Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade69
Mobilspel
Pågående22 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mistmaster2018-07-09 20:07
Antal inlägg: 4449

Nej.
Böneutropet förkunnar att landet/staden är muslimskt.
Förövrigt märkligt att man vill fortsätta pyssla med sådant som i grunden ligger bakom att många måste fly.
Betänk även de som flytt undan islam. Ska de behöva fly igen?
 
bagarmicke2018-07-09 21:50
Antal inlägg: 235


Vi har religions- och yttrandefrihet i landet och det är jag glad för....så givetvis böneutrop......länge leve toleransen och humanismen!

Att lära sig leva sida vid sida är den enda framkomliga vägen....att sitta vid samma matbord och dela med sig av sin tro...erfarenheter...tank ar...visioner leder till förståelse och tollerans och ett rikare liv.

Nazistiska, anarkistiska, fascistiska och våldsbejakande organisationer skall dock i lag förbjudas.

Allt brottsligt skall beivras...
 
harenliten - Ej medlem längre2018-07-09 22:02
Antal inlägg: 1176

Och det tror du på? Historien säger nåt annat. Det har aldrig funkat att blanda religioner speciellt inte med islam det slutar med ond bråd död. Lev i verkligheten och sluta upp med allt önsketänkande.. Men jag håller med dig om att allt brottsligt ska beivras sålänge det går. Du vänder orden mot tigsjälv vad gäller Nazityskland.tollerans kan man ha men sudda aldrig ut landsgränserna. Än en gång kolla bara hur historien varit, Caesar, Hitler...
 
Jankey2018-07-10 00:34
Antal inlägg: 3

jag gilla, det mycket bra!!!
 
Der Eimer - Ej medlem längre2018-07-10 03:05
Antal inlägg: 383

Nu har jag funderat klart.

Jag är emot ett generellt förbud. Däremot bör det vara tillståndspliktigt, och närboende som kan störas av ljudet ska ha chansen att tycka till i en demokratisk process.
 
annakarineli2018-07-10 03:45
Antal inlägg: 2516

Jag tycker också att det måste få vara ok i ett land med religionfrihet. Hur skulle det annars bli? Känns väldigt konstigt att vi skulle inskränka något sådant, vad än man tycker om saken. Det är ju enligt lag tillåtet om det inte stör och som det ser ut så handlar det om några minuter en gång i veckan. Otroligt lite tid att gnälla över. Att det inte hör hemma i vårt samhälle? Nu gör det det. Vi har massor av muslimer som vi lever tillsammans med så att hävda att det inte hör hemma i värt samhälle tycker jag blir fel. Vårt samhälle är under förändring. Ständigt. Och vårt land har beslutat sig för att hjälpa många av dem som flytt. Det har vi själva röstat fram. Att bevara allt som varit ”typiskt svenskt” och svensk kultur? Ja, visst; men nu är vi många många fler här som också måste få sin plats. Kanske är det så att vi måste tumma lite på vår bekvämlighet och den (generellt sett) höga välfärd vi levt/lever i för att andra människor ska kunna få möjlighet att leva sitt liv i fred? Världen är oerhört orättvis och jag tror vi måste tänka om. Kan kännas fel att vi ska behöva tumma på det som varit ”vårt”, men jag tror det är så det kommer att bli och måste få ske.
 
vedi2018-07-10 07:00
Antal inlägg: 144

Inga böneutrop .
 
Salka12018-07-10 08:09
Antal inlägg: 660

Kulturen förändras ständigt, så i mitt tycke, är det inget argument varken för eller emot böneutrop. Om man har böneutrop 3 minuter i veckan så påverkar det inte mej mer än alla andra ljud som brusar omkring. Det kommer inte att leda till religionskrig med halshuggning av kristna.
 
SmålandsMira2018-07-10 08:23
Antal inlägg: 22247

Min tro att världen skulle vara en betydligt fredligare plats utan religioner har då banne mig ingen som helst politisk koppling. Att påstå att alla som är emot böneutrop röstar på ett visst parti; DET är härskarteknik.
 
Bitte - Administratör2018-07-10 08:39
Antal inlägg: 23924

Nu har jag raderat dom som inte hörde hit , tyvärr så kom även en del inlägg som blev hägnade i luften även med.

Tråden handlar om böneutrop och inget annat , dvs inte om främlingsfientlighet eller om vad det olika partierna må stå för.

För andra intressanta diskussioner så starta gärna nya trådar


Bitte
 
Miominmio11 - Ej medlem längre2018-07-10 08:57
Antal inlägg: 9654

Böneutrop hör inte hemma i Sverige...lika lite som vissa växter/arter som inte hör hemma i vår svenska fauna och natur...som ”slår ut” våra inhemska växter/djur...
Tycker vi har ett stort ansvar att vara rädda om både vår svenska naturc som vår svenska kultur..
jag är stolt över vårt vackra Sverige och vår kultur.....
 
Jelenas772018-07-10 09:30
Antal inlägg: 1797

Alla ni som skriver att vi måste värna om svensk kultur. Vad är svensk kultur enigt er?
 
