har därmed rätt att tycka vad vi vill, min helt personliga åsikt är att det inte behövs vare sig böneutrop eller kyrkklockor för att påminna om bön. dom som har sin tro vilken den nu är borde själva kunna hålla reda på när det är dags att be..
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?