Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade30
Mobilspel
Pågående21 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tindris2018-12-11 22:44
Antal inlägg: 3510

Katter
Vart kommer alla dessa katter ifrån som är försvunna eller omhändertagna? Min fråga, är folk så dåliga på att märka/chippa sina djur? Katthemmen är fulla med katter som är utan ID som ingen saknar. Kan det vara så att folk själva tröttnar och kör iväg med sina katter långt bort med hopp om att någon ska ta sig an dom? Eller vad händer? Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av kattägare att inte kastrera sina katter, för det finns ju väldigt många skygga strykarkatter som inte går att fånga in, tänker mig att det är förvildade katter som förökar sig. Har hört om dom som flyttar långt och lämnar sina katter i området de bott i ..fy vad lite ett kattliv är värt för en del. Hur ser ni på det här?
 
SmålandsMira2018-12-11 23:14
Antal inlägg: 22247

Har en väninna som bor på landet. Hon har flera ggr varit med om att folk helt sonika dumpar sina katter hos dem, tidiga morgnar och sena kvällar, i skydd av mörkret. De som inte ens vill ha djur själva har nu massor av katter att mata och se till.

Ett par tidigare grannar lämnade sina två katter när de flyttade. Vem gör så??? Tack och lov fick de nya hem i två grannhus.

Mina katter är självklart kastrerade. Hade haft huset fullt av hemlösa stackare om vi inte vore så allergiska. Skänker pengar och kattmat till två organisationer som hjälper och försöker omplacera hemlösa katter i brist på det. Glad att de finns.

Det är för jäkligt att kattliv har så lite värde. Vet inte vad man kan göra för att höja katters status...

 
kryddeluntan2018-12-12 05:38
Antal inlägg: 12360

Det är helt enkelt fruktansvärt och jag förstår inte att man kan göra så. Tyvärr kan jag inte ha katt, min man är allergisk.
 
wildman2018-12-12 09:13
Antal inlägg: 3854

Jag anser att katter inte skulle springa löst öht. Den skada dom ställer till bland smådjur och kanske framförallt bland småfåglar är nog ganska rejält underskattad... Men jag tror tyvärr att traditionen att ha en lösspringande katt är för stor för att förändra folks beteenden.
 
vigren2018-12-12 10:25
Antal inlägg: 1146

Fattar inte hur man kan lämna ett djur man tagit till sig! Det är svårt nog när den dagen kommer då man är tvungen p g a ålder el sjukdom hos djuret. Skäms och åter skäms!
 
stupidity2018-12-12 13:16
Antal inlägg: 593

Wildman: Fåglarnas största fiende är våra egna fönster. Den mängd fåglar som katterna tar tror jag är försumbar. Och bland smådjur, menar du gnagare och andra skadedjur då? Jag har då hellre en katt utanför huset än möss i väggarna

Har själv innekatt men har absolut inget emot de katter som går hör ute.
 
blankomblank2018-12-12 19:46
Antal inlägg: 1403

En del anser ju att innekatter är plågeri, men med tanke på hur många ungdomar och barn som sitter inne dygnet runt så får man väl inte kalla det plågeri. Fast det leder till psykisk ohälsa
 
Zergling2018-12-12 20:30
Antal inlägg: 997

Skansenchefen anser inte heller att katter bör ströva fritt. Enligt honom är det inte en försumbar mängd djur de dödar eller lemlästar.
 
stupidity2018-12-12 21:27
Antal inlägg: 593

Zergling. Var har Skanskas chef med detta att göra? Är hans åsikt rätt för att han är chef? Jag förstår inte riktigt ditt argument.
 
wildman2018-12-12 21:30
Antal inlägg: 3854

Ja det finns gott om studier som påvisar att det inte är en försumlig mängd. Och gnagare utomhus är inte att betrakta som skadedjur heller då dom har en viktig funktion i näringskedjan. Att tro att fönster är det största hotet har jag inte ens hört förut även om det säkert är några som stryker med där med.
www.svd.se/tamkatter...-s mafaglar
 
stupidity2018-12-12 21:39
Antal inlägg: 593

Wildman. My bad. Mindes någon gammal rapport angående vindkraftens påverkan. Där hade man inte med katter eller trafiken. Får ta tillbaka mitt uttalande :)

www.vindkraftsportal...af glar.pdf
 
wildman2018-12-12 22:44
Antal inlägg: 3854

JA vindkraft är också en bov. Särskilt för större rovfåglar verkar det som.
 
Tindris2018-12-12 23:28
Antal inlägg: 3510

Vad vidrigt gjort av dom Mira. Så egoistiskt och hjärtlöst, dels för att göra sin katt hemlös, samt pracka på andra människor sina djur. Verkar vara många som tycker det är "bara" är en katt.
Så sorgligt. Håller med, statusen bör höjas..
Det bästa idag är nog att ha sin katt inne om man bor nära vägar och i stora hyreshusområden, ska man ha den ute ska den vara kastrerad och hämtas in varje kväll om den inte kommer självmant.

Sen blir det mer vanligt med vackra raskatter som lämnas hemma hela dagarna ensamna, med motivering "katter är självständiga" Nej, katter vill vara med sin familj och ha behöver sällskap och stimulans, vet inte hur länge en katt får lämnas ensam enl jordbruksverkets rekommendationer?

Vad är det som gör att vissa katter tar fåglar men andra inte?
 
Zergling2018-12-13 09:58
Antal inlägg: 997

Stupidity, jag skrev inte skanskachefen utan skansenchefen.
 
pehaxa2018-12-13 10:51
Antal inlägg: 76

Att ha innekatt är naturvidrigt. Det finns ju också de som har innekatter som låter operera bort klorna på dem. Men alla ungar i stan som sitter inne och glor på sina plattor och mobiler kan ju behöva en stackars innekatt för att simulera lite "natur" med och öva på lite riktiga känslor när de skjuter och dödar i sina spel.
 
harenliten - Ej medlem längre2018-12-15 02:04
Antal inlägg: 1176

Gillar man inte katter så ska man inte ha katt. Älskar man sin katt(er) så mår den bra.
 
en dum en2018-12-15 08:00
Antal inlägg: 12280

Har en katt som hade gått ute en hel vinter på grund av försummelse från tidigare ägare som separerade. Den bodde i ett förråd med isolering och ägaren till det förrådet matade katten men den var förvildad. Jag lyckades få förtroende av katten till slut och nu har han bott hos oss några år.
 
Minibitt2018-12-15 09:22
Antal inlägg: 2004

Jag tycker att det är bra med några katter i villaområdet. De håller efter möss och döda fåglar. Fullt så kul är det inte att trampa i kattskit på gräsmattan. Jag tog undan lite kattskit i en påse en dag och glömde påsen på gräsmattan. Påsen hamnade sedan i robotgräsklipparen och den stannade. Detta såg jag inte och startade klipparen. Den skenade iväg ut i gatan och kattskiten sprutade. Tur att det inte kom någon bil. Nåja efter lite rengöring ordnade det hela upp sig.
Men... ett gott skratt blev det ... och kattskrället är förlåtet.
 
Tindris2018-12-15 14:09
Antal inlägg: 3510

Här om dagen i Tv4

www.tv4play.se/progr...m_ tBLsHn_s
 
le-lou2018-12-15 18:57
Antal inlägg: 17489

Håll era djur inomhus el kopplade ute om de inte hör hemma i den svenska faunan.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?