Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade60
Mobilspel
Pågående22 318

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-22 22:10
Antal inlägg: 1825

Har jag blivit gubbe eller har ungdomar blivit barn och barn blivit småbarn?
Jag bor i villa precis intill en liten allmänning som barn och ungdomar tydligen gillar att spela fotboll på. Detta betyder att bollen rätt ofta hamnar på min tomt. Det i sig är inte ett jätteproblem, men att ungdomarna tar sig rätten att klättra över ett plank på 1,20 m för att hämta bollen utan att ens fråga om lov ÄVEN OM jag själv är ute på tomten (om än inte inom tio meter) retade mig lite … och sedan mycket. Efter femtio gånger konfronterade jag på bar gärning för snart två veckor sedan killen jag sett klättra över massor av gånger och sade att jag inte tyckte att det var okej att han tog sig in på min tomt utan att någonsin ens ha ställt frågan om det var okej. Han och hans kompis (som dagligen vid fint väder tog sig friheten att klättra in eftersom de inte kunde kontrollera riktningen på sina sparkar) har inte synts till sedan dess. Tråkigt i sig, för jag vill inte hindra dem från att spela fotboll, men inte heller att de ska skita högaktningsfullt i att min tomt inte är allmänning. Det finns dock en fotbollsplan 800 meter bort som de innan nog inte orkat traska iväg till, men nu troligen gör. Som gymnasielärare inser jag att en eller båda kan bli mina elever i höst, och då tänker jag såklart tala om för dem att jag inte har något emot dem - bara att jag har synpunkter på att de klättrar in på min villatomt som om de tyckt sig ha all världens rätt till det.

Idag såg jag ett gäng yngre barn som inte brukar vara där spela fotboll på allmänningen medan jag klippte gräs typ 30 meter bort. Helt utan tvekan klättrade de över och hämtade bollen in på min tomt utan att göra den minsta ansats till att få kontakt med mig först. Såg mellan fingrarna eftersom det var första gången jag sett det (till skillnad från de äldre kidsen), men det fick mig att fundera …

När jag var barn skulle tanken aldrig i h*****e slå mig att gå in på någons privata tomt. Jag skulle generat ringa på dörren och skamset bett att få tillbaka min boll … eller kanske till och med gilla läget och acceptera att bollen är förlorad (tills tomtägaren kastar ut den igen).

Är det då jag som är gubbe vid 39 eller barn och ungdomar som börjat ta sig större friheter än vad som är rimligt? Skulle deras föräldrar acceptera att jag gick in på deras tomt lite då och då?

Jag tillägger att vi är två grannar i ett samhälle på 500-600 invånare som har tomter (nej, inte så stora, typ 1000-1200 kvm) som gränsar till nämnd allmänning.

Svarar du på detta inlägg ska du således inte tänka "Jag har inga sådana problem, alltså är han överkänslig" utan "Om alla utom två i samhället inklusive jag själv inte ens riskerar att ställas inför problemet kanske jag inte ska gå på spontana reaktioner på grannens beteende utan fundera på hur vi själva skulle reagerat om jag varit en av de två".

Välkomna att gubbförklara mig, men gör det med rimlig motivering i så fall :)
 
lovesun2019-05-22 22:25
Antal inlägg: 1285

Nej, du har inte blivit gubbe. Det är klart att man blir irriterad om barn bara klättrar in som om det vore till för allmänheten.
Jag hade blivit irriterad över själva bollen också eftersom den förstör en hel del om man har blommor osv i trädgården.
Jag hade också sagt till, förmodligen har ungarna inte fått höra hemifrån att man inte gör så. Och att man borde spela boll på anvisade ställen för att undvika sådant här.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-05-22 22:37
Antal inlägg: 325

Barn tänker inte ju alltid efter innan de handlar, eftersom de ofta agerar på impuls, och många vuxna idag säger inte alltid ifrån när barnen gör något opassande. Det bästa man kan göra i en sådan situationen är att säga åt dem på en gång om man anser att de agerat fel, på ett sakligt och informativt sätt. Låter man det bero eller bara bortser från det så förstår de ju inte att de gjort något fel. Anledningen till att man som människa vet om att det inte är okej att gå in på en annans tomt bara sådär, är ju att man fått lära sig det av någon.

Du skulle sagt åt dem att de gärna får hämta bollen på din tomt om det råkar hända igen, men att nästa gång får de gärna säga till dig först eftersom det är privat egendom de befinner sig på. Det var bra att de hämtade bollen istället för att låta den ligga kvar iaf, att bara lämna bollen hade tytt på ännu mer bristande ansvar och nonchalans tycker jag.

