Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade70
Mobilspel
Pågående22 228

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SmålandsMira2018-07-10 13:09
Antal inlägg: 22247

Word Markoolio.

Du och jag har lika åsikter i frågan.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-10 13:50
Antal inlägg: 1825

Och jag skulle aldrig drömma om att stänga av mobilen för en muslim som lyssnar på böneutrop i en app. Jämför inte äpplen med päron lovesun.
 
lovesun2018-07-10 14:17
Antal inlägg: 1285

Det var inte äpplen med päron jag jämförde, även om du valde att tolka det så, Markoolio.
Och jag skulle inte heller stänga av mobilen för en muslim eller någon annan pga böneutrop.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-10 14:32
Antal inlägg: 1825

Hur skulle jag tolka det då?
 
lovesun2018-07-10 14:51
Antal inlägg: 1285

Hur du väljer att tolka är upp till dig, jag påpekade bara att jag inte jämförde äpplen med päron eftersom du skrev att jag gjorde det.
 
lovesun2018-07-10 15:05
Antal inlägg: 1285

Dessutom vet jag ju redan att du har problem med böneutrop.
Jag har det inte, vilket är ganska skönt. Vem vill känna massa negativa känslor om man inte behöver?
Jag bor en halv kilometer från en moské, nästa gång jag skriver i denna tråd är om det har förändrats något därifrån jämfört med nu.


 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-10 15:07
Antal inlägg: 1825

Du blir feltolkad tycker du, men vill inte tala om hur du egentligen ville bli tolkad ... spännande debatteknik.
 
bagarmicke2018-07-10 15:08
Antal inlägg: 235

Böneutropsfrågan väcker rasism här på forumet till den grad att jag undrar vart vi är på väg. Vi har religionsfrihet, trosfrihet mm.mm Jag är beklämd över hur vissa här Buntar ihop världens största religions utövare till något uppseendeväckande och farligt. Många här har bara ett argument .."Jag vill inte höra Böneutrop" eller "Jag vill inte bli påtvingad en islamistisk trosbekännelse" eller "Det är inte svenskt"

Det Ni säger är rasistiskt i och med detta och ni hoppar på en hel grupp urskillningslöst. Någon vill till och med stifta lagar som kan bestraffa hårt!...men snälla människor!!....samvaro... .kommunikation....accepta ns....nyfikenhet....Leder till fred och samvaro över alla religionsgränser.

Då kan alla religioner samlat trycka ned extremistiska organisationer och individer

Bygg en jättestor galleria med kyrka, synagoga ....ja och rum för alla tänkbara religioner.....sefan samlas man unisont efter bönen i det gemensamma torgets fik och utbyter erfarenheter och tankar....frågor på det?
 
Humblen2018-07-10 15:50
Antal inlägg: 662

Det är flera variabler som spelar in när det gäller böneutropens vara eller inte vara.

Jag tror att allting kommer från den kulturella kontexten vi lever i. Nu så skulle vi inte tillåta alkohol om det vore en ny drog och vi skulle absolut inte tillåta rökning. Men pga av att de har varit tillåtna en lång tid är det svårt att förbjuda dem (förbudstiden i USA fungerade inte så bra tex).

Detsamma gäller kyrkklockor, de skulle aldrig tillåtas idag då det med all sannolikhet skulle anses för störande men pga av historiken och hur viktig kristendomen var en gång i tiden så är de här. Jag personligen skulle gärna se till att de lät lägre och användes mindre då jag vet att de kan vara mycket störiga för de som bor nära dem.

När det gäller böneutrop så är givetvis tre minuter på en fredag inte så störigt. Men det är något som är helt utanför den kontexten som de flesta svenskar lever i och att bara bortse från den är nog lättare sagt än gjort oavsett vad man tycker om det eller inte. Jag personligen har inte någon lust att lyssna på böneutrop även om det är en kortare tid. Jag tycker istället man kan ta tillfället i akt och titta på kyrkklockor och minska på ljudnivån samt hur ofta de ringer.

Att blanda in religionsfrihet i debatten känns tveksamt. Det är ju inte så att någon förbjuder vederbörande att praktisera sin tro. Men varför man måste föra ut böner utanför moskeerna förstår jag inte, varför skall man ta sådan hänsyn till en praxis när det gäller religion?

Förövrigt är en av det mer irrationella kulturella kontexter att man använder opiater uteslutande istället för cannabis som smärtlindrande medicin (jag vet att man kan ansöka om undantag men de är få som får det)
 
harenliten - Ej medlem längre2018-07-10 20:36
Antal inlägg: 1176

Det här är ju underhållning på högsta nivå, faktum är att om sådär en 100 år så lär alla ni som är så kärt naiva i religionsfrihet och tror att man kan blanda religioner hursomhelst och leva i ett paradis, tänka om.. När det är försent, men visst för att nåt ska bli bättre igen så måste ju nåt som varit bra köras i botten! , det är ju så historien sett ut... Ett islamska paradis blommar upp igen och några kristna lär knappast finnas kvar
 
Bitte - Administratör2018-07-11 10:26
Antal inlägg: 23924

Nu räcker det !!!