Hedelene - Ej medlem längre2018-07-10 09:33
Antal inlägg: 222

Ett stort tack till mig själv, som flyttade för sju år sedan, från plats som jag då bodde i närheten av Minaret....
Ett böneutrop i veckan sades det då, ok!!
Hörde nu det ska utökas till fler ggr i veckan, det blir bara mer och mer....

Hade vi fått bygga svensk kyrka om vi flytt dit pga krig?

Jag tycker; Vi böjer oss som grässtråt för vinden, och vi böjer oss så det finns inget kvar av vårt forna land
Det tar över mer och mer...
Minaret och böneutrop underlättar inte Integration...!
Jag är svensk och har rätt till min åsikt utan att vara rasist eller tillhöra någons parti:)!
 
Der Eimer - Ej medlem längre2018-07-10 09:40
Antal inlägg: 383

Nej, det underlättar verkligen inte integrationen. Det bidrar till ökad polarisering i stället.

Tyvärr skulle ett förbud ha liknande effekt. Det är något av en lose-lose situation.
 
Miominmio11 - Ej medlem längre2018-07-10 09:43
Antal inlägg: 9654

Sverige är nog det enda landet i världen där det finns människor som ifrågasätter både kulturen och flaggan...i andra länder är man stolt över detta... behöver bara gå till våra grannländer omkring oss för att få det bekräftat....de skrattar åt vår flathet....
 
wildman2018-07-10 09:44
Antal inlägg: 3854

"Hade vi fått bygga svensk kyrka om vi flytt dit pga krig?" Antagligen inte. Men det gör väl oss större än dom? Är oerhört tacksam över att bo i ett land som man flyr till och inte ifrån. Sen så tror jag att vi måste skilja på religion och religiös fanatism. Den senare behöver vi bekämpa med näbbar och klor. Men en vanlig muslim som vill ha sitt böneutrop är inte värre än vilken kristlig svenne som helst. Eller ateist för den delen.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-10 09:49
Antal inlägg: 1825

Nej, wildman, det behöver inte alls vara svårt att undvika politik eller främlingsfientlighet. Diskussionen kan beröra störningsfaktorn, grundlagsfrågan, mm.

Bitte skriver för övrigt inte att det inte får handla om politik, däremot att det inte får handla om PARTIpolitik - det är en rätt stor skillnad. För partipolitiken är inte frågan här även om somliga har en tendens att skrika SD-sympatisör eller spela på värdeord som "intolerant", "överkänslig", "främlingsfientlig" eller "rasism" så fort man inte med öppna armar och öppet sinne välkomnar samhällsförändringarna oavsett skäl till detta.
 
wildman2018-07-10 10:14
Antal inlägg: 3854

Ja om vi vill undvika pudelns kärna kan vi självklart diskutera dom sakerna istället.Det är ju behändigt för den som inte vill se dom riktiga motsättningarna mellan oss som har olika åsikter.
Sen så tycker jag absolut inte att man ska använda sig av etiketter på folk åt något håll. Jag blev själv anklagad för att komma från en annan planet, så dom argumenten haglar åt båda håll. Men i mitt tycke är det fullt rimligt att ifrågasätta den som påstår att 3 minuters ljudstörning per vecka är det vekliga problemet. Då känner jag ett behöv av att skrapa på ytan och se varför den personen tycker så. Är det principer? Är det rädsla? Är det partipolitik? Är det något annat?
Jag är inte en perfekt debattör, jag har säkert gått över linjen själv. Men att censurera en debatt skadar debatten mer än att ifrågasätta det folk säger tycker jag. (Så länge vi inte pratar om grova påhopp)
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-07-10 11:40
Antal inlägg: 1825

Har du frågad dig själv, wildman, om

"Ja om vi vill undvika pudelns kärna kan vi självklart diskutera dom sakerna istället. Det är ju behändigt för den som inte vill se dom riktiga motsättningarna mellan oss som har olika åsikter."

kanske inte är den enda tolkningen av debatten och TS-frågan, och att du i ett sådant läge inte har större tolkningsföreträde än någon annan?

Sedan rimmar det rätt illa att du sätter etiketter på folk såsom "överkänslig" trots att du absolut inte tycker att man ska använda sig av etiketter på folk.

Läser du mina tidigare inlägg ser du att jag inte bara vänder mig emot ljudstörningarna utan även - och framförallt - allas rätt att slippa höra religiösa budskap om man så önskar. Jag störs inte av ljudet, jag bor tio mil ifrån närmaste böneutrop.

Jehovas kan man köra iväg från dörren eller låta bli att öppna dörren för eller till och med sätta upp en skylt där man uppmanar dem till att inte ringa på. Gudstjänst på radion eller tv:n kan man stänga av eller byta kanal för att undvika. Frälsis kan man gå förbi. Böneutropen från minareterna slipper man inte om man inte a) överröstar dem, b) skaffar otroligt effektiva hörselskydd, eller c) flyttar därifrån. Vilken annan religionspraktik kan mäta sig med det?
 
lovesun2018-07-10 13:03
Antal inlägg: 1285

Stänga av tv/byta kanal är inte alltid ett val man kan ta för att man SJÄLV inte vill höra.
Beror ju tex på vad man jobbar med...skulle aldrig drömma om att stänga av tv hos en gamling (eller yngre) som har önskan om lite gudstjänst på söndag förmiddag.
Vem skulle göra det?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?