Det är lätt att i efterhand knyta näven i fickan och bli irriterad, men det hjälper ju föga känner jag.
 
Zergling2019-05-23 00:00
Antal inlägg: 997

Jag tycker spontant att det bästa vore att inte bli arg utan göra som CiCm föreslår. Jag tror att många barn och ungdomar fungerar så här idag utan att mena något illa. De tyckte säkert att du var någon de inte ville stöta sig med igen.
 
Der Eimer - Ej medlem längre2019-05-23 04:26
Antal inlägg: 383

Javisst, du har blivit gubbe.

Jag åberopar följande bevis:
1: Du använder begreppet "När jag var barn..."
2: Du har en tomt.
3: Du är 39.

Var och en för sig skulle dessa faktorer inte nödvändigtvis innebära att du är gubbe, men tillsammans utgör de bortom rimlig tvivel faktum.

Du kommer nu att inträda i ett tillstånd av förnekelse. Du kommer att hänvisa till dina neongula cykelbyxor och din X-box som motbevis. Det kommer inte att hjälpa. Andra gubbar har samma prylar.

Nästa steg är ilska. Du blir arg på budbäraren och kallar denne för gubbe. "Jag är i alla fall yngre än dig, din falske kanalje till posör!" kan vara lämpliga invektiv. Hänvisa gärna till att budbäraren ser ut som att köttet på hans kropp redan börjat ruttna, gubbar gillar inte att höra det eftersom det är sant.

Ilskan ersätts sedan av melankoli, och slutligen acceptans.

När du accepterat faktum börjar du utforska möjligheterna i stället för att gräma dig över nederlaget. Tro mig, det finns gott om möjligheter i gubbvärlden! Till exempel:

1: Man kan skaffa käpp! Käpp är lätt ett av de coolaste attributen en man kan ha. När jag var barn läste jag Tintin. Där var det en bov som hade ett svärd gömt i käppen. Sedan dess har jag alltid drömt om att äga en käpp.

2: Du kan bära hatt utan att tas för en galning. Det är helt normalt att gubbar bär hatt. Näst efter käpp är hatt tvåa på listan att införskaffa. Om du redan har en hatt har du varit gubbe ett bra tag redan. Alternativt en galning.

3: Man kan komma undan med flera socialt oacceptabla beteenden om man är gubbe. Låt säga till exempel att du befinner dig hemma hos någon på en trist fest, och TV:n står på i bakgrunden. Om det råkar bli ett svartvitt inslag kan du kasta dig på fjärrkontrollen och skrika "NU ÄRE MOLTAS!" och höja volymen till max så att alla ointressanta (och övriga) samtal i rummet omöjliggörs. Denna har jag lärt mig av min far.

4: Man kan börja sabotera för barnen. Det är ett privilegium vi gubbar har. När jag var barn åkte vi pulka i en fantastisk nerförsbacke utanför vårt hus. Gubben som bodde i huset nedanför brukade gå ut och kasta sand i backen. Han hette Gerhard och rökte pipa. Han fräste något om att hans Amason inte kom upp för backen för att vår pulkaåkning gjorde den hal, och hänvisade till en mycket sämre pulkabacke några hundra meter bort.

Du kan anamma ett liknande arbetssätt. Du kan till exempel ta din jordfräs och fräsa söner allmänningen. Eller sätta upp arga skyltar. Använd gärna hänvisningar till populärkultur från förra seklet som barnen inte har koll på, typ "Gossen Ruda". Eller sno bollen om den kommer in på tomten. Kasta den gärna på grillen inför ögonen på barnen och proklamera att "nästa gång är det dig jag grillar!". Det brukar göra att du slipper köpa majblommor för all framtid.

Hoppas att det känns lite bättre nu!
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-23 06:10
Antal inlägg: 1825

Eimer - du gjorde min dag! Behöver förvisso inte käpp och slutade röka för närmare sju år sedan så nån pipa blir inte heller aktuell, men i övrigt instämmer jag nog i att jag är gubbe (dock inte riktigt generationen som hänvisar till Martin Ljung och Lennart Hyland ... fast inser ju att min blotta vetskap om dessa herrars forna prestationer bara stärker din tes).

Lovesun, tack för uppbackningen, det är precis så jag tänker. Staketet står ju där av en anledning, vore jag okej med att min tomt blev en förlängning av allmänningen kunde jag ju lika gärna ta ner staketet. Instämmer i blomresonemanget också, har dock inga känsliga blommor på tomten för tillfället så känner mig inte utsatt där, men håller tillfullo med dig i sak.