Bitte
 
Mouche - Administratör2018-07-12 11:07
Antal inlägg: 24193

Jag öppnar tråden igen.

Den är intressant och givande och jag beklagar att det blev lite grinigt och tjafsigt från flera olika håll...inkluderat från MITT håll!

Vad vi ALLA bör tänka på är dock att inte gå till personangrepp och hånfullhet då vi "trängs in i hörn".

Jag personligen ber om ursäkt för de fel jag gjort men det inkluderar inte ursäkter till omogna individer som fullständigt tappar all sans och balans och häver ur sig barnsliga kommentarer, startar trådar och spyr ur sig galla...allt som en riktigt störd person kan komma på att göra.
Så uppför man sig bara inte och man gör det definitivt inte här på Betapet.

Efter dessa barnsliga utbrott...kommer han/hon tillbaka med annat nick inom några få minuter!

Nu struntar vi i allt sånt här dumt och låter tråden fortsätta tycker jag.

Eventuella frågor (eller hysteriska utbrott) får mejlas till min Betapet-mejl.

Mouche
 
ztärrbäck2018-07-12 12:40
Antal inlägg: 26

Låter vettigt, och då kan man (naturligtvis) motivera varför man är emot eller för. Det ha ju självklart en relevans.
 
vedi2018-07-12 13:58
Antal inlägg: 144

Med tanke på allt som onekligen följt i Islams spår i Sverige (tänker på Terrordåd gruppvåldtäkter, Hedersmord mm mm ) så tycker jag att moskéer skulle ligga lågt med krav på tex böneutrop. Tänker också att böneutrop kan vara stötande för de människor som utsatts för tex ovan nämnda brott.
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-07-12 14:44
Antal inlägg: 37631

Böneutrop hör inte hemma här.
Dom kan lyssna på Youtube hemma i sina hus.
 
Miominmio11 - Ej medlem längre2018-07-12 15:08
Antal inlägg: 9654

Mycket bra idé ttiittii :)
 
bolo2018-07-12 17:32
Antal inlägg: 1029

Håller med ovanstående
 
bagarmicke2018-07-12 18:42
Antal inlägg: 235

Tycker absolut att böneutrop hör hemma i ett civiliserat land...ett land där alla har religionsfrihet...yttrand efrihet mm.mm....där alla skall kunna leva sida vid sida i fred och samvaro... vi har kommit längre än de flesta länder vad gäller mänskliga rättigheter och demokrati. Att som i detta fallet förbjuda böneutrop vore som att återgå till ett medeltida förhållningssätt!...Så svenskarna (kristna) och sveriges andra religioner kan absolut kosta på sig att lyssna på böneutrop några minuter per månad!.

Böneutrop kan störa enskilda individer några minuter i månaden och det är förståerligt ...men detta kan ju inte hindra utvecklingen till ett hänsynsfyllt...accepteran de... .inkluderande samhälle.

Böneutrop verkar förknippas med islamistiska fundamentalistiska sekteristiska åskådningar...vilka förekommer på några extrema ställen....genom att leva sida vid sida med varandra så kommer spdant aldrig att slå rot i Vårt Sverige....så ett böneutrop får inte stigmatisera en hel grupp människor!

Jag har suttit bredvid muslimer i en helt vanlig kyrka under gudstjänst...där de av nyfikenhet tagit nattvarden och uppskattat öppenheten svenska kyrkan visat dem!...de älskar verkligen detta land för detta..ja och mycket mer.....SÅ vill hag ha det i Mitt Sverige
Ja tack till böneutrop
 
brina2018-07-12 22:23
Antal inlägg: 1160

Å majgadd......
Nej till böneutrop!
 
Ösregn542018-07-12 22:25
Antal inlägg: 8

Dags att fatta varandras händer och i harmonisk anda sjung "We shall overcome"! Om man nu är en så rekorderlig person så vore det väl bättre att man själv emigrerar till ett muslimskt land. Där kan man njuta av gastande från minareter och va det nu heter. Jag kan inte låta bli att fundera på om vissa här verkligen vet vad som skulle hända om en muslim skulle ta nattvarden (?) i svenska kyrkan.
Tar man förresten nattvard i Svenska Kyrkan som en av deras ritualer? En sak är säker och det är att ingen här tycks ha bott i ett islamistiskt land. Det är pinsamt att se detta snyftsentimentala dravel.
Och om moderatorerna vill stänga av mig för att jag säger det så vassego
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?