CiCm - Jodå, visst vet de att de gör fel, att de inte förstår bättre är en urvattnad floskel enligt mig. Barn kan vara synnerligen beräknande ... och medvetet respektlösa också (produkt av curlingföräldraskapet i min mening). Killen jag sade till förra helgen blev helt stel av skräck när jag kom ut genom altandörren och han ännu var kvar på min tomt (således en reaktion som bevisar att han var medveten om att han gjorde fel). Tillägger att jag inte höjde rösten en enda gång, använde heller inga olämpliga ord. Bara sade att jag nu sett honom på min tomt rätt många gånger och att jag inte har givit honom tillåtelse - och att han aldrig frågat efter den heller. Och att det finns andra platser han kan vara på om han inte kan anpassa sitt spel till denna lilla ”plans” storlek. Paralyserad av skräck, väl på andra sidan av planket, svarade han ”Aa” efter varenda mening jag sade. Inte mycket till diskussion. Låta bollen ligga på min tomt tycker jag inte är nonchalans, det är respekt mot mig att inte klättra in utan lydigt invänta att jag kastar ut den när jag hittar den. De får leva med konsekvensen att spelet är över om de klantar sig. Och knöt näven i fickan gjorde jag nog inte igår, tänkte snarare att jag ju inte sett barnen ifråga förr (till skillnad från de som klättrade in dagligen) varför de kan vara på tillfälligt besök och problemet kanske inte är ett problem.

Men tanken har ju slagit mig att följa efter och se var de bor, så att jag kan gå in på deras tomt och invänta att föräldrarna kommer ut och undrar vad f*n jag gör på deras tomt. Jag skulle ju inte få så svårt att förklara att mitt beteende ju ligger helt i linje med de värderingar de själva använder i sin barnuppfostran :)
 
Bitte - Administratör2019-05-23 06:45
Antal inlägg: 23904

Helt klar gubbe ( sagt med glimten i ögat)

Klart att dom ska kunna hämta bollen om den kommer in på din tomt , jag ser nämligen en fara i din reaktion och det är att deras "hämnd" kan bli att de ger sig på dina grönsaker och annat du odlar. Har själv haft grannungar som totalt sabbade mitt växthus en sommar och då kan jag lova att jag blev surkärring. Så detta med fotbollen är väl egentligen inte ett problem ? Hade i alla fall inte jag tyckt



Bitte
 
blankomblank2019-05-23 09:06
Antal inlägg: 1403

Barn kan inte förväntas förstå såna saker per automatik, och brist på uppfostran i alla möjliga sociala koder är fatal.
Barn är generellt ouppfostrade idag är min åsikt. Lägg därtill ett svagt ledarskap hos föräldrar så får du en rätt odräglig unge som bara en mamma kan älska.
Har haft flera barn på besök som gräver i mitt skafferi utan lov, torkat av sig på möbler, talar om att maten de bjuds på är äcklig, att jag inte får säga till i mitt eget hus osv osv
Då menar jag inte barn under fem år, för det kan jag ha överseende med.

Det är ju en borgerlig tanke det där med uppfostran. Det kommer komma tillbaka med en konservatism på frammarsch tror jag.
Lär bli trevligare för alla, och bättre medborgare.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-05-23 13:22
Antal inlägg: 325

Passade på att göra en marknadsundersökning idag på skolan jag jobbar. Frågade en grupp elever, ordentliga sådana, om de är medvetna om att man inte bara får gå in på någons tomt utan att fråga eftersom det är privat mark. Inte en enda av de elever jag frågade var medvetna om att man inte får vistas på privat mark/någons tomt utan att fråga ägaren. Samtliga elever hade agerat precis som barnen i din berättelse enligt dom själva, men de svarade även att om de vetat om att man inte får springa in på någons tomt utan att fråga så hade de ringt på hos personen först.


Så att påstå att barn vet bättre, det håller jag faktiskt inte med om. Nu handlade ju detta om en grupp elever på 8 personer men min undersökning säger ändå något om hur barn funkar.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-05-23 13:29
Antal inlägg: 325

Och att som lärare till en ny grupp elever börja med att tillrättavisa dessa för något de gjorde för ett år sedan, det tror jag inte blir till din fördel faktisk. Du borde ha sagt åt dem på en gång. Annars blir det mixade signaler eftersom du vid stunden då det hände faktiskt såg mellan fingrarna och lät dem agera på det sättet. De kanske inte ens kommer ihåg att de sparkade in en boll på din tomt när du väl har dem som elever.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-05-23 13:38
Antal inlägg: 325

Knyta näven gör du nu i efterhand när du beklagar dig över deras ohyfsade beteende på betapet, och dessutom lägger upp en plan om att hämnas på barnen genom att olovligen vistas på deras föräldrars tomt. Jag hade nog inte brytt mig jättemcyket om några ungar sprang in och hämtade en boll på min tomt. Skulle jag däremot titta ut genom fönstret och få syn på en medelålders man som står på min gård och stirrar på mig, ja då hade jag nog ringt polisen faktiskt.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-23 13:43
Antal inlägg: 1825

Nä, tanken var inte att tillrättavisa dem om de blir mina elever i höst, utan lugna dem med att jag faktiskt är helt ofarlig och att de inte behöver vara rädda för mig.

Kollade med kollegan som undervisar i juridik. Hans förslag var att upplysa medelst en skylt att jag inte accepterar otillåtna besök på min tomt. Har jag aviserat detta och de ändå klättrar över finns i juridisk mening ett uppsåt och därmed begår de hemfridsbrott vilket, om bevisning eller erkännande finns, leder till böter. Ska nog testa :)
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-23 13:46
Antal inlägg: 1825

CiCm, vad menar du med att jag knyter näven i efterhand? Jag konfronterade dem förra helgen, det skrev jag ju. Igår var det några helt andra ungar.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-23 13:50
Antal inlägg: 1825

Och ”gör upp en plan” är väl inte samma sak som ”tanken har slagit mig”?
 
vigren2019-05-23 14:01
Antal inlägg: 1146

Helt rätt att säga till! Har förstått att du har hund, vad händer om hunden skulle försvara sitt revir gentemot "inkräktaren"?

Gubbe, jag vet inte jag, visar väl mer på mognad. Något som en stor del av befolkningen lider brist av. Verkar som det inte längre är föräldraansvar att uppfostra barn utan det läggs mer och mer på övriga samhället.

Jag vill inte heller ha något springande i min trädgård ...

Ett annat oskick med boll är när man ligger på en packad strand och det bara MÅSTE kickas boll mellan alla som ligger och solar!
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-23 18:34
Antal inlägg: 1825

Mja, Bitte … är inte så rädd för hämnd eftersom jag inte är aggressiv eller hotfull mot dem. Jag har varit lärare i tolv år och har i stort sett ALDRIG skällt ut en elev, resonemang når längre och skapar ingen aversion. Det var resonemang jag försökte mig på när jag tillrättavisade tonåringen. Att han bara svarade med vokalljud sedan är en annan sak, men inte ens han kan tycka att han blev "utskälld".

_________________________ ______________

Läste på lite i lugn och ro nu CiCm … ingen av dina åtta ordentliga elever visste att man inte får gå in på annans tomt utan att fråga. Då måste jag ifrågasätta om skolan följer läroplanen:

I grundskolans åk 1-3 ingår i centrala innehållet inom ämnet idrott och hälsa:
- Allemansrättens grunder.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.

I grundskolans åk 4-6 ingår i centrala innehållet inom ämnet idrott och hälsa:
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.
- Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser.

I grundskolans åk 7-9 ingår i centrala innehållet inom ämnet idrott och hälsa:
-Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.

Källa: www.skolverket.se/un...a5 cdfa219f

Jag måste bara fråga mig, hur kan ungarna INTE veta?? Håller du den anekdotiska bevisföringen för sann om sakens varande är det nog din skolas undervisning du borde ifrågasätta istället för mina förutfattade meningar om att ungarna visst vet att det inte är tillåtet men skiter högaktningsfullt i vilket.
 
kajix2019-05-23 19:16
Antal inlägg: 7767

Fråga om lov innan man hämtar bollen hos grannen? :o

Dummaste jag hört ...
 
lovesun2019-05-23 19:32
Antal inlägg: 1285

kajix...det var väl inte grannbarn/grannen det handlade om från början....det var ju helt random ungar.
Grannbarn hade säkert ropat - öööhhh, ro hit med bollen !!
 
lovesun2019-05-23 19:34
Antal inlägg: 1285

Eller så hade man säkert sparkat ut den själv....vilket jag hade gjort. Och sagt - gå till fotbollsplanen, jag vill inte ha bollar i rabatten eller i kaffet.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2019-05-23 19:52
Antal inlägg: 1825

kajix: "hemfridsbrott = helt okej"
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?